Τετάρτη 20 Δεκέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΟΔΙΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ
Αυξήσεις έως και 500%!

Την επίσημη πρεμιέρα για την παράδοση του εθνικού οδικού δικτύου στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο - και ουσιαστικά σε δύο μόνο κατασκευαστικούς ομίλους, που απαρτίζονται από μερικές μεγάλες ντόπιες και ξένες κατασκευαστικές εταιρείες - αποτέλεσε η χτεσινή υπογραφή στο ΥΠΕΧΩΔΕ της «σύμβασης παραχώρησης» για την Ιόνια Οδό. Τα «σπασμένα» αυτής της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, που συνεχίζει η κυβέρνηση της ΝΔ από κει που την άφησε η προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ, θα κληθεί να τα πληρώσει ο ελληνικός λαός με πανάκριβα διόδια.

Οπως δήλωσε ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, τα διόδια θα αρχίσουν να αυξάνονται σε 4,5 μήνες, δηλαδή από τον ερχόμενο Μάη. Συγκεκριμένα από 1,7 λεπτά που τιμώνται σήμερα κατά μέσον όρο (ύστερα από την αύξηση κατά 43% που επιβλήθηκε τον Απρίλη του 2005) θα φτάσουν τον Μάη του 2007 στα 2,5 λεπτά το χιλιόμετρο, ενώ μόλις ολοκληρωθούν τα έργα θα τιμώνται 4 λεπτά το χιλιόμετρο. Ουσιαστικά, μέσα σε μια πενταετία (από το 2005 ως το 2010 που θα αρχίσουν να παραδίδονται στην κυκλοφορία τα καινούρια τμήματα) θα υπάρχει μια αύξηση διοδίων κατά 500% περίπου!

Αντίθετα, οι κατασκευαστικοί όμιλοι εξασφαλίζουν για 30 με 35 χρόνια που θα εκμεταλλεύονται τους οδικούς άξονες σίγουρα και εγγυημένα ετήσια κέρδη, που θα προέρχονται όχι μόνο από τα διόδια, αλλά και από τους δεκάδες σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ενώ θα συγχρηματοδοτήσουν τα έργα με ελάχιστα χρήματα.

Η σύμβαση για την Ιόνια Οδό

Οι οδικοί άξονες που παραχωρούνται στο μεγάλο κεφάλαιο: Με πράσινο η Ιόνια Οδός. Με γαλάζιο η Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα. Με κόκκινο ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας. Με μοβ η Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη. Με μπλε η Μαλιακός - Κλειδί
Οι οδικοί άξονες που παραχωρούνται στο μεγάλο κεφάλαιο: Με πράσινο η Ιόνια Οδός. Με γαλάζιο η Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα. Με κόκκινο ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας. Με μοβ η Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη. Με μπλε η Μαλιακός - Κλειδί
Είναι χαρακτηριστική η σύμβαση που υπογράφηκε χτες για την Ιόνια Οδό, κόστους 1,4 δισ. ευρώ. Η ισπανοελληνική κοινοπραξία, ενώ θα κατασκευάσει τμήματα συνολικού μήκους 159,4 χιλιομέτρων (Αντίρριο - Γιάννενα) θα εκμεταλλεύεται συνολικά 382 χιλιόμετρα, καθώς στη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνεται και το τμήμα της εθνικής οδού από τη Μεταμόρφωση ως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, ενώ είναι πιθανόν να βάλει διόδια και στο ύψος της Κηφισιάς (κόμβος Λαϊνόπουλου)!

Η κοινοπραξία, εκτός από την είσπραξη των διοδίων προκαταβολικά από το Μάη του 2007 θα πάρει και 330 εκατ. ευρώ ως συμβολή του ελληνικού Δημοσίου στα έργα, αλλά και έτοιμα τμήματα, συνολικού μήκους 58,8 χιλιομέτρων, που κατασκευάζονται σήμερα με χρήματα αποκλειστικά του ελληνικού λαού για λογαριασμό της, το κόστος των οποίων προσεγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για τα τμήματα Αγ. Κωνσταντίνος - Καμένα Βούρλα, μήκους 21 χλμ., Σχηματάρι - Χαλκίδα, μήκος 11 χλμ., Παράκαμψη Αγρινίου, μήκους 20,7 χλμ. και Παράκαμψη Αρτας, μήκους 6,1 χλμ.

Σε δύο ομίλους

Ουσιαστικά, η κυβέρνηση με τις συμβάσεις αυτές παραδίδει το εθνικό οδικό δίκτυο σε δύο μεγάλους ομίλους. Ειδικότερα:

  • Στην κοινοπραξία των ελληνικών εταιρειών ΓΕΚ ΑΕ, ΤΕΡΝΑ ΑΕ και των ισπανικών CINTRA S.A και DRAGADOS S.A., παραδίδεται η Ιόνια Οδός, ενώ είναι και η μοναδική διεκδικήτρια (ύστερα από την ακύρωση του νέου διαγωνισμού από το ΣτΕ) του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Γρεβενά - Μαλιακός). Η ίδια κοινοπραξία διεκδικεί το έργο Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα.
  • Στην κοινοπραξία των ελληνικών εταιρειών Ελληνική Τεχνοδομική - ΤΕΒ, ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, J & P ΑΒΑΞ, ΑΘΗΝΑ, της Γαλλικής VINCI (που διαχειρίζεται και το Ρίο - Αντίρριο) και της Γερμανικής «Χόχτιφ» (που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Σπάτων) παραδίδεται το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί και το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη. Διεκδικεί και το τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα. Με τον έναν ή άλλον τρόπο, όμως, σε μέλη της κοινοπραξίας αυτής ανήκει η Αττική Οδός, η υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης, ενώ θα διεκδικηθούν και επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Αντίθετο το ΚΚΕ

Σημειώνουμε ότι το ΚΚΕ έχει καταγγείλει επανειλημμένα το είδος αυτών των συμβάσεων. Σε πρόσφατο συνέδριο του ΤΕΕ, ο Μάκης Παπαδόπουλος, υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ, τόνισε: «Η κυβέρνηση προετοιμάζει, σύμφωνα με τις κοινοτικές κατευθύνσεις, την επόμενη μέρα της περιβόητης συγχρηματοδότησης, που επιδρά αρνητικά στον προγραμματισμό και στην ιεράρχηση των έργων με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες και οδηγεί σε διπλή αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Ο εργαζόμενος θα πληρώσει διπλά σαν χρήστης και σαν φορολογούμενος, διασφαλίζοντας εκ των προτέρων την πλήρη χρηματοδότηση και την κερδοφορία των δήθεν συγχρηματοδοτούμενων έργων της λεγόμενης ιδιωτικής πρωτοβουλίας».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ