Παρασκευή 3 Φλεβάρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Επικίνδυνο και για την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα και για το θαλάσσιο περιβάλλον

Το άκρως αντιδραστικό και επικίνδυνο περιεχόμενο της αναμόρφωσης του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, όσον αφορά τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης στα καράβια, την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αναδείχθηκε και χτες από το ΚΚΕ αλλά και από τους ναυτεργάτες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, όπου συζητείται το σχετικό νομοσχέδιο και χτες είχαν κληθεί εξωκοινοβουλευτικοί φορείς.

«Η τροποποίηση του Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, που γίνεται μετά από 65 χρόνια, συμπυκνώνει όλη την αντεργατική νομοθεσία που ψήφισαν όλες οι μέχρι σήμερα οι κυβερνήσεις», ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Θανάσης Ευαγγελάκης. Οπως επεσήμανε, τα μέχρι τώρα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι «στη συντριπτική πλειοψηφία των ναυτεργατών, σε πάνω από το 85%, να μην εφαρμόζεται ενιαία η Συλλογική Σύμβαση, και η Κοινωνική Ασφάλιση για το σύνολο των ναυτεργατών, από όποια χώρα κι αν προέρχονται».

Συνεχίζοντας τόνισε ότι οι τροποποιήσεις του όρου 8 (προβλέπει ότι για τον μισθό ναυτεργατών από άλλες χώρες υπογράφεται συμφωνία μεταξύ πράκτορα του ναυτεργάτη και εταιρείας, αντί για ΣΣΕ), των λεγόμενων εγκριτικών πράξεων νηολόγησης του νόμου 2687/1953, η «απελευθέρωση» των θαλάσσιων μεταφορών, δηλαδή η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, με την εφαρμογή του Κανονισμού 3577/92 της ΕΕ, «προκάλεσαν χιλιάδες θέσεις εργασίας με ναυτεργάτες χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα», με οδυνηρά αποτελέσματα για το ΝΑΤ, που εκτινάχθηκαν τα ελλείμματά του σε συνδυασμό με τις μειώσεις των οργανικών συνθέσεων στα πλοία, τις εισφοροαπαλλαγές των εφοπλιστών, τα «θαλασσοδάνεια» κ.ο.κ.

Τώρα η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει την ταφόπλακα στις ΣΣΕ, καθώς η κατάργησή τους «είναι στρατηγικής σημασίας για το εφοπλιστικό κεφάλαιο», προωθώντας «οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα των ναυτεργατών να ρυθμίζονται από τη διεθνή σύμβαση ναυτικής εργασίας, με μισθούς κατώτερους των κλαδικών συμβάσεων και χωρίς κοινωνική ασφάλιση», υπογράμμισε, καλώντας σε μαζική συμμετοχή στη 48ωρη απεργία των ναυτεργατών στις 8 - 9 Φλεβάρη για την υπογραφή ικανοποιητικών Συλλογικών Συμβάσεων.

Καθ' υπαγόρευση των εφοπλιστών

Στα μέτρα ποιων είναι κομμένα και ραμμένα τα όσα προωθεί τώρα η κυβέρνηση με το ΚΙΝΔ το είπε καθαρά ο Κ. Αντωνόπουλος, νομικός σύμβουλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΝΕΕ): «Αναφορικά με τις διατάξεις του Κώδικα που αφορούσαν τη ναυτεργασία, τις ατομικές και συλλογικές συμβάσεις εργασίας, αυτό το οποίο αφορά είναι (...) αυτό το οποίο θέλουμε και εμείς. Είναι την εναρμόνιση με τα διεθνώς κρατούντα»!

Τα «διεθνώς κρατούντα» είναι ναυτεργάτες χωρίς κανένα δικαίωμα - εργασιακό, ασφαλιστικό - και συνδικαλιστική εκπροσώπηση, και η εφαρμογή τους αποτελεί την κυρίαρχη αξίωση που προβάλλουν οι εφοπλιστές και τώρα προσπαθεί να ικανοποιήσει η σημερινή κυβέρνηση. «Θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο και φιλοδοξείται (sic) και θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του καινούργιου Κώδικα», πρόσθεσε.

Στο ίδιο μήκος με τους εφοπλιστές, ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης, ανοίγοντας τη συζήτηση επί των άρθρων η οποία ακολούθησε, είπε: «Εμείς θέλουμε περισσότερα πλοία με την ελληνική σημαία, και γι' αυτό άλλωστε έχουμε αναλάβει πολλές και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες θεσμικής ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, της ελληνικής ναυτιλίας και του ελληνικού νηολογίου». Οπως ανέφερε, η πρόεδρος της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής του Κώδικα «είναι μέλος της Ανωτάτης Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας», γι' αυτό και «η MLC (Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας) είναι το ελάχιστο επίπεδο προστασίας».

Απαντώντας, η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Δ. Μανωλάκου ανέφερε: «Και τι προβλέπει η Διεθνής Σύμβαση; 72 ώρες εργασίας τη βδομάδα και πολύ μειωμένους μισθούς, δηλαδή σκλαβιά. Ποιος εργάζεται 72 ώρες; Δεν αντέχει ο οργανισμός».

Η Δ. Μανωλάκου τόνισε ακόμα ότι με τους νέους όρους που περιέχονται στον διαμορφωμένο Κώδικα αλλάζει και το τι θεωρείται πλοίο. Εφερε ως παράδειγμα ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) 160.000 κυβικών μέτρων. Αν και πλοίο, όταν λειτουργεί ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης (FSRU) και διοχέτευσης φυσικού αερίου χαρακτηρίζεται στατικό ναυπήγημα και εξαιρείται από την προστασία της ναυτικής εργασίας, αλλά και από διατάξεις που αφορούν αποζημίωση για ρύπανση από πετρέλαιο. Ιδια εξαίρεση προβλέπεται και για τις πλωτές πλατφόρμες εξόρυξης, ενώ είναι γνωστά τα καταστροφικά ατυχήματα που έχουν γίνει.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ