Copyright 2018 The Associated |
Σε κάθε περίπτωση, απόλυτα δεδομένο είναι το ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο, με αρχική διάρκεια στα 2 ή 3 χρόνια, που μάλιστα θα συνοδεύεται με ανά τρίμηνο «αξιολογήσεις». Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, η συμφωνία για την επόμενη περίοδο θα συμπληρώνεται από ειδικό παράρτημα - λίστα με τα νέα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα.
Το συνολικό «πακέτο» συζητήθηκε το πρωί χτες στην «Ομάδα Εργασίας» του Γιούρογκρουπ, όπου επιβεβαιώθηκε το γεγονός ότι η διαχείριση του κρατικού χρέους αποτελεί βασικό μοχλό για την επιτάχυνση των αντιλαϊκών διεργασιών και μάλιστα σε ορίζοντα πολλών δεκαετιών.
Ανεξάρτητα από τις τελικές αποφάσεις, τα «σενάρια» που εξετάστηκαν στην «Ομάδα Εργασίας» αποκαλύπτουν το εύρος και την ένταση της αντιλαϊκής επίθεσης.
Μεταξύ αυτών:
-- Το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων κατά μέσο όρο για την περίοδο 2023 - 2060 διαμορφώνεται στο 2,2% και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον στο 2%, σύμφωνα με προηγούμενη απόφαση του Γιούρογκρουπ.
-- «Συμφωνούμε ότι στη βάση μιας νέας ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους από τους θεσμούς στο τέλος του 2032, το Γιούρογκρουπ θα αποφασίσει αν χρειάζονται περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης. Προϋπόθεση είναι να τηρείται το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο», αναφέρεται σε έγγραφο εργασίας που «διέρρευσε». Οπως προκύπτει, η «βιωσιμότητα» έχει συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα (μέχρι το 2032), ενώ βέβαια η συγκεκριμένη διατύπωση είναι προϊόν συμβιβασμού με την πλευρά του ΔΝΤ, που με τη σειρά του θα παραμείνει στα προγράμματα της επόμενης περιόδου.
-- Οι τριμηνιαίες αναφορές στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας θα επιτρέψουν στενότερη παρακολούθηση της οικονομικής, δημοσιονομικής και χρηματοπιστωτικής κατάστασης και των δεσμεύσεων για τις μεταμνημονιακές μεταρρυθμίσεις. Στη βάση των «αξιολογήσεων» θα αποδίδονται στο ελληνικό κράτος τα κέρδη που έχουν αποκομίσει οι κεντρικές τράπεζες των κρατών της Ευρωζώνης, από τα «ακούρευτα» ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου μετά την αναδιάρθρωση του 2012. Αυτά αφορούν σε ποσά της τάξης του ενός δισ. ευρώ σε ετήσια βάση για την περίοδο μέχρι το 2022, ενώ παράλληλα αποτελούν «κίνητρο» για τις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις.
--«Οι ελληνικές αρχές έχουν αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, όπως θα καταγράφονται σε ειδικό παράρτημα, για να ολοκληρώσουν σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις», με βάση τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα.
-- Το ύψος του «κεφαλαιακού αποθέματος», σύμφωνα με τα σενάρια, ξεκινά από 20,8 δισ., με το ενδεχόμενο να ξεπεράσει και τα 30 δισ., προκειμένου να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού κράτους για τα επόμενα 2 με 3 χρόνια. Μάλιστα, τμήμα της «υπερδόσης» για το κλείσιμο της 4ης «αξιολόγησης» (τουλάχιστον 11 δισ.) θα έρθει να συμπληρώσει το «μαξιλάρι ασφαλείας».
-- Υπάρχει γενικόλογη αναφορά σε μηχανισμό σύνδεσης του χρέους σε περίπτωση σημαντικών κλυδωνισμών. Σε αυτό το πλαίσιο, «το Γιούρογκρουπ υπενθυμίζει τη συμφωνία του Μαΐου του 2016 για ένα μηχανισμό που θα ενεργοποιείται στην περίπτωση πολύ δυσμενέστερου απρόοπτου μακροοικονομικού σεναρίου».
-- Τέλος, ασαφείς παρέμεναν οι χρόνοι επιμήκυνσης των αποπληρωμών για την εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους. Αυτοί θα αφορούν αποκλειστικά στα δάνεια του 2ου μνημονίου.