Τρίτη 4 Δεκέμβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΜΙΛΟΣ «ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ»
«Λουκέτο» λόγω υποταγής στα σχέδια των πολυεθνικών
  • Προσφυγή ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας «διευκολύνει» την κυβέρνηση της ΝΔ να ολοκληρώσει την πορεία ιδιωτικοποίησης που είχαν χαράξει οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ
  • Στον «αέρα» οι 8.000 εργαζόμενοι στην εταιρεία και οι αεροπορικές συγκοινωνίες των νησιών

Με έωλους και ανυπόστατους ισχυρισμούς, που πρόβαλλαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, επιχειρεί η κυβέρνηση της ΝΔ να εμφανίσει ως μονόδρομο το «λουκέτο» στον όμιλο της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ), χρησιμοποιώντας τα κάλπικα άλλοθι των «τεράστιων ελλειμμάτων» και του «αδιεξόδου» στις Βρυξέλλες με το συμψηφισμό των χρεών.

Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, Κ. Χατζηδάκης, που προανήγγειλε την προηγούμενη Παρασκευή το «λουκέτο» του ομίλου της ΟΑ, επιχείρησε και χτες αφενός να υπερασπιστεί ως «επιβεβλημένη» την απόφαση της κυβέρνησης για το ...καλό των Ελλήνων φορολογουμένων και αφετέρου να καθησυχάσει τους εργαζόμενους και τους κατοίκους των νησιών. Για τους εργαζόμενους ισχυρίστηκε ότι «κανείς δε θα μείνει χωρίς εργασία» και για τους κατοίκους των νησιών ότι δε θα μείνουν χωρίς αεροπορική κάλυψη, όποιο κι αν είναι το διάδοχο σχήμα της ΟΑ.

Το θέμα επανήλθε στην επικαιρότητα μετά την προσφυγή της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας «χαμηλού κόστους» «Ryanair» κατά της Κομισιόν. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας κατηγορούν την Κομισιόν για αδράνεια έναντι της ΟΑ και ζητούν να γίνουν νέοι έλεγχοι στην εταιρεία για «κρατικές ενισχύσεις και την περίοδο 2004 - 2007». Πάντως, σύμφωνα με δημοσιεύματα, «τις κινήσεις της "Ryanair" εμφανίζονται να στηρίζουν μεγαλοξενοδόχοι και ισχυροί επιχειρηματίες του τουρισμού, φίλα προσκείμενοι στη ΝΔ. Οι τελευταίοι, μάλιστα, φέρονται ότι επιδίωξαν να πραγματοποιηθεί συνάντηση του υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης Α. Σπηλιωτόπουλου με εκπροσώπους της "Ryanair" στο Λονδίνο πριν δέκα μέρες».

Κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός, ουσιαστικά, επιβεβαίωσε ότι το κυβερνητικό σχέδιο για τον όμιλο είναι ανάλογο με αυτό που εφαρμόστηκε στη βελγική «Sabena», η οποία ήταν για πολλά χρόνια «κραταιά» αεροπορική δημόσια εταιρεία και έκλεισε εν μια νυκτί για να πάρει τη θέση της, 40 μέρες μετά, μια μικρή αεροπορική εταιρεία «χαμηλού κόστους». Από τις απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός στα σχετικά ερωτήματα προέκυψε, ξεκάθαρα, ότι στη «μεταολυμπιακή» εποχή τα πάντα είναι στον αέρα και ουδείς μπορεί να εγγυηθεί οτιδήποτε. Η μόνη «εγγύηση» που παρέχει η κυβέρνηση είναι ότι στη θέση των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» θα υπάρξει μια μικρή ιδιωτική αεροπορική εταιρεία, με συρρικνωμένο δίκτυο και στόλο, κυρίως για πτήσεις στο εσωτερικό και ορισμένες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στην εταιρεία αυτή θα παραμείνουν λιγότεροι από τους μισούς εργαζόμενους στις ΟΑ, οι οποίοι θα κληθούν να υπογράψουν νέες συμβάσεις με όρους «αγοράς», με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα κεκτημένα εργασιακά τους δικαιώματα. Για τους υπόλοιπους, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην εφαρμογή προγράμματος «εθελουσίας εξόδου», πρόωρων αποχωρήσεων, μετατάξεων σε άλλες θέσεις του δημοσίου, κ.ά. Σημειώνεται ότι σήμερα στον όμιλο απασχολούνται συνολικά περίπου 8.000 εργαζόμενοι, συμπεριλαμβανομένων και των 3.500 εποχικών, πολλοί από τους οποίους ανανεώνουν επί πολλά χρόνια τις συμβάσεις τους στην εταιρεία. Στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς περιλαμβάνεται και η τμηματική ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων δραστηριοτήτων του ομίλου, όπως είναι η Τεχνική Βάση, η επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών («χάντλινγκ»), οι εμπορευματικές μεταφορές, η ηλεκτρονική κράτηση θέσεων, κλπ.

Ο υπουργός ρωτήθηκε χτες για όλα αυτά, αλλά προτίμησε να κρατήσει «κλειστά τα χαρτιά του», ισχυριζόμενος ότι είναι «πρόωρη αυτή η συζήτηση», καθώς θα πρέπει να προηγηθεί η έγκριση της Κομισιόν επί του «επιχειρησιακού πλάνου» της νέας εταιρείας. Ο υπουργός, πάντως, προσδιόρισε εντός του 2008 το χρόνο σύστασης της νέας εταιρείας, λέγοντας ότι υπό διαπραγμάτευση με τα αρμόδια όργανα της Κομισιόν είναι η διατήρηση του σήματος της ΟΑ με τους πέντε κύκλους, καθώς και το όνομα. Παράλληλα, είπε ότι μέχρι να ιδρυθεί η νέα εταιρεία η ΟΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί με την παρούσα μορφή της, χωρίς να υπάρξει πρόβλημα με τους πιστωτές της, μετά την αναγγελία του «λουκέτου».

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο υπουργός στη, δήθεν, «απαλλαγή» των Ελλήνων φορολογουμένων από τα περίπου 2,5 δισ. ευρώ που υποστήριξε ότι είναι σήμερα το σωρευμένο έλλειμμα του ομίλου (ετήσιο έλλειμμα 250 εκατ. ευρώ), ισχυριζόμενος ότι η κυβέρνηση κλείνει την ΟΑ για «να περάσει σε ένα υγιές και ανταγωνιστικό σχήμα που δε θα παράγει ελλείμματα». Βέβαια, ο υπουργός γνωρίζει πολύ καλά ότι τα ελλείμματα είναι μόνο το άλλοθι για το κλείσιμο του ομίλου.

Η ουσία βρίσκεται στην πολιτική της «απελευθέρωσης» και στις προσταγές του πολυεθνικού κεφαλαίου στον κλάδο των αερομεταφορών, που σχεδιάζει την ύπαρξη 2 - 3 αεροπορικών κολοσσών σ' ολόκληρη την Ευρώπη, με τις υπόλοιπες εταιρείες είτε να έχουν περιορισμένη εμβέλεια είτε να είναι «δορυφόροι» των αεροπορικών κολοσσών. Αλλωστε, όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά οι εργαζόμενοι στην εταιρεία, αν το κλείσιμο του ομίλου γίνεται για την ...«απαλλαγή» των Ελλήνων φορολογουμένων, όπως ισχυρίζονται οι εταίροι του δικομματισμού, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, γιατί οι κερδοφόρες ΟΤΕ και ΔΕΗ ιδιωτικοποιούνται, στερώντας σημαντικά έσοδα από τον Ελληνα φορολογούμενο;

Στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων για το μέλλον των εργαζομένων και τα εργασιακά τους δικαιώματα, ο υπουργός αν και με ευκολία επαναλάμβανε τις υποσχέσεις ότι «κανείς δε θα μείνει χωρίς δουλιά» και ότι «έχει ληφθεί ειδική μέριμνα και για τους συμβασιούχους», εντούτοις για τα εργασιακά δικαιώματα όσων τελικά απορροφηθούν στη νέα εταιρεία έκανε λόγο για εμπλοκή και άλλων υπουργείων, για να συμπληρώσει: «Δεν μπορώ να μιλώ εξ ονόματος άλλων υπουργών». Και ο νοών νοείτω.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ