Κυριακή 28 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΔΙΕΘΝΗ
Σκέψεις για τα νησιά του Αιγαίου...

Υπάρχουν ζητήματα, που, ενώ τυπικά παρουσιάζονται πως ανήκουν στην εσωτερική πολιτική, στην πραγματικότητα και με προσεκτικότερη εξέταση διαπιστώνεται ότι η αλληλεξάρτησή τους με την εξωτερική πολιτική είναι τόσο ισχυρή, ώστε να μη χωρά τέτοια διάκριση. Αλλωστε, στην εποχή της χυδαίας «παγκοσμιοποίησης» και της ευρω-ενωσίτικης υποταγής, καταντά άθλος η πραγματική διάκριση μεταξύ εσωτερικών κι εξωτερικών προβλημάτων, με υποταγή των εσωτερικών, δηλ. των εθνικών, στα κελεύσματα απαιτήσεων των εξωτερικών, δηλ. των ευρω-ενωσίτικων και ΝΑΤΟικών.

Χαρακτηριστικό πρόβλημα των ημερών η ναυσιπλοΐα του Αιγαίου, δηλ. η εξυπηρέτηση των ακριτικών κυρίως νησιών από την ελληνική ναυσιπλοΐα. Μετά την ολική εγκατάλειψη των νησιών του Αιγαίου στα συμφέροντα του πλοιοκτητικού κεφαλαίου, παρουσιάστηκε σε οξύτατη πλέον μορφή το παλιό πρόβλημα της θαλάσσιας εξυπηρέτησής τους, κυρίως κατά τη χειμερινή περίοδο της έλλειψης τουριστικού όγκου. Οι πλοιοκτητικές εταιρίες δηλώνουν χασούρα αυτή την περίοδο, αρνούμενες την τακτική εξυπηρέτηση των νησιών και ζητούν την κατάργηση εκπτώσεων στις τιμές εισιτηρίων σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Το κράτος, είτε υπό πράσινη, είτε υπό γαλάζια ενδυμασία, αναγνωρίζει το πρόβλημα και προσφέρει στους πλοιοκτήτες επιπρόσθετες εξυπηρετήσεις. Ωστόσο, η πλοιοκτησία, κινούμενη στον παλιό εθισμό της ελληνικής αστικής τάξης που είναι η λογική «της βούτας και της αρπαχτής», ζητά όλο και περισσότερα, επαναλαμβάνοντας το παλιό γνωμικό του Ελληνα κεφαλαιοκράτη «κι από τη μύγα ξίγκι». Θα μπορούσε αυτή η πρακτική λογική να θεωρηθεί ως απλό σύμπτωμα της ευρύτερης διεθνούς καπιταλιστικής λογικής του συνεχώς διευρυνόμενου υψηλότερου ποσοστού κέρδους.

Ωστόσο, εδώ παρουσιάζεται η αντίφαση του ρόλου της εθνικής αστικής τάξης ως η εθνικά ιθύνουσα τάξη της κοινωνίας. Αντί, δηλαδή, να προστατεύσει τα εθνικά συμφέροντα έστω και σε συνθήκες διεθνώς αρνητικές, αντίθετα γίνεται παράγων εθνικής ανωμαλίας. Εξηγούμαι: Είναι γνωστό ότι η διάσπαρτη παρουσία ελληνικών νησιών στο Αιγαίο από τα πανάρχαια χρόνια ήταν ζήτημα στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα. Τα νησιά του Αιγαίου αποτέλεσαν ιστορικό λίκνο της Ελλάδας, που επιβεβαιώνεται με τους γνωστούς αρχαίους πολιτισμούς Κυκλαδικός, Μινωικός, Ιωνικός κλπ.

Η Ελλάδα χωρίς τα νησιά της δε θα μπορούσε να κρατήσει ούτε την ενδοχώρα της. Αυτό σημαίνει ότι η ομαλή διαρκώς εξυπηρέτησή τους είναι όρος μείζονος εθνικής σημασίας. Κι όμως! Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ τα εντάσσουν στην οικονομική τεχνοκρατική πολιτική, ωσάν να πρόκειται για τις ρυθμίσεις την τιμών προϊόντων. Περισσότερο υποταγμένες στη φιλοσοφία της «ελεύθερης αγοράς» και της ευρω-ενωσίτικης απαλλοτρίωσης του κρατικού ελέγχου, παραδίνουν το στρατηγικής σημασίας έλεγχο των νησιών στις αρπάγες του πλοιοκτητικού κεφαλαίου.

Υιοθετώντας την τεχνοκρατική λογική του κέρδους, βάζουν τα νησιά της Ελλάδας στην κλίνη του Προκρούστη. Στην κλίνη, δηλαδή, όπου θα μετρηθούν οι ανάγκες των νησιών του Αιγαίου, σύμφωνα με τους κανόνες του κερδοφόρου Ερμή. Το λεγόμενο ισχυρό κράτος και η συνακόλουθη βία υποκλίνονται και γονατίζουν στον κερδοφόρο θεό και στρέφονται εναντίον των ανθρώπων που φυλάττουν νησιώτικες Θερμοπύλες.

Η ευθύνη των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ είναι μεγίστη και χαρακτηρίζεται εθνικά επικίνδυνη. Υποχρεώνεται το ελληνικό κράτος να αναλάβει τις εθνικές του ευθύνες για την υπεράσπιση της ζωής των ακριτικών κυρίως νησιών. Ως μόνη λύση προτείνεται η δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα ναυσιπλοΐας, που θα ρυθμίζει και θα ελέγχει τη νησιωτική θαλάσσια συγκοινωνία. Το μείζονος σημασίας εθνικό κεφάλαιο των νησιών του Αιγαίου δεν μπορεί να αφήνεται στις κερδοσκοπικές διαθέσεις της εφοπλιστικής αστικής τάξης.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ