Κυριακή 20 Ιούνη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΝΕ με έμφαση στο... "περιτύλιγμα"

Το μόνο δεδομένο αυτή τη στιγμή είναι ότι η κυβερνητική πολιτική δεν πρόκειται να αποκλίνει από τη λογική του μονόδρομου της ΟΝΕ. Από εκεί και πέρα το λόγο έχει η... επικοινωνιακή πολιτική

Αταλάντευτα προσκολλημένο στον... "εθνικό στόχο" της ένταξης στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το λαό και τον τόπο, εμφανίζεται, όπως άλλωστε και σύσσωμη η κυβέρνηση, το οικονομικό της επιτελείο, παρά το ισχυρό "ράπισμα" που δέχτηκε από τους ψηφοφόρους η ασκούμενη αντιλαϊκή οικονομική πολιτική. Την ίδια στιγμή εντείνονται οι διεργασίες για τον τρόπο που θα παρουσιαστούν τα όποια μέτρα ληφθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα, με κύριο στόχο την αξιοποίησή τους στην περιβόητη... "επικοινωνιακή πολιτική" που θα ακολουθήσει το κυβερνών κόμμα, ώστε να επανεγκλωβίσει ψηφοφόρους στις επόμενες εκλογές. Οι διαπιστώσεις αυτές αποτελούν τον κοινό παρονομαστή των θέσεων που εκφράζουν τα διάφορα στελέχη που απαρτίζουν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, όταν καλούνται να ερμηνεύσουν το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, παρά τις διάφορες αποχρώσεις που μπορεί να υπάρχουν σχετικά με τους κυβερνητικούς χειρισμούς του εκλογικού σώματος στην προοπτική των επερχόμενων εθνικών εκλογών.

Η εμμονή στην ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ, έτσι όπως εκφράζεται από το ευρύτερο περιβάλλον του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, συνοδεύεται από διαβεβαιώσεις για συνεπή συνέχιση της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής, η οποία είναι συνυφασμένη με τη συνεχή αύξηση των φορολογικών εσόδων σε βάρος των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων, άγριες περικοπές των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, εισοδηματική πολιτική που οδηγεί σε απώλειες των πραγματικών εισοδημάτων των μισθωτών και συνταξιούχων και ταχείς ρυθμούς ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας.

Αρμόδια στελέχη των οικονομικών υπουργείων εκτιμούν ότι το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, θα πρέπει "να σημάνει τη στροφή της ασκούμενης κυβερνητικής πολιτικής σε φιλολαϊκότερη κατεύθυνση προκειμένου να διατηρηθούν ή να επιστρέψουν στους κόλπους του ΠΑΣΟΚ παραδοσιακές ομάδες ψηφοφόρων του κυβερνώντος κόμματος που ανήκουν στα λαϊκά στρώματα". Παράλληλα βέβαια, οι ίδιοι θεωρούν αξίωμα ότι τα περιθώρια που απορρέουν από το στόχο επίτευξης των κριτηρίων σύγκλισης είναι "στενά" και δεν αφήνουν περιθώρια για ουσιαστικές παρεμβάσεις στην οικονομική πολιτική. Αυτό σημαίνει - όπως εκτιμούν - ότι στη διάρκεια της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου που θα ακολουθήσει μέχρι τη διενέργεια των εθνικών εκλογών, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να προωθήσει μέτρα και ρυθμίσεις ενδεδυμένα με το μανδύα του κοινωνικού χαρακτήρα, που στην ουσία τους όμως δε θα είναι τίποτε περισσότερο από "ψίχουλα" με στόχο να ρίξουν "στάχτη στα μάτια" των εργαζομένων για την υφαρπαγή της ψήφου τους στις επερχόμενες εθνικές εκλογές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι αρμόδια στελέχη όταν καλούνται να αναφέρουν τους τομείς στους οποίους η κυβέρνηση θα επιδιώξει να επιδείξει"κοινωνικό πρόσωπο" κατά τους προσεχείς μήνες, αποφεύγουν να κάνουν λόγο για οικονομικές παροχές, περιοριζόμενοι σε θέματα που σχετίζονται με αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης των ήδη υπαρχόντων κονδυλίων και στη "βελτίωση" των παρεχόμενων υπηρεσιών από το δημόσιο τομέα.

Προεκλογική επικέντρωση

Με τα παραπάνω δεδομένα, στους επόμενους μήνες η κυβέρνηση αναμένεται να επικεντρώσει το... "προεκλογικό" της ενδιαφέρον στους εξής τομείς και κινήσεις:

  • Στους τομείς: Της Υγείας μέσω της προώθησης ενός ορθολογικότερου τρόπου διαχείρισης των κονδυλίων που ήδη διαθέτουν τα νοσοκομεία - όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από αρμοδίους.
  • Της ασφάλειας των πολιτών μέσω της συνεχούς παρουσίας αστυνομικών δυνάμεων σε δημοσίους χώρους όπως ήδη άρχισε να διαφαίνεται.

Στους παραπάνω δύο τομείς υπάρχει άλλωστε διάχυτη η εντύπωση ότι το κυβερνητικό έργο "χωλαίνει".

  • Παράλληλα, δεν αποκλείεται να δοθούν αυξήσεις - "ψίχουλα" στις αγροτικές συντάξεις και στο λεγόμενο Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης για τους χαμηλοσυνταξιούχους. Πρόκειται για παρεμβάσεις που ακόμα κι αν υλοποιηθούν σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να ανατρέψουν τη δυσμενή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι παραπάνω κοινωνικές ομάδες. Είναι χαρακτηριστική άλλωστε η φράση αρμοδίου στελέχους των οικονομικών υπουργείων, σύμφωνα με την οποία "ο αγροτικός πληθυσμός της χώρας είναι καταδικασμένος, αφού αυτή είναι η κατεύθυνση που απορρέει από τις κοινοτικές οδηγίες", με την επισήμανση ότι ενδεχόμενες ρυθμίσεις ενισχυτικού χαρακτήρα θα είναι μεσοβέζικης και προσωρινής φύσης.
  • Στην περίπτωση που ο πληθωρισμός τους επόμενους μήνες δε σημειώσει την προσδοκώμενη από την κυβέρνηση για την επίτευξη του κριτηρίου σύγκλισης αποκλιμάκωση, η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει στη λήψη μέτρων με τη μείωση των έμμεσων φόρων (στα καύσιμα, στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ κλπ.), μέτρα στα οποία θα επιχειρήσει να προσδώσει φιλολαϊκό χαρακτήρα.
  • Τέλος, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του... "κοινωνικού" της προσώπου, τις δρομολογούμενες, εδώ και χρόνια, αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία. Αλλαγές οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ερμηνευτούν ως "φοροελαφρύνσεις", αφού όλα τα σενάρια δείχνουν ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται αφ' ενός μεν μέτρα για την αποφυγή παραπέρα φορολογικής επιβάρυνσης κάποιων κατηγοριών φορολογουμένων, ταυτόχρονα όμως πρόκειται για μέτρα που θα σημάνουν περαιτέρω επιβάρυνση για το σύνολο των φορολογουμένων. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο, ότι τη βδομάδα που πέρασε σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, αποφασίστηκε το κόστος των φορολογικών ρυθμίσεων να ανέλθει για το 2000 στα 200 δισ. δρχ., αντί των 250 - 300 δισ. δρχ. που εισηγούνταν οι αρμόδιες υπηρεσίες.
Σενάρια

Ετσι, με το παραπάνω δεδομένο, τα σενάρια αλλαγών στους διάφορους τομείς του ισχύοντος φορολογικού καθεστώτος, έχουν πλέον ως εξής:

  • Αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 1,8 - 2 εκατ. δρχ. για μισθωτούς και συνταξιούχους από 1,355 εκατ. δρχ. που ανέρχεται σήμερα και στο 1,5 - 1,7 εκατ. δρχ. από 1,055 εκατ. δρχ. που είναι σήμερα, για τις υπόλοιπες κατηγορίες φορολογουμένων.
  • Αύξηση των φορολογικών κλιμακίων από 6 που είναι σήμερα στα 8, χωρίς να αποκλείεται και η διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος.
  • Τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας σε επίπεδα που θα κυμαίνονται γύρω στο 2%. Πρόκειται για κίνηση που ακόμη κι αν υλοποιηθεί θα συνιστά κατάφωρη κοροϊδία σε βάρος των φορολογουμένων, οι οποίοι υπέστησαν σοβαρές απώλειες με το "πάγωμα" της φορολογικής κλίμακας όλα τα προηγούμενα χρόνια (πέραν του περσινού έτους).
  • Αυξήσεις στις εκπτώσεις φόρου που δικαιούνται όσοι έχουν παιδιά, οι οποίες όμως αναμένεται να είναι πενιχρές για όσους διαθέτουν μέχρι δύο παιδιά και μεγαλύτερες γι' αυτούς που διαθέτουν από τρία και πάνω. Συγκεκριμένα τα σενάρια προβλέπουν την αύξηση της έκπτωσης φόρου μόλις κατά...2.500 δρχ. για όσους έχουν 1 παιδί, κατά 5.000 δρχ. για κάθε παιδί για όσους έχουν 2 παιδιά, κατά 17.500 δρχ. για κάθε παιδί για όσους έχουν 3 παιδιά και κατά 22.500 για κάθε παιδί για όσους έχουν 4 παιδιά και πάνω.
  • Κατάργηση της έκπτωσης από το εισόδημα κατά 30% των οικογενειακών δαπανών μέχρι ποσού 1 εκατ. δρχ. που ισχύει σήμερα.
  • Περικοπές στις εκπτώσεις δαπανών από το εισόδημα που ισχύουν σήμερα, μέσω της δρομολογούμενης αλλαγής του ισχύοντος μηχανισμού έκπτωσης. Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, οι δαπάνες των φορολογούμενων για ενοίκια κύριας κατοικίας, ενοίκια παιδιών που σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες σχολές του εσωτερικού, δίδακτρα ιδιωτικών φροντιστηρίων και ασφάλιστρα ζωής ή ατυχημάτων, θα αθροίζονται και θα εκπίπτουν κατά ενιαίο ποσοστό 30% από τα εισοδήματα. Η έκπτωση δε θα μπορεί να υπερβαίνει ένα συγκεκριμένο ποσό, πιθανότατα το 1 εκατ. δρχ. Οι λοιπές κατηγορίες δαπανών, δηλαδή τα ιατρικά έξοδα, οι υποχρεωτικές ασφαλιστικές εισφορές, οι δωρεές, οι χορηγίες και οι τόκοι στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας, αναμένεται να εξακολουθήσουν να εκπίπτουν κατά 100% όπως και σήμερα. Με το νέο σύστημα έκπτωσης των βασικών κατηγοριών δαπανών που δρομολογείται, εκτιμάται ότι θα μειωθούν σημαντικά τα συνολικά ποσά των εκπτώσεων από το εισόδημα, με αποτέλεσμα να αυξηθούν τα φορολογητέα εισοδήματα και οι επιβαρύνσεις που αναλογούν σ' αυτά.
  • Κατάργηση των "αντικειμενικών" κριτηρίων φορολόγησης των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και ελεύθερων επαγγελματιών και αντικατάστασή τους με νέο σύστημα, που όπως φαίνεται δε θα απέχει ιδιαίτερα από το προηγούμενο, τουλάχιστον από πλευράς είσπραξης εσόδων. Με το νέο σύστημα, το φορολογητέο εισόδημα των εμπόρων, βιοτεχνών και ελεύθερων επαγγελματιών, θα υπολογίζεται με βάση το λογιστικό προσδιορισμό (έσοδα μείον δαπάνες), τους αναπροσαρμοσμένους Μοναδικούς Συντελεστές Καθαρού Κέρδους και με βάση τις δαπάνες της επιχείρησης (ενοίκια, ρεύμα, τηλέφωνο κλπ.).
  • Μείωση των συντελεστών φορολόγησης των κερδών των Ανωνύμων Εταιριών από 40% στο 38% για τις μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο και από 35% στο 34% για τις εισηγμένες.

Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ