Κυριακή 20 Μάη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΔΙΕΘΝΗ
Για την κρίση στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

Η ξαφνική κρίση στο Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα εκκλησιαστικό μόνο ζήτημα χωρίς ιδιαίτερες προεκτάσεις για την ελληνική εξωτερική πολιτική. Ομως, το γεγονός ότι εμπλέκονται χώρες, όπως η Ιορδανία, το Ισραήλ και η Παλαιστίνη, με ευρύτερες επιπτώσεις στον αραβικό κόσμο, καθιστά το ζήτημα ευρύτερης πολιτικής σημασίας. Είναι καθοριστικές οι δυο πλευρές που συναποτελούν τη βάση του προβλήματος. Η μια είναι η ταύτιση Εκκλησίας και Κράτους στο ελληνικό Σύνταγμα. Η άλλη είναι η ποιότητα που προκύπτει από το χειρισμό του προβλήματος από τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις.

Στο ζήτημα των σχέσεων Εκκλησίας και Κράτους υπάρχει το βασικό σημείο που καθορίζει την ταυτότητά τους. Είναι το ζήτημα του διαχωρισμού των δυο εξουσιών. Σ' αυτό το θέμα έχουν ειπωθεί πολλά κατά καιρούς. Μόνο ένα πράγμα δεν ειπώθηκε. Η πραγματική διάσταση του προβλήματος κι η πραγματική του αντιμετώπιση. Από την πλευρά των αντιεκκλησιαστών η παρουσία της Εκκλησίας παρουσιάζεται ως περίπου ο... «κατηραμένος όφις». Αντίθετα, από την πλευρά του εκκλησιαστικού ιερατείου, κάθε μορφή αντιμετώπισης της παρέμβασής του στη ζωή της πολιτείας παρουσιάζεται περίπου ως... «αντιχριστιανική βεβήλωση», που επισύρει μέχρι και τον αφορισμό.

Ωστόσο, το όλο ζήτημα έχει μια ιστορική διαδρομή που καμιά εκ των δυο εξουσιών, πολιτειακή κι εκκλησιαστική, αναφέρει στις πραγματικές διαστάσεις. Είναι ιστορικά αποδεδειγμένη η άρνηση του ορθόδοξου ιερατείου να αποδεχτεί την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Αντίθετα προς αυτό, είναι γνωστός ο αντιστασιακός απελευθερωτικός ρόλος του κατώτερου κλήρου, των απλών παπάδων σε πόλεις και χωριά. Ηταν μια έμμεση ταξική αντίθεση μεταξύ των κοτζαμπάσηδων και των κολίγων. Οποιαδήποτε σύγχρονη αναφορά στο ζήτημα της σχέσης Πολιτείας - Εκκλησίας, του ρόλου της και των επιπτώσεών της στο λαό, είναι υποχρεωμένη να καταφεύγει σ' αυτή την ιστορική αλήθεια από τη γέννηση του νεότερου ελληνικού κράτους. Ο διαχωρισμός στους κόλπους της Εκκλησίας συνεχίζεται και στα γεγονότα του εμφυλίου πολέμου, στον αρνητικό ρόλο του ανώτερου ιερατείου - πλην πεφωτισμένων εξαιρέσεων.

Σήμερα, στην εποχή της «παγκοσμιοποίησης» που προσπαθεί να μεταβάλλει τους λαούς σε χωρίς όνομα και ταυτότητα μάζα, το ζήτημα του ρόλου Εκκλησίας και Πολιτείας παίρνει ανάλογες διαστάσεις. Το εκκλησιαστικό ιερατείο νιώθει να απειλείται η αποκλειστική παρουσία του από διεφθαρμένους τρόπους ζωής και σατανικά δόγματα που επιβάλλονται από αλλοδαπά κέντρα εξουσίας. Γι' αυτό και θεωρεί την εμμονή του να καθορίζει εν πολλοίς τα πολιτειακά ζητήματα ως λυδία λίθο εξουσίας. Από την πλευρά της η πολιτειακή εξουσία χρησιμοποιεί εκάστοτε την Εκκλησία ως αποδιοπομπαίο τράγο στη δυστοκία της να επιλύσει καθαρά πολιτικά ζητήματα, όπως αυτό της Μέσης Ανατολής, που σχετίζεται με το όλο της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Προσπαθεί να βάλει στο ίδιο κεφάλι την παλαιστινιακή μαντίλα και το εβραίικο σκουφάκι. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι η εμπλοκή του Πατριαρχείου της Ιερουσαλήμ σε πολιτικές αντιδικίες που δεν του ανήκουν. Η ερώτηση είναι σαφής: Ποιος έδωσε το δικαίωμα στο Πατριαρχείο να ασκεί επαμφοτερίζουσα πολιτική που ουσιαστικά αντίκειται στον ουδέτερο πνευματικό του ρόλο;

Πίσω από το σύμπλεγμα ποικίλων αντιτιθέμενων συμφερόντων στη Μέση Ανατολή σε εκκλησιαστικά ζητήματα υπάρχει η αντίθεση μεταξύ Ισραηλιτών και Παλαιστινίων, που σημαδεύεται από το ζήτημα της αναγκαίας ύπαρξης ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους. Είναι δηλαδή το ζήτημα της ιμπεριαλιστικής καπιταλιστικής παρουσίας και κατοχής. Το πρόβλημα της ελληνικής κυβερνητικής εξωτερικής πολιτικής συνίσταται στο διχασμό της ελληνικής αστικής τάξης να επιζητά από τη μια χώρους φιλίας και οικονομικής εκμετάλλευσης των αραβικών λαών και ταυτόχρονα να εμμένει από την άλλη στη συμμετοχή του στα ιμπεριαλιστικά επιτελεία που υποστηρίζουν επεμβάσεις και την κατακτητική πολιτική του Ισραήλ.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ