Παρασκευή 9 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αντιπαράθεση μακριά από την ουσία

Χωρίς αναφορά στην ουσία του προβλήματος του βιβλίου της Ιστορίας «επικριτές» και υποστηρικτές

Μία διελκυστίνδα υπερ-πατριωτικών και εκκλησιοκεντρικών κραυγών από τη μία και δήθεν προοδευτικών απόψεων από την άλλη, έχει στηθεί με αφορμή το νέο βιβλίο Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Οι «επικριτές» του, εμφανίζονται λάβροι κατά του βιβλίου γιατί δεν είναι αρκετά «πατριωτικό», και οι υποστηρικτές του βιβλίου παίρνοντας λαβή από αυτές τις κραυγές, εμφανίζοντας δήθεν προοδευτικό προφίλ, μιλούν για ένα βιβλίο που προάγει τη φιλία ανάμεσα στους λαούς και αντιπαλεύει τον εθνικισμό αποφεύγοντας και οι δύο πλευρές να αναφερθούν στην αντιεπιστημονική θεώρηση της Ιστορίας μέσα από αυτό, στην καθαρά εχθρική αντιμετώπιση των λαϊκών διεκδικήσεων που φαίνεται από διάφορα παραδείγματα.

Η... τηλεγραφική αναφορά στη Γαλλική επανάσταση η οποία εμφανίζεται ούτε λίγο ούτε πολύ αντίθετη στα δικαιώματα των γυναικών, η σύνδεση των λαϊκών διεκδικήσεων με την εγκαθίδρυση των φασιστικών καθεστώτων στην Ευρώπη την εποχή του Μεσοπολέμου με χαρακτηριστικό το απόσπασμα της σελίδας 106: «(...) Μεγάλος αριθμός εργατών και υπαλλήλων μένει άνεργος και οι περισσότεροι πολίτες αντιδρούν με πορείες, διαδηλώσεις και απεργίες. Πολλά δημοκρατικά πολιτεύματα, κάτω απ' αυτήν την πίεση, σταδιακά καταρρέουν. Τα διαδέχονται δικτατορίες»!

Και από τη στιγμή που αντιμετωπίζονται έτσι οι αγώνες του λαού, δύσκολα γίνεται πιστευτό ότι η παράβλεψη πλευρών, γεγονότων και μορφών της επανάστασης του 1821 και η ιδιαίτερη, αντίθετα, αναφορά στους μπακλαβάδες των φούρνων της Κωνσταντινούπολης, η απόκρυψη του ρόλου των ΗΠΑ και της Αγγλίας στον εμφύλιο, ο ύμνος στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, στους Ολυμπιακούς αγώνες είναι δείγματα προοδευτισμού!

Το συγκεκριμένο βιβλίο που αναφέρεται στην Ιστορία στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια, στην ουσία αναπαράγει τα ίδια ιδεολογικά και πολιτικά στερεότυπα με τα οποία τα σχολικά βιβλία πάντα παρουσίαζαν την Ιστορία. Και επειδή ο λόγος γίνεται για σχολικό βιβλίο, πρέπει να εξετάσει κανείς σε ποιο σχολείο εντάσσεται, ποιους στόχους έχει, ποιους εξυπηρετούν. Σε ένα σχολείο δεξιοτήτων, που αποθεώνει την αποσπασματικότητα σε βάρος της ολόπλευρης γνώσης, που καλλιεργεί βολικά για το σύστημα πρότυπα και συμπεριφορές.

Ενα σχολείο που θα έδινε πραγματικά εφόδια για τη ζωή, θα απαιτούσε αντίστοιχα το μάθημα της Ιστορίας να εξετάζει την κοινωνική εξέλιξη, να κάνει τους μαθητές να κατανοήσουν την πραγματική κινητήρια δύναμη της Ιστορίας, τις αντιθέσεις και την πάλη των τάξεων, να αναδεικνύει την ουσία των πολέμων. Μέσα από ένα σχολείο που - όχι μόνο από το μάθημα της Ιστορίας - συνδέει διαλεκτικά τον προλεταριακό διεθνισμό με τον πατριωτισμό, με βιβλία που εξυπηρετούν τον πρωταρχικό στόχο της γνωριμίας των νέων με τους νόμους της φύσης και της κοινωνίας, ώστε να μπορούν να ορίζουν οι ίδιοι το μέλλον τους, θα βγαίνουν και άνθρωποι που θα ξέρουν να ξεχωρίζουν το σωστό και το λάθος, θα είναι οχυρωμένοι απέναντι σε αντιδραστικές απόψεις που θα προσπαθήσουν να τους δηλητηριάσουν, χωρίς να έχουν ανάγκη... μισές αλήθειες.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ