ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Μάρτη 1996
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Η αδιαλλαξία του δημάρχου "πνίγει" την πόλη

Με απεργίες απαντούν οι εργαζόμενοι στην αδιαλλαξία του Στ. Λογοθέτη. Απεργίες εξήγγειλε και η ΠΟΕ - ΟΤΑ. Συσσωρεύονται τα σκουπίδια στην πόλη

Πνίγεται στα σκουπίδια ο Πειραιάς, καθώς η επιμονή του Στ. Λογοθέτη στο ξεπούλημα του ελέγχου της στάθμευσης στους ιδιώτες, ανανεώνει για δύο ακόμα 24ωρα τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων του δήμου. Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εργαζομένων κήρυξε χτες το μεσημέρι, με 500 ψήφους υπέρ και μόνο 3 κατά, νέες 24ωρες απεργίες για σήμερα Πέμπτη και αύριο Παρασκευή και κάλεσε τα μέλη της να περιφρουρήσουν τις κινητοποιήσεις τους.

Υστερα από μια θυελλώδη συνεδρίαση στον κινηματογράφο "Αττικόν" και αλλεπάλληλες διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν στο δημαρχείο, οι εργαζόμενοι συνάντησαν την κατηγορηματική άρνηση του δημάρχου να ικανοποιήσει τους όρους που έθεταν ώστε να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις τους και να συζητήσουν εκ νέου το θέμα, στο πλαίσιο επιτροπής, στην οποία θα συμμετέχουν ο Σύλλογος, η ΠΟΕ - ΟΤΑ, η ΑΔΕΔΥ, το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και ο δήμος.

Οι εργαζόμενοι απαίτησαν μέχρι να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις αυτές, να παγώσει η επίμαχη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία εκχωρήθηκε ο έλεγχος της στάθμευσης στην ιδιωτική εταιρία ΣΕΛΜΟ, καθώς και κάθε δραστηριότητα της εταιρίας στην πόλη.

Από την πλευρά του ο Στ. Λογοθέτης έδειξε με κάθε τρόπο ότι το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να προασπίσει την "κυριαρχία" της ΣΕΛΜΟ στον Πειραιά, επιτρέποντάς της να ασκεί απρόσκοπτα τις παράνομες δραστηριότητές της, και αν αυτό εξασφαλιζόταν να προχωρήσει σε διάλογο, με αποτέλεσμα να οδηγήσει τις διαπραγματεύσεις σε αδιέξοδο.

Την ίδια στιγμή κατηγόρησε την ΠΟΕ - ΟΤΑ ότι σωπαίνει για τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και ασχολείται μόνο με τον Πειραιά. Οπως όμως, ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ν. Λαμπρακάκης,το ΔΣ της Ομοσπονδίας αποφάσισε πανελλαδικές απεργιακές κινητοποιήσεις ενάντια σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης που εφαρμόζεται στους δήμους και τις κοινότητες όλης της χώρας. Οι κινητοποιήσεις θα είναι 24ωρη απεργία την 27η του Μάρτη και 48ωρη την 1η και 2η του Απρίλη.

Ο αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Δ. Αγκαβανάκης,σημείωσε ότι ο αγώνας των εργαζομένων του Δήμου Πειραιά είναι δίκαιος και θα συνεχιστεί μέχρι τέλους, ενώ ο πρόεδρος του ΕΚΠ Γ. Μίχας, ανακοίνωσε ομόφωνη απόφαση του εργατοϋπαλληλικού κέντρου, σύμφωνα με την οποία "είναι αντίθετοι σε κάθε ιδιωτικοποίηση οποιουδήποτε τομέα της ΤΑ και όχι μόνο στον Πειραιά" και έκανε έκκληση να ανασταλεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Πίσω από την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σημείωσε τέλος ο επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης "Πειραιάς Αναγέννηση" Π. Σαλπέας,κρύβεται η κυβερνητική κατεύθυνση για ιδιωτικοποίηση των δήμων, των ΔΕΚΟ και άλλων δημόσιων οργανισμών που εφαρμόζεται από τη σημερινή πλειοψηφία στο Δήμο Πειραιά, καθώς φιλοσοφία της είναι η μετατροπή της ΤΑ σε γραφείο μελετών και αναθέσεων σε εργολάβους.

Το πρωί επισκέφτηκε το Σύλλογο και εξέφρασε τη συμπαράστασή του στον αγώνα τους, ο βουλευτής της Β Πειραιά ΚΚΕ Γ. Αραβανής,ο οποίος ενημερώθηκε αναλυτικά από τον πρόεδρο του Συλλόγου Γ. Γκάτσο για την υπόθεση της ΣΕΛΜΟ.

  • Με "μηνύσεις" επιχειρεί να σταματήσει τον αγώνα των εργαζομένων ο Στ. Λογοθέτης που προσπαθούσε χτες όλο το μεσημέρι και το απόγευμα να εκβιάσει την απομάκρυνση των απορριμματοφόρων που αποκλείουν την είσοδο του δημαρχείου, καλώντας την αστυνομία να συλλάβει ...τους ταραξίες και εισαγγελέα να παρέμβει.
  • Αγωνιστικές κινητοποιήσεις και προσφυγή στα δικαστήρια ετοιμάζει και ο Σύλλογος Εργαζομένων του Δήμου Αθηναίων, για να αποτρέψει την εκχώρηση της ελεγχόμενης στάθμευσης σε ιδιώτη, που αποφάσισε η δημοτική αρχή της πόλης. Ο Σύλλογος χαρακτηρίζει την απόφαση παράνομη και παράλληλα εκφράζει τη συμπαράστασή του στους εργαζόμενους του Δήμου Πειραιά, που αγωνίζονται για να ανατρέψουν παρόμοια απόφαση.
Το "μεγάλο φαγοπότι" συνεχίζεται...

Η κυβέρνηση, προκειμένου να ικανοποιήσει τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, προχωρεί ολοταχώς σε δυο ακόμη αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις για το Ρίο - Αντίρριο και για τη Λεωφόρο Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων

Μετά τα Σπάτα και τα "πανωπροίκια" του μετρό της Αθήνας, το "μεγάλο φαγοπότι" συνεχίζεται με δύο ακόμη αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις. Πρόκειται για το έργο της ζεύξης Ρίου - Αντίρριου, η σύμβαση για το οποίο πρόκειται σήμερα να συζητηθεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και για το έργο της Λεωφόρου Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων το "πράσινο φως" για την υπογραφή της σύμβασης του οποίου ενέκρινε χτες η Κυβερνητική Επιτροπή.

Με τα έργα αυτά δεν τελειώνει ασφαλώς το μοίρασμα της "πίτας" των μεγάλων έργων, αφού προκειμένου να ικανοποιηθούν τα μεγάλα ξένα και εγχώρια οικονομικά συμφέροντα η κυβέρνηση πρόκειται στη συνέχεια να υπογράψει και άλλες παρόμοιες σκανδαλώδεις συμβάσεις, όπως αυτή για το μετρό Θεσσαλονίκης, τη ζεύξη του Μαλιακού και άλλων τμημάτων της Εθνικής Οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης ή της Εγνατίας που θα ανατεθούν με τη μέθοδο της ληστρικής συγχρηματοδότησης - αυτοχρηματοδότησης. Ολα αυτά τα έργα, που δεν εξυπηρετούν κανένα αναπτυξιακό στόχο, λόγω του υψηλού εξωτερικού δανεισμού που επιβάλλουν - με την εγγύηση φυσικά του ελληνικού δημοσίου - θα υποθηκεύσουν το μέλλον της χώρας για αρκετές δεκαετίες, ενώ παράλληλα θα επιφέρουν τεράστιες αυξήσεις στα διόδια για την αποπληρωμή τους.

Η ζεύξη Ρίου - Αντίρριου

Μνημείο λεόντειας συμφωνίας σε βάρος του ελληνικού δημοσίου αποτελεί η σκανδαλώδης σύμβαση για το Ρίο - Αντίρριο, η συζήτηση για την οποία αρχίζει σήμερα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της σύμβασης που έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής - γιατί εκκρεμεί η πρόσθετη και βασική σύμβαση για το δάνειο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τους όρους της οποίας θα υπογράψει μόνος του ο υπουργός και θα παραμείνει προφανώς "στο σκοτάδι" - αυτή είναι διάτρητη για τους εξής λόγους:

  • Το έργο θα το εκμεταλλεύεται για 35 χρόνια η γαλλοελληνική κοινοπραξία των εργολάβων, αν και τελικά αυτή δε θα συγχρηματοδοτήσει το έργο ούτε με μία δραχμή! Μπορεί βέβαια στη σύμβαση να αναφέρεται ότι οι εργολάβοι θα καταβάλουν από ίδια κεφάλαια το 9,5% περίπου του κόστους του έργου (19,5 δισ. δρχ. σε σημερινές τιμές), αλλά ο ίδιος ο τεχνικός σύμβουλος της κυβέρνησης εκτιμά ότι το κόστος του έργου είναι υπερεκτιμημένο κατά 10%, δηλαδή έχει "καπέλο" άνω των 21 δισ. δρχ.
  • Επιπλέον οι αναπροσαρμογές του κόστους δε γίνονται με βάση τον τραπεζικό τόκο, έστω και σε συνάλλαγμα, αλλά με βάση τη μεγαλύτερη απόδοση των ομολόγων με ρήτρα ECU, που για φέτος είναι 6,4%. Για το λόγο αυτό το κόστος του έργου έφτασε τα 210 δισ. δρχ. σε σημερινές τιμές, από 125 που υπολογιζόταν το 1993! Με τον ίδιο επίσης τόκο (6,4%) θα υπολογίζονται όλες οι ποινικές ρήτρες αν το έργο δεν ξεκινήσει φέτος τον Ιούνη.
  • Το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει επίσης να συνάψει "εν λευκώ" όλες τις χρηματοδοτικές απαιτήσεις της δανείστριας τράπεζας κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου, το οποίο θα εκμεταλλεύονται οι... εργολάβοι! Δηλαδή το δημόσιο θα αναλάβει όλον τον επιχειρηματικό κίνδυνο για ένα έργο που δε θα εκμεταλλεύεται, αφού επιπλέον η σύμβαση δίνει το δικαίωμα αποζημιώσεων των εργολάβων αν δεν αναπτυχθούν οι προσβάσεις στη γέφυρα.
  • Οι δαπάνες του ελληνικού δημοσίου δε θα είναι μόνο τα 306 εκατ. ECU (94 δισ. δρχ.), αλλά αυτό αναλαμβάνει ακόμη 40 κατηγορίες δαπανών που περιγράφονται στη σύμβαση.
  • Το ελληνικό δημόσιο δε θα έχει καμιά επίβλεψη ή έλεγχο στις μελέτες και τις κατασκευές που θα αναλάβουν ιδιώτες με ευθύνη των εργολάβων, τη στιγμή μάλιστα που οι ίδιοι αναλαμβάνουν μειωμένες εγγυήσεις για το σχεδιασμό ή την καταστροφή του έργου!
  • Οι εργολάβοι χωρίς να βάλουν δραχμή από την τσέπη τους, όπως προαναφέραμε, θα εισπράττουν "τσουχτερά" διόδια για 35 χρόνια (1.700 δρχ. σε σημερινές τιμές) που θα μπορούν μάλιστα να αυξάνουν κατά βούληση και κατά περιόδους (π.χ. γιορτές Χριστουγέννων, Πάσχα κλπ)!

Ολα αυτά αποδεικνύουν το σκανδαλώδη χαρακτήρα της σύμβασης και φανερώνουν τις υστερόβουλες προθέσεις όσων στελεχών της κυβέρνησης έβαλαν την υπογραφή τους σ' αυτήν και αναζητούν τώρα κάλυψη από τη Βουλή.

Η Λεωφόρος Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων

Η κυβερνητική επιτροπή αποφάσισε χτες να προχωρήσει στην κατασκευή της Λεωφόρου Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων, ένα έργο που επιβάλλεται από τη σκανδαλώδη σύμβαση για τα Σπάτα, με την απειλή ποινικής ρήτρας αρκετών δισ. δρχ. Οπως δήλωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, εντός των ημερών θα ανακηρυχτεί ο οριστικός ανάδοχος του έργου που θα είναι η κοινοπραξία "Αττική Οδός" με επικεφαλής την τεχνική εταιρία ΑΚΤΩΡ, συμφερόντων Μπόμπολα. Η υπογραφή της σύμβασης, όπως δήλωσε ο υπουργός Τύπου, Δ. Ρέππας, θα πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του Μάρτη.

Και το έργο αυτό θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της ληστρικής συγχρηματοδότησης και θα παραχωρηθεί στην εκμετάλλευση των εργολάβων για τουλάχιστον 18 χρόνια. Οι εργολάβοι όμως θα συμμετάσχουν στο κόστος, που ανέρχεται σε 300 δισ. σε τιμές 1994, μόνο με 16%, το δημόσιο θα συμμετάσχει με 30% (90 δισ.), ενώ το 54% θα προέλθει από δάνεια κυρίως της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με την εγγύηση του δημοσίου. Ομως αυτή η εικόνα είναι ψευδής, καθώς το δημόσιο έχει αναλάβει και όλες τις απαλλοτριώσεις που ξεπερνούν αρκετά τα 100 δισ. δρχ. Ετσι το συνολικό κόστος του έργου μαζί με τους τόκους των δανείων θα ξεπεράσει τελικά τα 500 δισ. δρχ.

Το έργο, όταν ολοκληρωθεί θα κυκλώσει την Αθήνα σε μήκος 53 χιλιομέτρων (από την Ελευσίνα μέχρι και τον Υμηττό) με 32 σταθμούς διοδίων, που θα κοστίζουν γύρω στις 1.000 δρχ. (500 δρχ. σε σημερινές τιμές).

"Καταλυτικό" νέφος

"Καταλυτικό" νέφος εκπέμπουν πολλές χιλιάδες αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας, των οποίων οι καταλύτες έχουν φθαρεί ή έχουν παλιώσει. Το στοιχείο αυτό έδωσαν στη δημοσιότητα χτες οι εκπρόσωποι των Συλλόγων Μηχανικών - Ηλεκτρολόγων και Τεχνιτών Εξαερωτήρων Αττικής. Επίσης ζήτησαν τη μείωση ή κατάργηση του ΦΠΑ (18%), στην περίπτωση αγοράς νέου καταλύτη για αντικατάσταση του παλιού και την αναπροσαρμογή της τιμής της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων.

Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 800.000 καταλυτικά αυτοκίνητα περίπου. Ενα ποσοστό από αυτά, όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου, θα χρειαστεί άμεσα αντικατάσταση του καταλύτη, γιατί έχουν αρχίσει να συμπληρώνουν το όριο ζωής. Η μακροχρόνια χρήση στερεί από τον καταλύτη τη δυνατότητα να φιλτράρει τα καυσαέρια που περνούν από αυτόν και να τα μετατρέπει σε αβλαβή. Ετσι ο κινητήρας του οχήματος συμπεριφέρεται σαν να είναι συμβατικός. Αποβάλλει δε ακόμα χειρότερα καυσαέρια από έλλειψη μολύβδου. Το κόστος όμως της αντικατάστασης είναι 150.000 με 400.000 δραχμές.

Επειδή στη χώρα μας είναι ασύμφορη η δημιουργία ολοκληρωμένης μονάδας ανακύκλωσης και ανάκτησης των ευγενών μετάλλων από τους μεταχειρισμένους καταλύτες, προτείνουν τη δημιουργία συστήματος συλλογής, στο οποίο τα συνεργεία με τη βοήθεια της πολιτείας μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο. Επίσης υπογράμμισαν την ανάγκη να επιμορφωθούν οι τεχνίτες των συνεργείων, γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμιά ενέργεια προς την κατεύθυνση αυτή από την πολιτεία.

Μέχρι τον περασμένο Δεκέμβρη είχαν αντικατασταθεί 11.000 καταλύτες σε ολόκληρη τη χώρα. Ο αριθμός αυτός ανταποκρίνεται στις προβλέψεις της μελέτης σχετικά με την ανακύκλωση καταλυτών που έχει εκπονήσει ο ΟΔΔΥ. Σύμφωνα με αυτή προβλέπεται ότι 15.000 καταλύτες πρέπει ν' αντικατασταθούν φέτος, 90.000 το 1997, 150.000 το 1998, 170.000 το 1999 και 200.000 το 2000. Στη συνέντευξη Τύπου τονίστηκε ότι οι εισαγωγείς δε διαθέτουν έγκριση τύπου για τους καταλύτες που εισάγονται, με αποτέλεσμα να μπαίνουν στην αγορά καταλύτες που δεν εκπληρώνουν τις αναγκαίες προδιαγραφές. Επισήμαναν δε την ανάγκη ύπαρξης του απαιτούμενου ελέγχου από την πλευρά της πολιτείας και ζήτησαν να καθοριστεί το πλαίσιο διακίνησής τους. Οι εκπρόσωποι των τριών συλλόγων πρότειναν να καθοριστούν προδιαγραφές για τους εισαγόμενους νέους καταλύτες, ώστε "να διασφαλίζεται η σωστή συνεργασία με το συγκεκριμένο κινητήρα και επομένως η απόδοσή τους". Με αυτό τον τρόπο θα περιοριστούν τα φαινόμενα εισαγωγής καταλυτών αμφίβολης ποιότητας. Σύμφωνα, επίσης, με μελέτη που παρουσιάστηκε στη συνέντευξη, οι μειώσεις των ρύπων των βενζινοκίνητων οχημάτων ήταν 22% στο μονοξείδιο του άνθρακα, 15% στους υδρογονάνθρακες και 3,5% στην κατανάλωση καυσίμου. Μειώθηκε η κατανάλωση καυσίμου κατά 6,5 εκατομμύρια δολάρια (35.000 τόνοι βενζίνης). Κατά τη μελέτη "το περιβαλλοντικό όφελος από τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του θεσμού της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων και παρά τα μεγάλα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στη φάση αυτή κρίνεται σημαντικό".

ΑΝΩ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
Δυναμική διεκδίκηση πράσινου

Με αποκλεισμό δρόμων και συγκέντρωση διαμαρτυρίας απάντησαν χτες μαζικά οι κάτοικοι των Ανω Αμπελοκήπων, στη συνεχιζόμενη και εγκληματική επίδειξη αλαζονείας της κυβέρνησης και της ΔΕΗ, που θέλουν να τσιμεντοποιήσουν έναν από τους τελευταίους ελεύθερους χώρους της περιοχής στο χώρο του Γηροκομείου. Οι κάτοικοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανω Αμπελοκήπων και της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα. Νέοι, ηλικιωμένοι, παιδιά, γυναίκες και άντρες με πανό και μαύρες σημαίες, απέκλεισαν για δύο ώρες τη διασταύρωση των οδών Τριφυλλίας, Φλώρου και Λάμψα, ανάμεσα στο χώρο του Γηροκομείου και του ΚΑΠΑΨ.

"Να μη γίνει το κτίριο της ΔΕΗ, θέλουμε πράσινο για τα παιδιά μας", δήλωσε η Ολγα Πολίτου στο "Ρ". "Βάλανε τσιμέντα παντού, έχουμε χορτάσει, ας αφήσουν και τους χώρους αυτούς για πράσινο, για τα παιδιά μας", λέει ο Παναγιώτης Κοροδόμος."Είναι απαράδεκτο σε μια τόσο πυκνοκατοικημένη περιοχή να μην υπάρχει ούτε ένας αθλητικός χώρος", είπε ο Χρήστος Περάκης από τον Αθλητικό Σύλλογο της περιοχής. "Η περιοχή μας απειλείται με τσιμεντοποίηση", προσθέτει ο Κώστας Μαραγκουδάκης.Από τον Εκπολιτιστικό Σύλλογο ο Θ. Μαύρης είπε ότι αυτή η κινητοποίηση είναι προειδοποιητική και κάλεσε τους συγκεντρωμένους σε ενωμένη, αγωνιστική δράση. Ο γραμματέας του Συλλόγου, Μ. Ζωίδης,κάλεσε το Δήμο Αθηναίων να μην εκδώσει οικοδομική άδεια στη ΔΕΗ. Ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας για την Αθήνα", Λεων. Αυδής,υπογράμμισε στους συγκεντρωμένους ότι ο αγώνας τους γίνεται παράλληλα με τους αγώνες των άλλων γειτονιών της Αθήνας, για την προστασία των τελευταίων ελεύθερων χώρων. Η Ελένη Παπαδήμα χαιρέτισε τη συγκέντρωση εκ μέρους της ΚΟΒ του ΚΚΕ της περιοχής, τονίζοντας ότι την ευθύνη για το πρόβλημα την έχουν οι κυβερνήσεις που εναλλάσσονται στην εξουσία την τελευταία εικοσαετία. Υπενθύμισε ότι το ΚΚΕ έχει καταθέσει σχετική ερώτηση στη Βουλή, εκφράζοντας έμπρακτα τη συμπαράστασή του και πρόσθεσε ότι αυτοί που πρέπει να απολογηθούν στο λαό είναι εκείνοι που θεωρούν ότι ο κόσμος ζητάει τον "ουρανό με τ' άστρα", επειδή απαιτεί ένα πάρκο και ένα σχολείο.

ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Επιμένουν οι Καναδοί

Ανυποχώρητοι σχετικά με τη χωροθέτηση της μεταλλουργίας χρυσού είναι οι Καναδοί ιδιοκτήτες των Μεταλλείων Κασσάνδρας, οι μεγαλομέτοχοι της πολυεθνικής εταιρίας TVX GOLD, που επιμένουν στην εγκατάσταση της μονάδας στο υπάρχον ορυχείο της Ολυμπιάδας. Χτες εκπρόσωποι της πολυεθνικής εταιρίας, σε συνέντευξη Τύπου στη Θεσσαλονίκη, απείλησαν με κλείσιμο των μεταλλείων και απηύθυναν έκκληση προς την κυβέρνηση να σεβαστεί τους όρους της σύμβασης πώλησης των Μεταλλείων Κασσάνδρας, η οποία συμπεριλαμβάνει και ορίζει εξ αρχής τη θέση της μονάδας χρυσού στην Ολυμπιάδα.

Οσο για τις αντιδράσεις των κατοίκων της Ολυμπιάδας και των άλλων κοινοτήτων του Στρυμονικού κόλπου ο αντιπρόεδρος της TVX HELLAS, Κ. Σίνης, υποστήριξε πως πρόκειται για αντιδράσεις μια μικρής μειοψηφίας, που δε γνωρίζουν και αγνοούν τα μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας που θα εφαρμοστούν. Επικαλέστηκε, μάλιστα, τη θετική στάση και υποστήριξη του Εργατικού Κέντρου Χαλκιδικής, της ΓΣΕΕ, του αρμόδιου υπουργείου και τη δέσμευση της κυβέρνησης για την ομαλή υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος για τη δημιουργία του χρυσωρυχείου και όπως είπε, κάτω από αυτές τις συνθήκες υπάρχει μεταστροφή του αρνητικού κλίματος σε σημαντική μερίδα των κατοίκων.

Οι εκπρόσωποι της καναδέζικης εταιρίας απέφυγαν να αναφερθούν σε συγκεκριμένα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος, που θα εφαρμόσουν στην Ολυμπιάδας και τόνισαν πως δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική μελέτη για το χρυσωρυχείο, λόγω των δυναμικών ενεργειών των κατοίκων που έχουν μπλοκάρει το δρόμο που οδηγεί στις εγκαταστάσεις και δεν επιτρέπουν στα συνεργεία της εταιρίας να προχωρήσουν στις απαραίτητες γεωτρήσεις και δειγματοληψίες.

Στο μεταξύ οι αντιδράσεις τόσο των εργαζομένων των Μεταλλείων Κασσάνδρας όσο και των κατοίκων, που είναι αντίθετοι στην εγκατάσταση της μονάδας στην περιοχή τους, βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι 900 εργαζόμενοι των μεταλλείων, αν και αρχικά ήταν αντίθετοι στο ξεπούλημα της επιχείρησης, μετά από διαπραγματεύσεις συμφώνησαν στη μείωση των θέσεων εργασίας με κίνητρα πρόωρης συνταξιοδότησης σε 600. Από την άλλη πλευρά οι κάτοικοι των κοινοτήτων του Στρυμονικού κόλπου συνεχίζουν να εμποδίζουν δυναμικά τη συνέχιση των έργων επέκτασης του εργοστασίου εμπλουτισμού στην Ολυμπιάδα, υποστηρίζοντας πως η ρυπογόνα δράση του χρυσωρυχείου θα μεταβάλει μορφολογικά την περιοχή και θα μολύνει ανεπανόρθωτα το έδαφος και τη θαλάσσια περιοχή με σοβαρές επιπτώσεις στον τουρισμό, την αλιεία και τη γεωργία.

Ιδιώτες και στα αεροδρόμια

Με "φωτογραφικές" και αυθαίρετες διατάξεις σε διαγωνισμό για την εγκατάσταση και τον έλεγχο συστημάτων φορητής φωτοσήμανσης στα αεροδρόμια Μήλου, Νάξου και Πάρου, επιχειρεί η κυβέρνηση να... βάλει από το παράθυρο ιδιώτες σε τομείς νευραλγικής σημασίας για τις αερομεταφορές, που σήμερα ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Σε περίπτωση που "βγει στον αέρα" όπως έχει ο διαγωνισμός, πολλοί ειδικοί μιλούν για πολιτικό και οικονομικό σκάνδαλο, αφού, στην ουσία, η κυβέρνηση θα εκχωρήσει σε ιδιώτες τον εναέριο έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων και των άλλων ηλεκτρονικών συστημάτων που υπάρχουν στα ελληνικά αεροδρόμια. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, ο προμηθευτής θα αναλάβει με δικά του μέσα και δαπάνες και τον περιοδικό έλεγχο (κάθε τέσσερις μήνες) των συστημάτων φορητής φωτοσήμανσης ("PAPIS") που θα εγκαταστήσει στα παραπάνω αεροδρόμια. Πρόκειται για την πρώτη παρατυπία του διαγωνισμού, αφού τα συστήματα αυτά, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς, δεν υπόκεινται σε περιοδικούς ελέγχους από αέρα, εκτός από συγκεκριμένες περιπτώσεις (βλάβη, απορύθμιση, μεταφορά κλπ.). Αν ληφθεί υπόψη ότι ο εναέριος έλεγχος κοστίζει πολλά εκατομμύρια δραχμές, είναι αυταπόδεικτο ότι το κόστος της εγκατάστασης θα πολλαπλασιαστεί προς όφελος του ιδιώτη. Επίσης, στον διαγωνισμό "φωτογραφίζεται" ότι το αεροπλανάκι με τον ειδικό εξοπλισμό για τον έλεγχο των συστημάτων "PAPIS" πρέπει να είναι δικινητήριο.

ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Τεκμηριωμένες προτάσεις συντάσσει το ΚΚΕ

Τεκμηριωμένες και συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση του σημαντικού προβλήματος των πλημμυρών και της αντιπλημμυρικής προστασίας συντάσσει το ΚΚΕ και σύντομα πρόκειται να τις καταθέσει στους αρμόδιους φορείς (υπουργεία, Τοπική Αυτοδιοίκηση κλπ.).

Για την τεκμηρίωση των προτάσεων παίρνονται υπόψη όλες οι επιστημονικές απόψεις. Στο πλαίσιο αυτό και με αποκλειστικό θέμα την αντιπλημμυρική προστασία της χώρας, αντιπροσωπεία του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Σπύρο Χαλβατζή, μέλος του ΠΓ της ΚΕ και νομαρχιακό σύμβουλο, τον Σταύρο Βαρουτσή, μέλος του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιβάλλοντος και τον Παναγιώτη Γεωργιάδη, υδρογεωλόγο, είχε χτες συνάντηση εργασίας με τον πρόεδρο του ΤΕΕ, Κ. Λιάσκα και τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής, Ολ. Ευαγγελάτου και Ρ. Ξαρχάκου.

Πρόθεση του ΚΚΕ, επισήμανε ο Σπ. Χαλβατζής, είναι να αξιοποιηθεί η γνώση και εμπειρία του ΤΕΕ, όπως και όλων των άλλων φορέων, έτσι ώστε οι προτάσεις που θα υποβληθούν να είναι συγκεκριμένες.

Ο Κ. Λιάσκας χαρακτήρισε θετική την πρωτοβουλία του ΚΚΕ να ζητήσει από τους αρμόδιους επιστημονικούς και άλλους φορείς τις απόψεις τους πριν προχωρήσει στην υποβολή των δικών του προτάσεων, ένα παράδειγμα, όπως είπε, που θα πρέπει να μιμηθούν και άλλοι πολιτικοί φορείς.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ αφού αναφέρθηκε στα προβλήματα πλημμυρών που εμφανίστηκαν σε όλη τη χώρα τα τελευταία χρόνια, αλλά και στις γενεσιουργές τους αιτίες (αυθαίρετη μετατροπή της αγροτικής σε οικιστική γη, άναρχη χωροθέτηση και κατασκευή έργων, βραδύτατος ρυθμός επενδύσεων σε έργα αντιπλημμυρικής προστασίας κ.ά.), υπογράμμισε ότι το ΤΕΕ έχει υποβάλει σε όλους τους αρμόδιους φορείς τεκμηριωμένες προτάσεις, χωρίς όμως αυτές να έχουν ληφθεί έως σήμερα υπόψη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ