Πέμπτη 12 Μάη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΚΣ»
Συζήτηση στη Φιλοσοφική Αθήνας για την Τέχνη

Εκδήλωση με τίτλο «Η Τέχνη όπλο στον αγώνα για να νικήσει η ζωή» διοργανώνουν σήμερα, Πέμπτη 12 Μάη, οι εκλεγμένοι και οι υποψήφιοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στον Φοιτητικό Σύλλογο της Φιλοσοφικής Σχολής Αθήνας. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στη 1 το μεσημέρι, στο αμφιθέατρο 313 και θα μιλήσουν οι:

  • Νατάσσα Μποφίλιου, ερμηνεύτρια.
  • Βασίλης Παρασκευόπουλος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου.
  • Δημήτρης Ζήσης, πρόεδρος της Επιτροπής Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, υποψήφιος με την «Πανσπουδαστική».

Θα ακολουθήσει μουσικό πρόγραμμα.

Εκδηλώσεις της ΚΝΕ σε πανεπιστήμια
  • Εκδήλωση με θέμα «Με την ΚΝΕ δυναμώνουμε τον αγώνα για σπουδές και ζωή με δικαιώματα» οργανώνει σήμερα Πέμπτη στις 2 μ.μ. η Περιφερειακή Οργάνωση του Πανεπιστημίου Πατρών της ΚΝΕ στο Θεατράκι των Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου, ενισχύοντας συνολικά την παρέμβασή της μπροστά και στις φοιτητικές εκλογές. Θα μιλήσει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.
  • Εκδήλωση με θέμα «Μαζί είμαστε πιο δυνατοί. Με το ΚΚΕ στον δρόμο της ανατροπής» διοργανώνει η Τομεακή Οργάνωση Τρικάλων του ΚΚΕ αύριο Παρασκευή, στη 1 μ.μ. στην αίθουσα Α2 του τμήματος ΤΕΦΑΑ. Θα μιλήσει ο Πέτρος Κρίκης, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ και του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του Κόμματος, Βαλκανιονίκης ελευθέρας πάλης.
Διαμαρτυρίες για Τράπεζα Θεμάτων και ΕΒΕ

Σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας με κεντρικά αιτήματα να μειωθεί η ύλη, να καταργηθούν η Τράπεζα Θεμάτων και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής προχώρησαν χτες εκπαιδευτικοί και γονείς. Κάλεσμα συμμετοχής στην κινητοποίηση είχαν απευθύνει η ΑΣΓΜΕ, η ΟΛΜΕ και εκπαιδευτικά σωματεία.

Τα παραπάνω αιτήματα, που βασίζονται και στην πραγματικότητα της σχολικής τάξης τη χρονιά που τελειώνει σε λίγες βδομάδες, με τους μαθητές να κουβαλούν συσσωρευμένα γνωστικά κενά από τις χρονιές της τηλεκπαίδευσης, κενά σε εκπαιδευτικούς, νόσησή τους, όπως και των εκπαιδευτικών κ.ά., μετέφερε αντιπροσωπεία σε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου. Σύμφωνα με εκπροσώπους των εκπαιδευτικών, φάνηκε πως αν και το υπουργείο αναγνωρίζει τις δυσκολίες επιμένει να θεωρεί ότι η σχολική χρονιά κύλησε κανονικά και δεν βρίσκει λόγο να ικανοποιήσει τα αιτήματα. Ο γγ αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που έγιναν στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, ξεκαθαρίζοντας πως δεν προβλέπεται καμία άλλη αλλαγή. Επιβεβαιώνοντας δηλαδή για μία ακόμα φορά πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου βρίσκεται μακριά από την εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Αντίστοιχη κινητοποίηση έγινε και στη Θεσσαλονίκη, στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης, από εκπροσώπους των ΕΛΜΕ. Στην παράσταση διαμαρτυρίας παραβρέθηκαν και εκπρόσωποι νυχτερινών σχολείων, οι οποίοι ανέδειξαν ότι με την Τράπεζα Θεμάτων «μπαίνουν ανυπέρβλητα εμπόδια στη γνώση», όπως χαρακτηριστικά είπε ο 72χρονος Παναγιώτης, μαθητής της Α' Λυκείου, καρκινοπαθής, χωρίς φωνή, που θέλει να ολοκληρώσει το Λύκειο και τη γενική μόρφωσή του. Και ο Αιμίλιος, από την Αλβανία, που ζει και εργάζεται πολλά χρόνια στην Ελλάδα, επίσης μαθητής της Α' Λυκείου, είπε: «Δεν μας αρκεί ο χρόνος να καλύψουμε αυτά τα κενά. Δεν μπορούμε να τα καλύψουμε ούτε με φροντιστήρια, γιατί εργαζόμαστε. Τελικά μας εμποδίζουν την πρόσβαση στη γνώση».

Κινητοποίηση με ανάλογα αιτήματα έκανε χτες η Ενωση Γονέων Μαθητών Δήμου Ιωαννιτών στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου και επέδωσε σχετικό υπόμνημα στον περιφερειακό διευθυντή.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Σε κινητοποιήσεις οι εκλεγμένοι της ΠΚΣ για τα προβλήματα των μεταπτυχιακών Ειδικής Αγωγής

Τεράστια έξοδα για έναν φοιτητή, την ίδια ώρα που για 20 μέρες δεν μπορεί να καταθέσει τα χαρτιά του στον ΑΣΕΠ

Αμεση λύση στο οξυμένο πρόβλημα των μεταπτυχιακών φοιτητών του Προγράμματος Ειδικής Αγωγής απαιτούν οι εκλεγμένοι και υποψήφιοι της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» στις Ανθρωπιστικές Σχολές του Πανεπιστημίου Πατρών, που υλοποιεί το πρόγραμμα από κοινού με το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.

Μετά από πρόσφατη παράσταση διαμαρτυρίας στον πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών, με ψήφισμά τους στα ΔΣ των Φοιτητικών Συλλόγων στις σχολές Παιδαγωγικών και Φιλοσοφίας, οι εκλεγμένοι της ΠΚΣ απαιτούν άμεσες συνεδριάσεις, ώστε οι σύλλογοι να διεκδικήσουν να δοθεί νέα προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών μέχρι το τέλος Ιούνη, για να προλάβουν οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τα πτυχία ή να γίνουν δεκτές οι βεβαιώσεις περάτωσης σπουδών χωρίς ημερομηνία κτήσης τίτλου στους πίνακες του ΑΣΕΠ (με ανοιχτή την ημερομηνία κατάθεσης της βεβαίωσης ολοκλήρωσης των σπουδών με ημερομηνία κτήσης).

Το πρόβλημα, που αφορά χιλιάδες τελειόφοιτους Ειδικής Αγωγής, αφορά και εκατοντάδες μεταπτυχιακούς φοιτητές του συγκεκριμένου προγράμματος, που δεν μπορούν να ενταχθούν στους πίνακες (κλείνουν στις 23 Μάη) επειδή, τυπικά, το ακαδημαϊκό έτος ολοκληρώνεται 20 μέρες μετά.

Αφετηρία... τα 5.000 ευρώ

Την ίδια ώρα, όπως ανέφερε η πρωτοετής φοιτήτρια του μεταπτυχιακού προγράμματος, Μαρία Καρίμαλη, τα δίδακτρα ξεκινούν από 5.000 ευρώ μειούμενα ανάλογα με τον βαθμό πτυχίου κάθε τελειόφοιτου, ενώ μόνο το κόστος των φθηνότερων βιβλίων ξεκινά από τα 40 ευρώ, με τα μαθήματα να είναι 3 ανά εξάμηνο (συνολικά 9 στα δύο έτη).

«Αν κοπείς σε κάποιο μάθημα, πρέπει να πληρώσεις έξτρα 60 ευρώ για να εξεταστείς ξανά. Αν δεν παραδώσεις κάποια εργασία, 200 ευρώ και στην πρακτική δεν πληρωνόμαστε», σημείωσε, εξηγώντας ότι πολλοί απ' τους φοιτητές ούτως ή αλλιώς είναι αναγκασμένοι να δουλέψουν για να τα φέρουν βόλτα στα ήδη μεγάλα προβλήματα διαβίωσης που αντιμετωπίζουν, κάτι που δεν υπολογίζεται.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο πρόγραμμα που υλοποιείται με αδρά δίδακτρα. Αντίστοιχο που αναφέρεται ως «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση», που ξεκίνησε απ' το περασμένο καλοκαίρι, χρεώνεται με 5.800 ευρώ τα δύο έτη, με τους εισακτέους να είναι ήδη 1.600!

Την ίδια στιγμή, εμπόδια μπαίνουν και από τις φοιτητικές παρατάξεις ΠΑΣΠ και ΔΑΠ, που πλειοψηφούν στους Συλλόγους Παιδαγωγικών και Φιλοσοφίας. «Επί της ουσίας συμφωνούν στη λειτουργία του Πανεπιστημίου με επιχειρηματικούς όρους, παρά τις όποιες φραστικές διαφορές τους. Αποφεύγουν να τοποθετηθούν στην αιτία των προβλημάτων των φοιτητών, αποφεύγουν τις διαδικασίες του κινήματος. Με προφάσεις δεν συνεδριάζουν τα ΔΣ, δεν προσκαλούν ΓΣ», ανέφερε ο Κώστας Αναστασόπουλος, εκλεγμένος με την ΠΚΣ στον ΦΣ της Φιλοσοφίας.

Κάλεσε σε ενίσχυση της «Πανσπουδαστικής» στις 18 Μάη, τονίζοντας ότι οι εκλεγμένοι της θα συνεχίσουν να αγωνίζονται και για το ζήτημα των μεταπτυχιακών το επόμενο διάστημα. «Να αγωνιστούμε μέσα από τους συλλόγους μας, ώστε το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για δουλειά», σημείωσε.

  • Το θέμα ανέδειξε σε πρόσφατη Ερώτησή του στην υπουργό Παιδείας στη Βουλή το ΚΚΕ. Αναλύοντας τις ευθύνες τόσο της κυβέρνησης της ΝΔ όσο και εκείνης του ΣΥΡΙΖΑ για το τριετές «κλείδωμα» των πινάκων του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, απαίτησε άμεσα να δοθεί η δυνατότητα σε όλους όσοι έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους, να πάρουν μέρος στον διαγωνισμό.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΣΤΙΑΚΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΛΑΡΙΣΑΣ
Δεν θα επιτρέψουμε να διώξουν κανέναν φοιτητή από τις Εστίες!

Με σύνθημα «Δεν θα επιτρέψουμε να διώξουν κανέναν φοιτητή από τις Εστίες», ο Σύλλογος Εστιακών Φοιτητών Λάρισας πραγματοποίησε χτες το πρωί κινητοποίηση στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Δεκάδες φοιτητές συγκεντρώθηκαν μπροστά στις Εστίες και κατευθύνθηκαν στην Πρυτανεία, δηλώνοντας την αντίθεσή τους στον αντιδραστικό κανονισμό των Εστιών, που θέτει ως προϋπόθεση τη συμπλήρωση 15 διδακτικών μονάδων μόνο στο Χειμερινό Εξάμηνο προκειμένου κάποιος να είναι δικαιούχος στέγασης το επόμενο ακαδημαϊκό έτος.

Οπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους, «φοιτητές που κόβονται σε μαθήματα, γιατί εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους ώστε να τα καταφέρουν, αποκλείονται από τις Εστίες. Ταυτόχρονα, σε πολλά Τμήματα έχει προστεθεί προαπαιτούμενο ποσοστό περασμένων μαθημάτων από το 1ο και το 2ο έτος ώστε να έχεις τη δυνατότητα να προχωρήσεις στο 3ο έτος φοίτησης. Επομένως, όταν είναι ήδη λιγοστά τα μαθήματα όπου μπορείς να εξεταστείς στο Χειμερινό Εξάμηνο, πώς είναι δυνατόν να σου λένε ότι θα χάσεις το δωμάτιο ενώ πληροίς τα οικονομικά κριτήρια;».

Ταυτόχρονα, οι εστιακοί φοιτητές αντιδρούν στο χαράτσι που καλούνται να πληρώσουν για ένα δωμάτιο, που φτάνει τα 360 ευρώ για μονόκλινο και τα 135 ευρώ για δίκλινο. Ακόμα, κατήγγειλαν ότι «το Πανεπιστήμιο σκοπεύει να μη δώσει πτυχίο σε όσους χρωστάνε το συγκεκριμένο χαράτσι, ζητώντας μάλιστα από φοιτητές με πολύ χαμηλό εισόδημα μέχρι και 1.000 ευρώ για να πάρουν πτυχίο!».

Στην Πρυτανεία συναντήθηκαν με τους διοικητικούς υπαλλήλους, που τους ενημέρωσαν ότι ο πρύτανης λείπει, με τους εστιακούς φοιτητές να ζητούν να κλειστεί άμεσα συνάντηση και να επιδίδουν το υπόμνημα με τα αιτήματά τους.

Να σημειωθεί τέλος ότι ο Σύλλογος Εστιακών Φοιτητών αποφάσισε να συναντηθεί με τους υπόλοιπους φοιτητικούς συλλόγους, καθώς και με συλλόγους καθηγητών και διοικητικών υπαλλήλων, προκειμένου να στηρίξουν τον αγώνα των εστιακών φοιτητών.

Με άμεσο κλείσιμο απειλείται το 9ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω

Με άμεσο κλείσιμο απειλείται το 9ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω, αφού απορρίφθηκε η αίτηση αναστολής εκτέλεσης της έξωσης που μεθοδεύεται.

Οπως τονίζει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, «είναι απαράδεκτο το 2022 να διεκδικούμε κάτι που έπρεπε να είναι δεδομένο. Σχολική στέγη για το 9ο Δημοτικό Σχολείο. Μόλις την περασμένη Πέμπτη, μας έγινε γνωστό ότι το σχολείο ενδέχεται να κλείσει έως τις 15/05 εν ώρα λειτουργίας του και μπροστά στα παιδιά. Κάτω τα χέρια σας από το σχολείο μας! Δεν θα αφήσουμε σε καμία περίπτωση να γίνει πράξη η έξωση και θα πάρουμε ό,τι μέτρα χρειάζονται για να τη σταματήσουμε! Ο δήμος Αιγάλεω να αναλάβει την ευθύνη να διασφαλίσει με κάθε τρόπο τη συνέχιση της λειτουργίας του 9ου Δημοτικού Σχολείου στον συγκεκριμένο χώρο. Να υλοποιήσει την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον χαρακτηρισμό και τη μη έξωση από το κτίριο με κάθε κόστος! Να σταματήσουν να μας λένε για δικαστικές αποφάσεις και τον νόμο. Δεν αποδεχόμαστε αποφάσεις που πετάνε στον δρόμο τα παιδιά μας δίχως να υπολογίζουν τίποτα. Να πάρουν επιτέλους θέση το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση. Να απαντήσουν στα αιτήματά μας καθώς και στις Ερωτήσεις που τους έχουν γίνει στη Βουλή. Εχουν όλοι τους τεράστιες ευθύνες».

Επίσης, την αντίθεσή τους στο κλείσιμο του σχολείου και τη στήριξή τους στον αγώνα του Συλλόγου Γονέων και των εκπαιδευτικών του σχολείου εκφράζουν ο Σύλλογος Δημοκρατικών Γυναικών Αιγάλεω (μέλος ΟΓΕ), το Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ Αιγάλεω - Χαϊδαρίου - Αγίας Βαρβάρας, το Παράρτημα Αιγάλεω του ΕΣΥΝ, ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Η Πρόοδος», όπως και η Ενωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αιγάλεω και ο Σύλλογος ΠΕ Αιγάλεω.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Οι φοιτητές θα «κουρελιάσουν» τα σχέδια έντασης της καταστολής και διάλυσης των σπουδών τους

Στο σχέδιο έντασης της καταστολής στα πανεπιστήμια, που ξετυλίγεται τις μέρες αυτές στο ΑΠΘ, αναφέρθηκε χτες ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας ξεκινώντας την ομιλία του στη Βουλή σχετικά με το νομοσχέδιο για την Υγεία:

«Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με ένα σχόλιο.

Οσο και αν επιδιώκετε να καλλιεργήσετε τον φόβο, δεν θα τα καταφέρετε, κύριοι της κυβέρνησης! Κι ας χρησιμοποιείτε παλιά και γνωστά πια "κόλπα" συκοφάντησης και έντασης ακόμα και μέσα στα πανεπιστήμια, στους χώρους δηλαδή όπου πρέπει οι φοιτητές, τα παιδιά μας να μορφώνονται, να συναναστρέφονται, να συζητούν συλλογικά και να αγωνίζονται για να βελτιώσουν το παρόν και το μέλλον τους.

Τέτοιο σχέδιο εξελίχθηκε και χτες, με την απαράδεκτη εισβολή πάνοπλων αστυνομικών δυνάμεων στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και μάλιστα την ώρα που διεξάγονταν μαθήματα, χιλιάδες φοιτητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονταν στον χώρο του Πανεπιστημίου. Και έφτασαν στο σημείο να κάνουν χρήση χημικών και χειροβομβίδων κρότου - λάμψης μέσα σε εσωτερικούς χώρους και διαδρόμους του Πανεπιστημίου! Και, φυσικά, όλοι αυτοί οι φοιτητές και οι πανεπιστημιακοί καμία σχέση δεν είχαν με τα επεισόδια.

Και μην κρύβεστε πίσω από στημένα σκηνικά ομάδων που καμία σχέση δεν έχουν με τους φοιτητές και τους αγώνες τους.

Αλήθεια, θα τοποθετηθεί κάποιος από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, με σειρά βίντεο που τουλάχιστον προκαλούν πολλά ερωτηματικά και ταυτόχρονα την οργή και αγανάκτηση όσων το έχουν δει, για τη δράση ενός κυρίου - "μπροστινού" των δυνάμεων των ΜΑΤ που πρώτα τις "προκαλεί" δήθεν και μετά "περιθάλπεται" απ' αυτές και φυγαδεύεται ανενόχλητος;

Κράτος ή παρακράτος; Φυσιολογικά ερωτήματα που ζητούν απάντηση. Γιατί όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι υπάρχει ανοιχτή γραμμή και σχέδιο ανάμεσα σε διάφορες κρατικές υπηρεσίες και προβοκατόρικες ομάδες που παρουσιάζονται ως φοιτητές.

Την άλλη βδομάδα, που διεξάγονται οι φοιτητικές εκλογές, θα πάρετε το μήνυμα καθαρά! Οι φοιτητές, δυναμώνοντας τους φοιτητικούς τους συλλόγους, θα "κουρελιάσουν" τα σχέδια έντασης της καταστολής και διάλυσης των σπουδών τους».

ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΠΘ
Συμβολικός αποκλεισμός για την καταδίκη της αστυνομοκρατίας

Συλλαλητήριο των Φοιτητικών Συλλόγων σήμερα στη 1 μ.μ. στο Αγαλμα Βενιζέλου

Για τρίτη συνεχόμενη βδομάδα παραμένει αστυνομοκρατούμενο το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο ενός οργανωμένου σχεδίου της κυβέρνησης με τη στήριξη των πρυτανικών αρχών για την ένταση της καταστολής και τη συκοφάντηση του οργανωμένου φοιτητικού κινήματος.

Χτες, φοιτητές και εκλεγμένοι στους Φοιτητικούς Συλλόγους των Τμημάτων της Σχολής Θετικών Επιστημών, μαζί με άλλους Φοιτητικούς Συλλόγους του ΑΠΘ, πραγματοποίησαν από το πρωί συμβολικό αποκλεισμό της Σχολής. Η κινητοποίηση των φοιτητών έγινε με αφορμή τα γεγονότα της Τρίτης, όταν, θυμίζουμε, τα ΜΑΤ έφτασαν στο σημείο να ρίξουν χημικά εντός του κτιρίου την ώρα που πραγματοποιούνταν μαθήματα, με πρόσχημα την «προστασία» των εργασιών για την κατασκευή βιβλιοθήκης και αξιοποιώντας προβοκατόρικες ομάδες και στοιχεία.

«Ως εδώ! Από τη ΣΘΕ δεν λείπει η αστυνομία, αλλά χρηματοδότηση, καθηγητές και βιβλία» είναι το μήνυμα που έστειλαν οι φοιτητές, καλώντας τους συναδέλφους τους σε αποχή από τα μαθήματα που πραγματοποιήθηκαν ηλεκτρονικά. Στη συνέχεια πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στην είσοδο της Γραμματείας. Εκεί απαίτησαν από τις δυνάμεις των ΜΑΤ να απομακρυνθούν από την είσοδο, που βρίσκεται δίπλα από το σημείο όπου συνεχίζονται οι εργασίες κατασκευής της βιβλιοθήκης, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τη διαμαρτυρία τους, και ακολούθως θυροκόλλησαν το ψήφισμά τους και κρέμασαν το πανό τους.

Οι φοιτητές κατήγγειλαν ακόμα τη στάση της Κοσμητείας της Σχολής, που όπως είπαν είναι άφαντη και δεν έχει καταδικάσει τα όσα απαράδεκτα συνέβησαν από τις δυνάμεις της αστυνομίας μέσα στο κτίριο της Σχολής. Παράλληλα κάλεσαν σε μαζική συμμετοχή στο σημερινό μεγάλο συλλαλητήριο των Φοιτητικών Συλλόγων ενάντια στην παρουσία της αστυνομίας στο ΑΠΘ, στις 1 μ.μ. στο Αγαλμα Βενιζέλου, με προσυγκέντρωση στις 12 μ. στην Πρυτανεία του ΑΠΘ.

«Στις 18 Μάη να γεμίσουν οι κάλπες των φοιτητικών εκλογών με τα ψηφοδέλτια της νίκης και του αγώνα»

Εκδήλωση της ΤΟ ΑΕΙ Λάρισας της ΚΝΕ πραγματοποιήθηκε χτες

«Η πρόταση του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο μπορεί να δώσει πνοή, δυναμική και αντοχή στους καθημερινούς αγώνες», τόνισε ο Θανάσης Σγούρος, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, μιλώντας στην εκδήλωση της ΤΟ ΑΕΙ Λάρισας της ΚΝΕ χτες το μεσημέρι, και συμπλήρωσε: «Στις 18 Μάη να γεμίσουν οι κάλπες των φοιτητικών εκλογών με τα ψηφοδέλτια της νίκης και του αγώνα!».

Ο Θ. Σγούρος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο περιβόητο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο που σχεδίασαν όλες οι κυβερνήσεις, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «οι φοιτητές ξέρουν πλέον από πρώτο χέρι τι σημαίνει η περίφημη δήθεν "ευεργετική" επιχειρηματική δράση, που θα μετέτρεπε τα ελληνικά πανεπιστήμια σε "ευρωπαϊκά".

Οι φοιτητές ξέρουν ότι σημαίνει:

- Απαράδεκτες υποδομές, με Εστίες που υπολειτουργούν ή που αναγκάζουν τους φοιτητές να πληρώνουν ενοίκιο για το δωμάτιο τους, όπως εδώ στη Λάρισα.

- Εργολάβοι στις λέσχες σίτισης και εκβιασμοί στους φοιτητές για μεγαλύτερες επιδοτήσεις.

- Αθλιες συνθήκες στις Εστίες, γιατί οι δαπάνες είναι "μη επιλέξιμες".

- Βιβλία που θα δίνονται μόνο ψηφιακά και ένας φοιτητής θα πρέπει να "βγάλει τα μάτια του" για να διαβάσει χιλιάδες σελίδες ψηφιακά.

- Ελλείψεις σε καθηγητές και προσωπικό καθαριότητας.

- Εκατομμύρια για την έρευνα των επιχειρήσεων και ψίχουλα για την έρευνα που αφορά τις λαϊκές ανάγκες».

Κάλεσε τους φοιτητές «να πάρουν θέση στον αγώνα, στο κίνημα, με όπλο την πρόταση του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών,σε μια νέα κοινωνία. Να στείλουν στα σκουπίδια τον νέο νόμο υποβάθμισης των σπουδών που ετοιμάζουν. Οπως πάγωσαν την είσοδο της πανεπιστημιακής αστυνομίας και την εφαρμογή του νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, όπως έβαλαν εμπόδια στην επιχειρηματική λειτουργία των ΑΕΙ, όπως κατάφεραν να αφήσουν στα χαρτιά μια σειρά διατάξεις των προηγούμενων νόμων, τις οποίες τώρα επαναφέρει η κυβέρνηση σε νέο περιτύλιγμα».

Κλείνοντας κάλεσε στην κάλπη των φοιτητικών εκλογών να αναδείξουν πρώτη δύναμη την «Πανσπουδαστική ΚΣ», καθώς όπως επεσήμανε «η φωνή της διεκδίκησης μπορεί να ακουστεί μόνο με ψήφο στην "Πανσπουδαστική". Γιατί μόνο έτσι θα δυναμώσουν οι σύλλογοι που παλεύουν πανελλαδικά για τις διεκδικήσεις των φοιτητών. Γιατί κάθε ψήφος στην "Πανσπουδαστική" μετατρέπεται σε στήριξη στο δυνάμωμα του αγώνα που είναι αναγκαίος σήμερα. Για να γίνει πράξη το σύνθημα και να αφήσουμε μόνους τους όσους έπαιξαν με τις ανάγκες των φοιτητών, όσους καταδίκασαν τις λαϊκές οικογένειες στην ακρίβεια, τη νεολαία στη μισή δουλειά με μισή ζωή».

Συνταγματική έκρινε το ΣτΕ τη σύσταση της πανεπιστημιακής αστυνομίας

Από τις σχολές δεν λείπει η αστυνομία αλλά οι δωρεάν σπουδές, οι καθηγητές, οι υποδομές, τα πτυχία με αξία, σχολιάζει το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ

Κρίνοντας ότι «δεν παραβιάζει τις αρχές της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της πλήρους αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ» η σύσταση πανεπιστημιακής αστυνομίας, το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε τις προσφυγές ενάντια στην πρόσληψη των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ). «Προχωράμε δυναμικά την πολιτική μας για ένα σύγχρονο, ασφαλές περιβάλλον γνώσης, διδασκαλίας, έρευνας, όπως αξίζει στα ΑΕΙ μας», έσπευσε να δηλώσει άμεσα η υπουργός Παιδείας, με τα απαράδεκτα σκηνικά καταστολής και προβοκάτσιας των προηγούμενων ημερών από το ΑΠΘ να συμπληρώνουν την εικόνα...

Σε ό,τι αφορά το αίτημα ακύρωσης που είχαν υποβάλει συνολικά 32 νομικά και φυσικά πρόσωπα, σύλλογοι ΔΕΠ και ΕΔΙΠ, διοικητικού προσωπικού, φοιτητές και μέλη ΔΕΠ, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΣτΕ, Δημήτρης Σκαλτσούνης, το δικαστήριο αποφάνθηκε μεταξύ άλλων ότι η συγκρότηση των ΟΠΠΙ «δεν παραβιάζει τις αρχές της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της πλήρους αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ (άρθρο 16 παρ. 1 και 5 Συντ., αντίστοιχα) η - πέραν της πρόβλεψης μέτρων ασφάλειας και προστασίας προσώπων και υποδομών στα ΑΕΙ, αρμοδιότητας των ιδίων αυτών οργάνων (άρθρα 12-17 ν. 4777/2021) - σύσταση ΟΠΠΙ, οι οποίες συγκροτούνται (και) από ειδικούς φρουρούς, οι οποίοι προσλαμβάνονται προς τούτο, λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση, δεν φέρουν πυροβόλο όπλο και υποχρεούνται να συνεργάζονται με τις πανεπιστημιακές αρχές και όργανα».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, κρίθηκε ομόφωνα πως «από καμία διάταξη του ν. 4777/2021 δεν προκύπτει ότι τίθενται σε κίνδυνο οι ατομικές ελευθερίες (συνδικαλιστική, ανάπτυξης της προσωπικότητας, προσωπική, κίνησης και εγκατάστασης)».

Η πανεπιστημιακή αστυνομία νομοθετήθηκε μέσα στην πανδημία, μαζί με άλλα μέτρα έντασης της καταστολής στα πανεπιστήμια αλλά και μέτρα που υψώνουν νέους φραγμούς στην προσπάθεια των φοιτητών να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, κομμάτι ενός συνολικού αντιδραστικού πλαισίου, ενώ χρηματοδοτείται γενναία τη στιγμή που τα πανεπιστήμια στενάζουν από την υποχρηματοδότηση. Τις στοχεύσεις ανέδειξαν οι φοιτητές με τους αγώνες τους από την πρώτη στιγμή, ενώ και προχτές φοιτητικοί σύλλογοι της Αθήνας με κινητοποίηση στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δήλωσαν για μία ακόμα φορά πως δεν θα επιτρέψουν να μπει η αστυνομία στις σχολές τους.

ΚΝΕ: Από τις σχολές δεν λείπει η αστυνομία αλλά οι δωρεάν σπουδές, οι καθηγητές, οι υποδομές, τα πτυχία με αξία!

«Οι φοιτητές με τον αγώνα τους και δυναμώνοντας τους συλλόγους τους να ακυρώσουν το κυβερνητικό σχέδιο έντασης της καταστολής!», τονίζει το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ με αφορμή και την απόφαση του ΣτΕ. Αναλυτικά τονίζει:

«Στις χτεσινές, απαράδεκτες εικόνες εισβολής πάνοπλων αστυνομικών στο ΑΠΘ και αξιοποίησης στημένων σκηνικών, ήρθε σήμερα να προστεθεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που κρίνει συνταγματική την πανεπιστημιακή αστυνομία, επιβεβαιώνοντας ότι βρίσκεται σε εξέλιξη οργανωμένο σχέδιο έντασης της καταστολής.

Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το "timing" των γεγονότων ταιριάζει γάντι με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για επιτάχυνση της εισόδου της πανεπιστημιακής αστυνομίας στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ακόμα και πριν από τις φοιτητικές εκλογές.

Είναι γελασμένη η κυβέρνηση αν θεωρεί πως με τέτοιες μεθόδους θα αποφύγει να εκφραστεί στις φοιτητικές εκλογές η μαζική νεανική δυσαρέσκεια για την πολιτική της!

Από τις σχολές δεν λείπει η αστυνομία αλλά οι δωρεάν σπουδές, οι καθηγητές, οι υποδομές, τα πτυχία με αξία! Οι φοιτητές θέλουν το πανεπιστήμιο να είναι χώρος πραγματικής μάθησης, ακαδημαϊκής ελευθερίας, συναναστροφής, αγώνα για τα δικαιώματά τους και όχι χώρος καταστολής, απαγορεύσεων και υποβάθμισης της γνώσης. Δυναμώνοντας τους συλλόγους τους μπορούν να τα καταφέρουν!».

Με επιστημονική προσέγγιση στην αντιπαράθεση με την αστική εκπαιδευτική πολιτική

Παρεμβάσεις γύρω από το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης στην ημερίδα του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Σημαντική συμβολή στην αντιπαράθεση με την ένδεια, την αντιεπιστημονικότητα και τις ιδεολογικές στοχεύσεις του σημερινού σχολείου, όπως διαμορφώνεται και με τα νέα αναλυτικά προγράμματα, αποτέλεσε η ημερίδα με θέμα «Σκέψεις και προβληματισμοί για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο», που διοργάνωσε το Τμήμα Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ το Σάββατο 7 Μάη. Σήμερα ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει ρεπορτάζ από τις παρεμβάσεις που έγιναν γύρω από τις πέντε θεματικές ενότητες της ημερίδας. Υπενθυμίζεται ότι όπως ανακοινώθηκε, τα υλικά της ημερίδας θα δημοσιευτούν το επόμενο διάστημα σε έκδοση της «Σύγχρονης Εποχής».

Τα γλωσσικά μαθήματα σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο

Με το ζήτημα της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας, τον προβληματισμό που υπάρχει διεθνώς γύρω από αυτό και την κατεύθυνση των νέων προγραμμάτων, ως προς τον σχεδιασμό της μάθησης αλλά και τη θεωρία, ασχολήθηκε η παρέμβαση της Μαρίας Πεσκετζή, διδάκτορα Φιλολογίας και προέδρου της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων. Υπό τον τίτλο «Αναζητώντας τη "χαμένη τιμή" της Λογοτεχνίας», αναφέρθηκε στη διαλεκτική προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου, που οφείλει να έχει μια πραγματικά σύγχρονη ερμηνευτική, και η παρέμβασή της έκλεισε με τα ζητούμενα για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν ή θα διδάξουν λογοτεχνία.


Ξεκινώντας από το ερώτημα κατά πόσο το νέο πρόγραμμα για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό φέρνει πράγματι το νέο, αλλά και αν καταφέρνει να λύσει τις παθογένειες του υπάρχοντος αναλυτικού προγράμματος, η Χαρά Γαλανοπούλου, φιλόλογος και δασκάλα, με μεταπτυχιακό στην Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική, μίλησε για «Το "Νέο" Πρόγραμμα Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο: "Οταν το παλιό βαφτίζεται νέο"». «Αν δεν αντιμετωπίσουμε τη Γλώσσα ως εργαλείο της σκέψης μας, θα οδηγηθούμε ως εκπαιδευτικοί να ακολουθούμε τις οδηγίες των αναλυτικών προγραμμάτων για μια μηχανιστική, τυπολατρική διδασκαλία της Γλώσσας», τόνισε μεταξύ άλλων, καταλήγοντας στην ανάγκη οι εκπαιδευτικοί να αντιπαλέψουν μία πολύ καλά σχεδιασμένη από πλευράς της αστικής τάξης αντιμετώπιση της μάθησης.

Η Ρίτα Νικολαΐδου, διευθύντρια του περιοδικού «Θέματα Παιδείας», φιλόλογος στη δημόσια Εκπαίδευση, με μεταπτυχιακό στην Αρχαία Ελληνική Φιλολογία, προσέγγισε το ζήτημα της «διδασκαλίας των Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» μέσα από την επιστημονική και κοινωνική διάστασή του. Οπως είπε, τα νέα Προγράμματα Σπουδών στην πραγματικότητα καλούν τον καθηγητή να ασχοληθεί με το πώς θα διδάξει και θα αξιολογήσει - το τι διδάσκεται περνάει σε δεύτερη μοίρα, ενώ το γιατί θεωρείται δεδομένο. Στη δε επιμονή των σχεδιαστών των αναλυτικών προγραμμάτων να ονομάζουν δεξιότητα την ανάπτυξη του προφορικού και γραπτού λόγου, αντιπαρέβαλε ότι αν ο σχολικός γραμματισμός θέλει να διαμορφώσει ανθρώπους οφείλει να υπηρετεί το νόημα της γλώσσας, που είναι η υλοποίηση της ανθρώπινης σκέψης με αφηρημένες έννοιες.

Για τις Φυσικές Επιστήμες και τα Μαθηματικά


«Μαθηματικά, ανάπτυξη και μεθοδολογία στη διδασκαλία τους» ήταν ο τίτλος της πρώτης παρέμβασης στη δεύτερη ενότητα, από την Ελπίδα Νασιοπούλου, καθηγήτρια Μαθηματικών, με μεταπτυχιακό Διδακτικής και Μεθοδολογίας των Μαθηματικών. Μίλησε για τη φύση και τον χαρακτήρα των Μαθηματικών, εντοπίζοντας ως κύριο πρόβλημα το ότι διδάσκονται χωρίς λογική συνέχεια και δεν καλλιεργείται στους μαθητές η μεθοδικότητα της μαθηματικής εργασίας.

Στη συνέχεια η Βιολέτα Γαλανοπούλου, δασκάλα και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στις Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση, μίλησε με θέμα «Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες σε παιδιά του Δημοτικού Σχολείου. Ανάγκες και δυνατότητες». Αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις δεξιότητες του 21ου αιώνα που προσδιορίζει η ΕΕ, επισημαίνοντας ότι η γνώση έχει πάψει να είναι το ζητούμενο, στηλίτευσε την απουσία εργαστηρίων (μόνο το 16% των σχολείων διαθέτουν) για να μπορούν να γίνονται πειράματα, ενώ μίλησε και για την ασάφεια στον προσδιορισμό εννοιών, την απουσία ορισμών, λάθη και συγχύσεις στα βιβλία.

Ακολούθησε ο Ανδρέας Καργόπουλος, Χημικός, διδάκτορας Χημείας, μεταδιδακτορικός ερευνητής και μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ. Η εισήγησή του, με θέμα «Νέα αναλυτικά προγράμματα της Χημείας: Καινοτομία ή ημιμάθεια;», προβλήθηκε σε βίντεο, καθώς δεν μπορούσε να έχει φυσική παρουσία. Μίλησε για τη διαχρονικά υπερφορτωμένη ύλη της Χημείας και την απουσία χρόνου για ποιοτική δουλειά στο εργαστήριο, έκανε παραλληλισμούς και συγκρίσεις με προγράμματα σπουδών άλλων χωρών και συνέδεσε τις κατευθύνσεις που δίνουν τα αναλυτικά προγράμματα με το τι είδους αποφοίτους θέλει το σύστημα.

Η επόμενη εισήγηση ήταν του Βασίλη Καράβολα, Φυσικού, διδάκτορα Φυσικής Στερεάς Κατάστασης, με θέμα «Σύγχρονο σχολείο και αναλυτικά προγράμματα Φυσικής». Επεσήμανε ότι η ύλη εκτείνεται σε βάθος εντελώς ακατάλληλο για το Λύκειο, ότι λείπει η φιλοσοφία πίσω από τη θεωρία, δεν διδάσκονται θεμελιώδεις νόμοι αλλά «μπουκώνονται» οι μαθητές με πληροφορίες που μετά θα ξεχάσουν, ενώ συνέδεσε τα ζητήματα των βιβλίων και των αναλυτικών προγραμμάτων και με προβλήματα όπως οι διπλές και τριπλές αναθέσεις, τα κενά στην αρχή της σχολικής χρονιάς κ.ά.

Η τελευταία εισήγηση στη δεύτερη ενότητα της ημερίδας είχε θέμα «Βιολογία: Μαθαίνοντας σε "θολά νερά" υπό όρους...» και έγινε από τον Σπύρο Βέρρα, Βιολόγο, με μεταπτυχιακό Βιολογίας. Τόνισε ότι τα προγράμματα σπουδών της Βιολογίας χτίζονται πάνω στα προηγούμενα που υπήρχαν, κινούμενα στις ίδιες ράγες, χωρίς όμως να έχει αξιολογηθεί τι αποτέλεσμα είχαν τα προηγούμενα. Στηλίτευσε την απουσία υποδομών και εργαστηρίων, είπε ότι επιδιώκουν πολίτες κομμένους και ραμμένους στους στόχους του κεφαλαίου, επεσήμανε ότι τα σχολικά βιβλία «βιολογικοποιούν» τα σύγχρονα προβλήματα για να κρύψουν τις αιτίες τους, που γεννιούνται από τις καπιταλιστικές σχέσεις, ενώ αναφέρθηκε και στη θεωρία της εξέλιξης ως ενοποιητική βάση της επιστήμης της Βιολογίας, η οποία όμως όλο και περισσότερο εξοβελίζεται από τη διδασκαλία, ενισχύοντας την αποσπασματικότητα.

Ζητήματα ερμηνείας της κοινωνίας και της εξέλιξής της

«Οψεις του σύγχρονου συντηρητισμού στα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» παρουσίασε στην παρέμβασή του ο Παναγιώτης Πανάς, εκπαιδευτικός, με μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Θεωρία. Στάθηκε στον περιορισμό των αντικειμένων των κοινωνικών επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και στη θέση υπεράσπισης της διδασκαλίας τους από το ΚΚΕ, που διατυπώθηκε στο έδαφος ενός προβληματισμού παιδαγωγικού - πολιτικού για το τι μπορεί υπό προϋποθέσεις να συνεισφέρει ως επιστήμη η Κοινωνιολογία στη μόρφωση των παιδιών. Σημείωσε παράλληλα ότι ταυτόχρονα με αυτόν τον περιορισμό της διδασκαλίας έχουμε εισαγωγή και επέκταση δραστηριοτήτων που αφορούν την κοινωνικοπολιτική διάπλαση των μαθητών στα προτάγματα του αστικού κράτους.

Στην παρέμβαση για τις «Ιστορικές διαδρομές της "δημοκρατίας" και το περιεχόμενό της στην αντίληψη του σημερινού σχολείου», ο Δημήτρης Βεργάκης, δάσκαλος, μεταπτυχιακός φοιτητής Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, αναφέρθηκε στη σημασία που αποδίδεται στη διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς στις «αξίες» της αστικής δημοκρατίας. Μέσα από τα βιβλία Ιστορίας και Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Δημοτικού Σχολείου, φάνηκε πώς το αναλυτικό πρόγραμμα του Δημοτικού επιδιώκει να εμφανίσει την αστική δημοκρατία ως το πιο δίκαιο πολίτευμα και σύστημα αξιών, που εγγυάται την ελευθερία και την ισότητα όλων των πολιτών.

Ο Αναστάσης Γκίκας, διδάκτωρ Πολιτικών Επιστημών και μέλος του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ, με την ομιλία του με θέμα «1821 και 1922: Πτυχές της δια(παρα)μόρφωσης της συλλογικής - λαϊκής συνείδησης και μνήμης μέσα από δύο σταθμούς της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας στα σχολικά βιβλία» ξεχώρισε κεντρικά στοιχεία της κυρίαρχης - αστικής - ιδεολογίας που διατρέχουν τα σχολικά βιβλία Ιστορίας. Ως θεμελιώδες κοινό χαρακτηριστικό στην προσέγγιση των δύο γεγονότων αναδείχθηκε η παντελής έλλειψη οποιασδήποτε εμβάθυνσης ή ακόμα και στοιχειώδους αναφοράς στα βαθύτερα, γενεσιουργά αίτιά τους, στο υπόβαθρό τους, στο ευρύτερο πλαίσιο μέσα από το οποίο ξεπήδησαν, διαμορφώθηκαν και έλαβαν τον χαρακτήρα και τη μορφή τους.

Στο πώς παρουσιάζεται η έννοια της μετάβασης από το ένα κοινωνικοοικονομικό σύστημα στο άλλο αναφέρθηκε ο Νίκος Δάρδαλης, φιλόλογος με μεταπτυχιακό στην Ευρωπαϊκή Ιστορία, στην παρέμβασή του με θέμα «Πώς γυρίζει ο τροχός της Ιστορίας; Δύο παραδείγματα - δύο εποχές». Μέσα από δύο κορυφαίες στιγμές της Ιστορίας, τη Γαλλική και την Οκτωβριανή Επανάσταση, σημείωσε το πώς τελικά οι μαθητές στερούνται απαραίτητα εργαλεία για να κατανοήσουν τη σύνθετη έννοια της μετάβασης από το ένα σύστημα στο άλλο. Η συζήτηση για αυτές τις επαναστάσεις, πρόσθεσε, δίνει τη δυνατότητα για επιστημονικά και πολιτικά συμπεράσματα σχετικά με τον ρόλο της αστικής τάξης και με το ότι σήμερα η ιστορική πρωτοβουλία έχει περάσει στην εργατική τάξη.

«Μία κριτική προσέγγιση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων στο μάθημα των Θρησκευτικών» έκανε η Μαρία Πετίκη, δασκάλα - θεολόγος με μεταπτυχιακό στην Ιστορική Θεολογία, αναδεικνύοντας ότι ο χαρακτήρας του μαθήματος ναι μεν έχει αλλάξει μέσα στα χρόνια, ιδίως κατά τις τελευταίες δεκαετίες έχει «εκκοσμικευτεί» και «εκσυγχρονιστεί», ωστόσο πρόκειται για «σύγχρονη κατήχηση» που φανερώνει την προσπάθεια του κράτους και της Εκκλησίας να προσεγγίσουν, να επιδράσουν και να διαμορφώσουν τις συνειδήσεις των παιδιών και των νέων με πιο αποτελεσματικό τρόπο.

«Οικονομική εκπαίδευση ή απολογητική του καπιταλισμού;» ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο Χρήστος Μπαλωμένος, εκπαιδευτικός, διδάκτορας Πολιτικής Οικονομίας, μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ. Σημείωσε ότι ο ρόλος των οικονομικών γνώσεων στην κατανόηση της κοινωνίας απορρέει άμεσα από το γεγονός ότι η οικονομία αποτελεί τη θεμελιακή εκείνη πλευρά της κοινωνίας στο έδαφος της οποίας υψώνονται όλες οι υπόλοιπες. Ωστόσο, ανέδειξε, ο στόχος που θέτει το νέο ΠΣ «να ερμηνεύουν (σ.σ. οι μαθητές) κριτικά οικονομικούς όρους, οικονομικές θεωρίες, ιδέες και οικονομικά υποδείγματα» στην πράξη μεταφράζεται στον στόχο «να ερμηνεύουν κριτικά οποιαδήποτε οικονομική θεωρία δεν εκθειάζει τον καπιταλιστικό τρόπο οργάνωσης της οικονομίας».

Εργαστήρια δεξιοτήτων, Αισθητική και Φυσική Αγωγή

«Μάθημα Φυσικής Αγωγής: Νέα προγράμματα σπουδών χωρίς γυμναστήρια και καθηγητές Φυσικής Αγωγής, ή αλλιώς "ο νηστικός καρβέλια ονειρεύεται"» ήταν το θέμα της πρώτης παρέμβασης στην τέταρτη θεματική ενότητα. Η Ολυμπία Ζαραμπούκα, μέλος του ΔΣ του Πανελλήνιου Συλλόγου Επαγγελματιών Αθλητισμού και Ασκησης (ΠΣΕΑΑ), οργανωτική συντονίστρια Κεντρικής Μακεδονίας της Πανελλήνιας Ενωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής (ΠΕΝΕΛΦΑ), με μεταπτυχιακό στην Ανθρώπινη Απόδοση και Υγεία, αρθρογράφος εκπαιδευτικών θεμάτων στην ιστοσελίδα www.alfavita.gr, στην ομιλία της ανέδειξε ουσιαστικές πλευρές και επιστημονικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν γιατί είναι απαραίτητη η Φυσική Αγωγή στο σχολείο, αλλά και για ποιους λόγους τελικά σπρώχνεται στον μαρασμό. Εξήγησε ότι η καλή υγεία δεν εξυπηρετείται με δύο ώρες Φυσικής Αγωγής και ανέδειξε σοβαρές ελλείψεις υποδομών στα σχολεία (μόνο το 6% των Δημοτικών και το 22% των Γυμνασίων - Λυκείων διαθέτουν γυμναστήρια).

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η Νατάσα Μουσάδη, εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μουσικός - μουσικολόγος, με μεταπτυχιακό Μουσικών Σπουδών. Στην ομιλία της με θέμα «Η Αισθητική Αγωγή στην Εκπαίδευση: Ανάγκη και προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων και δημιουργικών ανθρώπων», ανέδειξε ότι σκοπός της Αισθητικής Αγωγής στο σχολείο πρέπει να είναι η ευρύτερη επίδραση στον ανθρώπινο ψυχισμό μέσα από την ενασχόληση με το καλλιτεχνικό έργο και τη συγκεκριμένη καλλιτεχνική δραστηριότητα, η γενικότερη συμβολή του σχολείου στη διαμόρφωση του δημιουργικού, κοινωνικού ανθρώπου, η διαμόρφωση αισθητικών κριτηρίων. Στον αντίποδα, με όσα συμβαίνουν σήμερα αλλά και με τα νέα σχολικά προγράμματα συνεχίζεται η υποβάθμιση των μαθημάτων της Αισθητικής Αγωγής, απαξιώνοντας παράλληλα τον μορφωτικό χαρακτήρα του σχολείου.

Στις «Αναλύσεις για τις ανισότιμες σχέσεις των δύο φύλων στα εργαστήρια δεξιοτήτων: Καταπολέμηση των διακρίσεων ή σημείο συνάντησης παρωχημένων αντιλήψεων και του "μοντέρνου" ανορθολογισμού;» αναφέρθηκε η Κωνσταντίνα Τσότρα, ψυχολόγος, μέλος του Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ για την Ισοτιμία και Χειραφέτηση των Γυναικών. Μίλησε για μια σειρά από εργαστήρια δεξιοτήτων που υλοποιούνται στα σχολεία από ΜΚΟ, με υλικά που αναπαράγουν σκοταδιστικές αντιλήψεις ή αντιλήψεις με «σύγχρονο» ανορθολογικό περιεχόμενο οι οποίες όμως όχι μόνο δεν καταρρίπτουν στερεότυπα, αλλά συμβάλλουν να διατηρούνται και να ενισχύονται οι αντιδραστικές απόψεις για τους κοινωνικούς ρόλους του άνδρα και της γυναίκας και οι ανορθολογικές αντιλήψεις για τις σχέσεις των δύο φύλων.

Η ενότητα έκλεισε με ομιλία του Παναγιώτη Ευαγγέλου, δασκάλου, με θέμα «Εργαστήρια δεξιοτήτων: Κακή απάντηση σε ένα πραγματικό πρόβλημα». Με συγκεκριμένα παραδείγματα από θεματικές ενότητες εργαστηρίων δεξιοτήτων ανέδειξε πώς προωθείται η αποσπασματικότητα, σημειώνοντας ότι η αστική τάξη και οι διεθνείς οργανισμοί της είναι σαφείς: Ο κύριος σκοπός της Εκπαίδευσης δεν είναι η σφαιρικά αναπτυγμένη γνώση και η ανεξάρτητη προσωπικότητα, αλλά να κάνουμε τους μαθητές άτομα ικανά να εκπληρώνουν κάποια συγκεκριμένα καθήκοντα. Στον αντίποδα, τόνισε, οι εκπαιδευτικοί της τάξης οφείλουν να φωτίζουν στη συνείδηση των μαθητών αυτό που η κυρίαρχη αστική ιδεολογία πάει να συσκοτίσει: Ποιος και γιατί δημιουργεί αυτά τα προβλήματα, πώς αντιμετωπίζονται και ποια είναι τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις κράτους και πολιτών.

Πολιτική και ιδεολογική διαπάλη στο περιεχόμενο του σχολείου

Στην παρέμβασή του με θέμα «Επιστημολογικοί όροι αναπαραγωγής της αστικής κοσμαντίληψης στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών», ο Δημήτρης Κοιλάκος, μεταδιδακτορικός ερευνητής και διδάσκων στο ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ, μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ, μίλησε για τη φιλοσοφία των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν είναι ταξικά ουδέτερα. Ανέδειξε ότι «τα ΑΠΣ αποτελούν τα εργαλεία μέσω των οποίων επιχειρούνται ο προσανατολισμός και η προσαρμογή του περιεχομένου της σχολικής Εκπαίδευσης στην επίτευξη της βασικής αποστολής του αστικού σχολείου, δηλαδή την προετοιμασία των μελλοντικών εργαζομένων ως υποκειμένων της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης και της αστικής εξουσίας που εδραιώνεται σε αυτή».

Η Κωνσταντίνα Τσιουπρά, Γραμματέας της Τομεακής Επιτροπής Εκπαιδευτικών Αττικής του ΚΚΕ, ανέπτυξε το θέμα «Αξιολόγηση και νέα αναλυτικά προγράμματα: Ποιος ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο αστικό σχολείο;». Επεσήμανε ότι ο αστικός έλεγχος στον εκπαιδευτικό παίρνει πιο επιθετικά χαρακτηριστικά και ότι «όταν η κριτική στην "αξιολόγηση" γίνεται από τη σκοπιά της "αυτονομίας" του σχολείου, είναι βούτυρο στο ψωμί της κυβέρνησης». Αναφέρθηκε στη δράση κομμουνιστών και άλλων πρωτοπόρων εκπαιδευτικών, με πρόσφατο παράδειγμα τη στάση τους με αφορμή την ιμπεριαλιστική επέμβαση στην Ουκρανία. Μίλησε ακόμα για τη δυνατότητα αξιοποίησης του πλούτου των θεμάτων που ανοίχτηκαν στην ημερίδα, και για την ανάγκη να δοθεί συνέχεια στη συζήτηση γύρω από το τι μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο.

Η Μυρτώ Καλτικοπούλου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και επικεφαλής της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ, μίλησε με θέμα «Συζητάμε και αγωνιζόμαστε για το σχολείο που έχουμε ανάγκη σήμερα». Αναφέρθηκε στην παρέμβαση των Μαθητικών Οργανώσεων της ΚΝΕ στα σχολεία και στο μαθητικό κίνημα, μεταφέροντας τους προβληματισμούς των μαθητών για το σχολείο με τα δικά τους λόγια, αλλά και την πεποίθηση που εκφράζουν οι περισσότεροι από αυτούς, ότι το σχολείο μπορεί να είναι αλλιώς. Μίλησε τέλος για τον επόμενο σταθμό αυτής της παρέμβασης, τα Μαθητικά Φεστιβάλ που ξεκινούν και το μήνυμα - κάλεσμα που απευθύνει μέσα από αυτά η ΚΝΕ.

Ευχαριστώντας όλους τους ομιλητές και τους συμμετέχοντες ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ, έκανε το κλείσιμο της ημερίδας με τίτλο «Συμπεράσματα και προοπτικές». Επεσήμανε ότι αυτή η δουλειά δεν πρέπει να εκληφθεί ως ολοκλήρωση, αλλά ως άνοιγμα της συζήτησης, λόγω της φύσης του θέματος, του ότι μπροστά μας θα έχουμε σε επόμενο χρόνο και τα νέα βιβλία που θα γραφτούν με βάση τα αναλυτικά προγράμματα, αλλά και λόγω του ότι υπάρχουν κι άλλα αντικείμενα και θέματα που δεν συζητήθηκαν ή θίχτηκαν ακροθιγώς. «Κάθε θεματική ενότητα, και ίσως και στο εσωτερικό της η καθεμιά, μπορεί να δώσει ένα ολόκληρο επιστημονικό συμπόσιο», είπε χαρακτηριστικά και ανέφερε μια σειρά τίτλους και θέματα που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο παραπέρα μελέτης.

Ως βασικό συμπέρασμα σημείωσε ότι «μέσα στο ΚΚΕ, με τις δεδομένες χρεώσεις του καθενός, τους τομείς δουλειάς κ.λπ., μπορούμε να στοχεύουμε στη διαμόρφωση ενός τύπου εκπαιδευτικού που καταθέτει την επιστημονική του γνώση και την επαγγελματική του επάρκεια στη συμβολή για την αντιπαράθεση με την αστική εκπαιδευτική πολιτική και την προβολή της μαρξιστικής αντίληψης για κάθε αντικείμενο.

Το γεγονός ότι η πλειονότητα των σημερινών ομιλητών αποτελεί μάχιμους εκπαιδευτικούς της τάξης επιβεβαιώνει αυτήν τη δυνατότητα. Δημιουργεί φυσικά και νέα καθήκοντα και απαιτήσεις.

Εκφράζει όμως και κάτι άλλο, εξίσου σημαντικό: Οτι το ΚΚΕ έχει διαμορφώσει προϋποθέσεις, μέσα από τις δραστηριότητές του και τις εκδόσεις του, να ανυψώνονται συνολικά ο προβληματισμός, η απαίτηση και μια πιο διακριτή επιστημονική ενασχόληση για όλα τα ζητήματα, και προφανώς για τα εκπαιδευτικά».

Επεσήμανε ότι η συμμετοχή στην ημερίδα δείχνει πως αυτά τα ζητήματα δεν αφορούν μόνο τους κομμουνιστές, αλλά αγγίζουν όλους όσοι βιώνουν την κρίση του αστικού σχολείου και έχουν ενδιαφέρον και συμφέρον να αλλάξουν αυτήν την πραγματικότητα, καλώντας τέτοιες πρωτοβουλίες να οργανωθούν στα σωματεία, στα όργανα των γονιών, στα δεκαπενταμελή των μαθητών, στους φοιτητικούς συλλόγους. Καταλήγοντας τόνισε:

«Σήμερα μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η αίσθηση υπεροχής που νιώθαμε ξεκινώντας τη σημερινή ημερίδα είναι στέρεα εδραιωμένη ως πεποίθηση. Από την υπόθεση αυτή βγαίνουμε όλοι ένα μπόι ψηλότεροι. Πιο ικανοί να κάνουμε τη δουλειά μας στο σχολείο ως εκπαιδευτικοί, αλλά και ως γονείς, συζητώντας με ανθρώπους που έχουν προβληματισμούς. Πιο ικανοί να ανοίξουμε δρόμους επικοινωνίας με τους μαθητές και με τους φοιτητές. Γιατί τελικά η γνώση είναι δύναμη. Δύναμη όχι μόνο για να ερμηνεύσουμε τον κόσμο, αλλά για να τον αλλάξουμε».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ