Τι προτείνει το ΚΚΕ για την εισαγωγή των νέων στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ;
Η ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος προϋποθέτει το σύνολο των νέων να έχει προηγουμένως αποκτήσει την απαραίτητη γενική μόρφωση από ένα ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο. Συνδέεται με την πάλη για την εξασφάλιση σε όλους του καθολικού δικαιώματος στη σταθερή και πλήρη εργασία. Καθώς και με την ανάγκη να δοθεί ουσιαστική διέξοδος στην επαγγελματική μόρφωση μέσα από ένα σύστημα δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» επαγγελματικών σχολών.
Η διαδικασία πρόσβασης πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τη λειτουργία του σχολείου και να ακολουθεί, χρονικά αλλά και ουσιαστικά, την ολοκλήρωση του μορφωτικού του έργου. Η επιλογή της συνέχισης των σπουδών στην ανώτατη εκπαίδευση δεν μπορεί να γίνεται πριν την ολοκλήρωση της γενικής μόρφωσης. Ταυτόχρονα, δεν μπορεί η επιλογή ή όχι της συνέχισης των σπουδών να αποτελεί κριτήριο για το αν θα ολοκληρώσει ένας μαθητής τη γενική μόρφωση στο σχολείο.
Επίσης, στο σύστημα πρόσβασης θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη, ώστε να δίνεται η δυνατότητα σε εργαζόμενους, που δεν μπόρεσαν να συνεχίσουν σε ανώτατο επίπεδο τις σπουδές τους, αν το επιλέξουν να μπορούν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση μέσα από ειδικές διαδικασίες.
Να σημειώσουμε ότι η αξία του συστήματος αυτού είναι σχετική και γι' αυτό θα υπόκειται σε διαρκή έλεγχο και κρίση ανάλογα με την εξέλιξη της εκπαιδευτικής και κοινωνικής πραγματικότητας.
Ημερίδα με θέμα «Τα νέα σχολικά βιβλία στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο» διοργανώνει την ερχόμενη Τετάρτη, 14 Φλεβάρη, η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ). Η ημερίδα θα γίνει στις 5 το απόγευμα, στη Νομική Σχολή (αίθουσα Οικονομίδου) και θα μιλήσουν σε αυτή εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, της ΟΛΜΕ, της ΔΟΕ.
Σήμερα, Σάββατο 10 Φλεβάρη, η Οργάνωση Αθήνας της ΚΝΕ θα κόψει την πρωτοχρονιάτικη πίτα στις 9.30 μ.μ. στην Τεχνόπολη στο Γκάζι (Πειραιώς 100, είσοδος από Περσεφόνης, αίθουσα Δ7 - «Κωνσταντίνος Καβάφης»). Θα ακολουθήσει γλέντι με ζωντανή μουσική, σε μελωδίες λαϊκές, ρεμπέτικες και παραδοσιακές και στη συνέχεια τη μουσική σκυτάλη θα πάρει DJ. Η είσοδος είναι 5 ευρώ (συμπεριλαμβάνεται φαγητό).
Την εμμονή τους σε διαδικασίες ενός ψευδεπίγραφου διαλόγου και την εξάντληση της διεκδίκησης στα πλαίσια μιας «εποικοδομητικής» κριτικής, επαναβεβαίωσαν χτες οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ. Κατήγγειλαν τη στάση του υπουργείου Παιδείας γιατί προχώρησε σε ανακοινώσεις για την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση χωρίς να έχει προηγηθεί συζήτηση με την ΟΛΜΕ, αλλά παράλληλα εκτίμησαν ότι οι πρόσφατες ανακοινώσεις για τα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές εμπεριέχουν αλλαγές σε θετική κατεύθυνση.
Στην πραγματικότητα, βέβαια, όσες βελτιώσεις κι αν γίνουν, δεν μπορούν να αναιρέσουν τον ταξικό χαρακτήρα της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης και να δώσουν λύση στα προβλήματα και αδιέξοδα. Η πραγματική διέξοδος και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης προϋποθέτει την κατάργηση των δύο δρόμων μετά το Γυμνάσιο, αυτού της γενικής και της τεχνικοεπαγγελματικής παιδείας, και την καθιέρωση ενός δωδεκάχρονου σχολείου ενιαίου για όλα τα παιδιά μέχρι τα 18 τους χρόνια. Στις 15 και 22 Φλεβάρη, μέρες συζήτησης στη Βουλή της αναθεώρησης, οι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν αποφασίσει να πραγματοποιήσουν δύο 24ωρες απεργίες. Την ανάγκη για μαζική συμμετοχή, συνέχεια, κλιμάκωση και προσανατολισμό προς τη διεκδίκηση πραγματικά δημόσιας δωρεάν Παιδείας σε όφελος των λαϊκών αναγκών επισημαίνουν οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στους εκπαιδευτικούς μπροστά στην κινητοποίηση του κλάδου. Μετά τις δύο απεργίες θα γίνει νέος γύρος γενικών συνελεύσεων των ΕΛΜΕ και γενική συνέλευση των προέδρων τους στις 3 Μάρτη προκειμένου να αποφασιστεί η παραπέρα πορεία των κινητοποιήσεων.
Διαστρέβλωση της απόφασης του Πολυτεχνείου
Στους δώδεκα έχουν φτάσει οι σύλλογοι πανεπιστημιακών που συμμετέχουν ή και στηρίζουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις του κλάδου τους, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας τους (ΠΟΣΔΕΠ). Συνολικά, στη δύναμη της Ομοσπονδίας ανήκουν είκοσι εννιά σύλλογοι πανεπιστημιακών, κάποιοι από τους οποίους όμως παραμένουν ανενεργοί και κάποιοι άλλοι δεν έκαναν συνέλευση τη βδομάδα που μας πέρασε. Από τους συλλόγους που κάνουν γενικές συνελεύσεις το κλίμα φαίνεται να είναι στην πλειοψηφία τους υπέρ των απεργιακών κινητοποιήσεων.
Ωστόσο, η κυβέρνηση προσπαθεί να αξιοποιήσει και την παραμικρή λεπτομέρεια, προκειμένου να εμφανίσει διχογνωμίες και τριγμούς στο μέτωπο των κινητοποιήσεων για την Παιδεία. Φαίνεται, μάλιστα, πως έχει ρίξει αντίστοιχη γραμμή και στο φιλοκυβερνητικό Τύπο. Μόνο έτσι μπορούν να εξηγηθούν τα ρεπορτάζ που επιμένουν να εμφανίζουν την απόφαση του συλλόγου πανεπιστημιακών του Πολυτεχνείου ως αντίθετη στις κινητοποιήσεις και σε όσα προτείνει η ΠΟΣΔΕΠ...
Το ψέμα, όμως, έχει κοντά ποδάρια. Ο σύλλογος πανεπιστημιακών του Πολυτεχνείου αποφάσισε και έκανε πενθήμερη απεργία μέχρι και χτες, ενώ τη Δευτέρα έχει νέα γενική συνέλευση. Το κλίμα στη γενική συνέλευση του συλλόγου που αποφάσισε την απεργία κάθε άλλο παρά ευνοούσε το σταμάτημα των κινητοποιήσεων (μάλιστα, η μόνη παράταξη που πρότεινε να σταματήσουν οι κινητοποιήσεις συγκέντρωσε μόλις το 10% των ψήφων της συνέλευσης). Η μόνη διαφοροποίηση σε σχέση με την απόφαση της ΠΟΣΔΕΠ από το σύλλογο του Πολυτεχνείου είναι ότι εξετάζει το ενδεχόμενο αντί για πενθήμερες επαναλαμβανόμενες απεργίες να συνεχίσει π.χ. με τριήμερες επαναλαμβανόμενες. Αυτό όμως θα το αποφασίσει τη Δευτέρα. Ακόμα και με κυβερνητικά γυαλιά λοιπόν, είναι αδύνατον να διαβαστεί αυτή η απόφαση ως αντίθετη στις κινητοποιήσεις!
Κατατέθηκε χτες από τον Δημήτρη Αγκαβανάκη στο πλαίσιο σύσκεψης, όπου συμμετείχαν και εκπρόσωποι των φοιτητών
Στη σύσκεψη, όπου είχαν κληθεί η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ και άλλοι συνδικαλιστικοί φορείς, εκπρόσωποι των φοιτητικών συλλόγων ανακοίνωσαν την απόφασή τους να προχωρήσουν σε διήμερο κινητοποιήσεων, 14 και 15 Φλεβάρη, και κάλεσαν τους συνδικαλιστικούς φορείς να συμμετέχουν ενεργά. Αλλοι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι κατηγόρησαν τους φοιτητές ως διασπαστές (!) και άλλοι απέφυγαν να δεσμευτούν, με πρόσχημα ότι δεν έχουν πάρει καμιά σχετική απόφαση τα συνδικαλιστικά τους όργανα. Να σημειωθεί ότι από τη σύσκεψη απουσίασε η ΓΣΕΕ με την αιτιολογία ότι δεν έχει πάρει καμιά συγκεκριμένη απόφαση!
Ο Δ. Αγκαβανάκης, στην τοποθέτησή του, υπογράμμισε ότι εργαζόμενοι και φοιτητές πρέπει να αντιπαρατεθούν σε κοινό μέτωπο με την κυβέρνηση. Να μην πέσουν στην παγίδα των τακτικών ελιγμών του ΠΑΣΟΚ, το οποίο σε καμιά περίπτωση δεν έχει αναιρέσει τη θέση του υπέρ της κατάργησης του άρθρου 16. Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ θα συνεχίσουν να επιδιώκουν την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών τους σχεδιασμών. Γι' αυτό πρέπει να εντείνουμε τους αγώνες μας. Σαν ΠΑΜΕ βάζουμε πρόταση σε ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, το εργατικό και δημοσιοϋπαλληλικό κίνημα να προχωρήσει σε 24ωρη απεργία στις 15 Φλεβάρη και να πραγματοποιηθούν ανάλογες κινητοποιήσεις το επόμενο διάστημα. Επίσης, να στηριχτεί ενεργά η αγωνιστική πρωτοβουλία των φοιτητών.
Κατέληξε, τονίζοντας, ότι η απόφαση των φοιτητικών συλλόγων είναι απόλυτα θετική και πως είναι απαράδεκτο, αντί να ενισχύονται οι αγωνιστικές τους δράσεις να δέχονται επίθεση από συνδικαλιστικές δυνάμεις που με τη στάση τους επιβεβαιώνουν ότι μόνο στα λόγια αγωνίζονται για την Παιδεία, ενώ στην πράξη επιδιώκουν τη χειραγώγηση των φοιτητών, στην κατεύθυνση των αποσπασματικών κινητοποιήσεων και αιτημάτων. Χαρακτηριστικό της στάσης που κρατούν αυτές οι συνδικαλιστικές ηγεσίες και στα ζητήματα της Παιδείας είναι και το γεγονός ότι δε δέχτηκαν τις προτάσεις του εκπροσώπου του ΠΑΜΕ.
Τα δυο αυτά διαφορετικά, εκ πρώτης όψεως, θέματα γίνεται προσπάθεια να συνδεθούν με την πίστη και τη βεβαιότητα ότι ο Θεός δεν εγκαταλείπει ποτέ αυτούς που τον καλούν σε βοήθεια, αδικώντας ακόμα και αυτόν το θρησκευτικό ιδεαλισμό με τέτοιου είδους «εύκολους» παραλληλισμούς. Επιχειρούν δε να περάσει για τα καλά στους μικρούς μαθητές η θεοκρατική αντίληψη, π.χ. το ίδιο κεφάλαιο εισάγεται με τη φράση «ο χριστιανός δεν πρέπει να χάνει την ελπίδα, το θάρρος και την πίστη του μπροστά στις δυσκολίες. Με τη βοήθεια του θεού συνεχίζει τον αγώνα του με χαρούμενη διάθεση»...
Ως κύριος διδακτικός στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος περιγράφεται ο εξής: «Να γίνει κατανοητό από τους μαθητές πως ανεξαρτήτως του αριθμού, του μεγέθους και της φύσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο χριστιανός στη ζωή του, η ελπίδα του προς το Θεό, το θάρρος, η αισιοδοξία και η αγωνιστική του διάθεση αποτελούν την καλύτερη δυνατή επιλογή, ώστε τα προβλήματά του να αντιμετωπιστούν με επιτυχία».
Για την εμπέδωση, οι μαθητές καλούνται να χαρακτηρίσουν σωστό ή λάθος φράσεις όπως: «Ο θεός μέσα από τις δυσκολίες δοκιμάζει τη δύναμη και την αντοχή μας», «Ο αγώνας μας πρέπει να γίνεται πάντα με χαρούμενη διάθεση, γιατί ξέρουμε πως ο θεός δε μας εγκαταλείπει ποτέ» κ.ο.κ.
Αύριο, Κυριακή 11 Φλεβάρη, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, θα μιλήσει σε εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Οι θέσεις του ΚΚΕ για την επαγγελματική μόρφωση» στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΚΟΑ (Θεμιστοκλέους και Πανεπιστημίου). Η εκδήλωση γίνεται στο πλαίσιο της τρίμηνης καμπάνιας του ΚΚΕ για την Παιδεία.
--Η Τομεακή Οργάνωση Φιλοσοφικής διοργανώνει εκδήλωση αύριο Κυριακή το απόγευμα στο αίθριο. Η εκδήλωση περιλαμβάνει την παράσταση «Το θέατρο του Βουνού» του Γ. Κοτζιούλα από τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ και μουσικό αφιέρωμα από τη χορωδία της ΚΝΕ.
--Η Τομεακή Οργάνωση Παντείου διοργανώνει τη Δευτέρα, στη 1 το μεσημέρι, μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στον Μπ. Μπρεχτ, στο αμφιθέατρο «Σάκη Καράγιωργα 2».
--Η θεατρική ομάδα «Εκτός Σχεδίου» του Καματερού θα ανεβάσει το έργο «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ» στη Νομική Σχολή, σήμερα, Σάββατο, στις 5 το απόγευμα σε εκδήλωση που διοργανώνει η Πανσπουδαστική ΚΣ. Η Πανσπουδαστική διοργανώνει τουρνουά σκάκι από τη Δευτέρα στο χώρο των Τοπογράφων στο Πολυτεχνείο.
Διήμερο πανελλαδικής παλλαϊκής πάλης για την Παιδεία στις 14 και στις 15 Φλεβάρη
Ετσι προχωρούν σε πανελλαδικό συλλαλητήριο στην Αθήνα την Τετάρτη 14/2, ημέρα έναρξης της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συντάγματος στην Ολομέλεια της Βουλής. Η Πέμπτη 15/2 θα είναι επίσης μέρα συλλαλητηρίων και ολοήμερης πολύμορφης δράσης, μέρα παλλαϊκών κινητοποιήσεων σε κάθε πόλη σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, προγραμματίζουν εξορμήσεις σε χώρους δουλιάς, συνοικίες, σχολεία και συντονισμό με πρωτοβάθμια σωματεία, συνδικάτα και ομοσπονδίες στην κατεύθυνση συγκρότησης πανεκπαιδευτικού - παλλαϊκού μετώπου. Προγραμματίζουν αγωνιστικές αντιδράσεις σε κάθε μορφή επιχειρηματικής λειτουργίας μέσα στις σχολές και διοργάνωση συναυλίας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Πανελλαδικού Συντονιστικού Γενικών Συνελεύσεων και Καταλήψεων (που πάρθηκε την περασμένη Πέμπτη μετά το πανελλαδικό συλλαλητήριο από εκπροσώπους πάνω από 100 συλλόγων από όλη την Ελλάδα, που αντιστοιχούν σε 300 Τμήματα), φοιτητές και σπουδαστές έχουν πίστη στη δύναμη των αγώνων τους που ανάγκασαν το ΠΑΣΟΚ σε έναν «επικοινωνιακό ελιγμό για να αποκρύψει την ουσιαστική πολιτική του ταύτιση με τη ΝΔ γιατί και σήμερα η πολιτική του θέση για την αναθεώρηση είναι ακριβώς η ίδια. Το ΠΑΣΟΚ δεν άλλαξε πολιτική θέση, διατηρεί πλήρως τη στρατηγική του συμφωνία με τη ΝΔ και στα ζητήματα της εκπαίδευσης». Γι' αυτό και μετά τις τελευταίες εξελίξεις καλούν: «Καμία αυταπάτη! Κανένας Εφησυχασμός»!
Στο πλαίσιο της πολύμορφης δράσης τους φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι έχουν προγραμματίσει για το επόμενο διάστημα τις παρακάτω δραστηριότητες:
Οι φοιτητές της Παντείου σήμερα Σάββατο προβάλλουν την ταινία «ο άνθρωπος ελέφαντας» και αύριο Κυριακή η ταινία «Η πόλη του θεού». Αύριο Κυριακή, οι φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνουν εκδήλωση στη σχολή με θέμα «Τα ΜΜΕ και οι αγώνες των φοιτητών».
Τη Δευτέρα, στη 1 το μεσημέρι, φοιτητές της Νομικής θα προχωρήσουν σε κινητοποίηση στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, για να διαμαρτυρηθούν για τις συνθήκες πρακτικής άσκησης, αλλά και εργασίας των ασκούμενων και των νέων δικηγόρων. Οι σπουδαστές των σχολών του ΤΕΙ Αθήνας, που βρίσκονται υπό κατάληψη, διοργανώνουν μεγάλη συναυλία με ερασιτεχνικά συγκροτήματα σπουδαστών τη Δευτέρα, στις 9 το βράδυ στο χώρο του ΤΕΙ.
Σε αναβρασμό βρίσκονται οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι στη Θεσσαλονίκη. Δυναμική πορεία έκαναν φοιτητές από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και το νέο νόμο πλαίσιο, χτες αργά το απόγευμα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Οι φοιτητές έκαναν παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο. Μαζικές εξορμήσεις πραγματοποιούν σήμερα σε Ξάνθη και Κομοτηνή φοιτητές των Συντονιστικών Επιτροπών της Πολυτεχνικής Σχολής και της Νομικής Σχολής αντίστοιχα. Την απόφαση για κατάληψη της σχολής ανανέωσε ο σπουδαστικός σύλλογος της ΣΤΕΦ στις Σέρρες. Ο Σύλλογος της ΣΤΕΦ έθεσε πρόγραμμα εξορμήσεων για την ερχόμενη βδομάδα και συμμετοχή στην πανελλαδική κινητοποίηση της Αθήνας την ερχόμενη βδομάδα.
Στο μεταξύ, κινήσεις ενσωμάτωσης στις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας φαίνεται να γίνονται από την Πρυτανεία του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, η οποία αποφάσισε να δημοσιοποιήσει και να αποστείλει στο υπουργείο Παιδείας ένα κείμενο αρχών, που συνέταξε η επιτροπή Κοσμητόρων των Σχολών του Ιδρύματος «μετά από σύνθεση των απόψεων Τμημάτων του». Στην ανακοίνωσή της η Πρυτανεία δηλώνει ότι περιμένει «αποσαφήνιση του περιεχομένου του προτεινόμενου Σχεδίου Νόμου για αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και τη λειτουργία των ΑΕΙ, ώστε να τοποθετηθεί επ' αυτού και η Σύγκλητος του ΑΠΘ, σύμφωνα με την απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων (3/2/2007) και την ανάλογη δέσμευση της υπουργού». Παρά το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της Παιδείας, που προβάλλει το κείμενο, στην ουσία δε διαφοροποιείται από το πολιτικό πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Δ. Αρβανιτάκης, γραμματέας της ΚΟΑ και μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Ε. Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του Κόμματος και ο Θ. Γκιώνης, Γραμματέας της ΚΝΕ. Ακόμα, παραβρέθηκαν ο Η. Νικολόπουλος, καθηγητής Παντείου και μέλος της ΔΕ του ΔΗΚΚΙ, η Τ. Τριανταφύλλου, μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΔΗΚΚΙ και ο Χρ. Μαργανέλης, από την Παρέμβαση Αριστερών Πολιτών.
Ανάμεσα στο πλήθος που παραβρέθηκε στην εκδήλωση, διακρίναμε τον Κ. Μουτζούρη, πρύτανη του ΕΜΠ, καθώς και τους καθηγητές Πανεπιστημίων και ΤΕΙ: Γ. Τριμπέρη, Γ. Παπαδούλη, Π. Κερκίδη, Γ. Παπαϊωάννου, Κ. Σιέττο, Σ. Μαυρουδέα, Α. Πέτρου, Σ. Σταματάκη, Κ. Ζουνχιά, Μ. Παραλίκα, Γ. Κονδαράκη, Α. Αραπόγιαννη, Ι. Παπαδόπουλο, Β. Γαζή, Σ. Τάσσο, Η. Νερατζή, Α. Κεχαγιά, Κουντούρη, Μερτή, Αρναούτογλου κ.ά. καθώς και πλήθος καθηγητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ επισήμανε ότι παρά τη σοβαρότητα και την κρισιμότητα της αναθεώρησης, η επικέντρωση σε αυτήν χρησιμοποιείται και ως «φύλλο συκής για να περάσουν και πάρα πολλά άλλα πράγματα, τα οποία φαινομενικά είναι δευτερεύοντα ή έχουν μετατραπεί σε πάρα πολύ γοητευτικά συνθήματα». «Ενα από αυτά είναι το σύνθημα της αυτοτέλειας και αυτονομίας των πανεπιστημίων ή αλλιώς - όπως λένε - η απεξάρτηση από τον κρατικό εναγκαλισμό, η αποκρατικοποίησή τους. Οπως και το σύνθημα της αποκέντρωσης του σχολείου, από τα νηπιαγωγεία - που έχει ήδη γίνει η αποκέντρωση - μέχρι το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο - που για εμάς είναι ένα ενιαίο σχολείο και όχι τρία διαφορετικά σχολεία».
Θύμισε ότι η κυβέρνηση στην αρχή του νέου νόμου ήταν διστακτική σχετικά με την αυτοτέλεια, αλλά στην πορεία ίσως η κυβέρνηση κατάλαβε ότι «θα μπορεί να δώσει πλήρη αυτοτέλεια στα πανεπιστήμια χωρίς αυτά να είναι αυτονομημένα και αυτοτελή από την κυρίαρχη πολιτική».
Εξηγώντας τη θέση του ΚΚΕ, η Αλ. Παπαρήγα υπογράμμισε ότι «η επιστήμη είναι μια μορφή κοινωνικής γνώσης και κοινωνικής συνείδησης» και πρόσθεσε ότι τα πανεπιστήμια που παράγουν το επιστημονικό δυναμικό καθώς και τη νέα γνώση δεν είναι αυτοτελή, καθώς «η συσσωρευμένη γνώση και η νέα γνώση έχουν σχέση με τις κοινωνικές ανάγκες - ανεξάρτητα από ποια ταξική σκοπιά τις βλέπει ο καθένας». «Από αυτή την άποψη - πρόσθεσε - δεν μπορεί να υπάρχει αυτοτέλεια, γιατί είναι σα να λέει κανείς ότι η γνώση παράγεται σε ένα ανεξάρτητο πεδίο. Είναι άλλο πράγμα πώς διαμορφώνεται κάθε φορά η ειδική σχέση κυβέρνησης - πανεπιστημίων. Αλλά αυτοτέλεια δεν μπορεί να υπάρξει γιατί θα αναιρούσαμε τότε και το σκοπό της γνώσης. Από τη στιγμή που η επιστήμη αποτελεί βασική παραγωγική δύναμη δεν είναι δυνατόν τα πανεπιστήμια να είναι έξω από την ίδια την κοινωνία».
«Τα μέτρα που προωθούνται τώρα θα δημιουργήσουν μακροχρόνιες και βαθιές συνέπειες και μάλιστα ακόμα βαθύτερες αν περάσουν χωρίς να έχει επέλθει μια συνειδητοποίηση της επικινδυνότητάς τους. Ο συσχετισμός δύναμης επιτρέπει να περάσουν αυτά τα μέτρα», σημείωσε η Αλ. Παπαρήγα και τόνισε ότι το ΚΚΕ δε σταματά στον αρνητικό συσχετισμό. Θύμισε τα «τερτίπια που είδαμε το προηγούμενο διάστημα, όπου η μεν ΝΔ επιθυμούσε να περάσει με 180 ψήφους το άρθρο 16, το ΠΑΣΟΚ της απέρριψε αυτή τη δυνατότητα και ζητάει το δικό του 180, για να περάσει το δικό του άρθρο 16. Αυτά μπορεί να εκφράζουν και μια αντανάκλαση της πίεσης του κινήματος, αλλά σε καμία περίπτωση δε δημιουργούνται ελπίδες ότι πρόκειται να ανασταλεί αυτή η διαδικασία. Πρέπει να βάλουμε στόχο να την παρεμποδίσουμε, να τη δυσκολέψουμε, να τη ματαιώσουμε».
Και σημείωσε ότι ακόμα και αν περάσουν τα προωθούμενα μέτρα «έχει πολύ μεγάλη σημασία το τίμημα να είναι η κοινωνική πολιτική συνείδηση εναντίωσης σε αυτά τα μέτρα. Και αυτό μπορεί να μη φαίνεται χειροπιαστό, αλλά έχει πάρα πολύ μεγάλη ουσία». Και πρόσθεσε ότι έχει πολύ μεγάλη αξία να ανοίξει από τους εκπαιδευτικούς, τους φοιτητές και τους εργαζόμενους που αγωνίζονται μια συζήτηση που να φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα: Πανεπιστήμιο και γνώση για ποιο σκοπό. «Αν μείνουμε στους όρους της αυτοτέλειας της αυτονομίας ή στο πώς πρέπει να διοικείται το πανεπιστήμιο το παιχνίδι έχει χαθεί».
Συγκεκριμένες πλευρές των αντιλαϊκών επιδιώξεων που έχουν οι προωθούμενες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις ανέδειξε ο πλούσιος διάλογος, ο οποίος ακολούθησε την κεντρική ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα, με τη συμμετοχή πολλών εκπαιδευτικών.
Κληθείσα να σχολιάσει περισσότερο τη θέση του ΚΚΕ για την αξιολόγηση, η ΓΓ της ΚΕ του Κόμματος ανέφερε ότι το σύστημα της αξιολόγησης που προβάλλεται ακολουθεί την ίδια λογική «με την οποία αξιολογείται μια επιχείρηση». Και αναρωτήθηκε: «Δηλαδή αν ένα πανεπιστήμιο αναλαμβάνει πληθώρα ερευνών, οι οποίες όμως δεν έχουν σχέση με τις συλλογικές, κοινωνικές ανάγκες, τι θα γίνεται τότε; Αν κάνει έρευνα που έχει σχέση με την πελατεία;»
«Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το πανεπιστήμιο ζει και αναπτύσσεται μέσα στο συγκεκριμένο κοινωνικοιοκονομικό σύστημα», τόνισε παρεμβαίνοντας ο καθηγητής Γιώργος Τριμπέρης. Εξηγώντας πως η αξιολόγηση, η οποία ουσιαστικά αποτελεί μια πιστοποίηση ποιότητας, ανεξάρτητα από το αν το αποτέλεσμα «είναι καλό ή κακό», οδήγησε π.χ. στη Μ. Βρετανία, στο να ρίξουν τα πανεπιστήμια το επίπεδο των σπουδών. Με αποτέλεσμα, οι απόφοιτοι τμημάτων Φυσικής να μην μπορούν να διδάξουν Φυσική και να γίνεται εισαγωγή αποφοίτων από π.χ. την Ινδία. Η αναζήτηση πόρων οδήγησε ακόμα και γνωστές πανεπιστημιακές σχολές να κινδυνεύουν να κλείσουν. Το ερώτημα που βάζουν είναι π.χ. ποιος είναι ο ρυθμός των εκδόσεων που έχει ένας πανεπιστημιακός, όχι τα προβλήματα τα οποία έλυσε, συμπλήρωσε.
Θίγοντας τη σημασία που έχει η παραγωγή νέας γνώσης να προσαρμόζεται στις ανάγκες της κοινωνίας, ο Βαγγέλης Γαζής, καθηγητής στο ΕΜΠ, επισήμανε ότι η υιοθέτηση των κατευθύνσεων που δίνουν τα προγράμματα της ΕΕ συνδέεται με την απουσία εθνικής ερευνητικής πολιτικής.
Στις ΗΠΑ, όπου η «αποκέντρωση» των σχολείων έχει ήδη προχωρήσει, υπάρχουν σχολεία που τα καθαρίζουν οι καθηγητές, ενώ γίνονται οι μισές ώρες διδασκαλίας απ' ό,τι σε άλλα, γιατί δε βρίσκονται χρήματα για μαθήματα π.χ. μουσικής, σημείωσε ο Μάνος Δούκας, μαθηματικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μεταφέροντας στην κουβέντα χαρακτηριστικά παραδείγματα απ' τα αποτελέσματα του ελέγχου των σχολείων απ' τους κανόνες της αγοράς, ανέφερε πως σ' ένα απ' τα σχολεία των ΗΠΑ στων οποίων τη χρηματοδότηση εμπλέκεται η Κόκα-Κόλα, κάποιος μαθητής φόρεσε μπλούζα της Pepsi, με αποτέλεσμα να αποβληθεί απ' όλα τα σχετικά σχολεία, αλλά να δεχτεί δώρο απ' την Pepsi. Στην Αλάσκα, η πολυεθνική Exxon Mobil είναι υπεύθυνη για την προώθηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων σε σχολεία, ενώ αναδεικνύοντας, πώς μέσα από τα νέα βιβλία μεθοδεύεται η προσαρμογή των παιδιών στις μεταρρυθμίσεις, εξήγησε πως φράσεις όπως «η μαθητική κοινότητα αγόρασε έναν εκτυπωτή» ή «ο σύλλογος γονέων βρήκε τρεις υπολογιστές» δεν είναι καθόλου τυχαίες.
Αν ένα πανεπιστήμιο ανακαλύψει σε έρευνα που έχει παραγγείλει κάποιος χορηγός κάτι επικίνδυνο για τον πληθυσμό, αλλά η δημοσιοποίηση του αποτελέσματος δεν επιτρέπεται, τότε αυτό το πανεπιστήμιο, μεταξύ της κοινωνίας και του χορηγού προστατεύει το χορηγό, υπογράμμισε η Μαρίνα Γαζή, διοικητική υπάλληλος στο ΤΕΙ Πειραιά. Και αναδεικνύοντας τα αδιέξοδα της καπιταλιστικής κοινωνίας, είπε: «Αυτός που 'χει το χρήμα, αυτός προστατεύεται. Αυτός που έχει το χρήμα, αυτός αποφασίζει».
«Κλείνοντας» την εκδήλωση, η Αλέκα Παπαρήγα επισήμανε τη σημασία που έχει να βγει όλη η εμπειρία, που συγκεντρώνεται στα εκπαιδευτικά ιδρύματα από την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, έξω από τα πανεπιστήμια, να φτάσει στις γειτονιές. Οπως και να δημιουργηθεί «μια διαφορετική, ριζοσπαστική συνείδηση», ώστε ακόμα κι αν περάσουν τα αντιλαϊκά μέτρα, αυτό «να δώσει δύναμη και όπλο πάλης και αντεπίθεσης».
Στη συνέχεια της ομιλίας της, η Αλ. Παπαρήγα τόνισε ότι αφετηρία για τις θέσεις του ΚΚΕ είναι η θέση για το καπιταλιστικό σύστημα και υπογράμμισε ότι ωστόσο «οι θέσεις του ΚΚΕ για το ρόλο της επιστήμης, για μια πολιτική όπου η επιστήμη πρέπει να τεθεί στην υπηρεσία του λαού, για δημόσια δωρεάν Παιδεία, για μη ιδιωτικά πανεπιστήμια και σχολεία, αποτελούν μια βάση για συζήτηση και στο πλαίσιο του σημερινού συστήματος στο οποίο ζούμε». Και εξήγησε ότι «η θέση για δημόσια δωρεάν Παιδεία, όπου η επιστήμη και οι επιστήμονες υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες, που αντιστέκονται σε έρευνα, για παράδειγμα, για στρατιωτικούς σκοπούς ή σε έρευνα που μπαίνει στην υπηρεσία των επιχειρηματικών ομίλων, είναι ένα πεδίο που μπορεί να συναντηθούμε και εμείς που έχουμε σαν αφετηρία και σκοπό μας το σοσιαλισμό, αλλά και εκείνοι που ενδεχομένως πιστεύουν ότι το σημερινό σύστημα μπορεί να γίνει καλύτερο ή μπορεί να υπάρχει και κάτι άλλο ενδιάμεσο - που για εμάς βεβαίως δεν υπάρχει».
Υπογράμμισε ότι χρειάζεται να ανοίξει μια συζήτηση με πυρήνα το πανεπιστήμιο, την οικονομία, την κοινωνία, ποια επιστήμη και έρευνα από ποιον και για ποιον, το επιστημονικό αντικείμενο, την επιστημονική και επαγγελματική μόρφωση...
«Αν δε συζητηθούν αυτά - τόνισε - το πανεπιστημιακό κίνημα θα είναι άοπλο». «Είναι όπλο η απεργία, είναι όπλο η κατάληψη», σημείωσε και διευκρίνισε: «Ο αγώνας χωρίς διαπάλη στον τομέα των ιδεών δε θα οδηγήσει σε σημαντικά αποτελέσματα. Ο αντίπαλος είναι καλά μελετημένος, εμείς δεν τον υποτιμούμε, ούτε τον φοβόμαστε. Ολες αυτές οι κινητοποιήσεις που έγιναν όλο αυτό το διάστημα είναι σημαντικές. Είναι σημαντικό ότι ένα μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας αντιστάθηκε και αντιστέκεται. Μπορεί να είναι πολύ περισσότεροι από αυτούς που εκδηλώνονται - δε θα κάνω ποσοτικοποίηση της αντίστασης. Αλλά η άλλη πρόταση για το πανεπιστήμιο πρέπει να βγει - έστω και με διαφορετικές απόψεις και αποχρώσεις - και να μη μένουμε μόνο όχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16, δημόσια δωρεάν Παιδεία, όχι στα μη κρατικά πανεπιστήμια».
Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ επισήμανε ότι «αυτός ο αγώνας συνδικαλιστικά είναι σημαντικός, αλλά δε μας οπλίζει με όλα εκείνα τα επιχειρήματα που χρειάζονται για να αντικρούσουμε μια επίθεση που θα είναι μακροπρόθεσμη, σκληρή, αλλά που έχουμε την αισιοδοξία ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Και, τουλάχιστον, να υπάρξει πολιτικό κόστος για όλους αυτούς που προπαγανδίζουν τον καινούριο ρόλο δήθεν του πανεπιστημίου στη σύγχρονη εποχή».
«Απορρίπτουμε την έννοια της αξιολόγησης. Για εμάς η αξιολόγηση είναι μια καθαρά πολιτική διαδικασία. Βεβαίως, είναι και αυτή μια πάρα πολύ γοητευτική λέξη. Η αξιολόγηση είναι με κριτήρια πολιτικά και ιδεολογικά. Δεν είναι ουδέτερη η έννοια της αξιολόγησης, πολύ περισσότερο που έχει σχέση με τη χρηματοδότηση και την προσαρμογή στους κανόνες της αγοράς», επισήμανε η Αλ. Παπαρήγα.
Εξήγησε ότι ακόμα και στην περίπτωση αυτοαξιολόγησης ή εσωτερικής αξιολόγησης, με συμμετοχή καθηγητών και φοιτητών, δεν υπάρχει ενότητα στόχων και σκοπών και συμπλήρωσε ότι «μέσα στο ίδιο το Πανεπιστήμιο υπάρχουν ιδεολογικές, πολιτικές και ταξικές συγκρούσεις». Σημείωσε ότι ακόμα και αν μπορούν να υπολογιστούν τα ποσοτικά κριτήρια, τα ποιοτικά είναι πολύ σχετικά, καθώς είναι ζήτημα ποιος κρίνει και με τι κριτήρια, ποιος είναι καλός επιστήμονας.