Κυριακή 9 Σεπτέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ενισχυτική αερολογία στην εκπαίδευση

Η ενισχυτική διδασκαλία είναι ένας παιδαγωγικός (sic) νεολογισμός, που μας τον ξεφούρνισε το ΠΑΣΟΚ μέσα στην αντιεκπαιδευτική του κοσμογονία. Ουσιαστικά είναι μια δημοκοπική πράξη που σε τελευταία ανάλυση αντανακλά την παταγώδη αποτυχία της εκπαιδευτικής του πολιτικής. Στην ουσία της είναι υποκριτική, ψευδεπίγραφη (θα τολμούσα να πω), ρατσιστική και δεν έχει καμιά σχέση με τη διαπαιδαγωγική λειτουργία της εκπαίδευσης. Είναι το ωραιοποιημένο σερβίρισμα της αντιλαϊκής πολιτικής και της εκπαιδευτικής χρεοκοπίας.

Το πόσο υποκριτική είναι φαίνεται από το γεγονός ότι ενώ περιορίζει το μαθητικό πληθυσμό στην κρίσιμη ηλικία των 16-18 χρόνων, ενώ περιορίζει τις εκπαιδευτικές δυνατότητες (123 σχολικές μονάδες κατά μέσο όρο το χρόνο καταργούνται στη χώρα μας), ενώ σκόπιμα ανεβάζουν τον πήχη των εξεταστικών απαιτήσεων και υποβαθμίζουν την ποιότητα της εκπαιδευτικής εργασίας, μας εμπαίζουν με την καθιέρωση της ενισχυτικής διδασκαλίας.

Αυτή η καθιέρωση της, τάχα, ενισχυτικής διδασκαλίας δείχνει και το δημοκοπικό χαρακτήρα του μέτρου. Την ώρα που περιορίζεις το μαθητικό πληθυσμό, ποιον ενισχύεις με την ενισχυτική σου πρακτική; Αυτοί που κατορθώνουν να περάσουν το μαραθώνιο των αλλεπάλληλων εξετάσεων, έχουν την ανάγκη της ενισχυτικής διδασκαλίας; Κι αυτή η ενισχυτική επιχείρηση θα έχει ασφαλώς την τύχη του λυκειακού κέντρου της εποχής του Αποστόλη του Κακλαμάνη. Είναι κοινό μυστικό πώς τα παιδιά κατορθώνουν να υπερπηδούν τις εξετάσεις: «Ολα τα σχολεία είναι καλά, αν διαλέξεις ένα καλό φροντιστήριο», έλεγε στη Θεσσαλονίκη μια παλιά διαφήμιση της πρώτης φάσης του εκσυγχρονισμού. Τα φροντιστήρια της Γ` Λυκείου με τα άλλα συναφή έξοδα στοιχίζουν 150 περίπου χιλιάδες το μήνα στον οικονομικό προϋπολογισμό της ελληνικής οικογένειας. Και φυσικά τα πληρώνουν όσοι έχουν. Τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων αποκλείονται εκ προοιμίου. Θα πρέπει να τους πιστέψουμε πως με την ενισχυτική διδασκαλία θα αντισταθμίσουν αυτή την κραυγαλέα ανισότητα;

Κι όταν σημείωσα με πολύ δισταγμό πιο πάνω για το ρατσιστικό χαρακτήρα της πράξης, αυτή τη διάκριση είχα υπόψη μου. Τα παιδιά των οικονομικά ανθεκτικών στρωμάτων θα πάνε στα «σχολικά φροντιστήρια», με όλα τα πλην, και θα αφήσουν τα φροντιστήρια στα οποία, έστω και με σοβαρή οικονομική επιβάρυνση, τους υπόσχονται μια βέβαιη επιτυχία; Μια βαθιά διαίρεση σε προνομιούχους και μη θα ανοιχτεί με την έμπνευση των εγκεφάλων της παιδαγωγικής τερατουργίας.

Οι κοινωνικές ανισότητες υπάρχουν και λειτουργούν στην εκπαίδευση, αλλά δεν παράγονται μέσα στο σχολείο. Είναι εισαγόμενες από την ανισότητα της κοινωνικής ζωής μέσα στην οποία εκκολάπτονται. Και δεν είναι οι «μαθησιακές δυσκολίες» που εμποδίζουν την πρόοδο των παιδιών. Είναι η ανεπάρκεια του σχολείου, που δεν κατορθώνει να καλλιεργήσει και σωστά μάλιστα το σύνολο των παιδιών του ελληνικού λαού. Προσπαθούν πάντως να περάσουν τη συνείδηση των γονέων ότι τα παιδιά των λαϊκών (γιατί περί αυτού πρόκειται) στρωμάτων «δεν τα παίρνουν τα γράμματα» και συνεπώς καλώς επιχειρούν να τα απωθήσουν από τις παραπέρα σπουδές και να τα εγκλωβίσουν στα δήθεν ΤΕΕ, τα οποία δεν είναι ούτε τεχνικές ούτε επαγγελματικές σχολές, αλλά χώροι 3ετούς απασχόλησης, που οδηγούν κατευθείαν στην κατηγορία των απασχολήσιμων (μια συγκεκαλυμμένη ονομασία της ανεργίας).

Οταν το ίδιο το σχολείο δε θέλει ή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της κοινωνίας, τότε τι σόι πράγμα είναι αυτή η ενισχυτική διδασκαλία; Φροντιστήριο στο σχολείο; Και τότε τι σχολείο είναι, όταν για ν' ανταποκριθεί χρειάζεται ένα βοηθητικό σχολείο μέσα στο σχολείο; Τι περισσότερο μπορεί να κάνει το σχολικό φροντιστήριο της ενισχυτικής διδασκαλίας; Εκτός αν χρειάζεται περισσότερος χρόνος, περισσότερη εργασία. Αλλά τότε γιατί δεν αναπτύσσουν τη σχολική εργασία; Αντί για ενισχυτική διδασκαλία ιδρύστε σχολεία, διορίστε προσωπικό, καταρτίστε προγράμματα βασισμένα σε επιστημονικές - παιδαγωγικές προδιαγραφές, δώστε βιβλία που να ενισχύουν τη γνώση, να καλλιεργούν την πνευματική στάθμη και την κοινωνική συνείδηση. Και μαζί μ' αυτά εφαρμόστε κοινωνική πολιτική που να ενισχύει την οικογένεια, την παραγωγική δραστηριότητα και την οικονομική άνεση στο σύνολο του ελληνικού λαού. Τα άλλα δεν είναι ούτε μπαλώματα. Είναι προσπάθεια δημοκοπικής πολιτικής και λαϊκισμός.

Επειτα αυτό το «ενισχυτική διδασκαλία» δε λέει τίποτε απολύτως. Το ελληνικό σχολείο δεν παράγει ήθος κοινωνικό, αφού στηρίζεται στον ανταγωνισμό και συνεπώς δεν ενώνει, αλλά χωρίζει τους νέους, δεν παράγει πολιτισμό (είναι γνωστό και πανθομολογημένο ότι η πνευματική καθίζηση και τα φαινόμενα της υποκουλτούρας, προϊόντα του συστήματος, δημιουργούν τέλμα). Εμ, να μην παρέχει και γνώση; Γιατί σε τι άλλο σκοπεύει η ενισχυτική διδασκαλία πέρα από την ενίσχυση των γνώσεων, το πρόσχημα δηλαδή του εκπαιδευτικού αποκλεισμού, που και αυτές δε δίνει το σχολείο στην κανονική του φάση; Προφανώς εδώ έχουμε μια καθαρή ομολογία της χρεοκοπίας της εκπαιδευτικής πολιτικής που εφαρμόζεται στην Ελλάδα. Τώρα αν η επιστημονική ηγεσία της εκπαίδευσης δεν το αντιλαμβάνεται και νομίζει ότι έτσι λύνει το πρόβλημα, τόσο το χειρότερο. Είναι μια θλιβερή περίπτωση. Οσο βέβαια για την πολιτική ηγεσία, τα πράγματα είναι πιο καθαρά. Πολιτικοί διαχειριστές κάποιων χρήσεων και ξεκαθαρισμένων εντολών του συστήματος. Το κακό είναι ότι αντί να συναισθάνονται τις συνέπειες και τις ευθύνες των πράξεών τους, κομπάζουν και από πάνω για το κατόρθωμά τους να περιορίσουν την παιδεία. Ο μόνος βέβαια που μπορεί να τους τιμωρήσει είναι ο ελληνικός λαός, αν κάποτε απεγκλωβιστεί από τις ψευδαισθήσεις των κενών λόγων.

Αλλά επειδή δεν πρέπει να μας διαφεύγει η σκληρή πραγματικότητα, γι' αυτό δεν μπορούμε να σταματήσουμε τη συλλογιστική μας σ' αυτό το σημείο. Τελικά η επιχείρηση έχει κάποια βαθύτερη στόχευση. Με τον τρόπο αυτό καταργείται και το τελευταίο ίχνος δημόσιας εκπαίδευσης, γιατί η «δωρεάν» παιδεία έχει πολύ καιρό που έπαψε να υπάρχει, αν βέβαια υπήρξε κάποτε. Οι φροντιστές είναι έτοιμοι να αναλάβουν εργολαβικώς το έργο της ενισχυτικής διδασκαλίας, του σχολικού φροντιστηρίου. Και το διεκδικούν, μια και τόσα χρόνια έχουν αποδείξει πως μπορούν να υποκαταστήσουν το δημόσιο σχολείο και την πολιτεία στη, με το αζημίωτο, διανομή των γνώσεων, μια και είναι εκπαιδευτικοί επιχειρηματίες. Το πόσο το έργο τους όμως είναι καταλυτικό, το έδειξαν σε πολλές περιπτώσεις στις εξετάσεις. Μόνο που το σχολείο δεν είναι το γαλατάδικο διανομής των γνώσεων. Είναι κοινωνικός θεσμός και κοινωνικός καταμερισμός με ηθικές, κοινωνικές και ιδεολογικές προοπτικές. Και αλίμονο αν και αυτό αλωθεί.


Γιώργος Κ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ