Πέμπτη 25 Νοέμβρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΚΟΝΟΡ ΜΑΚ ΦΕΡΣΟΝ
Ολική έκλειψη

Ταινία με σφραγίδα εθνικής κινηματογραφίας, βασισμένη σε ιδιαιτερότητες και χαρακτηριστικά εθνικών πολιτισμικών υποδιαιρέσεων, οι οποίες εντάσσονται με την σειρά τους σε ένα ευρύτερο, δυτικό, πολιτισμικό πλαίσιο. Υποσχόμενη πολλά ήδη από το άνοιγμά της, με τους αρχικούς τίτλους να πέφτουν στη μισοφωτισμένη επιφάνεια του ζωγραφικού πίνακα με βουκολικό θέμα που κοσμεί τοίχο του επιβλητικού κτιρίου όπου το ίδιο βράδυ θα παρατεθεί επίσημο δείπνο για την έναρξη του 11ου Φεστιβάλ Λογοτεχνίας από τους διοργανωτές της εκδήλωσης, στην παραθαλάσσια ιρλανδική πόλη Κομπ.

Τα πλάνα της αρχικής σεκάνς, από το τελετουργικό της προετοιμασίας έως την κήρυξη έναρξης του φεστιβάλ, εναλλάσσονται με απαλά, αέρινα φοντύ ανσενέ υπό τους ήχους σύνθεσης για πιάνο της FionnulaNi Chiosain. Το μουσικό αυτό θέμα, που στηρίζει και «γεμίζει» την εικόνα, βαδίζει στην πεπατημένη της σύνθεσης «Promenadesentimentale» του Vladimir Cosmaγια το φιλμ DIVA(1981) του Jean-JacquesBeinex και προϊδεάζει για το στίγμα εσωτερικότητας και για την ατμόσφαιρα που διέπει τον τρόπο αφήγησης, κάτι που επαληθεύεται από τον τρόπο χρήσης του μουσικού κομματιού κατά τη διάρκεια του φιλμ, σύνθεση που λειτουργεί ως συνισταμένη του ρυθμού ξεδιπλώματος του μύθου, του μοντάζ.


Η κάμερα εστιάζει σε πρόσωπα και επιφάνειες, εισάγοντάς μας στον κόσμο του Μάικλ Φαρ, του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα της ταινίας. Ο Μάικλ χήρεψε πρόσφατα, εργάζεται σαν δάσκαλος ξυλουργικής, είναι ερασιτέχνης συγγραφέας και δουλεύει εθελοντικά σαν οδηγός των υψηλών προσκεκλημένων, καθήκον που όρισε το οργανωτικό σχήμα, υπεύθυνο του φεστιβάλ λογοτεχνίας στην πόλη του, την παραθαλάσσια Κομπ, στην περιοχή Κορκ, στη νότια πλευρά της επικράτειας της ιρλανδικής δημοκρατίας.

Ο Μάικλ «γαντζώνεται στον πόνο του θανάτου της γυναίκας του» - πέθανε προ διετίας από καρκίνο - «για να μην την ξεχάσει», έχει «αναγκαστικά» επωμιστεί την πλήρη ευθύνη των δυο του παιδιών που διανύουν κρίσιμες ηλικίες κι έχει «αναγκαστικά» εγκαταλείψει τον παράλυτο πεθερό του σε οίκο ευγηρίας. Ο Μάικλ έχει αρχίσει να βλέπει φαντάσματα στον ύπνο αλλά και τον ξύπνιο του. Η ακαταμέτρητη πανταχόθεν πίεση, η αίσθηση της πλήρους μοναξιάς και της αίσθησης ανεπάρκειας ως προς τα καθήκοντα που καλείται να φέρει σε πέρας, κυρίως όμως οι τύψεις, κάθε φορά που η σκέψη επιθυμεί να ξεφύγει και κάθε φορά που η ανάγκη για ζωή ορθώνει α-συνείδητα ανάστημα, τον φέρνουν αντιμέτωπο με εφιάλτες, με τρομερούς, ψυχοφθόρους εφιάλτες, ανασταλτικούς της ζωής ... Ωσπου, επιτέλους, μέσα από τη ζωή, επέρχεται η συμφιλίωση με την απώλεια και το θάνατο ...

Ο Μάικλ τυγχάνει να είναι «εθελοντής» οδηγός, της προσκεκλημένης στο φεστιβάλ Λίνα Μορέλ από το Λονδίνο, γνωστής συγγραφέα μεταφυσικών ιστοριών με φαντάσματα και άλλα παρεμφερή. Αποδεικνύεται όμως απλός, συμπαθής και ανθρώπινος άνθρωπος, με την οποία ο Μάικλ αισθάνεται ότι ο «επαρχιώτης» εαυτός του μπορεί να επικοινωνήσει ... Σε αντιπαράθεση με το πορτρέτο του αγοραίων αξιών επιτυχημένου συγγραφέα Νίκολας Χόλντεν, βαλτωμένου στην προσωπική του κιβδηλεία, τόσο την ανθρώπινη όσο και τη συγγραφική!

Εξαιρετικά καλοδουλεμένο, δραματουργικά συμπαγές σενάριο ψυχαναλυτικής προσέγγισης, που δεν αφήνει παραμικρό κενό ή περιθώριο για οποιοδήποτε ερμηνευτικό χάσμα. Σενάριο που εκμεταλλεύεται γόνιμα την πολιτισμική ιδιαιτερότητα του τόπου κάτι που διαχέεται μέσα από την κυριολεκτικά και μεταφορικά σκοτεινά γοητευτική ατμόσφαιρα που η ταινία τρέφει - εσκεμμένα πια - με απόηχους μύθων και θρύλων μυστικισμού, θρησκευτικότητας και μυστηρίου.

Μοναδική μας ένσταση οι - λίγοι ευτυχώς - αιμοδιψείς εφιάλτες, που όμως λειτουργούν αντιστικτικά με την γενικότερη αισθητική της ταινίας. Προς τι τόσο αίμα στους εφιάλτες του Μάικλ; Προαναγγέλλει μήπως τον τρόπο που αυτοκτόνησε ο πεθερός του Μαλάκι, κάτι που βαραίνει την συνείδησή του;

Ταινία εξαιρετική με πλήρη επίγνωση του τι πράττει. Μάθημα για τους δικούς μας κοσμοπολίτες /επαρχιώτες που εμπλέκουν την συνιστώσα της πολιτισμικής μας ιδιαιτερότητας στα κινηματογραφικά τους προϊόντα. Παίζουν: Κιαράν Χάιντς, Ιμπεν Γιέιλε, Εϊνταν Κουίν, Τζιμ Νόρτον, κ.ά.

Παραγωγή: ΙΡΛΑΝΔΙΑ, 2009

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Εφυγε» ο Μάικλ Ο' Ριόρνταν (2006-05-23 00:00:00.0)
Το τίμημα των δανειστών (2001-08-17 00:00:00.0)
Στην Αθήνα λόγω «Βιρτζίνια» (2000-03-16 00:00:00.0)
Μια ρομαντική Αγγλίδα (1999-03-12 00:00:00.0)
Αντιρατσιστικό "πλυντήριο" (1997-03-21 00:00:00.0)
Το όνειρο "φυγείν αδύνατον" (1996-06-06 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ