Παρασκευή 9 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Η ένταξη των ΤΕΙ σε ένα ενιαίο νομοθετικό πλαίσιο με τα πανεπιστήμια δεν αποτελεί ένα βήμα προς την αναβάθμισή τους;

Ο νόμος της κυβέρνησης διατηρεί και παγιώνει τον αντιεπιστημονικό διαχωρισμό ανάμεσα σε πανεπιστήμια και τεχνολογικά ιδρύματα (ΤΕΙ). Ο διαχωρισμός αυτός βασίζεται στην ξεπερασμένη διάκριση θεωρίας και εφαρμογής, επιστήμης και τεχνολογίας. Ωστόσο, με τη σημερινή εξέλιξη της επιστήμης η τεχνολογία δεν είναι μια απλή πρακτική εφαρμογή, προϋποθέτει βαθιά επιστημονική γνώση, γι' αυτό και δεν μπορεί να διαχωρίζεται σε εκπαιδευτικό επίπεδο από την επιστήμη. Η διατήρηση του διαχωρισμού καταδικάζει εκ των πραγμάτων τον τεχνολογικό τομέα σε υποδεέστερη θέση. Το ίδιο συμβαίνει, εξάλλου, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με το διαχωρισμό Γενικών και Επαγγελματικών λυκείων, που καθιστά τα δεύτερα σχολεία για πιο αδύναμους μαθητές. Επομένως, η ένταξή τους στον ίδιο νόμο με τα πανεπιστήμια δεν εξασφαλίζει και την ισοτιμία τους με αυτά.

Η αλήθεια είναι ότι κάτω από αυτό το πλαίσιο που διαμορφώνει ο νόμος της κυβέρνησης για την ανώτατη εκπαίδευση μπορούν να λειτουργήσουν όχι μόνο τα ΤΕΙ, αλλά και τα διάφορα ιδιωτικά κολέγια που είναι του αυτού επιπέδου με τα ΙΕΚ, όπως και οι εξ ορισμού εχθρικές προς την επιστήμη «εκκλησιαστικές ακαδημίες». Πρόκειται δηλαδή, για ένα νομοθετικό πλαίσιο που μπορεί να καλύψει ένα συνονθύλευμα ανώτατης εκπαίδευσης, που μόνο ανώτατη εκπαίδευση δε θα είναι! Θα είναι ιδρύματα διαφόρων τύπων και επιπέδων, που το «διαβατήριό» τους για την ανώτατη εκπαίδευση θα είναι η λεγόμενη σύνδεση με την αγορά, δηλαδή η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία τους. Επομένως, καμιά αναβάθμιση δεν εξασφαλίζεται για τα ΤΕΙ (αφού στο ίδιο πλαίσιο μπορούν να χωρέσουν και ιδρύματα κατώτερα των ΤΕΙ), το αντίθετο μάλιστα: Επιφυλάσσεται υποβάθμιση συνολικά για την ανώτατη εκπαίδευση.

Η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων είναι από μόνη της μοχλός υποβάθμισης των ιδρυμάτων, τόσο των πανεπιστημίων όσο και των ΤΕΙ. Κι αυτό, γιατί θα υποχωρούν όλο και περισσότερο οι αξίες (ακόμα και αυτών των αστικών πανεπιστημίων) υπέρ της εκπαίδευσης και της ανάπτυξης της ανθρώπινης γνώσης, σε όφελος της «αξίας» του άμεσου κέρδους και της εξασφάλισης της επιβίωσης των ιδρυμάτων σε ένα καθεστώς άγριου ανταγωνισμού. Με άλλα λόγια, ο στόχος του κάθε ιδρύματος θα είναι να υποτάσσεται όσο μπορεί καλύτερα στις απαιτήσεις του κεφαλαίου. Αυτό όμως, δεν εξασφαλίζει και την επιστημονική ανάπτυξη του ιδρύματος...

Σ' αυτόν τον άγριο ανταγωνισμό, τα ΤΕΙ θα βρεθούν σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τα πανεπιστήμια, καθώς ήδη ξεκινούν από διαφορετικές αφετηρίες, με λιγότερο ανεπτυγμένο το σύνολο των υποδομών τους και με τεράστιες ελλείψεις στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, με αντικείμενα σπουδών περιορισμένα. Αρα δεν έχουν να ωφεληθούν σε τίποτα από όσα φέρνει ο νόμος - πλαίσιο. Αντίθετα τους αφαιρείται και η όποια δυνατότητα αναβάθμισης στο μέλλον, που μπορεί να προκύψει μόνο από την εκ βάθρων αλλαγή του χαρακτήρα και της φυσιογνωμίας τους και από την ένταξή τους σε μια πραγματικά Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση.

ΚΚΕ - ΚΝΕ
Εκδηλώσεις για την Παιδεία

-- Η ΚΟΒ Παιδείας Κατερίνης της ΝΕ Πιερίας του ΚΚΕ διοργανώνει εκδήλωση, σήμερα Παρασκευή, στις 7 μ.μ., στα γραφεία της Επιτροπής Ειρήνης Κατερίνης.

-- Οι μαθητικές οργανώσεις Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ διοργανώνουν εκδήλωση για το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων, αύριο Σάββατο, στις 6 μ.μ., στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

-- Η Αχτιδική Επιτροπή Νοτιοδυτικών Συνοικιών της ΚΟΑ του ΚΚΕ διοργανώνει εκδήλωση στο Περιστέρι με θέμα «Οι αγώνες του ΚΚΕ για μια λαϊκή Παιδεία», την Κυριακή, 11 Μάρτη, στις 11 π.μ., στην αίθουσα ΚΥΒΕ (Εθνάρχου Μακαρίου 1).

-- Οι Κομματικές Οργανώσεις Αγίας Βαρβάρας του ΚΚΕ οργανώνουν συγκέντρωση, την Κυριακή 11 Μάρτη στις 11 π.μ., στο ωδείο «Μήτρος Σουλιμιώτης» (Σίφνου και Αγ. Γεωργίου).

-- Η ΚΟΒ Κορωπίου του ΚΚΕ διοργανώνει συζήτηση, τη Δευτέρα 12 Μάρτη, στις 6.30 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο Κορωπίου (πεζόδρομος Παπασιδέρη).

Νέτη - σκέτη προβοκάτσια

Το σκηνικό είχε στηθεί από νωρίς. Ενας απίθανος αριθμός διμοιριών των ΜΑΤ είχε κατακλύσει το κέντρο της Αθήνας, ενώ παράλληλα οργανωμένες ομάδες κουκουλοφόρων εξοπλισμένων με μάσκες, ξύλα, πέτρες και μολότοφ κινούνταν ανεξέλεγκτα παίρνοντας θέση τελικά πλάι στα μπροστινά μπλοκ της πορείας. Τα σπασίματα άρχισαν από τη Σταδίου κι όταν τελικά η κεφαλή της πορείας έφτασε στη Βουλή, έλειπε μόνο το σύνθημα για να αρχίσει η επιχείρηση «σπέρνουμε τρόμο μπροστά στις κάμερες»... Με χιλιάδες διαδηλωτές να έχουν σταματήσει στην Αμαλίας, πολύ πριν τη Βουλή, καθώς πολλοί καταλάβαιναν το σχέδιο που ήταν σε εξέλιξη, ομάδα κουκουλοφόρων κινούμενη στο πλάι των πρώτων μπλοκ της πορείας, άρχισε πετροπόλεμο με τα ΜΑΤ κάτω από τις κάμερες που ήταν στη Μ. Βρετανία. Τα ΜΑΤ «αντεπιτίθενται» και το μπλοκ που χρησιμοποιούσαν ως κάλυψη οι κουκουλοφόροι σπάει στη μέση. Κουκουλοφόροι και ΜΑΤ ακολουθούν το τμήμα της πορείας που φεύγει προς Πανεπιστημίου. Πέφτουν απίστευτες ποσότητες χημικών. Τμήμα φοιτητών που δεν έχει καμία σχέση με τους κουκουλοφόρους δέχεται άγριο ξύλο από τα ΜΑΤ. Ο κύριος όγκος των κουκουλοφόρων φεύγει προς Πανεπιστημίου. Ομως τα ΜΑΤ «ασχολούνται» με τους φοιτητές που έχουν «παγώσει» στην άκρη της Πανεπιστημίου, στο ύψος της Κανάρη. Το ξύλο που πέφτει είναι ανελέητο.

Την ίδια ώρα οι κουκουλοφόροι περίπου ανενόχλητοι κατεβαίνουν στη Σταδίου, όπου και ανασυγκροτούνται. Με πλήρη κάλυψη της αστυνομίας σπρώχνονται κυριολεκτικά πίσω στην Πανεπιστημίου και το Σύνταγμα, όπου και βρίσκονται ξανά να «ηγούνται» της πορείας που μόλις αποφάσιζε να συνεχίσει το δρόμο της από τη Βουλή προς την Πανεπιστημίου. Είναι η ώρα που στήνεται η σκηνή «διαδηλωτές απειλούν να κάψουν τη Βουλή»... Αρχίζει μια ξέφρενη εκτόξευση χημικών και μέρος της διαδήλωσης σπρώχνεται κυριολεκτικά προς τον «Αγνωστο Στρατιώτη». Εχει ήδη προηγηθεί η πυρπόληση του στεγάστρου του λοχία που επιβλέπει τους τσολιάδες. Το τηλεοπτικό πλάνο «δικαιολογεί» τα πάντα... Τα ΜΑΤ εξαπολύουν επιθέσεις απ' όλες τις μεριές, μόνο που τα θύματα της επίθεσης είναι πάντα και μόνο αυτοί που βρίσκονται στον κορμό της πορείας, ενώ οι κουκουλοφόροι συνεχίζουν ανενόχλητοι. Το κύριο μέρος της πορείας, συντεταγμένα, κατεβαίνει από την οδό Ξενοφώντος, φτάνει στην οδό Φιλελλήνων και από την κάτω πλευρά του Συντάγματος πορεύεται συγκροτημένα στην οδό Σταδίου, όπου βρίσκει φραγμό των ΜΑΤ και έτσι κατευθύνεται, από την οδό Αμερικής, στην Πανεπιστημίου και από εκεί μέσω της οδού Ομήρου, στην Ακαδημίας και πάλι, από την οδό Χ. Τρικούπη, στην Πανεπιστημίου. Ενα μικρό μέρος δεν ακολούθησε τον κύριο όγκο και προχώρησε από το Σύνταγμα στην Πανεπιστημίου.

Στα Προπύλαια οι δυνάμεις καταστολής κάνουν επιθέσεις «στο σωρό» σε φοιτητές και κουκουλοφόρους. Το σχέδιο ήταν τόσο καλά εκτελεσμένο, που οι κουκουλοφόροι δεν είχαν κανένα πρόβλημα. Οι 61 προσαγωγές, εκ των οποίων 12 μετατράπηκαν σε συλλήψεις - σύμφωνα με πληροφορίες - ήταν κατά κύριο λόγο φοιτητές που πιάστηκαν στο... σωρό.

Το όλο σκηνικό αξιοποιήθηκε δεόντως από την κυβέρνηση, που διά του κυβερνητικού εκπροσώπου δήλωσε πως «όλοι οι δημοκράτες πολίτες καταδικάζουν την ιεροσυλία που διαπράχθηκε σήμερα στο μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη από ομάδες διαδηλωτών. Ντροπή σ' αυτούς τους θλιβερούς πρωταγωνιστές που την προκάλεσαν»... Από κοντά ο Π. Ευθυμίου από το ΠΑΣΟΚ, ζητά από την κυβέρνηση «να αναλάβει τις ευθύνες της για την προστασία της κοινωνικής ειρήνης», ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γ. Παπανδρέου, παρακολουθεί με «θλίψη και ανησυχία»...

ΚΝΕ
Να συνεχιστεί ο αγώνας με όλες τις μορφές

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΚΣ της Οργάνωσης

Σε ανακοίνωσή του, για το χτεσινό πανελλαδικό πανεκπαιδευτικό - παλλαϊκό συλλαλητήριο, το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ, εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

«Η ΚΝΕ χαιρετίζει το μεγαλειώδες πανελλαδικό πανεκπαιδευτικό - παλλαϊκό συλλαλητήριο που συγκλόνισε σήμερα (σ.σ. χτες) την Αθήνα. Πρόκειται, κατά γενική ομολογία, για το μεγαλύτερο συλλαλητήριο που έγινε από τον περσινό Μάη.

Την ώρα που η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας την πολιτική του ΠΑΣΟΚ, ψήφιζε το νόμο - έκτρωμα για την ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ, οι χιλιάδες διαδηλωτές απ' όλη την Ελλάδα, με τη μαχητική και περιφρουρημένη κινητοποίησή τους, αποδείκνυαν ξανά ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών, των σπουδαστών και του λαού δεν πρόκειται να συναινέσει στην πολιτική ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Την ίδια ώρα και για ακόμα μια φορά μπήκε σε εφαρμογή το μεθοδευμένο κυβερνητικό σχέδιο για την τρομοκράτηση και συκοφάντηση του φοιτητικού κινήματος: Η Αθήνα έμοιαζε σιδερόφραχτη πόλη από την παρουσία των ΜΑΤ και της Αστυνομίας και τις επιθέσεις που ξεκίνησαν στα φοιτητικά μπλοκ, αξιοποιώντας και τους γνωστούς προβοκατόρικους μηχανισμούς, προκειμένου να σπιλωθεί ο αγώνας των φοιτητών και σπουδαστών.

Η ΚΝΕ καλεί τη νεολαία και τους φοιτητές να συνεχίσουν και να δυναμώσουν τον αγώνα τους, μαζί με όλο το λαό, για να μην εφαρμοστεί και να ανατραπεί ο νέος νόμος - πλαίσιο και συνολικά η αντιεκπαιδευτική πολιτική, για ανώτατη εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών. Να συνεχίσουν με όλες τις μορφές πάλης, σε όλες τις σχολές, να περιφρουρήσουν τα δίκαια αιτήματά τους, το περιεχόμενο του αγώνα και τις κινητοποιήσεις τους».

ΚΚΕ
Κοινό σχέδιο σε βάρος του κινήματος

Με αφορμή την απόπειρα να χτυπηθεί η χτεσινή κινητοποίηση, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε το απόγευμα την παρακάτω ανακοίνωση:

«Το ΚΚΕ καταγγέλλει στον ελληνικό λαό και στη νεολαία το απροκάλυπτο κοινό σχέδιο, που εξελίχθηκε σήμερα (σ.σ. χτες), από τις δυνάμεις καταστολής και τους κουκουλοφόρους σε βάρος της μεγάλης φοιτητικής και σπουδαστικής διαδήλωσης στο κέντρο της Αθήνας. Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι παραπάνω από φανερές. Τα επεισόδια καταδεικνύουν ότι στόχος είναι η συκοφάντηση και η άσκηση τρομοκρατίας στο φοιτητικό και σπουδαστικό κίνημα.

Το ΚΚΕ καλεί τη νεολαία και τους εργαζομένους να δυναμώσουν και να περιφρουρήσουν τους αγώνες τους, να συνδέσουν την πάλη με την αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων σε βάρος της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ».

ΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ
Τρόμαξε πολλούς αυτή η διαδήλωση

Παρά τις προβοκάτσιες, χιλιάδες και χιλιάδες πήραν μέρος μέχρι τέλους σε μια διαδήλωση που είχε ξεκάθαρο στίγμα: «Οχι» στο νέο νόμο - πλαίσιο, «όχι» σε κάθε προσπάθεια να κάνουν κουμάντο στις σχολές οι εταιρείες

Ηταν χιλιάδες και χιλιάδες. Κατά κοινή ομολογία ήταν η μεγαλύτερη διαδήλωση που έγινε από τον προηγούμενο Μάη. Και ήταν αποφασισμένοι να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στην ενιαία, δημόσια και πραγματικά δωρεάν Παιδεία.

Ενάντια στην πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που προωθούν την ιδιωτικοποίηση της Παιδείας, την παράδοσή της στις ορέξεις του κεφαλαίου. Πεισμωμένοι να μη σταματήσουν τον αγώνα τους.

Διατράνωσαν, για μια ακόμη φορά ότι δε θα λυγίσουν ούτε μπροστά στον εντεινόμενο αυταρχισμό, την τρομοκρατία και τις προβοκάτσιες. Απάντησαν, με γροθιές υψωμένες, με σηκωμένα πανό, απέναντι στα χημικά των δυνάμεων καταστολής και τον «κλεφτοπόλεμο» των κάθε λογής γνωστών - «αγνώστων», οι οποίοι, μαζί - δήθεν «αντίπαλοι» - με τις δυνάμεις καταστολής, βάλθηκαν να κάμψουν το ηθικό των φοιτητών, να υπονομεύσουν την αντίσταση και τη διεκδίκηση, να διαλύσουν την πορεία, να χτυπήσουν συνολικά το κίνημα.

Το επιτελικά σχεδιασμένο χτύπημα των ΜΑΤ, οι κάθε είδους ασφαλίτες που «όργωναν» το εσωτερικό της διαδήλωσης, και γενικότερα η οργανωμένη προβοκάτσια δεν πέρασαν.

Το χτεσινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, χαρακτηρίστηκε απ' όλους ως το μεγαλύτερο, δυναμικότερο και μαζικότερο, των τελευταίων μηνών. Οταν η κεφαλή της πορείας βρισκόταν στην αρχή της πλατείας Συντάγματος, η ουρά, βρισκόταν ακόμη στην Αιόλου, σε πυκνό σχηματισμό. Απ' άκρη σ' άκρη, από το Σύνταγμα έως την Ομόνοια ένα σύνθημα έδειχνε τον εχθρό σε όλα τα πανό: ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - Ευρωπαϊκή Ενωση!

Κι αυτό δήλωνε ήδη ένα ποιοτικό στοιχείο που ανησυχεί την αστική τάξη. Η οποία από νωρίς είχε κάνει ορατή την απόφασή της να χτυπήσει τη διαδήλωση.

Μια διαδήλωση που έδινε με κάθε τρόπο και σε όλους τους τόνους την αποφασιστική απάντηση των αποκαλούμενων - από την κυβέρνηση - «μειοψηφιών» ενάντια στο νέο νόμο - πλαίσιο που εκείνη την ώρα ψήφιζαν οι κυβερνητικοί βουλευτές στη Βουλή.


Φοιτητές από Πελοπόννησο, Γιάννενα, Θεσσαλία, Χαλκίδα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Κρήτη, Σάμο, Μυτιλήνη, από κάθε γωνιά της Ελλάδας, όλοι τους ήταν εκεί. Μαζί τους, φυσικά, και οι φοιτητικοί σύλλογοι των πανεπιστημίων της Αθήνας και του Πειραιά, αλλά και οι σπουδαστές των ΤΕΙ. Με τα πανό τους, με τα συνθήματά τους, με την απόφαση αποτυπωμένη στα πρόσωπά τους, να συνεχίσουν τον αγώνα τους, έδωσαν μια ηχηρή απάντηση, προς όλες τις κατευθύνσεις: «Η τρομοκρατία δε θα περάσει, του λαού η πάλη θα τη σπάσει». Μήνυμα με πολλαπλούς αποδέκτες. Μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση.

Από νωρίς το μεσημέρι χιλιάδες φοιτητές, σπουδαστές, καθηγητές και εργαζόμενοι είχαν αρχίσει να συρρέουν στα Προπύλαια. Στη συγκέντρωση, χαιρέτισε ο εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών, Χρ. Μπάθας, σημειώνοντας ότι πρόκειται για «ταξικό, μαζικό, οργανωμένο, ανυποχώρητο αγώνα, σε ρήξη με την κυρίαρχη πολιτική». Από την πλευρά του ο Ν. Τσιούνης, εκ μέρους της Δημοκρατικής Συσπείρωσης για τις Λαϊκές Ελευθερίες και την Αλληλεγγύη, αφού κατήγγειλε τον καμεροχαφιέ επί της οδού Κοραή, που παρακολουθούσε τη συγκέντρωση, σημείωσε: «Είμαστε εδώ για να ενώσουμε τη φωνή μας μαζί σας, γιατί ο αγώνας αυτός είναι κοινός». Επίσης, χαιρέτισαν εκπρόσωποι της ΔΟΕ, της ΟΛΜΕ και της ΠΟΣΔΕΠ.


Λίγο αργότερα, η πορεία αρχίζει. Μαζική, δυναμική και συγκροτημένη, στο μεγαλύτερο όγκο της. Τα συνθήματα πέφτουν «βροχή», σε όλη τη διάρκεια. Στοχεύουν την πολιτική της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και της ΕΕ: «Πουλήσατε ΟΤΕ, πουλήσατε ΔΕΗ, τώρα πουλάτε ΤΕΙ και ΑΕΙ», «ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, πλουτοκρατία, στηρίζουν την ΟΝΕ, πουλάνε την Παιδεία» και «Η Παιδεία είναι όλου του λαού, μομφή και σε ΠΑΣΟΚ, μομφή και σε ΝΔ».

Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητικών συλλόγων, παρά τις διαρκείς προβοκάτσιες καθ' όλη τη διάρκεια της πορείας και την προκλητική παρουσία των ΜΑΤ σε κάθε δεύτερο στενό, περιφρούρησαν την πορεία τους. Και όταν τα επεισόδια γενικεύτηκαν, στο Σύνταγμα, οι φοιτητές και οι σπουδαστές, οργανωμένα και συντεταγμένα, αποχώρησαν με πορεία, ανανεώνοντας το αγωνιστικό τους ραντεβού, για τις Γενικές Συνελεύσεις των σχολών τους που πρόκειται να πραγματοποιηθούν τις επόμενες μέρες.

Δ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
Να ηττηθεί ο δικομματισμός για να έχουν προοπτική οι αγώνες

Ο Δημήτρης Αρβανιτάκης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, δήλωσε κατά τη διάρκεια του χτεσινού συλλαλητηρίου: «Λαός και νεολαία μπορούν - κατά τη γνώμη μας - με την πάλη τους να ανατρέψουν το νόμο-έκτρωμα που θα ψηφίσει η ΝΔ. Μπορούν να δώσουν μια μαχητική απάντηση και να υπάρχει νικηφόρος αγώνας. Αυτό όμως προϋποθέτει να αδυνατίσει πολιτικά η ΝΔ, αλλά να αδυνατίσει ταυτόχρονα πολιτικά και το ΠΑΣΟΚ. Γιατί αν γίνει κυβέρνηση, όπως το ίδιο λέει, θα καταργήσει το άρθρο 16 και θα ψηφίσει νόμο για τα πανεπιστήμια "κομμένο και ραμμένο" όπως το θέλουν τα μονοπώλια και η ΕΕ. Να ηττηθεί ο δικομματισμός, αυτό δίνει προοπτική και νικηφόρους αγώνες στο λαό και τη νεολαία».

ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
Κάνοντας μάθημα με το θείο Σαμ...

«The world fact book 2003» ή αλλιώς το βιβλίο παγκόσμιων δεδομένων του 2003 της CIA είναι πλέον καταξιωμένη πηγή στις συνειδήσεις των μικρών μαθητών οι οποίοι πληροφορούνται από το σχολείο για το... στατιστικό της έργο.

Ο λόγος για την άσκηση που υπάρχει στο βιβλίο μαθηματικών της Στ' Δημοτικού στο κεφάλαιο 110 (σελ. 29): Πρόχειροι λογαριασμοί. Η 1η δραστηριότητα αναφέρεται στις τρεις πολυπληθέστερες χώρες του κόσμου (Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ), παραπέμποντας σε στοιχεία από το The World Factbook 2000 της CIA! Προκαλεί πραγματικά εντύπωση η επιλογή της συγκεκριμένης πηγής για τα στοιχεία αυτά, τη στιγμή που υπάρχουν τόσοι οργανισμοί που διαθέτουν ανάλογα δεδομένα και τη στιγμή μάλιστα που ξεφυλλίζοντας τα βιβλία κάποιος διαπιστώνει ότι σε πολλές άλλες περιπτώσεις δίνονται δεδομένα και στοιχεία χωρίς να αναφέρεται καν η πηγή.

Πρόκειται για ένα από τα πολλά παραδείγματα που αναδεικνύουν τον ιδεολογικό χαρακτήρα και στόχο, όχι μόνον των νέων σχολικών εγχειριδίων, αλλά και της εκπαίδευσης συνολικά. Η προσπάθεια αυτή, έχει στόχο από τις τρυφερές ακόμα ηλικίες, ευθέως ή πλαγίως, να προβάλει, να νομιμοποιήσει και να καθιερώσει στις συνειδήσεις των αυριανών απασχολήσιμων τις «αξίες» που θέλει να προβάλει το εκμεταλλευτικό σύστημα.

Και, για να εμπεδώσουν προφανώς τα παιδιά το ποιος κάνει σήμερα «κουμάντο», την εικόνα της γνωριμίας με τους επιθετικούς μηχανισμούς των ΗΠΑ για τους μαθητές της έκτης τάξης του Δημοτικού συμπληρώνει η αναφορά στο Αμερικανικό Πεντάγωνο στη σελίδα 137 του ίδιου βιβλίου. Για να καταλάβουν λοιπόν οι μαθητές τα κανονικά πολύγωνα, επιλέχθηκε να παρουσιαστεί «το κτίριο Διοίκησης του Αμερικανικού υπουργείου Αμυνας, ένα από τα μεγαλύτερα κτίρια στον κόσμο», όπως πληροφορεί το βιβλίο.


Σαν να μην υπάρχει άλλο κανονικό πολύγωνο στη φύση (όπως η κηρήθρα για παράδειγμα) για να καταλάβουν οι μαθητές πώς είναι. Σίγουρα πάντως, δεν υπάρχει άλλο πολύγωνο που να πληροί το κριτήριο της ιδεολογικής προπαγάνδας... διά της γεωμετρίας.

Δε συμφωνούμε με τη συντηρητική και αντιδραστική κριτική

Δήλωση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκας Παπαρήγα, για το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού

Μιλώντας χτες στους εργαζόμενους της φαρμακοβιομηχανίας ΒΙΑΝΕΞ, η Αλέκα Παπαρήγα σημείωσε σχετικά με το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού:

«Εμείς έχουμε παρατηρήσεις σ' αυτό το βιβλίο όσον αφορά στη μεθοδολογία που γράφεται και διδάσκεται η Ιστορία. Σε καμία περίπτωση δε συμφωνούμε με τη συντηρητική και αντιδραστική κριτική που γίνεται. Πού είναι η διαφωνία μας: Υπάρχει μία μεθοδολογία σε όλα τα βιβλία που έχουν δοθεί, όπου τα θέματα της Ιστορίας δε διδάσκονται στην εξέλιξή τους, αλλά εντελώς αποσπασματικά και έτσι που το παιδί χάνει τη δυνατότητα να ξεκαθαρίσει γιατί π.χ. έγινε η επανάσταση του 1821, τι προηγήθηκε...

Ομως δε θα συμφωνήσω με την κριτική που γίνεται σε ορισμένα ζητήματα τα οποία σ' αυτό το βιβλίο δίνονται με μια αντικειμενικότητα. Π.χ. το κρυφό σχολειό δεν υπήρχε... Αυτό δε σημαίνει ότι η τουρκοκρατία ήταν καλή και τα 400 χρόνια της οθωμανικής κατοχής ήταν καλά. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν τεράστια. Και αναγκαστικά υπήρχαν τοπικές αυτονομίες.

Η αυτονομία, βέβαια, δεν αφορούσε το λαό. Αφορούσε τους προεστούς, τους κοτζαμπάσηδες και τον ανώτερο κλήρο. Και βεβαίως ο λαϊκός κλήρος έπαιξε μεγάλο και θετικό ρόλο στην επανάσταση του 1821. Τα ανώτερα κλιμάκιά του όμως όχι. Τι σας κάνει εντύπωση; Το 1940 τι έγινε στην Ελλάδα; Η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού αντιστάθηκε, αλλά τα τότε κόμματα που ήταν στην εξουσία όχι. Αλλοι βρέθηκαν στο Λονδίνο, άλλοι στο Κάιρο. Πώς να γίνει; Αυτή είναι η ιστορική αλήθεια. Και κοίταζαν πότε θα νικήσει ο λαός να του κλέψουν τη νίκη του. Και σε μια σειρά χώρες οι κυβερνήσεις τους τις παρέδωσαν στους Γερμανούς. Στη Γαλλία δεν έγινε το ίδιο;

Οταν πεις ότι ένας μητροπολίτης έκανε εκείνο, δε σημαίνει ότι τα βάζεις με τον λαϊκό κλήρο. Πολύ περισσότερο δεν τα βάζεις με τους ανθρώπους που θρησκεύονται. Μην ταυτίζουμε την κριτική σε έναν εκκλησιαστικό ηγέτη, με την κριτική στους ανθρώπους που θρησκεύονται. Αν αύριο ένα στέλεχος έκανε μια προδοτική ενέργεια, θα ταυτιστεί με τους κομμουνιστές αυτή; Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει ορισμένοι να υπερασπίζονται κάποια πρόσωπα που δεν έπαιξαν τον ιστορικό ρόλο που μας έμαθαν στα σχολεία».

Αντιπαράθεση μακριά από την ουσία

Χωρίς αναφορά στην ουσία του προβλήματος του βιβλίου της Ιστορίας «επικριτές» και υποστηρικτές

Μία διελκυστίνδα υπερ-πατριωτικών και εκκλησιοκεντρικών κραυγών από τη μία και δήθεν προοδευτικών απόψεων από την άλλη, έχει στηθεί με αφορμή το νέο βιβλίο Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Οι «επικριτές» του, εμφανίζονται λάβροι κατά του βιβλίου γιατί δεν είναι αρκετά «πατριωτικό», και οι υποστηρικτές του βιβλίου παίρνοντας λαβή από αυτές τις κραυγές, εμφανίζοντας δήθεν προοδευτικό προφίλ, μιλούν για ένα βιβλίο που προάγει τη φιλία ανάμεσα στους λαούς και αντιπαλεύει τον εθνικισμό αποφεύγοντας και οι δύο πλευρές να αναφερθούν στην αντιεπιστημονική θεώρηση της Ιστορίας μέσα από αυτό, στην καθαρά εχθρική αντιμετώπιση των λαϊκών διεκδικήσεων που φαίνεται από διάφορα παραδείγματα.

Η... τηλεγραφική αναφορά στη Γαλλική επανάσταση η οποία εμφανίζεται ούτε λίγο ούτε πολύ αντίθετη στα δικαιώματα των γυναικών, η σύνδεση των λαϊκών διεκδικήσεων με την εγκαθίδρυση των φασιστικών καθεστώτων στην Ευρώπη την εποχή του Μεσοπολέμου με χαρακτηριστικό το απόσπασμα της σελίδας 106: «(...) Μεγάλος αριθμός εργατών και υπαλλήλων μένει άνεργος και οι περισσότεροι πολίτες αντιδρούν με πορείες, διαδηλώσεις και απεργίες. Πολλά δημοκρατικά πολιτεύματα, κάτω απ' αυτήν την πίεση, σταδιακά καταρρέουν. Τα διαδέχονται δικτατορίες»!

Και από τη στιγμή που αντιμετωπίζονται έτσι οι αγώνες του λαού, δύσκολα γίνεται πιστευτό ότι η παράβλεψη πλευρών, γεγονότων και μορφών της επανάστασης του 1821 και η ιδιαίτερη, αντίθετα, αναφορά στους μπακλαβάδες των φούρνων της Κωνσταντινούπολης, η απόκρυψη του ρόλου των ΗΠΑ και της Αγγλίας στον εμφύλιο, ο ύμνος στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, στους Ολυμπιακούς αγώνες είναι δείγματα προοδευτισμού!

Το συγκεκριμένο βιβλίο που αναφέρεται στην Ιστορία στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια, στην ουσία αναπαράγει τα ίδια ιδεολογικά και πολιτικά στερεότυπα με τα οποία τα σχολικά βιβλία πάντα παρουσίαζαν την Ιστορία. Και επειδή ο λόγος γίνεται για σχολικό βιβλίο, πρέπει να εξετάσει κανείς σε ποιο σχολείο εντάσσεται, ποιους στόχους έχει, ποιους εξυπηρετούν. Σε ένα σχολείο δεξιοτήτων, που αποθεώνει την αποσπασματικότητα σε βάρος της ολόπλευρης γνώσης, που καλλιεργεί βολικά για το σύστημα πρότυπα και συμπεριφορές.

Ενα σχολείο που θα έδινε πραγματικά εφόδια για τη ζωή, θα απαιτούσε αντίστοιχα το μάθημα της Ιστορίας να εξετάζει την κοινωνική εξέλιξη, να κάνει τους μαθητές να κατανοήσουν την πραγματική κινητήρια δύναμη της Ιστορίας, τις αντιθέσεις και την πάλη των τάξεων, να αναδεικνύει την ουσία των πολέμων. Μέσα από ένα σχολείο που - όχι μόνο από το μάθημα της Ιστορίας - συνδέει διαλεκτικά τον προλεταριακό διεθνισμό με τον πατριωτισμό, με βιβλία που εξυπηρετούν τον πρωταρχικό στόχο της γνωριμίας των νέων με τους νόμους της φύσης και της κοινωνίας, ώστε να μπορούν να ορίζουν οι ίδιοι το μέλλον τους, θα βγαίνουν και άνθρωποι που θα ξέρουν να ξεχωρίζουν το σωστό και το λάθος, θα είναι οχυρωμένοι απέναντι σε αντιδραστικές απόψεις που θα προσπαθήσουν να τους δηλητηριάσουν, χωρίς να έχουν ανάγκη... μισές αλήθειες.

ΜΑΘΗΤΕΣ
Τριήμερο Παιδείας στη Λάρισα

Με σύνθημα «Θέλουμε να μάθουμε... Και να ζήσουμε», ξεκινά σήμερα, στη Λάρισα, το «Τριήμερο Παιδείας» που διοργανώνει το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων της πόλης. Το πρόγραμμα των τριήμερων εκδηλώσεων είναι πλούσιο σε πολύμορφες εκδηλώσεις - συζητήσεις, συναυλίες, εκθέσεις, θεατρικά δρώμενα και άλλες πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες - με κορυφαία αυτή που θα γίνει αύριο Σάββατο, στις 6 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Λάρισας με θέμα «Η Παιδεία των αναγκών μας». Στην εκδήλωση καλούνται να συμμετέχουν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί προκειμένου να συζητήσουν για τους αγώνες που αναπτύσσονται το τελευταίο διάστημα, τα γενικότερα προβλήματα της Παιδείας και ο περαιτέρω συντονισμός της αγωνιστικής δράσης.

  • Το Σάββατο 10 Μάρτη, στις 5 το απόγευμα, θα συνεδριάσει το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας, στην αίθουσα του Συνδικάτου Οικοδόμων, για να αποφασίσει την παραπέρα δράση του.
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Περιμένουν να ληστέψουν την Παιδεία!

Απατώντας σε ερώτηση σχετικά με τις χτεσινές καταλήψεις ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων από την «Πανσπουδαστική ΚΣ», η Αλέκα Παπαρήγα, κατά τη χτεσινή της περιοδεία στη φαρμακοβιομηχανία ΒΙΑΝΕΞ, σημείωσε: «Είναι γνωστό ότι κάποια μεγάλα επιχειρηματικά εκπαιδευτικά συγκροτήματα προετοιμάζονται να αναγορευτούν σε μη κρατικά, δηλαδή ιδιωτικά πανεπιστήμια, ισότιμα με τα δημόσια. Νομίζω ότι αυτή η ενέργεια είχε αυτό το συμβολικό χαρακτήρα. Να καταδείξει ποιοι είναι αυτοί που περιμένουν με ανοιχτό το στόμα να φάνε κυριολεκτικά. Περιμένουν τη δυνατότητα να ληστέψουν την Παιδεία».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Συνεχίζουν μαχητικά

Στο πλευρό των συμβασιούχων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Φοιτητές, σπουδαστές κι εκπαιδευτικοί διατράνωσαν χτες στη Θεσσαλονίκη την αντίθεσή τους στο νόμο - πλαίσιο κι απαίτησαν πραγματικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΕΕ.

Μαχητικό συλλαλητήριο από φοιτητικούς συλλόγους του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου πραγματοποιήθηκε χτες στη Θεσσαλονίκη, με δυναμική συμμετοχή των σπουδαστών των ΤΕΙ της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και των Σερρών. Οι διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν στο Πολυτεχνείο νωρίς το μεσημέρι και στη συνέχεια πραγματοποίησαν δυναμικό συλλαλητήριο στις οδούς Τσιμισκή κι Εγνατία, καταλήγοντας στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης. Εντυπωσιακά ήταν τα πανό και οι πικέτες των σπουδαστικών συλλόγων των ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Σερρών, με συνθήματα για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών και κατά της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης. Συνθήματα όπως: «Κάτω τα χέρια από το άσυλο, το άσυλο ανήκει σε όλο το λαό», «Οχι Παιδεία για λίγους κι εκλεκτούς, αγώνας ενάντια στους ταξικούς φραγμούς», φώναζαν αλλεπάλληλα οι διαδηλωτές.

Νωρίτερα, πριν τη διαδήλωση, οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησαν συναυλία αλληλεγγύης στους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς (διδακτικό, ερευνητικό και εργαστηριακό προσωπικό) που απασχολούνται στα Τμήματα του Πανεπιστημίου και πετιούνται στο δρόμο, απλήρωτοι, διότι το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) θεωρεί μη νόμιμη την απασχόλησή τους. Οπως επικαλείται στο σκεπτικό του το ΕΣ, οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί, που επαναπροσλήφθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβρη, έχουν συμπληρώσει τα τρία χρόνια απασχόλησης που προβλέπει ως ανώτατο χρονικό όριο το ΠΔ 407 μέσω του οποίου έχουν προσληφθεί.

Κινητοποιήσεις δυναμικές έγιναν και στην υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα. Στην Κοζάνη πραγματοποίησαν μαζική εξόρμηση στην πλατεία και στη Φλώρινα έκαναν πορεία με αποφάσεις των φοιτητικών συλλόγων Δασκάλων και Βαλκανικών Σπουδών.

ΝΟΜΟΣ - ΠΛΑΙΣΙΟ
Να τον καταργήσει ο λαός στην πράξη!

Ψηφίστηκε χτες στη Βουλή

Την ώρα που οι χιλιάδες διαδηλωτές έφταναν χτες έξω από τη Βουλή, μέσα στην αίθουσα της Ολομέλειας οι βουλευτές της ΝΔ επικύρωναν με ονομαστική ψηφοφορία την έγκριση επί της αρχής του αντιδραστικού νόμου πλαίσιο.

Στην ψηφοφορία που πήραν μέρος 281 βουλευτές, υπέρ του νόμου ψήφισαν 163 βουλευτές της ΝΔ και ο ανεξάρτητος αλλά εκλεγμένος με το ΠΑΣΟΚ Στ. Μάνος και κατά 117 βουλευτές (ΚΚΕ, ΣΥΝ, ΠΑΣΟΚ).

Αμέσως μετά την ψηφοφορία ο βουλευτής του ΚΚΕ Α. Τζέκης, υπενθύμισε τη θέση του Κόμματος για την αποχώρηση από τη συζήτηση των άρθρων του νόμου, ο οποίος, όπως τόνισε, κινείται σε σαφή αντιδραστική κατεύθυνση. Ολες τις μέρες της συζήτησης, είπε, οι βουλευτές του ΚΚΕ έδωσαν τη μάχη με τις θέσεις του Κόμματος και ανέλυσαν τις αντιεκπαιδευτικές προβλέψεις του νόμου, ο οποίος θα είναι καλός για τα παιδιά «των εχόντων και κατεχόντων» αλλά καταστρεπτικός για τα υπόλοιπα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

Ο βουλευτής υπενθύμισε ότι η ψήφιση ενός νόμου από τη Βουλή δε σημαίνει ότι αυτός γίνεται αυτόματα αποδεκτός και από την κοινωνία. Εμείς, τόνισε, θα καλέσουμε το λαό να μην τον κάνει αποδεκτό και να τον καταργήσει στην πράξη αλλά και να απορρίψει παραπλήσιες προτάσεις που γίνονται από άλλα κόμματα.

Την αποχώρησή του από τη συζήτηση των άρθρων ανακοίνωσε εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ ο Μ. Παπαϊωάννου, με κύριο επιχείρημα ότι η κυβέρνηση δε δέχτηκε τις προτάσεις που κατέθεσε το κόμμα του.

Απαντώντας η υπουργός Παιδείας υπενθύμισε ότι οι «γενικόλογες» προτάσεις που κατέθεσε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου «είναι σε γενικές γραμμές στην κατεύθυνση που νομοσχεδίου της κυβέρνησης» και είπε ότι θα τις εξέταζε εάν ερχόταν ως τροπολογίες.

Μετά την αποχώρηση των βουλευτών όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης οι κυβερνητικοί βουλευτές ολοκλήρωσαν το απόγευμα την ψήφιση και των άρθρων του νομοσχεδίου.

«ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ»
Ενάντια στους εμπόρους της γνώσης

Κατάληψη σε τέσσερα ιδιωτικά κολέγια

Στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Με μια συμβολική κίνηση ενάντια στους κάθε λογής εμπόρους της γνώσης, φοιτητές και σπουδαστές, μέλη της «Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας» (ΠΚΣ) κατέλαβαν, χτες το πρωί, τέσσερα μεγάλα ιδιωτικά κολέγια της Αθήνας. Στις 9 το πρωί είχαν ήδη πραγματοποιηθεί συμβολικές καταλήψεις στην Ελληνοαμερικανική Ενωση στο Κολωνάκι, στο New York College στη Λ. Αμαλίας, στο παράρτημα του Αμερικανικού Κολεγίου (DEREE) στην οδό Ξενίας και στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ στην οδό Κοδριγκτώνος.

«Αντισταθείτε. ΟΧΙ στο νόμο πλαίσιο και στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Εξω οι επιχειρήσεις από την Παιδεία. Καταδικάστε ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΕΕ. Αγωνιστείτε για Ενιαία Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία», ήταν το μήνυμα που έστελναν τα τεράστια πανό που άπλωσαν οι φοιτητές στις προσόψεις των τεσσάρων κτιρίων. Σε όλη τη διάρκεια των καταλήψεων, οι οποίες ολοκληρώθηκαν περίπου δύο ώρες αργότερα, φώναζαν συνθήματα: «Οχι στην Παιδεία της ντροπής, αιώνιους φοιτητές μάς θέλετε εσείς», «Οχι στην Παιδεία για λίγους κι εκλεκτούς, αγώνας ενάντια στους ταξικούς φραγμούς» και «Η μόρφωση δεν είναι κονσέρβα να πουλιέται, δικαίωμά μας είναι, μ' αγώνες κατακτιέται».

Τα μέλη της ΠΚΣ, καλούσαν τους σπουδαστές των ιδιωτικών σχολών να συμμετάσχουν και αυτοί στον αγώνα για δημόσια και δωρεάν Παιδεία και να κατέβουν στο συλλαλητήριο που σε λίγη ώρα θα ξεκινούσε. Μία ακόμη χαρακτηριστική ενέργεια ήταν όταν, στην Ελληνοαμερικανική Ενωση, «κουκούλωσαν» τους καμεροχαφιέδες που υπήρχαν στην είσοδο της σχολής.

Στην Ελληνοαμερικανική Ενωση
Στην Ελληνοαμερικανική Ενωση
Με τον τρόπο αυτό φοιτητές και σπουδαστές απέδειξαν, εκτός από την πολυμορφία που μπορεί να έχει η πάλη τους, πως δεν πρόκειται να σταματήσουν τον αγώνα τους. Εδειξαν τις διαθέσεις τους και διαδήλωσαν και με αυτόν τον τρόπο την αντίθεσή τους στα αντιεκπαιδευτικά σχέδια της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Οπως δήλωσε στο «Ρ» και ο φοιτητής της ΑΣΟΕΕ Κώστας Μπαρδαβούκας: «Σε καμία περίπτωση, δε θα αφήσουμε να περάσει ο νέος νόμος - πλαίσιο, δε θέλουμε υποβάθμιση των πτυχίων μας, δε θέλουμε ψευτοκαταρτίσεις, δε θέλουμε πιστοποιητικά ακριβοπληρωμένης αμάθειας, που προσφέρουν τα ιδιωτικά κολέγια».


Στο New York College
Στο New York College

Στο Deree
Στο Deree


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ