Κυριακή 4 Απρίλη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Υπερδιπλάσιο κόστος και προχειρότητες

Οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο Φαληρικό Ορμο
Οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο Φαληρικό Ορμο
Ο «κούκος αηδόνι», όμως, θα στοιχίσουν τελικά στον ελληνικό λαό και τα έξι ολυμπιακά έργα που έχει στην ευθύνη του το ΥΠΕΧΩΔΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα το κόστος των έργων αυτών έφτασε στα 627,5 εκατομμύρια ευρώ (214 δισ. δρχ.), έναντι 101 δισ. δρχ. που είχε ανακοινώσει το 2000 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, μόλις ανέλαβε την ευθύνη υλοποίησής τους, δηλαδή έχει υπερδιπλασιαστεί...

Το κόστος των έργων αυτών αυξάνεται περίπου με γεωμετρική πρόοδο. Αρκεί να φανταστεί κανείς ότι το κόστος που είχε εγκρίνει γι' αυτά η Διυπουργική Επιτροπή στις 19 Ιούνη 2001 ανερχόταν σε 139 δισ. δρχ., ενώ στην Εκθεση που επέδωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ στη ΔΟΕ το Μάρτη του 2002 υπολογιζόταν σε 556.100.000 ευρώ, δηλαδή 190 δισ. δρχ.!

Πρωταθλητής στην υπέρβαση του κόστους από τα έργα αυτά μπορεί άνετα να αναδειχτεί το Ολυμπιακό Κέντρο του Ελληνικού, αφού αυξήθηκε ούτε λίγο ούτε πολύ 17 φορές (!), ενώ ακολουθούν οι εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά, με υπέρβαση περίπου 90%. Πάντως, υπάρχουν και τα έργα στο Γουδί, τα οποία στοίχισαν 11,5 εκατ. ευρώ λιγότερο από όσο προϋπολογιζόταν, καθώς αφαιρέθηκαν ορισμένες εγκαταστάσεις. Αναλυτικότερα, το κόστος των έξι έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως διαμορφώνεται σήμερα (σε παρένθεση το ποσόν που αρχικά είχε προϋπολογιστεί), έχει ως εξής:

  • Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά: 113.500.000 ευρώ (68.150.000 ευρώ).
  • Κέντρο Κωπηλασίας Σχινιά: 76.302.000 ευρώ (75.700.000 ευρώ).
  • Ολυμπιακό Συγκρότημα Φαληρικού Ορμου: 203.000.000 ευρώ (170.300.000 ευρώ, που είχε φτάσει μετά την αναθεώρηση των μελετών).
  • Ολυμπιακό Συγκρότημα στο Γουδί: 32.521.000 ευρώ (44.000.000 ευρώ).
  • Ολυμπιακό Συγκρότημα Ελληνικού: 173.000.000 ευρώ (10.400.000 ευρώ).
  • Ολυμπιακό Κέντρο Κανό - Σλάλομ στο Ελληνικό: 29.350.000 ευρώ (10.400.000 ευρώ).

Ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού
Ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού
Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με τις συμβάσεις που είχε υπογράψει η προηγούμενη κυβέρνηση, οι εργολάβοι θα πάρουν και πριμ δισεκατομμυρίων, αν παραδώσουν εμπρόθεσμα τα έργα. Το μπόνους αυτό, μάλιστα, το είχε παραδεχτεί η προηγούμενη υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου σε δηλώσεις της στις 23 Γενάρη του 2003...

Δεν ξέρουμε, βέβαια, αν τελικά οι εργολάβοι θα διεκδικήσουν τα συγκεκριμένα πριμ, ωστόσο το κόστος των συγκεκριμένων έργων αναμένεται να τραβήξει κι άλλο την ...ανηφόρα, είτε με ποσά «επίσπευσης» που θα δοθούν, είτε λόγω πρόσθετων εργολαβιών που θα γίνουν για έργα απαραίτητα, που όμως «ξεχάστηκαν». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα έργα πρασίνου και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού, που, όπως παραδέχτηκε επιτόπου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, θα γίνουν με πρόσθετη εργολαβία...

Και υπερβάσεις
και ...«ράβε - ξήλωνε»

Ανάλογες υπερβάσεις, όμως, παρατηρούνται και στα λεγόμενο οδικά έργα για την εξυπηρέτηση των Ολυμπιακών Αγώνων, που επίσης εκτελούνται με ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Είναι ήδη γνωστό ότι, μετά το «κανόνι» που έριξε η «Ευρωπαϊκή Τεχνική», το τμήμα αυτό της Μαραθώνιας Διαδρομής εκτελείται εσπευσμένα από άλλη εταιρία που έχει δώσει «αρνητική έκπτωση», δηλαδή αυξημένη τιμή σε σχέση με τον προϋπολογισμό. Ενα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο του τραμ, το οποίο, όπως παρατήρησε ο υπουργός Μεταφορών προχωρά με τον ...αραμπά και θα χρειαστούν μέτρα επίσπευσης. Οπως δήλωσε ο υπουργός, θα χρειαστεί να δουλεύουν τρεις βάρδιες, που σημαίνει ανάλογη αύξηση του κόστους. Επίσης, είναι γνωστό ότι μετά τις πλημμύρες στον Κηφισό, και την αναδιαμόρφωση της μελέτης, το τελευταίο τμήμα της κάλυψής του θα στοιχίσει περί τα 40 δισ. δρχ. παραπάνω. Επίσης, αρκετά χρήματα στοίχισε η μελέτη για το στέγαστρο Καλατράβα στον κόμβο του μετρό και του προαστιακού στη διασταύρωση της Αττικής Οδού της Νερατζιώτισσας, το οποίο τελικά ούτε καν θα κατασκευαστεί...

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι σε αρκετά από τα έργα αυτά, λόγω καθυστερήσεων και του εσπευσμένου χαρακτήρα εκτέλεσής τους θα χρειαστεί, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες να γίνουν κατασκευαστικές αλλαγές ή συμπληρώσεις, που θα στοιχίσουν τεράστια κονδύλια στον ελληνικό λαό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα «ράβε - ξήλωνε» αποτελεί η λεωφόρος Βάρης - Κορωπίου, η οποία κατασκευάζεται τώρα όπως - όπως χωρίς να περιληφθούν τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας. Επίσης, κατά μήκος της κλειστής λεωφόρου της Μαραθώνιας Διαδρομής οι παράπλευροι οδοί προβλέπεται πλέον να γίνουν - με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς κόστους και ταλαιπωρίας των περιοίκων - μετά τους Ολυμπιακούς...

Και, βέβαια, πολλά ερωτηματικά για το κόστος και τις αποζημιώσεις διάφορων εργολάβων υπάρχουν για το έργο του προαστιακού, ευθύνης υπουργείου Μεταφορών, που ξεκίνησε με τυμπανοκρουσίες να κατασκευαστεί από τον Πειραιά ως τα Σπάτα, ενώ τώρα το μόνο τμήμα που αναμένεται να υλοποιηθεί (κι αυτό κουτσουρεμένο και μάλλον μετά τους Ολυμπιακούς) είναι το τμήμα Μενίδι - Σπάτα...


Ρεπορτάζ:
Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ - Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Και υπερβάσεις και ...«μπόνους»! (2003-01-24 00:00:00.0)
Ο ελληνικός λαός θα πληρώσει και τις κακοτεχνίες! (2002-11-22 00:00:00.0)
Αρχισαν οι παράπλευρες απώλειες... (2001-10-10 00:00:00.0)
Κυβερνητικά «μαγειρέματα» για τον προϋπολογισμό (2001-06-17 00:00:00.0)
Αναζητείται ακόμη φόρμουλα για τα "πανωπροίκια" (1997-03-15 00:00:00.0)
Εκατόμβη δισεκατομμυρίων (1996-10-06 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ