Η «εφαρμογή των συμφωνηθέντων μέτρων πολιτικής σε επίπεδο ΕΕ και σε επίπεδο κρατών - μελών» είναι η προϋπόθεση για την «περιορισμένη ανάκαμψη» της οικονομικής δραστηριότητας, σύμφωνα με τις «Χειμερινές προβλέψεις 2014» που δημοσιοποιήθηκαν χτες από την Κομισιόν. Διαβλέπουν ως το «μεγαλύτερο κίνδυνο» την «εκ νέου απώλεια της εμπιστοσύνης λόγω στασιμότητας των μεταρρυθμίσεων σε εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο», ενδεχόμενο που θα έχει «αρνητικές επιπτώσεις για την οικονομική δραστηριότητα στο χρονικό ορίζοντα των προβλέψεων», για τη διετία 2014 - 2015.
Ο αρμόδιος επίτροπος Ο. Ρεν, παρουσιάζοντας την έκθεση, δήλωσε ότι «η ανάκαμψη κερδίζει έδαφος» και ότι «η ανταγωνιστικότητα στο εξωτερικό βελτιώνεται ιδιαίτερα στις πιο ευάλωτες χώρες», αλλά ταυτόχρονα ότι δεν δικαιολογείται ο εφησυχασμός καθώς «η ανάκαμψη εξακολουθεί να παραμένει περιορισμένη»...
Οι προβλέψεις παραμένουν αμετάβλητες στα επίπεδα των αμέσως προηγούμενων «Φθινοπωρινών προβλέψεων» σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ενώ οριακή «βελτίωση» καταγράφεται στο σύνολο της ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση, οι ρυθμοί ανάκαμψης του ΑΕΠ για τα επόμενα χρόνια αναμένονται ισχνοί και ευάλωτοι, η επίσημη ανεργία παραμένει σταθερά στα ύψη, ενώ ως νέος διαφαινόμενος κίνδυνος προσδιορίζεται το ενδεχόμενο «συνέχισης του πολύ χαμηλού πληθωρισμού στην Ευρωζώνη».
Ειδικότερα για την Ελλάδα:
Σε σχετική ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει ότι «οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνουν την ορθότητα των εκτιμήσεων της κυβέρνησης για την υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2013»...
Σε ό,τι αφορά τις διαφαινόμενες τάσεις στην ΕΕ, το ΑΕΠ των κρατών της Ευρωζώνης από ρυθμούς πτώσης 0,7% (2012) και 0,4% (2013), αναμένεται το 2014 και το 2015 να παρουσιάσει ανάκαμψη 1,2% και 1,8% αντίστοιχα. Σε αυτό το πλαίσιο στη Γερμανία οι εκτιμώμενοι ρυθμοί διαμορφώνονται για το 2014 σε 1,8% και για το 2015 σε 2%, στη Γαλλία αντίστοιχα 1% και 1,7%. Συνολικά στην ΕΕ, αναμένονται σε 2,9% και 3,2%.
Η επίσημη ανεργία στην Ευρωζώνη εκτιμάται για το 2014 σε 12% και για το 2015 σε 11,7%.
Οι επανασχεδιασμοί στην αντιλαϊκή πολιτική και οι αναδιατάξεις των θεσμικών οργάνων που τη διεκπεραιώνουν, διαφαίνονται, σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα», μετά και την υπερψήφιση στο Ευρωκοινοβούλιο της έκθεσης γύρω από τα πεπραγμένα της τρόικας στα κράτη της ΕΕ που εντάχθηκαν σε «μηχανισμούς στήριξης» (Ελλάδα, Κύπρος, Ιρλανδία, Πορτογαλία).
Μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου ο πρόεδρος της Κομισιόν, Μ. Μπαρόζο, στο πλαίσιο της συζήτησης για τις εκθέσεις για το «Ευρωπαϊκό Εξάμηνο» και το συντονισμό των οικονομικών πολιτικών στην ΕΕ, σημείωσε ότι «έχουμε απομακρυνθεί από τα διμερή δάνεια προς την Ελλάδα και την επείγουσα κατάσταση που αντιμετωπίσαμε, αλλά σήμερα έχουμε σημειώσει πρόοδο με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης και την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη». Η συγκεκριμένη αναφορά έχει να κάνει με τα διακρατικά δάνεια που διοχετεύθηκαν στην Ελλάδα από τα κράτη - μέλη της Ευρωζώνης, αλλά και από την πλευρά του ΔΝΤ, καθώς τότε, σύμφωνα με τους παράγοντες της ΕΕ, δεν υπήρχαν άλλα «κατάλληλα εργαλεία».
Η έκθεση για τα πεπραγμένα της τρόικας, γύρω από την οποία σηκώθηκε μπόλικος κουρνιαχτός, εστιάζει στη «θέσπιση σαφών, διαφανών και δεσμευτικών κανόνων» που θα διέπουν τις «διαδικασίες των θεσμικών οργάνων και την κατανομή των καθηκόντων τους». Στο πλαίσιο των μεταξύ τους ανταγωνισμών, η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου συνιστά τη ριζική επανεξέταση με τη «συμμετοχή του ΔΝΤ μόνο εάν είναι απολύτως απαραίτητο (σ.σ. στο βαθμό που δεν υπάρχουν διαθέσιμα κεφάλαια από την ΕΕ), με παρουσία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας μόνο ως "σιωπηλού παρατηρητή"».
Στο διά ταύτα, συνιστάται η αντικατάσταση του ρόλου της τρόικας από ένα «Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο», πρόταση που θα πρέπει να κατατεθεί από την Κομισιόν στο τέλος του 2014. Εάν και δεν ομολογούνται περισσότερα για το ρόλο και τη λειτουργία του υπό διαμόρφωση μηχανισμού, είναι φανερό πως ο όρος «Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο» εκτός των άλλων παραπέμπει και στη δυνατότητα «παρεμβάσεων» και έξω από τον στενό γεωγραφικό χώρο της ΕΕ.