«Υπό διωγμόν» το Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο στο Λύκειο
Το «Ελεύθερο σχέδιο» και το «Γραμμικό» αποτελούν ειδικά μαθήματα στα οποία διαγωνίζονται οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Η γνώση τους είναι απαραίτητη και η επίδοση σ' αυτά έχει ειδικό βάρος, με υψηλό συντελεστή βαθμολογίας, για την εισαγωγή στις σχολές Αρχιτεκτονικής και στη Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών (ΤΕΙ), ενώ η θετική επίδοση, ειδικά στο «Ελεύθερο σχέδιο», αποτελεί μία από τις κυριότερες προϋποθέσεις εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η πλήρης, λοιπόν, διδασκαλία των ειδικών αυτών μαθημάτων στο Λύκειο θα έπρεπε να έχει διασφαλιστεί από την πολιτεία και τα προγράμματα σπουδών.
«Η υπεύθυνη αντιμετώπιση των υπαρκτών αυτών διδακτικών προβλημάτων» υπογραμμίζει η Ζ. Χατζή, «επιβάλλει την άμεση τροποποίηση του ισχύοντος προγράμματος, έτσι ώστε η διδασκαλία των μαθημάτων "Ελεύθερο σχέδιο" και "Γραμμικό σχέδιο", να πάψει να αποτελεί εικονική πραγματικότητα». Οι καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων στη Μέση Εκπαίδευση ζητούν την «Ενταξη του μαθήματος επιλογής "Ελεύθερο σχέδιο" στη Γ΄ Λυκείου (και στις τρεις κατευθύνσεις). Αποκατάσταση της διδασκαλίας του "Ελεύθερου σχεδίου" στην τεχνολογική κατεύθυνση της Β΄ Λυκείου. Τα ειδικά μαθήματα "Ελεύθερο σχέδιο" και "Γραμμικό" να μπορούν να επιλεγούν από τους μαθητές και τα δύο και όχι μόνο το ένα από αυτά. Απαραίτητα να εφαρμόζεται το συνεχόμενο δίωρο για τα μαθήματα αυτά».
Ακόμη, «να υπάρχει η δυνατότητα συγκρότησης τμημάτων Ελεύθερου σχεδίου ή Γραμμικού σχεδίου με ελάχιστο αριθμό πέντε και μέγιστο αριθμό δέκα μαθητών. Εάν ένα τμήμα συγκροτείται με περισσότερους των 10, να χωρίζεται σε δύο, πράγμα που υπαγορεύεται από τον εργαστηριακό χαρακτήρα των μαθημάτων αυτών, που σε κάθε περίπτωση η διδασκαλία τους γίνεται κάτω από περιορισμούς και δυσμενείς όρους, όπως η ανυπαρξία κατάλληλα διαμορφωμένων αιθουσών κ.ά. Να δοθεί η πρόσθετη διδακτική στήριξη στο Ελεύθερο σχέδιο και στο Γραμμικό σχέδιο και στις τρεις τάξεις του Λυκείου». Τέλος, οι καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων επισημαίνουν πως η προβολή των παραπάνω προτάσεων δε σημαίνει ότι λησμονούν τα προβλήματα της καλλιτεχνικής παιδείας που είναι πολύ ευρύτερα. Υπενθυμίζουν ότι «τα καλλιτεχνικά μαθήματα πρέπει να περιλαμβάνονται όχι μόνο στα μαθήματα επιλογής, αλλά και στα μαθήματα γενικής παιδείας, σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, απ' όπου τώρα έχουν εξοστρακιστεί».