Κυριακή 11 Αυγούστου 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πράγματι τρομάξανε ή θέλουν να μας τρομάξουν;

Τους αρέσει δεν τους αρέσει, η έννοια της ανατροπής της εξουσίας τους ήταν, είναι και θα παραμείνει από τις πλέον ελκτικές. Το «σφάξε με αγά μου να αγιάσω» δεν ταιριάζει στην εργατική τάξη
Τους αρέσει δεν τους αρέσει, η έννοια της ανατροπής της εξουσίας τους ήταν, είναι και θα παραμείνει από τις πλέον ελκτικές. Το «σφάξε με αγά μου να αγιάσω» δεν ταιριάζει στην εργατική τάξη
Αντε πάλι από την αρχή. Οι αστοί ανακάλυψαν πως κυκλοφορεί πολλή βία στους δρόμους κι ακόμα χειρότερα πως γι' αυτή τη βία είναι ένοχοι όσοι δε βγαίνουν να διαδηλώσουν εναντίον της. «Σ' ένα δημοκρατικό καθεστώς», λένε, «πράξεις πολιτικής βίας δε νοούνται». Προς στιγμή κάτι πήγαμε να πάθουμε. Τι εννοούν; Οτι οι κυβερνητικές αποφάσεις που απαγορεύουν αύξηση μισθών είναι αντιδημοκρατικές; 'Η μήπως είναι αντιδημοκρατικό να στέλνεις ένα φαντάρο που ορκίστηκε πίστη στο Σύνταγμα να πολεμήσει πότε στην Κορέα και πότε στο Κόσσοβο; Ποιες είναι τελικά αυτές οι πράξεις πολιτικής βίας για τις οποίες τόσο μελάνι χύνεται; Το ξεπούλημα των Ναυπηγείων, το ξετίναγμα της «Ολυμπιακής», το χάρισμα του ΟΤΕ, το κλείσιμο της «Σόφτεξ»; Μήπως η ύπαρξη της βάσης των φονιάδων στη Σούδα είναι πράξη πολιτικής βίας; Το επίσημο πλασάρισμα των ναρκωτικών από υπουργούς της σημερινής κυβέρνησης και τη γνωστή πεντάδα βουλευτών είναι πράξη πολιτικής βίας; Ο αποκλεισμός χιλιάδων και χιλιάδων παιδιών από τη μόρφωση είναι πράξη πολιτικής βίας; Ο θάνατος που περιμένει όποιον δεν έχει να πληρώσει στα δημοκρατικά οργανωμένα νοσοκομεία είναι πράξη πολιτικής βίας; Η καθημερινή «δολοφονία» εργατών στους τόπους δουλιάς, γιατί δεν τηρούνται κανόνες υγιεινής και ασφάλειας (εργατικά ατυχήματα τα βαφτίζουν), είναι πολιτική βία;

Για ποια βία τέλος πάντων μιλάνε οι αστοί; Τι ζητάνε; Να κλεινόμαστε στα σπίτια μας κάθε που περνά ένας απ' αυτούς την Κηφισίας, για να μπορεί να κυκλοφορεί χωρίς χτυποκάρδι; Τόσο κρίμα κουβαλάνε στο λαιμό τους που δεν μπορούν ούτε να κρύψουν τον τρόμο για τις ζωούλες τους. Ας τους καθησυχάσουμε για μία ακόμα φορά.

Η εργατική τάξη δεν είχε και δεν έχει σκοπό να αφανίσει τους αστούς ως ανθρώπινες υπάρξεις. Την εξουσία τους θέλει να ανατρέψει. Να δώσει σ' αυτούς και τα τέκνα τους τη θέση που τους αρμόζει ανάμεσα στις άλλες ανθρώπινες υπάρξεις, σ' ένα καθεστώς ισότητας ανάμεσα σ' ανθρώπους που για να ζήσουν χύνουν και ένα δράμι ιδρώτα. Τόσο λίγο είναι αυτό που ζητάνε οι εργάτες. Να ανατρέψουν ένα σύστημα που είναι από τους λόγους ύπαρξής του εχθρικό για τη μεγάλη πλειοψηφία του πληθυσμού, τελικά και αντιδημοκρατικό. Απλά πράγματα ζητάνε οι εργάτες. Και βρίσκουνε απέναντί τους πάνοπλους στρατούς, νόμους κι αστυνόμους. Βρίσκουνε απέναντί τους πρέζα που διαλύει το μυαλό. Βρίσκουνε απέναντί τους απολύσεις, ανεργία, τρόμο για το αύριο.

«

Ναι, βεβαίως, έχουμε και φαινόμενα κρατικής βίας και τρομοκρατίας» ομολογούν οι αστοί, αλλά, συμπληρώνουν, αυτά δε δικαιολογούν «μια αυτοδικία σε καθεστώς δημοκρατικό, δεν μπορεί να είναι αριστερή πράξη». Νάτος κι ο πόνος τους για την τιμή της Αριστεράς. Πρώτον τι σημαίνει αυτοδικία; Ποιος αυτοδικεί; Η εταιρία «Ολυμπιακό Χωριό» ή οι οικοδόμοι που απεργούν;

Ποιος αυτοδικεί; Ο Ανωμερίτης όταν διατάσσει επιστράτευση των απεργών, ή ο κρεμασμένος στον καταπέλτη συνδικαλιστής;

Ποιος αυτοδικεί; Η κυβέρνηση με τις τιμές για το βαμβάκι ή οι αγρότες που σπρώχνονται να κλείσουν το δρόμο μπας κι ακουστούν;

Ποιος αυτοδικεί; Οι καναλάρχες που κάνουν καθημερινά μαζικά λοβοτομή σε εκατομμύρια τηλεθεατών ή οι οργισμένοι γονείς που θέλουν να σπάσουν τις τηλεοράσεις μπας και προστατέψουν τα παιδιά τους;

Ας μην τα τραβήξουμε μακριά τα ερωτήματα για το τι είναι αυτοδικία...

Οσοι ανησυχούν για τη βία ας κάνουν μια βόλτα στους δρόμους. Μια επίσκεψη στην «Πετρόλα» της κυρίας Λάτση έχει να δώσει πολλά. Αρκούν ορισμένες παρακάμψεις στη διαδρομή Διόνυσος - παραλία για να συγκεντρωθούν ορισμένα δείγματα βίας. Ας δοκιμάσει όποιος θέλει να περπατήσει αμέριμνος σ' έναν οποιονδήποτε δρόμο της Πολιτείας. Και μετά ας κατέβει στην Κάτω Κηφισιά. Οποια πόρτα κι αν χτυπήσει θα μάθει τι είναι βία στον καιρό της δημοκρατίας. Τι σημαίνει να ζεις με το επίδομα ανεργίας. Τι σημαίνει να ζεις χωρίς καν το επίδομα ανεργίας. Τι συμβαίνει σ' ένα σπίτι, που δουλεύει μόνο ένας, τη μέρα που πλακώνουν οι λογαριασμοί. Τι τρώνε τα παιδιά σ' αυτό το σπίτι. Σ' αυτές τις γειτονιές πόσα παιδιά μπορούν να έχουν τα αυτονόητα: τα τετράδια που διατάσσει η δασκάλα να είναι ακριβώς αυτά, το κολυμβητήριο, τα αγγλικά, δε συζητάμε για χορό και τέτοια...

Ας κατέβει και παρακάτω. Κατά Μεταμόρφωση μεριά, αυτές τις μέρες στήνεται το μνημείο για τα θύματα του σεισμού. Εκεί να δεις βία. Κι ακριβώς απέναντι στα ερείπια της «Ρικομέξ». Λίγο πιο μέσα στο Μενίδι. Οπου ευγενικοί μπάτσοι ανά τετράγωνο ξεφτιλίζουν όποιον καβαλά μηχανάκι, σέρνουν στο τμήμα όποιον δεν τους αρέσει η φάτσα του. Δίπλα είναι το Ζεφύρι. Ας πάει να ρωτήσει ποιοι πλασάρουν την ηρωίνη στους φτωχοδιάβολους που πουλάνε τα «φιξάκια». Δεν είναι οι Τσιγγάνοι.

Θέλει βία; Ας κοιτάξει τη χωματερή. Οπου τα βόρεια προάστια θεωρούν αυτονόητο να πετάνε τα σκουπίδια τους για να μένουν μακριά από την μπόχα οι βίλες στο Γραμματικό και το Μαρκόπουλο. Ας κατέβει μέχρι τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, άμα έχει νοτιά. Θα δει τη βία να πλανιέται στον αέρα με τη μορφή ρύπων που κάνουν τη ζωή αφόρητη. Κι από κει ας περάσει απέναντι, κατά Πέραμα μεριά. Να δει τη βία στα πρόσωπα της ανεργίας. Να δει πώς κυνηγάς το μεροκάματο στα καζάνια του θανάτου αν είσαι δυο και τρεις μήνες χωρίς δεκάρα. Ας έρθει απόγευμα στο λιμάνι, να δει τη βία στους χώρους της πρέζας. Ας έρθει πρωί, στα λουσάτα εφοπλιστικά γραφεία, όπου ο ναυτικός γίνεται σκουπίδι για ένα μπάρκο με αμφίβολο γυρισμό.

Πού θέλει να πάμε; Στις γειτονιές που πνίγονται με το πρώτο νερό στον Κηφισό; Στην κατ' όνομα Καλλιθέα. 'Η στα Πετράλωνα. Δεν τους καλούμε στα Πατήσια και τα Σεπόλια. Παραείναι βαριά για τις αντοχές τους. Στην Ομόνοια όμως, αξίζει μια βόλτα. Ακόμα και τώρα που την έχουν καθαρίσει. Ενα βλέμμα στις στοές τα βράδια διδάσκει.

Ισως να μη χρειάζεται τόσο ταξίδι. Ας προσπαθήσει για λίγο να ζήσει σαν κάποιος καθημερινός άνθρωπος. Τότε θα καταλάβει τι σημαίνει καθημερινές πράξεις πολιτικής βίας. Από την ώρα που ξυπνάς χάραμα και ένα άθλιο δίκτυο συγκοινωνιών σου κλέβει δυο πολύτιμες ώρες ζωής μέχρι να φτάσεις, με την ψυχή στο στόμα, στη δουλιά σου. Ως τον διαρκή εξευτελισμό στο γραφείο, στο εμπορικό, στη βιοτεχνία. Κι ύστερα πάλι στο δρόμο του γυρισμού. Για τα υπνωτήρια που είναι οι γειτονιές μας. Τελικά, είναι ή δεν είναι πράξεις πολιτικής βίας όλα εκείνα που επιτρέπουν σε μια δράκα κηφήνων να κάνει τρελή ζωή, σε βάρος εκατομμυρίων που δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει;

Ας μπει ένα τέλος σ' αυτήν την υποκρισία. Ορισμένοι επιδιώκουν τώρα που η μπόχα της τάξης τους απλώθηκε παντού (μπόχα της τάξης τους είναι όσα πλασάρουν από τα κανάλια τους ως αποκαλύψεις για τη «17Ν» και ιδεολογικά και άμεσα πρακτικά) να αξιοποιήσουν κι αυτήν την ιστορία για να πάρουν με όρους ιστορίας διάφορες ρεβάνς.

Κι επειδή η σιωπή δεν είναι κέρδος για τη δημοκρατία, ας μιλήσουμε και για την «αυτοδικία». Αν αυτοδικία εννοούν τους αγρότες που μπλοκάρουν τους δρόμους, χίλιες φορές να αυτοδικήσουν. Αν αυτοδικούν οι χιλιάδες άνεργοι την ώρα που κλείνουν το δρόμο διαδηλώνοντας, χίλιες φορές να αυτοδικήσουν. Αν είναι οι απολυμένοι που κάνουν κατάληψη του εργοστασίου, χίλιες φορές να αυτοδικήσουν. Αν αυτοδικία είναι η απεργία, θεόσταλτη είναι. Χίλιες φορές τέτοιες αυτοδικίες απ' όσους τους κλέβουν το ψωμί από το τραπέζι, παρά αυτό το νεκροταφείο που ορισμένοι ονομάζουν δημοκρατία τους.

Τι να κάνουμε; Σε ταξική κοινωνία ζούμε, αυτό που είναι δημοκρατικό για τους επάνω δεν είναι δημοκρατικό για τους κάτω. Ποτέ δεν ήταν, ποτέ δεν μπορεί να γίνει. Αυτή ακριβώς η βία που δήθεν αποκηρύσσουν οι αστοί, είναι αυτή και μόνο αυτή που τους έφερε και τους κρατά στην εξουσία τους. Οτι σήμερα η κυρία Δαμανάκη και οι ομοτράπεζοί της ζητούν από τους υπηκόους όχι μόνο να τρώνε τη φόλα, αλλά και να χειροκροτάνε, είναι κάτι που αφορά την ίδια και την παρέα της. Ομως, τους αρέσει δεν τους αρέσει, η έννοια της ανατροπής της εξουσίας τους ήταν, είναι και θα παραμείνει από τις πλέον ελκτικές. Το «σφάξε με αγά μου να αγιάσω» δεν ταιριάζει στην εργατική τάξη.

Τέλος, επειδή μας έχουν «πρήξει» μ' αυτούς που αφαιρούν ανθρώπινες ζωές: Δικοί τους υπάλληλοι είναι. Γιατί πρέπει να τρέμουμε οι υπόλοιποι. Και δεν ξεχνάμε ότι ταξικό πόλεμο έχουμε. Αυτοί έχουν κάθε λόγο να τρέμουν για την έκβασή του κι εμείς κάθε λόγο να δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό, ώστε αυτή η έκβαση να βρει νικητή μόνο την εργατική τάξη και τ' άλλα λαϊκά στρώματα. Η δημοκρατία τους δε μας χωρά όλους. Και η δική μας δεν τους χρειάζεται!


Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Οι ανακοινώσεις των κομμάτων (2013-11-02 00:00:00.0)
Δεν έγιναν οι εκλογές του νέου αντιδραστικού νόμου (2012-02-16 00:00:00.0)
Χρονικό προαναγγελθέντος θανάτου από μια πολιτική που βλέπει εχθρό το λαό (2008-12-09 00:00:00.0)
Σπέρνουν ψέματα για να θερίσουν κέρδη (2008-11-11 00:00:00.0)
Είδαν την εικόνα τους και «τρόμαξαν» (2007-06-19 00:00:00.0)
Είναι γελασμένοι... (1998-09-23 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ