Τετάρτη 19 Δεκέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
Στο στόχαστρο οι λαοί
Δ. ΓΛΗΝΟΥ: «Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ»
Η φασιστική ιδεολογία

«Οι μονόλογοι του ερημίτη της Σαντορίνης»

(Ζ' Μέρος)

Ο φασισμός και η «οικογένεια»

Η δεύτερη ιερή, αξία που έρχεται να περισώσει ο φασισμός είνε η οικογένεια. Και η έννοια βέβαια της οικογένειας δεν εκφράζει κάτι ομοιόμορφο, το ίδιο στο περιεχόμενό του και στη μορφή του, κάτι το πάγιο στο πέρασμα των αιώνων, γιατί είνε μια ένοια ιστορική που αλλάζει σε τόπους και καιρούς. Η κοινωνιολογική έρευνα των σεξουαλικών σχέσεων και της αντικειμενοποίησής τους με τη μορφή της οικογένειας παρουσιάζει απειράριθμες ιδιομορφίες και φάσεις από την πρωτόγονη κοινωνία ως σήμερα κάτω από την επίδραση πολυποίκιλων παραγόντων, που μέσα σ' αυτούς οι οικονομικοί παράγοντες δεν κατέχουνε τη μικρότερη σημασία.

Η αστική κοινωνία κληρονόμησε στις χριστιανικές χώρες τη μονογαμική οικογένεια, με τον τύπο της πατριαρχικής οικογένειας, όπου ο πατέρας κρατεί την προέχουσα θέση, αυτός κατέχει και διοικεί την περιουσία, δίνει τ' όνομά του στα παιδιά, ασκεί την πατρική εξουσία και γενικά είνε ο κύριος, ο αφέντης του σπιτιού, ενώ η γυναίκα βρίσκεται όλως διόλου σε δευτερεύουσα και υποταχτική θέση. Ο τύπος όμως, αυτής της οικογένειας μέσα στην εξέλιξη της αστικής κοινωνίας κλονίστηκε στα θεμέλιά του από πολλές πλευρές. Και πρώτα - πρώτα αυτή η μονογαμική βάση της ουσιαστικά έχει καταλυθεί. Η μονογαμία ποτέ σχεδόν δεν είτανε πραγματική για τον άντρα. Στο διάστημα όμως της αστικής εξέλιξης και στα ανώτερα στρώματα της καπιταλιστικής κοινωνίας και στα κατώτερα στρώματα καταλύθηκε η μονογαμία και για τη γυναίκα. Σ' όλο το δέκατο ένατο αιώνα από τη μια μεριά ακμάζει ο εταιρισμός και από την άλλη μεριά απλώνεται η μοιχεία και από τις δύο πλευρές και του άντρα και της γυναίκας.

Η καθολική εκκλησία επιμένει στο αδιάλυτο του γάμου και όμως ανεξάρτητα από τις υποχωρήσεις που αναγκάζεται να κάμει, ίσα - ίσα με τούτη την απαγόρεψή της ευνοεί έμμεσα και τον εταιρισμό και τη μοιχεία. Ολη σχεδόν η θεατρική λογοτεχνία και το μυθιστόρημα του δέκατου ένατου και του εικοστού ακόμη αιώνα έχει για κυριότερο θέμα της τη μοιχεία, την αποσύνθεση της αστικής οικογένειας. Για το λόγο τούτο οι προτεσταντικές χώρες καθιερώνουνε και εκκλησιαστικά το διαζύγιο και συνάμα εισάγεται και στις καθολικές χώρες ο πολιτικός γάμος για να διευκολύνεται ο χωρισμός.

Από την άλλη μεριά στα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, τα εργατοαγροτικά και τα μικροαστικά, η γυναίκα είτε απέναντι στον ισχυρό αγροχτήμονα, είτε απέναντι στον εργοδότη της πολιτείας και γενικά τον πλούσιο, αναγκάζεται από τη φτώχεια να εκπορνευτεί. Στις καπιταλιστικές χώρες η έννοια της παρθενίας της γυναίκας στον γάμο δεν υφίσταται. Μα και ο νόμιμος γάμος με βάση την οικονομική σχέση του άντρα με τη γυναίκα, τις περισσότερες φορές εκφυλίζεται σε μιαν αγοραπωλησία είτε της μίας είτε της άλλης πλευράς, σε μιαν εμπορική πράξη που μόνο τυπικά διαφέρει από την πορνεία.

Η αποσύνθεση όμως αυτή προβαίνει ακόμη γοργότερα με τη χειραφέτηση της γυναίκας, που δημιουργιέται από την ανάγκη της συμμετοχής της στην παραγωγή. Η εργάτρια και η μικροαστή και η μεσαία αστή, που αρχίζει να εργάζεται και να κερδίζει το ψωμί της, αρχίζει συνάμα να διεκδικεί τα δικαιώματά της στη ζωή, να σπάει τα δεσμά της πατριαρχικής και φεουδαρχικής οικογένειας, που τη θέλει υποταχτική του άντρα και δεσμώτιδα του σπιτιού.

Ο αστικός ατομικισμός καταχτάει ολοένα πλατύτερα στρώματα και ανάμεσα στις γυναίκες και το κίνημα της χειραφέτησης της γυναίκας απλώνεται σ' όλες τις αστικές κοινωνίες.

Ο σοσιαλισμός ζητάει ισοτιμία της γυναίκας σε όλα, στην αμοιβή και στις ώρες της δουλιάς, στο άνοιγμα όλων των επαγγελμάτων για τη γυναίκα, ισοτιμία στη μόρφωση, ισοτιμία σε όλα τα αστικά και πολιτικά δικαιώματα. Και συνάμα ο σοσιαλισμός απάνω σ' αυτή τη βάση της ισοτιμίας και του σεβασμού της προσωπικότητας της γυναίκας και των παιδιών ζητάει να εξυγιάνει, να αναμορφώσει την οικογένεια, θεμελιώνοντάς την απάνω στην ύπαρξη αληθινής αγάπης και εχτίμησης ανάμεσα στη γυναίκα και στον άντρα και καταργώντας την κάθε είδους πορνεία και τη νόμιμη και την άνομη και τη φανερή και την κρυφή. Ο φιλελευθερισμός ευνοεί τη χειραφέτηση της αστής γυναίκας και της χορηγεί ακόμη το δικαίωμα της ψήφου σε πολλές χώρες.

Σε αντίθεση με αυτά τα ρέματα τέλος, ο συντηρητισμός, η αριστοκρατική αντίδραση, υψώνει για τη γυναίκα το παλιό ιδανικό της υποταχτικής θέσης της, που στη Γερμανία εκφράζεται με τα τρία ΚΚΚ, δηλαδή Kinder, Kuche, Kirche (παιδιά, κουζίνα, εκκλησία).

Σ' αυτή τη θέση βρίσκει την κατάσταση της οικογένειας ο φασισμός. Και ποιαν άποψη εγκολπώνεται; Την τρίτη, την άποψη την πισωδρομική.

Κατηγοράει το σοσιαλισμό πως θέλει να διαλύσει την οικογένεια, πως θέλει την κοινοχτημοσύνη των γυναικών, ένα είδος γενικής πορνείας, ενώ ίσα - ίσα το αντίθετο είνε αληθινό. Με τη συκοφαντία αυτή προσπαθεί να κινητοποιήσει το συναίστημα της αντρικής περηφάνιας, της ζήλιας, τον εγωισμό της κατοχής. Στ' όνομα της ηθικής ζητάει να περισώσει την πραγματική ανηθικότητα, που διέπει σήμερα τις σχέσεις της γυναίκας και του άντρα στην αστική κοινωνία.

Και πρώτα-πρώτα ζητάει να διώξει τη γυναίκα από τη δουλιά, να την περιορίσει στο σπίτι. Το σύνθημα αυτό εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο οικονομικούς σκοπούς, θέλει να περιορίσει την ανεργία των αντρών, τον ανταγωνισμό από τη γυναίκα στα διάφορα επαγγέλματα. Είνε όμως χαρακτηριστικό, πως ετούτο δεν μπορεί να το πετύχει ως προς τη γυναίκα εργάτρια, γιατί η βιομηχανία βρίσκει φτηνότερη εργατική δύναμη αμείβοντας τη γυναίκα λιγότερο από τον άντρα. Γι' αυτό ο διωγμός της γυναίκας από την εργασία περιορίζεται προ πάντων στα υπαλληλικά και τα ελευθέρια λεγόμενα επαγγέλματα. Επειτα ζητάει να εκμηδενίσει το ζήτημα της γυναικείας χειραφέτησης, την ισοτιμία του άντρα και της γυναίκας στα αστικά και πολιτικά δικαιώματα. Τρίτο χαρακτηριστικό γνώρισμα αντίδρασης είνε η προσπάθειά του να διαφοροποιήσει και να περιορίσει τη μόρφωση της γυναίκας. Καταργεί τη συνεκπαίδεψη αγοριών και κοριτσιών, δημιουργεί σκολιά για τις γυναίκες, όπου να τους παρέχεται μόρφωση διακοσμητική, περιορίζει την ανώτερη μόρφωση της γυναίκας και γενικά θέλει να την κρατήσει και πνεματικά στην υποταχτική θέση της. Τέταρτο, τέλος, διευκολύνει το διαζύγιο και προστατεύει τη συμβατική ηθική της φαινομενικής μονογαμίας και τη σχέση του γάμου σε μια σχέση ιδιοχτησίας. Είνε λοιπόν ολοφάνερο και σε τούτο το επίπεδο ο φασισμός κίνημα αντίδρασης και αντεπανάστασης, προσπάθεια να εκμηδενιστούν όλες οι καταχτήσεις της γυναικείας προσωπικότητας, ξαναγύρισμα στη μεσαιωνική κατάσταση της γυναίκας. Και σε τούτο το σημείο καταφαίνεται πόσο λίγο σέβεται ο φασισμός την αξία της ανθρώπινης προσωπικότητας και πόσο αντιδράει στο θεμελίωμα της βαθύτατης ηθικής σχέσης των ανθρώπων, της σεξουαλικής σχέσης, απάνω στην αλήθεια, στην αγάπη και στην αμοιβαία εχτίμηση και το σεβασμό.

Αύριο το Η' Μέρος


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ