Κυριακή 5 Σεπτέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ποιο καράβι βυθίστηκε;

Είναι σίγουρο ότι δε χρειάζεται κανείς να ασχοληθεί με κάθε προσπάθεια κακοποίησης της ιστορίας, ότι δεν πρέπει να σταθεί στον καθένα που αναλαμβάνει το θλιβερό ρόλο να καταχραστεί το συγγραφικό του ταλέντο για να εξυπηρετήσει το ψέμα. Είναι τόσοι πολλοί αυτοί, που κάτι τέτοιο θα 'ταν πρακτικά αδύνατο. Αρα, χρειάζεται μια επιλογή πού και πού, όταν το κακό παραγίνεται και ιδιαίτερα όταν αφορά μια ιστορική περίοδο οξυμένης αντιπαράθεσης των δύο ιδεολογιών της εποχής μας. Διότι τότε η υπόθεση αποκτάει μια άλλη διάσταση. Εντάσσεται στη συνολική αντιδραστική προσπάθεια εξορκισμού του κάθε τι ιστορικά προοδευτικού και, στην περίπτωση που θα αναφερθούμε στο παρόν άρθρο, εξορκισμού της λαϊκής δράσης σε σοσιαλιστική κατεύθυνση, της λαϊκής δράσης που αποτελεί ένα περήφανο και σύσσωμο "όχι" στο φασισμό και στο σκοταδισμό, της λαϊκής δράσης που διαμορφώνει την ιστορική πορεία.

Εκεί έπαιξε χοντρό φάλτσο ο Βρετανός συγγραφέας Λουί ντε Μπερνιέρ, στο βιβλίο του "Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι", στα ελληνικά από τις εκδόσεις "Ψυχογιός".

Με το περιεχόμενο ασχολήθηκε, ήδη, ο Βαγγέλης Σακκάτος στο "Ριζοσπάστη" την 28.2.99. Το βιβλίο κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 1994, είναι μυθιστόρημα και η υπόθεσή του διαδραματίζεται στη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου, στην Κεφαλονιά. Πουλήθηκαν στη Μ. Βρετανία ήδη πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα και προετοιμάζεται το γύρισμά του σε ταινία στο Χόλιγουντ.

Πέρα από τις χτυπητές ιστορικές ανακρίβειες και τα καθαρά ψέματα, πέρα από τερατώδεις ΕΛΑΣίτες και απάνθρωπους κομμουνιστές, το βιβλίο εμπεριέχει και εικόνες προσβλητικές για τον τοπικό πληθυσμό του νησιού, αναφορές στον "πρωτογονισμό" των εθίμων των Κεφαλονιτών. Ορισμένες από τις εικόνες και τις σκηνές αυτές έχουν παραλειφθεί από την ελληνική έκδοση, κάτι το οποίο δημιουργεί δικαιολογημένε υποψίες για το ποιόν τους. Η μήπως ο Ελληνας εκδότης φοβήθηκε, ότι θα προκαλούσε το αναγνωστικό κοινό τόση "ιστορική αλήθεια";

Διαβάσαμε ότι ο συγγραφέας έκανε πολλή έρευνα, πριν γράψει αυτό το βιβλίο. Ποιες πηγές χρησιμοποίησε, μπορεί ν' αναρωτηθεί κανείς δικαίως, για να γράψει ένα τόσο αντικομμουνιστικό βιβλίο, αντιστρέφοντας θύτες και θύματα; Ενα βιβλίο, το οποίο αποτελεί απολογία των ακροτήτων της Δεξιάς στην Ελλάδα, παρουσιάζει συμπαθητικό το δικτάτορα Μεταξά και τον ιταλικό φασιστικό στρατό σαν μια συλλογή συμπαθητικών τύπων. Ενα βιβλίο, το οποίο αποπνέει την (αποικιοκρατική;) περιφρόνηση για τους πρωτόγονους όπου Γης, παρουσιάζοντας ταπεινωτικά τη συμπεριφορά του ντόπιου πληθυσμού.

Το βιβλίο αποτελεί μια δυσφήμιση για την Κεφαλονιά και την Ελλάδα γενικότερα και γι' αυτό κάνει εντύπωση η απάντηση του εκδότη, από τις στήλες της εφημερίδας "Τα Νέα" (28.1.99) στην επιστολή ενός αγανακτισμένου Κεφαλονίτη αντιστασιακού, ότι δηλαδή "Μετά από το δικό μας "Ζορμπά" του Καζαντζάκη, είχαμε καιρό να δούμε την Ελλάδα να ακτινοβολεί στο παγκόσμιο Λογοτεχνικό στερέωμα" και ότι "Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι" είναι ένας ύμνος για την Κεφαλονιά και την Ελλάδα".

Αν είναι έτσι οι ύμνοι, αναρωτιόμαστε δικαιολογημένα, πώς ο Ελληνας εκδότης φαντάζεται τη βρισιά;...

Ο Λόρδος Μπάιρον είχε γράψει κάποτε - διά του στόματος της Αθηνάς - για τον συμπατριώτη του Ελγίνο, που σύλησε την Ακρόπολη: "Μα στέλνει μου η Αγγλία χειρότερο οχτρό, πιο αισχρό κι από Βάνδαλο κι από Οθωμανό... ". Και "... Θνητέ, που πρέπει να κοκκινίζεις από ντροπή γιατί είσαι Βρετανός, όνομα που πρόδιδε άλλοτε ευγένεια κι ήταν πρόμαχος της Λευτεριάς... ".

Αφορμή για το παρόν άρθρο, όμως, στάθηκε ο τρόπος που αντέδρασε ο συγγραφέας σε μια κριτική του βιβλίου του στην αριστερή βρετανική εφημερίδα "MORNING STAR" ("Πρωινό Αστέρι"). Μια άλλη βρετανική εφημερίδα, η "DAILY TELEGRAPH" την 13.7.99 χαρακτήρισε την ανταλλαγή πυρών μια "παλαιάς μόδας σύγκρουση ιδεολογιών". Σύγκρουση ιδεολογιών, ναι. Μόνο που δεν είναι πεπερασμένων χρόνων η σύγκρουση αυτή, διότι και το εν λόγω βιβλίο του Λ. ντε Μπερνιέρ, αλλά και η απάντησή του στην ως άνω κριτική δείχνουν ότι η ιδεολογική σύγκρουση είναι σημερινότατη, έστω με αφορμή μια παλαιότερη ιστορική περίοδο. Διότι ο συγγραφέας έγραψε στην ως άνω εφημερίδα και τα εξής: "Το καράβι σας βυθίστηκε, αδέλφια. Ηταν ιστορικά νομοτελειακό... Γεια και χαρά στη μεγαλύτερη αποτυχία και απογοήτευση μετά από τη μη - επιστροφή του Χριστού".

Εδώ, ακριβώς, είναι η ουσία του θέματος.

Ο συγγραφέας δε φαίνεται να αντικρούει την κριτική, αλλά πετάει ένα γενικό καρφί στη μαρξιστική ιδεολογία, προσχωρώντας στις γραμμές των εξορκιστών της ιστορίας χωρίς κανέναν ηθικό φραγμό, σ' ό,τι αφορά τη μέθοδο: την πλήρη αντιστροφή θυτών και θυμάτων.

Το ότι πρόκειται για βιβλίο λογοτεχνικό, δεν αποτελεί δικαιολογία, πόσο μάλλον άλλοθι. Το ότι στηρίζεται ο συγγραφέας, σύμφωνα με μια κριτική των "Τάιμς" της Ν. Υόρκης, στην άποψη του φιλόσοφου Νίτσε, ότι δεν υπάρχουν αντικειμενικά ιστορικά γεγονότα, αλλά τα πράγματα είναι όπως τα αντιλαμβάνεται κανείς, δεν αποτελεί δικαιολογία ούτε αυτό, αλλά φαίνεται να ανοίγει την πόρτα διάπλατα για ασυγκράτητες αυθαιρεσίες, με στόχο να "αποδειχθεί" η εγκληματικότητα των κομμουνιστών, η αχρηστία της ιστορικά προοδευτικής - ασυμβίβαστης με τις αντιδραστικές δυνάμεις - δράσης των λαϊκών μαζών και να "αποδειχθεί", σε τελευταία ανάλυση, η "αποτυχία" της κομμουνιστικής κοσμοθεωρίας. Δεν είναι μόνος του, υπάρχει μια ολόκληρη συγχορδία σ' όλο τον κόσμο, στην οποία το κεφαλονίτικο μαντολίνο του Λ. ντε Μπερνιέρ δεν είναι το μόνο που παίζει το ιδεολογικό φάλτσο του.

Από τις στήλες του "Ριζοσπάστη" θέλουμε να πούμε στον κύριο Λουί ντε Μπερνιέρ, ότι το καράβι, που εννοεί, δε βυθίστηκε, αλλά ήταν υποβρύχιο και έχει αρχίσει να δίνει σημάδια της καινούριας ανόδου του στην επιφάνεια του παγκόσμιου γίγνεσθαι. Ισως ο συγγραφέας του φάλτσου μαντολίνου της λασπολογημένης κεφαλονίτικης αντίστασης να μην το πήρε χαμπάρι, αφού η πραγματικότητα είναι όπως την αντιλαμβάνεται κανείς, νομίζει - αν και ξέρει καλύτερα πιστεύουμε - αλλά έλα όμως που επιβάλλεται, σκληρά, αληθινά και νομοτελειακά. Και τον ρωτάμε: το βρετανικό αποικιοκρατικό καράβι της κραταιάς, γηραιάς Αλβιόνας, που είχε στην κατοχή του την Κεφαλονιά και τα άλλα Ιόνια νησιά από το 1809 μέχρι το 1864 - καθώς και τον μισό πλανήτη - δε βυθίστηκε ή δεν το αντιλήφθηκε ακόμη;

Αννεκε ΙΩΑΝΝΑΤΟΥ

Το καράβι, που εννοεί, δε βυθίστηκε, αλλά ήταν υποβρύχιο και έχει αρχίσει να δίνει σημάδια της καινούριας ανόδου του στην επιφάνεια του παγκόσμιου γίγνεσθαι. Ισως ο συγγραφέας του φάλτσου μαντολίνου της λασπολογημένης κεφαλονίτικης αντίστασης να μην το πήρε χαμπάρι, αφού η πραγματικότητα είναι όπως την αντιλαμβάνεται κανείς, νομίζει - αν και ξέρει καλύτερα πιστεύουμε - αλλά έλα όμως που επιβάλλεται, σκληρά, αληθινά και νομοτελειακά


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ