Κυριακή 2 Μάη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 44
ΔΙΕΘΝΗ
Ολες οι ενέργειες στρέφονται }

Ολες οι ενέργειες στρέφονται στην ιδιωτικοποίηση των δημόσιων σχολείων

- Σημαντικό κομμάτι των μελών σας προέρχεται από τους μαθητές. Ποια είναι η σημερινή κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία σας;

- Τα δημόσια σχολεία στις ΗΠΑ αποτελούν ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα, μια και υπάρχουν 46 εκατομμύρια μαθητές δημοσίων σχολείων και χιλιάδες τέτοια σχολεία. Ετσι, τα προβλήματα είναι μεν μεγάλα, αλλά και η έκταση είναι τεράστια. Ενα θεμελιακό πρόβλημα είναι ότι η δημόσια εκπαίδευση είναι άνιση. Στις περισσότερες περιοχές των ΗΠΑ η δημόσια εκπαίδευση χρηματοδοτείται από τη φορολόγηση των ιδιοκτησιών. Αυτό σημαίνει ότι σε πλούσιες γειτονιές με ακριβά διαμερίσματα, το σύστημα εκπαίδευσης χρηματοδοτείται καλύτερα, ενώ σε φτωχογειτονιές γίνεται το αντίθετο. Ετσι, από την αρχή της, η δημόσια εκπαίδευση είναι άνιση στη χώρα μας. Αυτό αποτελεί πρόβλημα μια και κάποια σχολεία χρηματοδοτούνται καλά και άλλα όχι. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές της εργατικής τάξης δεν προετοιμάζονται με τον ίδιο τρόπο όπως οι μαθητές των πλουσίων.

Παράλληλα, μεγαλώνει και η απαίτηση για αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι εργαζόμενοι έχουν βαρεθεί αυτή τη διάκριση των δημόσιων σχολείων. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι η απαίτηση αυτή κινείται κατά κανόνα από δεξιές δυνάμεις και διάφορες επιχειρήσεις, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι αφού έχει αποτύχει η δημόσια εκπαίδευση, ο μόνος τρόπος για να διορθωθεί είναι ο ανταγωνισμός. Χρησιμοποιούν μάλιστα και την εξής φράση: Θέλουμε να σπάσουμε το δημόσιο μονοπώλιο στην εκπαίδευση. Φτάνουν μάλιστα στο σημείο να λένε ότι η δημόσια εκπαίδευση είναι ένας σοσιαλιστικός θεσμός.

Εμείς, από την πλευρά μας, επικεντρώνουμε την προσοχή μας σε πέντε στοιχεία που δείχνουν πώς προχωράει η ιδιωτικοποίηση στη δημόσια εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα:

1) Η μεγάλη εξάπλωση των διαφημιστικών εταιριών στα σχολεία, οι οποίες χρηματοδοτούν τα γυμναστήρια στα σχολεία, τα στάδια, τα βιβλία. Μια και δε δίνονται αρκετά χρήματα και εφόδια στους καθηγητές και στα σχολεία, διάφορες επιχειρήσεις "προσφέρουν" δωρεάν και κύκλους σπουδών, αν και εφόσον γίνεται διαφήμιση στο σχολείο. Για παράδειγμα, η Εθνική Επιτροπή Πατάτας, που είναι ο συνεταιρισμός των μεγαλύτερων παραγωγών πατάτας, "προσέφερε" ένα πρόγραμμα μαθημάτων δωρεάν και είχε την ονομασία: "Μετρήστε τα τσιπς (πατατάκια)". Επρόκειτο για μάθημα μαθηματικών για παιδιά δημοτικού. Η δασκάλα ήταν υποχρεωμένη να αγοράσει μια σακούλα πατατάκια, να τα μοιράσει μεταξύ των μαθητών, οι οποίοι από την πλευρά τους έπρεπε να τα μετρήσουν και μετά με βάση την αφαίρεση να κάνουν διάφορους υπολογισμούς τρώγοντάς τα.

2) Υπάρχουν ιδιωτικές επιχειρήσεις που διευθύνουν τα δημόσια σχολεία, αντί για την κυβέρνηση. Αυτή, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι αφού δεν μπορεί να τα καταφέρει η ίδια (η κυβέρνηση) να διευθύνει τα σχολεία, χρηματοδοτεί ιδιωτικές επιχειρήσεις να το κάνουν.

3)Τη μεγαλύτερη απειλή των δημόσιων σχολείων αποτελούν τα λεγόμενα βάουτσερς - δηλαδή κουπόνι συμμετοχής σε ιδιωτικό σχολείο. Τα "βάουτσερς" τα ζητούν οι γονείς από το δημόσιο και στοιχίζουν περίπου 5.000 δολάρια για ένα χρόνο ώστε ένας μαθητής να παρακολουθήσει ιδιωτικό σχολείο. Με αυτό τον τρόπο όμως, ο γονέας είναι αναγκασμένος να πληρώσει και άλλα χρήματα μια και τα ιδιωτικά σχολεία στοιχίζουν πολύ περισσότερο. Ετσι έμμεσα, κατ' αρχήν το δημόσιο χρηματοδοτεί το ιδιωτικό κεφάλαιο, αλλά και εδώ μπαίνει φραγμός στη μόρφωση για τις πιο φτωχές οικογένειες, μια και δεν μπορούν να πληρώσουν τα επιπλέον. Ετσι το πρόγραμμα αυτό έρχεται να επιδοτήσει την εκπαίδευση των πλουσίων ανθρώπων.

4) Προχωράει επίσης και η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών των σχολείων, δηλαδή καφετερίες, θυρωροί, και άλλα. Σχεδόν σε όλα τα σχολεία των ΗΠΑ συμβαίνει αυτό.

5) Ο θεσμός των σχολείων "Τσάρτερ" αφορά ειδικευμένα σχολεία που βρίσκονται μέσα στο δημόσιο σχολείο, αλλά λειτουργούν με κάποια αυτονομία. Στα σχολεία αυτά υπάρχει ελαστικότητα στους κύκλους σπουδών, στη διοίκηση και είναι σχολεία που λειτουργούν από επιτροπές γονέων. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα το ιδιωτικό κεφάλαιο κάνει προσπάθειες να διεισδύσει σ' αυτά με προοπτική να τα ιδιωτικοποιήσουν. Πιστεύουμε ότι δεν είναι σωστό να δημιουργούνται επιλεκτικά κάποια σχολεία, αλλά ότι χρειαζόμαστε σχολεία για όλους τους μαθητές.

- Ποιο είναι το εξεταστικό σύστημα;

- Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σύστημα εξετάσεων έχει σκοπό να δημιουργήσει μεγάλες μάζες νέων που είναι ανειδίκευτοι και προορίζονται για εργασίες χωρίς μέλλον, για υπηρεσίες κλπ. Η πλειοψηφία των μαθητών, όπου έχει εφαρμοστεί, παρατάνε το σχολείο στη μέση, μια και βλέπουν πως δεν έχουν τη δυνατότητα να περάσουν τις εξετάσεις που γίνονται ενιαία σε κάθε πολιτεία της χώρας. Αξίζει να φέρουμε κάποια παραδείγματα. Η πολιτεία του Τέξας εφαρμόζει αυτό το σύστημα εξετάσεων για τον περισσότερο χρόνο. Από τους μαθητές που αποτυγχάνουν, το 80% είναι είτε μαύροι ή λατίνοι, αλλά μόνο το 40% του συνόλου των μαθητών είναι μαύροι ή λατίνοι. Αυτό αντανακλά το γεγονός ότι αυτές οι ομάδες πάνε σε φτωχά σχολεία. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι αν αποτύχει ένας μαθητής στις εξετάσεις δεν έχει δεύτερη ευκαιρία και έτσι αναγκαστικά δεν παίρνει απολυτήριο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλο και λιγότεροι να πηγαίνουν σε κολέγια και πανεπιστήμια και να βρίσκουν δουλιά.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Για άλλη μια φορά απαίτησαν να μην κλείσει καμία σχολική μονάδα! (2024-01-23 00:00:00.0)
Το πανόραμα της αντιδραστικής αναδιάρθρωσης στην παιδεία* (2006-11-26 00:00:00.0)
Να μπει φραγμός στην «ευέλικτη ζώνη» (2005-12-14 00:00:00.0)
Η επαρχία στα «πλοκάμια» της ιδιωτικής εκπαίδευσης! (2001-05-15 00:00:00.0)
Απαντες «αριστεύσαντες»! (2001-05-09 00:00:00.0)
«Θες σχολείο; Βρες παράδες!» (2000-10-24 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ