Τρίτη 7 Απρίλη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ
Καταγράφει ανισότητες στην πρόσβαση...

...για να στηρίξει την αντιδραστική πρόταση για διαφοροποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής

Το ότι οι ανισότητες στην εκπαίδευση καταγράφονται και στα ποσοστά των αποφοίτων λυκείου που πετυχαίνουν την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση επιβεβαιώνει η έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, που παρουσιάστηκε χτες. Ο διευθυντής του ΚΑΝΕΠ, Ν. Μουζέλης, έκανε λόγο χαρακτηριστικά για κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες που χειροτερεύουν χρόνο με το χρόνο, όμως απέναντι σ' αυτή την κατάσταση το ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ προτείνει τη διαφοροποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής ανά νομό και περιφέρεια, μια πρόταση που αποδεδειγμένα, όπου έχει εφαρμοστεί (σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο), όξυνε τις ταξικές ανισότητες, στο όνομα αρχικά της άμβλυνσής τους...

Η θέση του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ είναι να διοχετευτούν υποτίθεται περισσότερα κονδύλια (και να σχεδιαστούν τοπικές εκπαιδευτικές πολιτικές) στις περιοχές που εμφανίζουν χαμηλότερα ποσοστά πρόσβασης. Αυτό όμως δε συμβαδίζει με την αρχή της εκπαιδευτικής πολιτικής της ΕΕ (στην οποία φυσικά δεν αντιδρά η ΓΣΕΕ), που συνδέει τη χρηματοδότηση με την αξιολόγηση, πριμοδοτώντας τους «καλούς» να γίνουν καλύτεροι και αφήνοντας τους «μέτριους» και «κακούς» απλώς να φυτοζωούν... Εξάλλου, είναι και ανιστόρητη και ουτοπική η άποψη που λέει ότι στο πλαίσιο μιας ταξικής κοινωνίας, μπορούν να αντιμετωπιστούν οι ταξικές ανισότητες στην εκπαίδευση.

Από την ανάγνωση των στοιχείων

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ, στις περιοχές με υψηλό δείκτη πρόσβασης κατατάσσονται: Βόρεια προάστια της Αθήνας (Β' Διεύθυνση ΔΕ Αθήνας), Χίος, Καρδίτσα, Α' Διεύθυνση ΔΕ Θεσσαλονίκης, Λάρισα, Αρκαδία, Σέρρες, Ανατολική Αττική, Τρίκαλα, Ιωάννινα κ.ά. Στις περιοχές με χαμηλό δείκτη πρόσβασης κατατάσσονται: Ροδόπη, Ξάνθη, Κέρκυρα, Σάμος, Ευρυτανία, Χαλκιδική, Κυκλάδες, Δυτική Αττική, Φλώρινα, Γρεβενά, Λευκάδα κ.ά. Η γενική εκτίμηση της έρευνας είναι ότι χαμηλό δείκτη πρόσβασης εμφανίζουν περιοχές με χαμηλούς δείκτες οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας, παρέα με περιοχές που εμφανίζουν υψηλό ΑΕΠ που βασίζεται κυρίως στην τουριστική ανάπτυξη. Αντίστοιχα, υψηλό δείκτη πρόσβασης εμφανίζουν περιοχές με αυξημένο εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο, παρέα με καθαρά αγροτικές περιοχές.

Ακόμα, από τα στοιχεία του ΚΑΝΕΠ φαίνεται πως από το 2004 έως και το 2008 ο απόλυτος αριθμός των αποφοίτων λυκείου που περνούν τελικά στην ανώτατη εκπαίδευση μειώθηκε κατά 12.000 περίπου (το 2004 είχε περάσει το 76,3% των αποφοίτων, ενώ το 2008 πέρασε το 62,4%).

Για την κατηγορία, δε, των αποφοίτων που δεν εισάγεται στα ΑΕΙ αλλά συνεχίζει στην εκπαίδευση, η έρευνα κάνει μια εκτίμηση των ετήσιων δαπανών που θα χρειαστεί να καταβάλουν είτε ως κόστος σπουδών σε ΙΕΚ, πανεπιστήμια του εξωτερικού κ.ά., είτε ως κόστος φρονιστηρίων και προετοιμασίας για να ξαναδώσουν εξετάσεις. Το ΚΑΝΕΠ εκτιμά ότι θα αναγκαστούν να δαπανήσουν περίπου 132 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που επιμερίζεται ανά άτομο σε 7.250 ευρώ το χρόνο.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ