Τρίτη 30 Μάρτη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Ανοιξε η «πόρτα» για εισαγωγές τρίτων

Ενα αποφασιστικό βήμα στην εξυπηρέτηση των ιδιωτικών συμφερόντων στον τομέα του φυσικού αερίου και στην πλήρη «απελευθέρωση» της σχετικής αγοράς, από το οποίο, όμως, τίποτα καλό δεν έχουν να περιμένουν οι εργαζόμενοι και οι οικογένειές τους, έκανε προχτές η κυβέρνηση με την έγκριση του «Κώδικα Διαχείρισης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου». Με λίγα λόγια, ο Κώδικας περιέχει όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις για να μπορεί οποιαδήποτε εταιρεία καταναλώνει φυσικό αέριο ή το εμπορεύεται, να το φέρνει στην Ελλάδα, να το αποθηκεύει και να το μεταφέρει μέσω του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Είναι η ρύθμιση που ζητούσε επιμόνως η «αγορά», ιδίως μετά την άδοξη κοινή προσπάθεια της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ» και της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ τον περασμένο Δεκέμβρη, να εισάγουν την πρώτη ποσότητα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που δεν θα την προμήθευε η ΔΕΠΑ. Τότε είχε δημιουργηθεί μια μεγάλη αναστάτωση, με τις υπηρεσίες του διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος, τη ΔΕΣΦΑ ΑΕ να αρνείται την παραλαβή, αποθήκευση και μεταφορά του αερίου, με τη διοίκησή της να διχάζεται και με τους ιδιώτες να ωρύονται ότι μπορούν να κάνουν τη «δουλειά» τους και με το υφιστάμενο πλαίσιο. Ακολούθησε η επίσκεψη των Βαρδινογιάννη, Μυτιληναίου στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, διάφορες καταγγελίες, ανακοινώσεις και ανταπαντήσεις, η εμπλοκή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που δέχτηκε κριτική ότι έχει καθυστερήσει να διαμορφώσει τους Κώδικες.

Τίποτα από όλα αυτά δεν είχε σημασία, αφού και η κυβέρνηση λειτουργεί σε κάθε περίπτωση υπέρ των μεγάλων ενεργειακών συμφερόντων και της «απελευθέρωσης» της αγοράς, εναρμονισμένη πλήρως με τα όσα ορίζει η ΕΕ. Η εμπλοκή του Κατάρ, με το σχέδιο δημιουργίας ενός ιδιωτικού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Αστακό, όπου θα χρειαστεί σαφώς να έχει πρόσβαση και στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς για πωλήσεις στο εσωτερικό της Ελλάδας, ή την προώθηση εμπορεύματος προς τα βόρεια, μέσω Βουλγαρίας, είναι ένας παραπάνω παράγοντας για την άμεση προώθηση του Κώδικα από την κυβέρνηση.

Οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, φέρονται να είναι έτοιμοι για την εισαγωγή τουλάχιστον τριών φορτίων LNG το επόμενο διάστημα, της τάξης των 40.000 κ.μ. έκαστο. Το «ψωμί» της υπόθεσης είναι η μικρότερη τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου στη διεθνή αγορά, με συνέπεια να συμφέρει τις δύο εταιρείες να το χρησιμοποιήσουν συμπληρωματικά στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες τους, αντί να τροφοδοτηθούν πλήρως από την «ακριβή» ΔΕΠΑ. Ταυτόχρονα, αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν περαιτέρω την συγκυρία για να μεταπωλήσουν υγροποιημένο φυσικό αέριο σε τρίτους.

Οι οικιακοί καταναλωτές δε χρειάζεται να «αναστατώνονται», αφού οι λιανικές τιμές διαμορφώνονται βάσει προτύπων που εξασφαλίζουν τις υψηλές τιμές πώλησης προς αυτούς σε κάθε περίπτωση.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου, ο Κώδικας ρυθμίζει, μεταξύ άλλων: Τις συμβάσεις αποθήκευσης και μεταφοράς μεταξύ ΔΕΣΦΑ και χρηστών, οι οποίοι θα μπορούν να συνάπτουν συμφωνίες και για μία ημέρα. Τη δευτερογενή αγορά δυναμικότητας, όπου ένας χρήστης θα μπορεί να την εκχωρεί σε άλλον, εφόσον δεν την αξιοποιεί. Τις διαδικασίες μεταπώλησης αερίου μεταξύ καταναλωτών. Κανόνες για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος. Θέματα επίλυσης διαφορών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ