Κυριακή 30 Νοέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
Από το κακό στο χειρότερο

Εκτενή αποσπάσματα από τα τέσσερα ευρω - σενάρια της συμφοράς

Το πρώτο σενάριο ονομάζεται - λατινιστί - «Status Quo» και προβλέπει «την παράταση του ισχύοντος καθεστώτος μετά τις 30 Ιουνίου του 2006» ωστόσο «η κατάσταση της αγοράς θα σημειώσει σημαντική εξέλιξη». Βάσει αυτού του σεναρίου οι τιμές στην κοινοτική αγορά θα μειωθούν «λόγω των διαπραγματεύσεων στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου», ωστόσο ακόμη θα παραμείνουν «στο επίπεδο του τριπλάσιου της παγκόσμιας αγοράς». «Με αυτό ως δεδομένο, αναφέρεται στην Εκθεση, σε περίπτωση αρνητικού αποτελέσματος για την ΕΕ στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων του ΠΟΕ..., προσομοιάζει προς εκδοχή δραστικής μείωσης της ζαχαροπαραγωγής στην Ευρώπη». Επομένως «θα επερχόταν μείωση του αριθμού ζαχαροβιομηχανιών παραγωγής ίση προς εκείνη που παρατηρήθηκε κατά τη διαδικασία εξορθολογισμού του κλάδου που κατέληξε στην παύση λειτουργίας του 25% του αριθμού εργοστασίων μεταξύ 1992 και 2000». Στη συνέχεια αναφέρεται ότι αυτό το σενάριο δεν ανταποκρίνεται στις παραμέτρους που θέτει ο ΠΟΕ, «οπότε δε θα απαντούσε στις πολυάριθμες επικρίσεις που έχουν διατυπωθεί ιδίως όσον αφορά την απουσία ανταγωνισμού» ενώ «μεταξύ των γεωργικών εκμεταλλεύσεων θα εξακολουθούσαν να υπάρχουν οι σημερινές στρεβλώσεις» (σ.σ. όπου «στρεβλώσεις» βλέπε: «επιδοτήσεις»).

Το δεύτερο σενάριο ακούει στο όνομα «καθορισμένες ποσοστώσεις» και σύμφωνα με την έκθεση «παρέχει δυνατότητα νέων επενδύσεων, με τιμές σημαντικά μειωμένες» οπότε και «προκαλεί το ενδιαφέρον πολυάριθμων παραγόντων του τομέα». Η Εκθεση επισημαίνει ότι αυτό το σενάριο αντιστοιχεί αναπόφευκτα «σε σημαντικά μειωμένες ποσοστώσεις παραγωγής σε σχέση με τις τωρινές. Υπό το πρίσμα επαναδιαπραγμάτευσης του καθεστώτος, η λύση των καθορισμένων ποσοστώσεων θα ήταν δυνατό να προβλεφτεί σε κοινοτικό πλαίσιο για τη ρύθμιση της μεταφοράς ποσοστώσεων παραγωγής μεταξύ ζωνών καλλιέργειας, με επιδίωξη κατά τον τρόπο αυτό θέσπισης αποκεντρωμένου μηχανισμού εξισορρόπησης μεταξύ, αφ' ενός, της λογικής της συνοχής και, αφ' ετέρου, της κατανομής ποσοστώσεων με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα». Σε απλά ελληνικά δηλαδή, αυτό το σενάριο σημαίνει δραστική μείωση των σημερινών ποσοστώσεων και επανακατανομή τους σε νέες ζώνες παραγωγής σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, επανακατανομή που θα γίνει βάσει ενός μη κρατικού μηχανισμού που θα μοιράσει την πίτα ανάλογα με το τι συμφέρει περισσότερο τους μεγαλοβιομήχανους της ΕΕ. Σ' αυτό το σενάριο τονίζεται «η ενίσχυση των κινήσεων συγκέντρωσης της παραγωγής», δηλαδή έντασης του ρυθμού ξεκληρίσματος των μικρομεσαίων παραγωγών.

Το τρίτο σενάριο προβλέπει «μείωση τιμών» (αυτό είναι και το όνομά του) τονίζοντας ότι αν επιλεγεί αυτό «θα παρέχει (στην ΕΕ) τη δυνατότητα ικανοποίησης των εξωτερικών της υποχρεώσεων με λιγότερο σημαντικές συνέπειες στο επίπεδο κοινοτικής παραγωγής» ενώ «για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων της μείωσης τιμών τεύτλου σε περίπτωση ανάγκης, θα μπορούσε να εισαχθεί άμεση στήριξη στο εισόδημα των γεωργών» ωστόσο η Εκθεση επισημαίνει ότι «οι άμεσες ενισχύσεις θα παρέχονται για περιορισμένο πλήθος εκταρίων» και μάλιστα για μικρό χρονικό διάστημα: «Οι ποσοστώσεις παραγωγής θα καταργηθούν όταν θα έχουν σταθεροποιηθεί τα επίπεδα εισαγωγών και παραγωγής. Η κατάργηση αυτή θα είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του ανταγωνισμού και των ενδοκοινοτικών εμπορικών συναλλαγών προς όφελος των πλέον ανταγωνιστικών παραγωγών».

Το πλέον αρνητικό σενάριο που επεξεργάζεται η ΕΕ, είναι αυτό της πλήρους «ελευθέρωσης» της παραγωγής δηλαδή την «κατάργηση της στήριξης εσωτερικών τιμών της ζάχαρης και του τεύτλου καθώς και το τέλος των ποσοστώσεων παραγωγής και των ποσοτικών και δασμολογικών περιορισμών στις εμπορικές συναλλαγές. Η παραλλαγή αυτή, αναφέρει η Εκθεση, υποστηρίζεται από τους πλέον ανταγωνιστικούς εξαγωγείς ζαχαροκάλαμου, από μέρος των γεωργοεπισιτιστικών βιομηχανιών που χρησιμοποιούν ζάχαρη, ορισμένες από τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που ασχολούνται με την ανάπτυξη, τους αντιπροσώπους καταναλωτών και από όσους, όπως ο ΟΟΣΑ, επικρίνουν την απουσία ανταγωνισμού και την αναποτελεσματικότητα της διάθεσης πόρων στο πλαίσιο της σημερινής ρύθμισης των αγορών». Η Εκθεση επισημαίνει ότι «οι Ευρωπαίοι παραγωγοί θα δουν την αποδοτικότητά τους να τίθεται σοβαρά σε κίνδυνο και θα ήταν δυνατό να αντιμετωπίσουν δυσκολίες προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί» ωστόσο προσθέτει ως θετικό στοιχείο του σεναρίου ότι «όταν δε θα υφίστανται μέσα ρύθμισης (της τιμής και του εισοδήματος), η μείωση του παραγωγικού δυναμικού θα θίξει κατά προτεραιότητα τις λιγότερο αποδοτικές εγκαταστάσεις. Λόγω έλλειψης εναλλακτικών αγορών, το κλείσιμο απομονωμένων μονάδων παραγωγής θα ήταν δυνατό να οδηγήσει και σε πλήρη παύση της τευτλοκαλλιέργειας σε ορισμένες ζώνες, με συνέπειες μερικές φορές σημαντικές για την αποδοτικότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων».

«Η επιρροή στο εισόδημα των γεωργών και οι αποζημιώσεις»

Οι υπηρεσίες της Επιτροπής διαβλέπουν το αυτονόητο, ότι δηλαδή «η μείωση της παραγωγής και των τιμών θα έχει επιρροή στο εισόδημα των γεωργών» αφ' ενός και αφ' ετέρου «θα έχει ως αποτέλεσμα την ολίσθηση προς ανταγωνιστικές καλλιέργειες» και σύμφωνα με τις προσομοιώσεις που έγιναν από το «Δίκτυο γεωργικών λογιστικών πληροφοριών, η μείωση εισοδήματος σε εκμετάλλευση τεύτλων που ακολουθεί μείωση κατά 50% της καθαρής μέσης τιμής του τεύτλου μετά από ενδεχόμενη υποκατάσταση από τις ανταγωνιστικές καλλιέργειες, δεν αναμένεται ότι θα υπερβεί το -15%». Ποσοστό μείωσης που για τους Ελληνες καλλιεργητές θα είναι ακόμη μεγαλύτερο αφού το «εγχώριο» υπουργείο Γεωργίας ούτε καν μπορεί να φανταστεί ποιες είναι αυτές οι «ανταγωνιστικές καλλιέργειες»...

Στη συνέχεια υπογραμμίζεται ότι το πρόβλημα της προσαρμογής στο νέο καθεστώς εντοπίζεται κυρίως «στις μικρές εκμεταλλεύσεις με μέση έκταση τευτλοκαλλιέργειας κάτω των 5 εκταρίων και η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει το 55% του συνολικού αριθμού εκμεταλλεύσεων με τεύτλα», ενώ αντίθετα εκμεταλλεύσεις άνω των 120 εκταρίων θα έχουν «τη δυνατότητα να μεταβούν ευκολότερα προς ανταγωνιστικές καλλιέργειες ήδη παρούσες στην εκμετάλλευση» με αποτέλεσμα «η μείωση του εισοδήματος που θα επακολουθήσει τη μείωση της τιμής του τεύτλου να απορροφηθούν ευκολότερα». Τέλος προτείνεται να δοθούν κάποιες «αντισταθμίσεις» που θα αντιπροσωπεύουν το 50% της μείωσης του εισοδήματος «εντός του ορίου των 5 πρώτων εκταρίων».


Φώτης ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Προδιαγεγραμμένη συρρίκνωση με βαριές συνέπειες για το λαό (2014-07-13 00:00:00.0)
Ψευτομπόνους στους παραγωγούς (2007-10-24 00:00:00.0)
...και οι χαμένοι (2006-12-05 00:00:00.0)
Ερχεται νέα πίκρα... (2004-07-21 00:00:00.0)
Αιτήματα επιβίωσης της αγροτιάς (1999-01-16 00:00:00.0)
Σε διωγμό η καλλιέργεια τεύτλων (1997-08-09 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ