Πέμπτη 9 Φλεβάρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΤΙΒ ΜΑΚ ΚΟΥΙΝ
Shame

Δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Στιβ Μακ Κουίν, σκηνοθέτη της ταινίας «HUNGER» που το 2008 άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Ο Μπράντον, ένας επιτυχημένος, γοητευτικός 35άρης νεοϋορκέζος έχει εθισμό στο σεξ, κάτι που τελευταία υπερβαίνει την σφαίρα του ιδιωτικού και αρχίζει, έμμεσα, να επηρεάζει αρνητικά και το εργασιακό του περιβάλλον. Πρόκειται για το μελαγχολικό πορτρέτο της νεύρωσης του σύγχρονου αλλοτριωμένου ανθρώπου - επιφανειακή έκφραση της βαθύτατης, ουσιαστικής μοναξιάς κάποιου που δεν τα «βρίσκει» με τον εαυτό του - που όλο και κερδίζει έδαφος. Είναι το ενοχλητικά εντυπωσιακό δράμα ενός ανθρώπου ανίκανου να αγαπήσει άλλους και τον εαυτό του. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Μάικλ Φασμπέντερ, από τα σημαντικότερα ανερχόμενα ταλέντα. Για την ταινία πάντως, οφείλει κανείς να προϊδεάσει το κοινό.

Ο Μακ Κουίν μοιάζει να μη φοβάται το χειρισμό δύσκολων θεμάτων όταν παρακολουθεί τα αδιέξοδα βάσανα του αμαρτωλού αυτού κυνηγού, του πολύ δυστυχισμένου με τη ζωή που κάνει. Θέμα της ταινίας είναι ο εθισμός και όχι το σεξ. Ετσι παρά το αρκετό γυμνό και το αρκετό σεξ, η ταινία ούτε στιγμή δεν είναι ερωτική. Τουναντίον. Το σεξ - τόσο του Μπράντον όσο της αδελφής του και του αφεντικού του - συνιστά τον ορισμό του εθισμού σε οποιοδήποτε «υποκατάστατο» απασχολεί πνεύμα και σώμα και οδηγεί σε κατάσταση ανισορροπίας. «We are not bad people, but we are from a bad place». «Δεν είμαστε κακοί, ζούμε σε έναν κακό τόπο» λέει η αδελφή του Μπράντον προσπαθώντας να εντοπίσει την κοινωνική ρίζα του κακού. Μινιμαλιστική, κινητική και απίστευτα προβοκατόρικη η ταινία παράγει αλυσίδα συνειρμών και αποδίδει με κομψότητα και υπερευαίσθητη κάμερα τη διάχυτη, ακραία και αφόρητη αδυναμία επικοινωνίας που συνθλίβει και το θεατή. Ο Φασμπέντερ ιδανικός ερμηνευτής, μαγνητικός, πότε νηφάλιος και πότε τολμηρός στην ντελικάτη ιστορία ψυχικών ισορροπιών τρόμου.

Μετωπική και ωμή η βήμα - βήμα αποκάλυψη της εικόνας πίσω από τη μάσκα του αρρενωπού κυνηγού, με αρκετό έλλειμμα πληροφόρησης για το παρελθόν των χαρακτήρων. Η σκηνοθεσία δεν ξεφεύγει από τις κοινότοπες απαντήσεις και κάπου παρασύρεται από την ηθικολογία. Πάντως η ταινία του Μακ Κουίν με την εύθραυστη χάρη και ρυθμό, είτε αρέσει είτε όχι, θα κάνει καιρό να φύγει από το μυαλό, ιδιαίτερα εκείνο το τελευταίο βλέμμα του Μπράντον που ψυχρό και αποστασιοποιημένο τον καταδικάζει στο διηνεκές: τέλος ή μετατόπιση;

Παίζουν: Μάικλ Φασμπέντερ, Κάρι Μάλιγκαν, Τζέιμς Μπατζ Ντέιλ, Νικόμ Μπεχαρί κ.ά.

Παραγωγή: Μ. Βρετανία (2011).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ