Τετάρτη 21 Αυγούστου 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
Στο έλεος της ασυδοσίας του κεφαλαίου

Ενοίκια, κέντρα αδυνατίσματος και ηλεκτρικά είδη έχουν την «πρωτιά» στις καταγγελίες των καταναλωτών που δέχτηκε στην τηλεφωνική γραμμή «1720» το υπουργείο Ανάπτυξης στο οκτάμηνο από το Γενάρη μέχρι τις τελευταίες μέρες. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν 3.101 τηλεφωνήματα καταναλωτών από τα οποία τα 1.865 το πρώτο και 1.236 το δεύτερο τετράμηνο. Στο σύνολο των παραπόνων - καταγγελιών 1.201 αφορούσαν τα ενοίκια, 572 τα ινστιτούτα αδυνατίσματος και 222 τα ηλεκτρικά είδη.

Τα λιγότερα φαίνεται ότι συγκέντρωσαν η καταναλωτική πίστη (μόλις ένα τηλεφώνημα έχει καταχωρηθεί σ' αυτή την κατηγορία), οι πωλήσεις με δόσεις (3), τα εστιατόρια - καφέ και χώροι αναψυχής (7) και ο δημόσιος τομέας (8 τηλεφωνήματα).

Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή του το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) καλεί τους καταναλωτές να «μποϊκοτάρουν» την ακρίβεια «νεκρώνοντας την αγορά» στις 3 Σεπτέμβρη. Με το σύνθημα «ούτε ένα ευρώ στην αγορά» απευθύνεται στους καταναλωτές, καλώντας τους να μην πραγματοποιήσουν εκείνη την ημέρα καμία αγορά. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι τέτοιες μέθοδοι σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν ουσιαστική απάντηση στο καθεστώς της αγοράς που δημιουργεί την ακρίβεια, δεν αγγίζει την ουσία του προβλήματος. Και αυτή είναι η ίδια η ασκούμενη πολιτική της «ελεύθερης αγοράς» που «απελευθερώνει» τη διαμόρφωση των τιμών και μαζί την ασυδοσία των μεγάλων επιχειρήσεων, αυτών που σε μια τέτοια αγορά έχουν «το μαχαίρι και το πεπόνι». Αυτή η πολιτική χρειάζεται συνολική απάντηση, σε κάθε της διάσταση, από τη διαμόρφωση των τιμών και τον έλεγχο των κερδών των επιχειρήσεων μέχρι τη διαμόρφωση των λαϊκών εισοδημάτων και την αναδιανομή των εισοδημάτων που επιχειρείται με κάθε τρόπο σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων. Μέθοδοι όπως αυτή που προτείνει το ΙΝΚΑ δεν μπορούν παρά να αποτελούν αποσπασματικές αντιδράσεις για εντυπωσιασμό, που τελικά αφήνουν στο απυρόβλητο τους μεγάλους τζίρους και τα υπερκέρδη, που δημιουργεί αυτή η πολιτική. Εξάλλου, αξίζει να σημειωθεί κι αυτό, δεν είναι τυχαίο ότι τακτικές όπως αυτή που επιλέγει το ΙΝΚΑ, χαιρέτισε χτες με δηλώσεις του και ο υπουργός Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλος, πράγμα το οποίο αποδεικνύει ακριβώς αυτό: η κυβερνητική πολιτική της ευθυγράμμισης με τα μονοπώλια και τις επιχειρήσεις που στις πλάτες των καταναλωτών αυγατίζουν τα προκλητικά κέρδη τους, δεν απειλείται από αντιδράσεις του τύπου που προτείνει το ΙΝΚΑ.

Οι ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ

«Υπερβολικά» χαρακτηρίζει τα όσα καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας για ανατιμήσεις σε είδη σούπερ μάρκετ ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΣΕΣΜΕ). Οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ ισχυρίζονται ότι αυξήσεις της τάξης του 10% - 20% - 30% «υπήρξαν και υπάρχουν μόνο σε μεμονωμένες περιπτώσεις», τις οποίες εντοπίζει σε «μικρά ή εποχιακά καταστήματα, τουριστικές περιοχές και παρόμοια». Οσον αφορά στους ίδιους υποστηρίζουν ότι στα σούπερ μάρκετ οι «μέσες», όπως σκόπιμα τις χαρακτηρίζουν, αυξήσεις «από την αρχή του χρόνου δεν ξεπερνούν το 2,5% - 3%».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ