Κυριακή 15 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Γράμμα σ' έναν συγγραφέα

Ξέχνα οτιδήποτε μπορεί να σου θυμίζει την έκδοση του έργου σου. Είναι το τελευταίο που πρέπει να σκέφτεσαι. Η ιδέα της έκδοσης ενός βιβλίου τρώει ζωντανό τον δημιουργό στο ξεκίνημά του. Ολα έχουν να κάνουν με την όρασή σου. Να βλέπεις και να γεννάς. Το βάρος του λόγου σου είναι αυτό που σε κρατά όρθιο. Δεν υπάρχει τίποτα που να μην καταδέχεσαι να εξετάσεις κάτω από το μοναδικό φως, που είναι το δικό σου.

Εχεις ακούσει συχνά στη λεγόμενη λογοτεχνική πιάτσα να μιλάνε για ανθρώπους που ξέρουν να γράφουν. Κλείσε τ' αυτιά σου. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να ξέρεις να γράφεις, αλλά και να έχεις κάτι να πεις.

Φωτογράφισε, λοιπόν, με τη μνήμη σου πρώτα την παιδική σου ηλικία κι ύστερα το άμεσο περιβάλλον της καθημερινότητάς σου. Ετσι θα δεις ότι σ' αυτό που αποκαλούμε «οικογενειακή εστία» κατοικούν εμπορεύματα με μορφές ανθρώπων κάτω από έναν αδιαίρετο μικροαστισμό. Εδώ αρχίζει η δική σου δουλιά. Δεν είναι μια αρρώστια που πρέπει ν' αποφύγεις. Αντιθέτως, θα πρέπει να οδηγηθείς σε μια μετωπική σύγκρουση. Γράφεις για ν' αναστήσεις ό,τι χάθηκε, να του δώσεις ψυχή και βάθος. Ετσι, το εμπόρευμα θα γυρίσει πάλι στη φυσική του κατάσταση: Αυτή του ανθρώπου.

Το γραπτό θέλει μελέτη και πολλή δουλιά. Οπως λέει ο σοφός, «μείνε στο τραπέζι σου και άκου. Μην ακούς καν, περίμενε μόνο. Μην περιμένεις καν, μείνε τελείως ήρεμος και μόνος. Ο κόσμος θα παρουσιαστεί μπροστά σου για να αποκαλυφθεί, δεν μπορεί να κάνει αλλιώς, θα σπαρταράει εκστασιασμένος στα πόδια σου».

Η τέχνη αυτή έχει να κάνει περισσότερο με οτιδήποτε λύνει τον άνθρωπο τη στιγμή που το κράτος τον στύβει και η Εκκλησία τον φοβίζει. Είναι δομές που πρέπει να τις παρατηρήσεις μ' ένα πνεύμα αναλυτικό.

Αφού, λοιπόν, το κράτος θριαμβεύσει πάνω σου σαν σε εμπόρευμα, έρχεται η Εκκλησία να φροντίσει για την ψυχή σου. Από τη μια, έχεις να κάνεις με τα θαυμάσια βιώματα της παιδικής ηλικίας - γιορτές Χριστουγέννων και Πάσχα, μυρωδιές από το θυμίαμα, ψαλμοί, και, από την άλλη, στο βάθος κάθε ιερού υπάρχει μια μηχανή με άψογα εξουσιαστικούς σχηματισμούς, μια μηχανή - κατασκευή της κυρίαρχης ιδεολογίας. Μέσα της, παίζει το πρόσωπο του Ιησού, του εσταυρωμένου στο διηνεκές. Πρόσωπο, που θέλει υπεράσπιση από κάθε λατρεία, από κάθε τυπικό, από την ιεραρχία που τον σφίγγει. Οπως γράφει ο Φόυερμπαχ, «αν, το λιγότερο στην εποχή μας, ο χριστιανισμός δεν προσφέρει πια στο Θεό θυσίες αίματος, αυτό συμβαίνει αποκλειστικά, για να μην επικαλεστούμε άλλους λόγους, επειδή η φυσική ζωή δε θεωρείται πια υπέρτατο αγαθό. Γι' αυτό προσφέρεται στον Θεό η ψυχή, η εσωτερικότητα, επειδή αυτή έχει ανώτερη αξία».

Ανάμεσα στους μεγάλους επαναστάτες και τους θεωρητικούς, που ασχολήθηκαν με την ανάλυση του κράτους και της θρησκείας, ενδιαφέρον έχει η εκδοχή της λογοτεχνίας. Το πώς έζησε ένας συγγραφέας μέσα στην εποχή του έχει άμεση σχέση με την τέχνη σου, ακόμα και για τους συνδυασμούς και τα παντρέματα που μπορείς να κάνεις: Στην περίπτωσή μας, ο Φόυερμπαχ με τον Ντοστογιέφσκι.

Μέσα από τη γυναίκα του, Αννα Γρηγόριεβνα, μπορούμε να εισχωρήσουμε στη ζωή του Ρώσου συγγραφέα, αρχίζοντας με εκείνους που θα τους βρίσκεις συνέχεια μπροστά σου, τους κριτικούς λογοτεχνίας: Τον κατηγορούσαν συχνά για έλλειψη μορφής, για τη συνύπαρξη πολλών θεμάτων στο ίδιο μυθιστόρημα, για το μπέρδεμα και τη σύγχυση των περιστατικών, που τα πιο πολλά μένουν ημιτελή. Το αναφέρω αυτό, γιατί οι κριτικοί αγνοούσαν κάτω από ποιες συνθήκες δούλευε ο Ντοστογιέφσκι. Να τι λέει ο ίδιος: «Τα τρία πρώτα κεφάλαια ενός μυθιστορήματος έχουν τυπωθεί, το τέταρτο στοιχειοθετείται, το πέμπτο μόλις στάλθηκε με το ταχυδρομείο. Ο συγγραφέας γράφει το έκτο. Οσο για το υπόλοιπο, ακόμα δεν το έχω σκεφτεί...».

Καθώς κατάλαβες, είσαι τυχερός. Καταπιάνεσαι με μια τέχνη που δεν καταδέχεται τα εύκολα, αλλά μονίμως παίζει στα δύσκολα. Καλώς ήρθες στη λευκή σελίδα!


Του Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Kορυφαία μορφή της παγκόσμιας λογοτεχνίας (2014-01-19 00:00:00.0)
Και η φιλοσοφία; (2013-02-02 00:00:00.0)
Από τον Γκόγκολ στον Ντοστογιέφσκι (2010-02-06 00:00:00.0)
«Είμαι κομμουνίστρια και ονομάζομαι ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΑΝΔΗ» (2004-12-19 00:00:00.0)
Η συμβολή του στη Φιλοσοφία (2000-12-17 00:00:00.0)
Η επανάσταση του Γκαστόν (1996-07-13 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ