Οσο και αν διατείνεται η κυβέρνηση, σύμφωνα με όσα είπε και χτες ο αρμόδιος υπουργός Χρ. Σπίρτζης, ότι προσπαθεί να βάλει τάξη και να ελέγξει τις μεταφορικές εταιρείες, από τις διατάξεις του νομοσχεδίου αυτό που προκύπτει είναι πως συνεχίζει την πορεία «απελευθέρωσης» των χερσαίων μεταφορών, σύμφωνα με τη στρατηγική της ΕΕ που στοχεύει στην εξασφάλιση νέων κερδοφόρων πεδίων για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Ενώ εντάσσεται στις προσπάθειες που καταβάλλει η κυβέρνηση για λογαριασμό των συμφερόντων της αστικής τάξης, για την ανάδειξη της χώρας σε κόμβο διαμετακόμισης και Ενέργειας.
Με το νομοσχέδιο αυτό, η κυβέρνηση συνεχίζει την πορεία «εκσυγχρονισμού» του θεσμικού πλαισίου χερσαίων μεταφορών, ώστε αυτό να προσαρμοστεί στις «νέες απαιτήσεις» που δημιουργεί η αύξηση του τουρισμού (μεταφορές και εξυπηρέτηση επιβατών, δηλαδή ταξί, ΚΤΕΛ, πούλμαν κ.ά.) και της διαμετακόμισης (φορτηγά, νταλίκες, σιδηρόδρομος κ.λπ.). Για παράδειγμα, ανάμεσα σε όσα προβλέπονται, είναι η ισχυροποίηση της θέσης των εταιρειών ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης, όπως είναι η «ΤaxiBeat», η «Uber» κ.ά., μεταφοράς επιβατών, είτε μέσω χρήσης ταξί είτε μέσω επιβατικών ιδιωτικών ΙΧ, οι οποίες μπορούν να έχουν έδρα εντός ή εκτός ΕΕ. Καθορίζει το πλαίσιο για τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ακόμα και για τις λεγόμενες «γουρούνες» και τα ποδήλατα.
Στη βάση των προετοιμασιών για την παραπέρα «απελευθέρωση» των μεταφορών, η κυβέρνηση με το άρθρο 82 του νομοσχεδίου ουσιαστικά καταργεί τον Κώδικα Υγιεινής και Ασφάλειας των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες και απαξιώνει με αυτόν τον τρόπο τον γιατρό εργασίας. Το πρόσχημα του αρμόδιου υπουργού Χρ. Σπίρτζη ήταν τα «ρουσφέτια» των γιατρών εργασίας σε ορισμένους. Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, απάντησε σε αυτό: «Πρέπει να σκεφτείτε ότι οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες με την εντατικοποίηση έχουν μεγάλες επιπτώσεις στην υγεία τους και δεν γίνεται αυτό να μην πιστοποιείται από τον γιατρό για να προστατεύεται η ζωή του. Δεν μπορεί ρουσφέτια των διοικήσεων να τα ρίχνουμε στους γιατρούς εργασίας».
Ακόμα, η κυβέρνηση με το άρθρο 53 μετατρέπει σε ανώνυμες εταιρείες τα δημόσια ΚΤΕΟ, δηλαδή τα ιδιωτικοποιεί. Ο Χρ. Κατσώτης ζήτησε την απόσυρση του άρθρου.
Σοβαρότατο θέμα είναι ότι η κυβέρνηση δεν ενέταξε στο νέο ΚΟΚ συγκεκριμένες διατάξεις και μέτρα για την αυστηρή τήρηση του βιβλίου δρομολογίων, όπως απαιτούν και οι εργαζόμενοι στα φορτηγά, στα ΚΤΕΛ, στα ιδιωτικά λεωφορεία κ.α. Και αυτό όταν, όπως επισήμανε ο Χρ. Κατσώτης, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν εργασιακή ζούγκλα, ενώ πολλά ατυχήματα και θανατηφόρα στους δρόμους οφείλονται σε αυτό.
Αξίζει να προστεθούν τα όσα είπε, μιλώντας στην Επιτροπή κατά τη διαδικασία της ακρόασης φορέων στις 14/3, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Συνδικάτων Μεταφορών Θ. Απλάς: «Είναι ατέλειωτες οι ώρες εργασίας και απασχόλησης πολλές φορές καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας σε όλους τους κλάδους, δηλαδή και στα ταξί και στα φορτηγά και στα ΚΤΕΛ, καθώς και στα τουριστικά λεωφορεία, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. (...) ελαστικές μορφές εργασίας, εκ περιτροπής εργασία, δήθεν συμβάσεις έργου, οι οποίες υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία, αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, απλήρωτη εργασία, εκβιασμοί και απολύσεις χωρίς αιτία και πιέσεις υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας με εξευτελιστικούς όρους» κ.ά.
Ο Χρ. Κατσώτης, απευθυνόμενος στους αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες του χώρου, επισήμανε ότι «αντικειμενικά η "απελευθέρωση" της αγοράς στις μεταφορές θα επιταχύνει τη συγκεντροποίηση, αλλά και τη μετατροπή των αυτοαπασχολούμενων σε μισθωτούς» και σε αυτήν τη διαδικασία «δεν υπάρχει επιστροφή σε αυτό που σκέφτονται, δηλαδή στις προηγούμενες περιόδους».