ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η μόρφωση της νεολαίας είναι υπόθεση όλων μας

Παλλαϊκό συλλαλητήριο για την Παιδεία στις 19 Σεπτέμβρη και άλλες πολύμορφες κινητοποιήσεις αποφάσισαν εκπαιδευτικοί φορείς

Τα πανό του αγώνα βγαίνουν για άλλη μια φορά στους δρόμους. Δυναμικά και συντονισμένα
Τα πανό του αγώνα βγαίνουν για άλλη μια φορά στους δρόμους. Δυναμικά και συντονισμένα
Με πολύμορφες κινητοποιήσεις και παλλαϊκό συλλαλητήριο για την παιδεία στις 19 Σεπτέμβρη, στις 7.30 μμ στην πλατεία Κάνιγγος και πορεία στο υπουργείο Παιδείας απαντούν εκπαιδευτικοί φορείς και εργαζόμενοι στην εμμονή της κυβέρνησης στην αντιεκπαιδευτική πολιτική. «Η μόρφωση των παιδιών μας, η Παιδεία του σήμερα και του αύριο, που έχει ανάγκη ο λαός μας, αποτελεί ζήτημα πάλης του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, του ταξικού μετώπου πάλης όλων των εργαζομένων», τονίζουν σε ψήφισμα που ενέκριναν η Ομοσπονδία Γονέων και Ενώσεις Γονέων Πειραιά, τα Συντονιστικά Σχολείων Αθήνας και Πειραιά, ο Σύλλογος Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών, ο Σύλλογος Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ, η ΕΛΜΕ Πειραιά, Σύλλογος Φοιτητών ΜΙΘΕ και ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Αν. Αττικής «Ο Σωκράτης». Οι φορείς αυτοί διαπιστώνουν ότι με τη συμπλήρωση φέτος τριών χρόνων από την εφαρμογή των νόμων 2525/97 και 2640/98, τα αποτελέσματα είναι πλέον καθαρά σε όλους, αλλά και τραγικά ταυτόχρονα.

«Τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ήρθαν να δικαιώσουν πανηγυρικά τους μεγάλους μαθητικούς αγώνες όλα τα προηγούμενα χρόνια, που υπερασπίζονταν το δικαίωμα στην ολόπλευρη και σύγχρονη μόρφωση για όλους τους νέους, κόντρα στην πολιτική της αμορφωσιάς και της μετατροπής της Παιδείας σε εμπόρευμα, το οποίο θα απολαμβάνουν μόνο όσοι έχουν να το αγοράσουν», διαπιστώνει το συντονιστικό φορέων.

Σε ό,τι αφορά τις εξαγγελίες για βελτιώσεις στη μεταρρύθμιση, τονίζουν ότι «έρχονται σαν συνέχεια πολλών προηγούμενων "βελτιώσεων", ένα και μόνο στόχο έχουν: Να σπείρουν αυταπάτες, να αποπροσανατολίσουν, να λειτουργήσουν "πυροσβεστικά" απέναντι στους αγώνες».

«Και στο παρελθόν, επισημαίνεται στο ψήφισμα, προκειμένου να αποτραπούν οι μαθητικοί αγώνες, είχαμε ανάλογες παρεμβάσεις, που όπως και οι τελευταίες εξαγγελίες, επιδιώκουν να "μερεμετίσουν" δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα, αφήνοντας όμως ανέπαφο το βασικό πυρήνα των αντιεκπαιδευτικών επιλογών. Τα αποτελέσματά τους καταγράφηκαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, με την αποκάλυψη του κυνικού και απροκάλυπτα ταξικού χαρακτήρα αυτής της πολιτικής. Ιδιες και χειρότερες θα είναι οι συνέπειες και των νέων μέτρων. Η κυβέρνηση, τονίζουν, επιδιώκει να μας ξεγελάσει, να εκτονώσει τους αγώνες, για να υλοποιήσει ανενόχλητη ολόκληρο το σχεδιασμό της, που περιλαμβάνει και νέα σφοδρότατη επίθεση σε βάρος της δημόσιας Παιδείας, με το προχώρημα της εμπορευματοποίησης, που θα οδηγήσει στον ταξικό διαχωρισμό των σχολείων (ανάλογα με το πόσο βαθιά βάζουν το χέρι στην τσέπη οι γονείς), την αφαίρεση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, την άρση της μονιμότητάς τους και την επιβολή της πλήρους υποταγής τους, την παραπέρα υποβάθμιση των πανεπιστημιακών πτυχίων, την εμπορευματοποίηση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης (εξάλλου στα επίσημα κείμενα της ΕΕ οι μαθητές και οι γονείς, οι εργαζόμενοι, χαρακτηρίζονται ως "πελάτες"). Σ' αυτή την κατεύθυνση, τονίζεται στο ψήφισμα, είναι ενταγμένος και ο σχεδιασμός για την πραγματοποίηση φέτος νέου διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών. Ο στόχος δεν είναι να επιλεγούν οι καλύτεροι, όπως ισχυρίζεται υποκριτικά η κυβέρνηση, αλλά να χτυπηθεί η επετηρίδα, να κατοχυρωθεί η αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, ν' ανοίξει ο δρόμος για την πρόσληψη "ημετέρων", μέσα από τα πρόσθετα "κριτήρια" τα οποία θεσπίζονται, να δοθεί η δυνατότητα για την πρόσληψη εκπαιδευτικών σε επίπεδο σχολικής μονάδας, κάτι που είναι ο τελικός τους στόχος στα πλαίσια της εμπορευματοποίησης της γνώσης, του ταξικού διαχωρισμού των σχολείων και του προσανατολισμού τους για την ιδεολογική χειραγώγηση και την ομηρία των εκπαιδευτικών».

Οι πολύμορφες κινητοποιήσεις που αποφασίστηκαν περιλαμβάνουν επίσης:

Τριήμερο δράσης για την Παιδεία στις 11-12-13 Σεπτέμβρη, με μοίρασμα ενημερωτικού υλικού στα σχολεία και τους χώρους δουλιάς, περιοδείες σε εργασιακούς χώρους, γενικές συνελεύσεις κλπ. Τις μέρες πραγματοποίησης του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για πρόσληψη εκπαιδευτικών, παρουσία σε όλα τα εξεταστικά κέντρα και μοίρασμα ενημερωτικού υλικού σε όλους τους εκπαιδευτικούς που θα πάρουν μέρος, ταυτόχρονα με κάλεσμα για συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις που έχουν προγραμματιστεί. Αποκλεισμό του υπουργείου Παιδείας στις 30 Σεπτέμβρη, στις 7 το απόγευμα.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Μόνη λύση η αγωνιστική διεκδίκηση του λαού

Το οξυμένο πρόβλημα της σχολικής στέγης αναδεικνύει το Τμήμα Παιδείας της ΚΟΘ του ΚΚΕ

Την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στη Θεσσαλονίκη, καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας της ΚΟ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, επισημαίνοντας τις ευθύνες τόσο της κυβέρνησης όσο και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Αναλυτικά σημειώνει:

«Η κυβέρνηση για μια ακόμα φορά αρνήθηκε να χορηγήσει τα αναγκαία κονδύλια για τη λύση του προβλήματος της σχολικής στέγης. Με βάση τους τωρινούς ρυθμούς ούτε σε είκοσι χρόνια δεν πρόκειται να λυθεί, δεδομένου του ότι για τη συνολική λύση απαιτούνται 70 δισ. τουλάχιστον. Ισως μάλιστα και να μείνει άλυτο - για ορισμένες περιοχές - γιατί στο μεταξύ θα έχουν χαθεί τα διαθέσιμα οικόπεδα. Ηδη έχουν αποχαρακτηριστεί δύο πολύ σημαντικά οικόπεδα (Μαλακοπή, Ιταλίας).

Η στάση της κυβέρνησης, να μην αντιμετωπίζει το οξυμένο αυτό πρόβλημα, προκαλεί το δημόσιο αίσθημα και για το λόγο ότι τα τελευταία χρόνια έχουν δαπανηθεί στη Θεσσαλονίκη και θα δαπανηθούν τεράστια ποσά, για έργα βιτρίνας ή μικρότερης κοινωνικής αξίας (Πολιτιστική πρωτεύουσα κ.ά.) και ταυτόχρονα περιορίζεται ουσιαστικά στα πενιχρά (με βάση τις ανάγκες) κονδύλια του Γ' ΚΠΣ.

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση παρά τους συνήθεις - τέτοια εποχή - λεονταρισμούς και την... απειλή κινητοποιήσεων, βρήκε και φέτος τα κονδύλια ικανοποιητικά. Αρνείται να κινητοποιηθεί και να κινητοποιήσει και άλλους φορείς για τη διεκδίκηση των απαραίτητων κονδυλίων.

Οι διαπιστώσεις της Νομαρχίας για την τραγική κατάσταση του κτιριακού στη Θεσσαλονίκη, είναι γνωστές σε όλους, όπως είναι και οι αμέτρητες υποσχέσεις των υπουργών Παιδείας - τα τελευταία 25 χρόνια - ότι την επόμενη τριετία ή πενταετία θα επιτευχθεί η πρωινή λειτουργία των σχολείων σε όλο το νομό...(2.300 τμήματα λειτουργούν σε διπλή βάρδια).

Ούτε είναι λύση η πρωινή βάρδια να επιτυγχάνεται με συγχωνεύσεις σχολείων, με συμπτύξεις τμημάτων, με χρήση ακατάλληλων αιθουσών ή χώρων που είναι απαραίτητοι για άλλες χρήσεις, με στοίβαγμα μαθητών σε υπεράριθμα τμήματα.

Η τακτική της αναμονής και υπομονής που ακολουθεί η Νομαρχία, πλέον εκτός από ατελέσφορη είναι επικίνδυνη, λόγω του μόνιμου σεισμικού κινδύνου και του σοβαρού ενδεχόμενου να χαθούν οι διαθέσιμοι χώροι.

Η μόνη λύση του προβλήματος της σχολικής στέγης βρίσκεται στην αγωνιστική διεκδίκηση των απαραίτητων κονδυλίων από όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους φορείς του Νομού: τους δήμους, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές».

ΚΚΕ
Να ξεκινήσουν τα έργα για την επέκταση του ΤΕΙ Καλαμάτας

Στην απαλλοτρίωση της έκτασης στην οποία πρόκειται να επεκταθεί το ΤΕΙ Καλαμάτας, αφορά η Ερώτηση που κατέθεσαν χτες στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΚΕ Σπύρος Στριφτάρης και Παναγιώτης Κοσιώνης, στους υπουργούς Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου και Παιδείας Π. Ευθυμίου.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ επισημαίνουν πως με την υπ' αριθμόν 1030555/178/0010/2-98, κοινή απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων (ΦΕΚ Δ/285/6-5-98), έγινε αναγκαστική απαλλοτρίωση στην περιοχή Αντικαλάμου Καλαμάτας, που είναι εγκαταστημένο το συγκρότημα του ΤΕΙ, προκειμένου να γίνει επέκταση του ιδρύματος.

«Η έκταση που έγινε η συγκεκριμένη απαλλοτρίωση είναι 70 στρέμματα περίπου, μέσα στα οποία βρίσκονται αποθήκες, καλλιεργήσιμα κτήματα, θερμοκήπια κ.ά. Το σύνολο των ιδιοκτητών είναι 47. Μετά τη γνωστοποίηση της παραπάνω απόφασης από πολλούς ιδιοκτήτες έγιναν ασφαλιστικά μέτρα για τις καθοριζόμενες τιμές και με την 369/1999 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Καλαμάτας, που έγινε τελεσίδικη κατόπιν επίδοσης αυτής στο ΤΕΙ Καλαμάτας και άπρακτης προθεσμίας για άσκηση αίτησης στο Εφετείο Ναυπλίου, καθορίστηκαν οι τελικές τιμές μονάδας για την απαλλοτρίωση», υπογραμμίζεται στην Ερώτηση.

Από τότε μέχρι και σήμερα οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες είναι σε μια μετέωρη κατάσταση γιατί δε γνωρίζουν τι θα γίνει. Συνέπεια αυτής της κατάστασης είναι:

- Οσο ο καιρός περνάει να χάνεται η αγοραστική αξία της καθορισμένης τιμής.

- Να μην μπορούν να προγραμματίσουν την οικογενειακή τους ζωή.

- Να μην μπορούν να καλλιεργήσουν τα κτήματά τους.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους υπουργούς:

  • Πότε θα ξεκινήσουν τα έργα για την επέκταση του ΤΕΙ Καλαμάτας;
  • Αν υπάρχουν τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις; Αν ναι, πότε θα αποδοθούν στους δικαιούχους;
  • Αν θα πληρωθούν οι δικαιούχοι με την απαιτούμενη τιμαριθμοποίηση;
ΑΓΡΙΝΙΟ
Παράνομη έναρξη μαθημάτων σε ιδιωτικό σχολείο

Την παράνομη έναρξη των μαθημάτων από τις 20 Αυγούστου ιδιωτικού σχολείου στο Αγρίνιο καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το ΔΣ της Β' ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας, επισημαίνοντας ότι η στάση του προϊσταμένου του 1ου Γραφείου Εκπαίδευσης χαρακτηρίζεται από το στοιχείο της παράβασης.

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της Β' ΕΛΜΕ, ο εν λόγο προϊστάμενος της δημόσιας εκπαίδευσης, αρνήθηκε να διενεργήσει το σχετικό έλεγχο στο ιδιωτικό σχολείο, αν και κλήθηκε τόσο από τον προϊστάμενο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γραπτώς όσο και από το προεδρείο της Β' ΕΛΜΕ, παρότι είχε υπόψη του την ΥΑ Δ5/4954/14-6-2000, λέγοντας μάλιστα ότι καλά κάνουν και λειτουργούν. «Η εξώδικη διαμαρτυρία μας που κοινοποιήθηκε και στον υπουργό Παιδείας είχε ως αποτέλεσμα να εκδοθεί η απόφαση Δ5/7207/5-9-2000, σύμφωνα με την οποία η λειτουργία του ιδιωτικού σχολείου για το διάστημα μέχρι την έναρξη του διδακτικού έτους είναι παράνομη», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Για τα παραπάνω το ΔΣ της Β' ΕΛΜΕ ζητά να προχωρήσει άμεσα η αποκατάσταση της νομιμότητας με το σταμάτημα της παράνομης λειτουργίας του ιδιωτικού σχολείου πριν την έναρξη του διδακτικού έτους 2000-2001. Να αποδοθούν οι ευθύνες σε όσους συνεργούν στην παρανομία αυτή. Να αποκατασταθεί το κύρος του δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού.

Τέλος, δηλώνουν ότι «η μόρφωση όλων των παιδιών είναι υπόθεση μόνο του δημοσίου σχολείου και τα οράματα των παιδιών δεν ιδιωτικοποιούνται».

Εμπαιγμός με τις εκπαιδευτικές άδειες

Το πρόβλημα που έχει ανακύψει από την πολιτική του υπουργείου Παιδείας που εμπαίζει καθηγητές που έχουν κάνει αιτήσεις για προγράμματα μετεκπαίδευσης, αναδεικνύουν τα ΔΣ της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ που καλούν σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας σήμερα στη 1 το μεσημέρι στο υπουργείο Παιδείας.

Οπως επισημαίνεται σε κοινή ανακοίνωση, «για πρώτη φορά η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανατρέπει την πάγια τακτική των τελευταίων δεκαετιών να χορηγούνται εκπαιδευτικές άδειες σε εκπαιδευτικούς που επέτυχαν σε σχετικούς διαγωνισμούς» και συμπληρώνουν «θεωρούμε ότι η τακτική αυτή είναι δυσμενής για την ελληνική εκπαίδευση», ενώ απαιτούν από την πολιτεία να εφαρμόσει το νόμο και να εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια.

Χαρακτηριστικές της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί είναι οι ανοιχτές επιστολές προς τον υπουργό Παιδείας που έστειλαν δύο εκπαιδευτικοί που λόγω της ανυπαρξίας κονδυλίων αναμένουν στο... ακουστικό τους.

Πρόκειται για τον Ανδρέα Βελισσάριο, καθηγητή στο 13ο Ενιαίο Λύκειο Πάτρας, υποψήφιο Διδάκτορα Παιδαγωγικής ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών και τον Μάνο Λουλουδάκη, μαθηματικό. Και οι δύο θέλουν να πάρουν εκπαιδευτική άδεια για την επιμόρφωσή τους. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ΔΥ (Ν. 2683/99) οι εκπαιδευτικοί Μέσης Εκπαίδευσης δικαιούνται εκπαιδευτικής άδειας. Ο Αν. Βελισσάριος που υπέβαλε αίτηση για διδακτορικό ζητά να του εξηγηθεί πώς θα διεκδικήσει το αναφαίρετο και συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά του για επιμόρφωση.

Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο υπήρχε το μεταπτυχιακό τμήμα που αναζητούσε ο Μ. Λουλουδάκης. Μετά από την απαιτούμενη διαδικασία επιλέχτηκε, γράφτηκε, καταβάλλοντας μάλιστα και τα δίδακτρα του πρώτου έτους (ποσόν 1.200.000) και λόγω της άρνησης του υπουργείου να καταβάλει το ποσό περίπου 40.000 μηνιαίως δεν μπορεί να συμμετάσχει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα και στην επιμόρφωση.

Τα αιτήματα

Οι φορείς που συνδιοργανώνουν τις κινητοποιήσεις διεκδικούν:

  • Κατάργηση των νόμων 2525/97 και 2640/98 και της πράξης νομοθετικού περιεχομένου.
  • Κάλυψη των αναγκών των σχολείων, χωρίς να πληρώσουν οι γονείς ούτε δραχμή από την τσέπη τους.
  • Οχι στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα.
  • Αποσύνδεση του σχολείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων σε Β' και Γ' Λυκείου.
  • Ενιαία ανώτατη εκπαίδευση, κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και της παραπαιδείας.
  • Ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με κατάργηση των ΤΕΕ και ΙΕΚ και δημιουργία επαγγελματικών σχολών μετά το λύκειο ενταγμένο στο εκπαιδευτικό σύστημα.
  • Ζητούν επίσης 15% για την παιδεία, ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο - 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, 25 μαθητές ανά τμήμα, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και οικονομική και κοινωνική αναβάθμιση.
Αιτήσεις για τα δημόσια ΙΕΚ

Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) ανακοινώνει για την εγγραφή στα Δημόσια ΙΕΚ των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης για το φθινοπωρινό εξάμηνο 2000 - 2001, ότι οι υποψήφιοι πρέπει να υποβάλουν μια αίτηση στην οποία ο καθένας θα δηλώνει με σειρά τις προτιμήσεις του για όσες ειδικότητες, σε όσα ΙΕΚ του νομού ενδιαφέρεται.

Οι αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν σε οποιοδήποτε δημόσιο ΙΕΚ του νομού εξυπηρετεί τους υποψήφιους και η προθεσμία υποβολής τους ξεκινάει από 8 έως 22 Σεπτέμβρη 2000. Σε κάθε ΙΕΚ θα υπάρχει αναρτημένος πίνακας με όλες τις ειδικότητες που προκηρύχτηκαν σε όλα τα δημόσια ΙΕΚ. Επίσης, όλες οι ειδικότητες δημοσιεύονται και στις σελίδες του ΟΕΕΚ στο Ιντερνετ: www.oeek.gr.

Τα αποτελέσματα της επιλογής των καταρτιζόμενων θα ανακοινωθούν στις 26 του Σεπτέμβρη και σε κάθε ΙΕΚ θα αναρτηθούν πίνακες των επιλεγέντων του νομού. Οι εγγραφές θα διαρκέσουν από 26 μέχρι 29 του Σεπτέμβρη.

Επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας

Επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας απέστειλαν 120 μαθητές της Β' τάξης Λυκείου Παλλήνης. Σ' αυτήν τονίζεται μεταξύ άλλων ότι το υπουργείο Παιδείας με την πολιτική που ακολουθεί πετά 56.000 μαθητές στο δρόμο χωρίς εναλλακτικές λύσεις.

«Κάνατε πολύ καλά που μας δώσατε μια δεύτερη ευκαιρία να δώσουμε επαναληπτικές εξετάσεις τώρα το Σεπτέμβρη. Δεδομένου ότι από τους μετεξεταστέους (αν περάσουν) στη Γ' Λυκείου δεν κινδυνεύουν ούτε οι βάσεις ούτε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση», επισημαίνουν οι μαθητές στην επιστολή τους. Απευθύνουν συγχρόνως και μια σειρά ερωτήματα προς τον υπουργό: «Γιατί τα θέματα είναι τόσο δύσκολα; Γιατί είναι δυσκολότερα από αυτά του Ιουνίου; Μήπως κάποιοι δε θέλουν να περάσουμε; Δηλαδή, υποκρινόμαστε ότι βοηθούμε αλλά ταυτόχρονα κλείνουμε την πόρτα; Κύριε υπουργέ χαζοί δεν είμαστε. Αυτή τη στιγμή πετάτε 56.000 μαθητές στο δρόμο χωρίς εναλλακτικές λύσεις».

Σε κάποιο άλλο σημείο της επιστολής, με εμφανή ειρωνικό ύφος οι μαθητές επισημαίνουν: «Παρακαλούμε πολύ δώστε μας την ευκαιρία να βγάλουμε το λύκειο μήπως και μπορέσουμε να πάμε στο εξωτερικό να μορφωθούμε, αφού εδώ η σαπίλα έχει φθάσει στο απροχώρητο. Σκληρά λόγια αλλά κάποτε θα τα ακούγατε».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ