Πέμπτη 19 Δεκέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΜΑΡΚ ΝΤΟΝΣΚΟΪ
Πώς δενότανε τ’ ατσάλι

Ο Σοβιετικός σκηνοθέτης Μαρκ Ντονσκόι, λίγο μετά την επίθεση των χιτλερικών στρατευμάτων, επέλεξε, από την αυτοβιογραφική νουβέλα του Νικολάι Οστρόφσκι που αναφέρεται στον εμφύλιο του 1919 - 1922 μόνο εκείνα τα κεφάλαια που αναφέρονται στην ουκρανική αντίσταση στους Γερμανούς εισβολείς το 1918. Ο Ντονσκόι κινηματογράφησε τα επιλεγμένα αποσπάσματα με τρόπο που να προσδίδει έμφαση σε συγκεκριμένες θεματικές του λογοτεχνικού κειμένου, που κινούνται παράλληλα με αντίστοιχες της περιόδου παραγωγής της ταινίας. Η δομή του φιλμ μοιάζει με τη δομή της τριλογίας του Γκόρκι: Ενα αγόρι συσσωρεύει μαθήματα από τις συναντήσεις του με τη ζωή, σχέση που εφοδιάζει σενάριο και δράμα που συνήθως αναφέρονται σε συντονισμένη δράση παρτιζάνικων ομάδων και τακτικού στρατού.

Η ταινία του Ντονσκόι κουβαλά σαφή χαρακτηριστικά ερμηνείας (τεχνητές πόζες, απαγγελτικό στόμφο) και τεχνικής (απόδοση με τρόπο μετωπικό και μελοδραματικό) που συνδέονται με την εποχή παραγωγής. Χαρακτηρίζεται δε από τον προσωπικό ηρωισμό στο πλαίσιο παρτιζάνικων δραστηριοτήτων. Ο 14χρονος Πάβελ Κορτσάγκεν δουλεύει σα σκλάβος στο μπουφέ του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης Shepetovka κι είναι ταγμένος στην υπόθεση των Μπολσεβίκων. Πρωτοστατεί για απεργία εργαζομένων, συνδράμει ένα ναύτη, ηγέτη της αντίστασης κατά των Γερμανών εισβολέων και ρίχνεται στη φυλακή, απ' όπου αποδρά για να απελευθερώσει ομάδα νεαρών συντρόφων του που προσχώρησαν στον αγώνα... (Δεκαπέντε χρόνια μετά, το 1957, μια ομάδα νεαρών σκηνοθετών κινηματογράφησε ξανά την ίδια νουβέλα του Οστρόφσκι με τόσο όμως διαφορετικό στόχο που οι δυο ταινίες δεν φαίνεται ότι έχουν κοινή πηγή).

Παίζουν: Βλάντιμιρ Πέριστ - Πετρένκο, Ι. Φεντότοβα, Β. Μπουμπνόφ, κ.ά.

Παραγωγή: ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ (1942)


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ