Κυριακή 9 Νοέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ
Στη δίνη της ιδιωτικοποίησης

Μέρες χειρότερες για τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης προδιαγράφει το Πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ, που εισάγει "κανόνες ιδιωτικής οικονομίας", ενώ διαιωνίζονται τα προβλήματα

Ο άνεμος της ιδιωτικοποίησης, που συνεχίζει να σαρώνει την κοινωνική και πολιτιστική μας ζωή δεν αφήνει έξω από το πεδίο δράσης του και τις δύο μεγαλύτερες ορχήστρες της χώρας μας, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.Το Πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ, που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, εναρμονισμένο στις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίες οδηγούν ολοένα και περισσότερο στην εμπορευματοποίηση της τέχνης, ιδιωτικοποιεί το "Ειδικό Ταμείο Οργάνωσης Συναυλιών Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών" και το "Ειδικό Ταμείο Οργάνωσης Συναυλιών Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης",δηλαδή τις δύο όλες κι όλες κρατικές ορχήστρες μας, που μετατρέπονται σε νομικά πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, μεαποτέλεσμα πλέον να μην "υπάγονται στο δημόσιο τομέα, ούτε στις διατάξεις του δημοσίου λογιστικού, ούτε στις διατάξεις για τις δημόσιες προμήθειες και τα δημόσια έργα και λειτουργούν κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και διέπονται από το ιδιωτικό δίκαιο και τις διατάξεις του παρόντος νόμου".

Σύμφωνα, λοιπόν, με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας θα λειτουργούν τα δύο "Ταμεία", σκοπός των οποίων είναι "η διαχείριση των κάθε είδους πιστώσεων, πόρων, εσόδων και περιουσίας των Κρατικών Ορχηστρών Αθηνών και Θεσσαλονίκης". Κανόνες, οι οποίοι πλέον θα διέπουν ζητήματα, που αφορούν στην "οργάνωση συναυλιών, την ίδρυση και λειτουργία μουσικών συνόλων, τη συνεργασία και σύμπραξη με άλλους καλλιτεχνικούς φορείς του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα, την παραγωγή καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με όρους και συμφωνίες που καταρτίζονται κατά περίπτωση, τη διοργάνωση περιοδειών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, την αναπαραγωγή σε υλικούς φορείς ήχου ή ήχου και εικόνας των εκδηλώσεων των ορχηστρών και την ανάπτυξη κάθε άλλης συναφούς δραστηριότητας". Πολλά είναι τα ερωτηματικά, που γεννώνται για τα κριτήρια, σύμφωνα με τα οποία θα διοργανώνονται, πλέον, τα παραπάνω, καθώς αφορούν στη λειτουργία δύο ιστορικών ορχηστρών, αλλά και στην προσφορά τους στο κοινωνικό σύνολο.Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το"πολυνομοσχέδιο" ο υπουργός Πολιτισμού και για τις δύο ορχήστρες κρατάει για τον εαυτό του την άκρως καθοριστική ευχέρεια του διορισμού των πενταμελών Διοικητικών Συμβουλίων, που τα διοικούν (τετραετής θητεία), όπως επίσης των προέδρων και αντιπροέδρων τους. Και οι δύο ορίζονται με την απόφαση διορισμού από τον υπουργό Πολιτισμού.

Αβεβαιότητα, ισχνή επιχορήγηση

Κι ενώ το "πολυνομοσχέδιο" προδιαγράφει ότι "μέρες χειρότερες θα 'ρθούν" για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών,το πρόβλημα των εκτάκτων μουσικών παραμένει ακανθώδες για τον παλαιότερο και μεγαλύτερο συμφωνικό οργανισμό της χώρας. Μόλις 72 μουσικοί είναι οι μόνιμοι, σε σύνολο 120 που απαρτίζουν την ορχήστρα,με αποτέλεσμα, όπως αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ, Αρης Γαρουφαλής,να "υπάρχει αβεβαιότητα τόσο για την ορχήστρα όσο και για τους εκτάκτους μουσικούς, καθώς αυτοί δεν ξέρουν αν θα τους πάρουμε μετά τις δεκάμηνες συμβάσεις τους κι εμείς αν θα τους έχουμε.Είναι ευκταίο να βρεθεί πιο πάγια λύση για να εργάζονται αυτοί πιο ήσυχα κι εμείς πιο μακροπρόθεσμα. Η μονιμοποίηση, όμως, είναι ένα θέμα γενικότερης πολιτικής βούλησης". Η ισχνή επιχορήγηση, εξάλλου, της ΚΟΑ από το ΥΠΠΟ δε δίνει τις προϋποθέσεις για μεγάλα ανοίγματα της ορχήστρας, όσον αφορά στον προγραμματισμό, τις συναυλίες στην επαρχία, αλλά και τη διευθέτηση θεμάτων όπως η ανανέωση των μουσικών οργάνων.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες η ΚΟΑ καλείται να ανταποκριθεί στον προγραμματισμό της νέας καλλιτεχνικής περιόδου, που περιλαμβάνει 37 συναυλίες. Μόλις 13 απ' αυτές θα πραγματοποιηθούν στο "Παλλάς",ενώ οι υπόλοιπες 24 θα γίνουν στο Μέγαρο Μουσικής. Δύο θεματικοί κύκλοι δεσπόζουν στο πρόγραμμα: α) "Κύκλος Μπραμς",με αφορμή την επέτειο 100 χρόνων από το θάνατο του συνθέτη, που περιλαμβάνει 5 συναυλίες (ανάμεσα στα έργα που θα παρουσιαστούν είναι το "Γερμανικό Ρέκβιεμ" με τη συμμετοχή της Χορωδίας της Σιέννας). β) "Κύκλος Τσαϊκόφσκι",ένα αφιέρωμα με 6 συναυλίες στον μεγάλο Ρώσο συνθέτη, για τον οποίο ο Αρ. Γαρουφαλής λέει ότι "κάθε σοβαρή ορχήστρα πρέπει να έχει στο ρεπερτόριό της το συμφωνικό του έργο". Η ΚΟΑ ακόμη θα παρουσιάσει τη "Μεγάλη Λειτουργία" του Σούμπερτ, ενώ στις 29 Μάη, σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, θα ερμηνεύσει το "Ρέκβιεμ για τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο" του Πέτρου Πετρίδη.

Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ