Σάββατο 15 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΚΡΙΒΕΙΑ
«Καλή χρονιά» με ανατιμήσεις μέχρι και 26,2%

Οι ανατιμήσεις στο παστεριωμένο γάλα και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, που ήρθαν να προστεθούν στις τσουχτερές ανατιμήσεις (μέχρι 29%) που είχαν επιβληθεί το Νοέμβρη του 2004, διαψεύδουν την κυβέρνηση, η οποία υποστηρίζει πως «δεν υπάρχει νέο κύμα ακρίβειας»

Με ανατιμήσεις σε εκατοντάδες είδη καθημερινής κατανάλωσης και μάλιστα είδη διατροφής, με πρώτο και καλύτερο το φρέσκο παστεριωμένο γάλα, η τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά 8,9%, έκανε «ποδαρικό» το 2005. Οι ανατιμήσεις αυτές κάνουν ακόμη πιο δύσκολη τη ζωή στα λαϊκά νοικοκυριά, που από το τελευταίο τρίμηνο του 2004 βρίσκονται αντιμέτωπα με την όξυνση της ακρίβειας, η οποία τροφοδοτείται από τις πολιτικές που ασκούν, τόσο η σημερινή, όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Την ώρα που κυβέρνηση και μεγαλοεπιχειρηματίες επιχειρούν να διαστρεβλώσουν την πραγματικότητα και να περιορίσουν την έκταση του προβλήματος της αβάσταχτης ακρίβειας, κάνοντας λόγο για ανατιμήσεις που κυμαίνονται γύρω από το ύψος του πληθωρισμού, η πραγματικότητα τους διαψεύδει περίτρανα.

Η προχτεσινή δήλωση του αρμόδιου υπουργού Ανάπτυξης ότι «δεν υπάρχει νέο κύμα ακρίβειας», θεωρείται - αν όχι προκλητική - τουλάχιστον ατυχής. Οχι μόνον επειδή ο «Ρ» αποκάλυψε πρόσφατα ότι οι ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ είχαν καταθέσει επίσημους καταλόγους στο υπουργείο Ανάπτυξης με τις ανατιμήσεις μέχρι 29%, που είχαν επιβάλει στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοέμβρη, αλλά και επειδή τις τελευταίες μέρες επιβλήθηκαν και νέες ανατιμήσεις σε μια σειρά είδη πρώτης ανάγκης που διακινούνται από τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι νέες ανατιμήσεις, με τις οποίες έκανε ποδαρικό το 2005, επιβλήθηκαν κυρίως σε γαλακτοκομικά και άλλα προϊόντα πρώτης ανάγκης. Συγκεκριμένα, το παστεριωμένο γάλα και τα γαλακτοκομικά ανατιμήθηκαν μέχρι 8,9%, τα γιαούρτια μέχρι 26,2%, τα αλλαντικά μέχρι 18,28%, τα τυριά μέχρι 13,7%, το λάδι μέχρι 6,9%, οι ξηροί καρποί μέχρι 14,4%, οι σφολιάτες - φύλλα για πίτες και προϊόντα με βάση τη σφολιάτα πάνω από 4% κλπ. Τα περισσότερα από τα παραπάνω προϊόντα παράγονται από ορισμένες εταιρίες που συγκεντρώνουν μεγάλο μερίδιο των πωλήσεων στους κλάδους τους.


ICON

Πέρα από τα προϊόντα και τις ανατιμήσεις που περιλαμβάνει ο πίνακας που δημοσιεύουμε, αξίζει να σημειώσουμε ενδεικτικά μια σειρά ακόμα προϊόντα που ανατιμήθηκαν τις τελευταίες μέρες και έχουν σημαντική συμμετοχή στο καθημερινό καλάθι της μέσης οικογένειας. Συγκεκριμένα, καταγράψαμε:

  • Ψωμί σιμιγδάλι 350 γρ. «Μαντά» 5,3%
  • Γιαούρτι «Total» στραγγιστό 200 γρ. «Φάγε»: 4,9%
  • Γλυκοκουταλιές «Φάγε»: 4,3%
  • Φύλλο Βηρυτού 450 γρ. «Κανάκη»: 4,2%
  • Ξινόγαλο «Δροσάτο»: 4%
  • Γάλα «Φάρμα» Plus με σίδηρο 1 λ.: 3,5%
  • Τυρί φέτα σε άλμη «Φάγε»: 3,4%
  • Καφές Φίλτρου «Jacobs Kronung» 250 γρ.: 3%

Οι τελευταίες ανατιμήσεις έρχονται από κοντά σε όλες εκείνες που επιβλήθηκαν σε δεκάδες είδη όλο το προηγούμενο τρίμηνο, κλιμακώνοντας τη λεηλασία των λαϊκών εισοδημάτων. Μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοέμβρη, ο «Ρ» είχε καταγράψει, βάσει των επίσημων τιμοκαταλόγων μεγάλης αλυσίδας, αυξήσεις τιμών σε:

  • Δεκάδες τυριά μέχρι και 28,7%
  • Αλλαντικά μέχρι 13,9%
  • Καθαριστικά απορρυπαντικά μέχρι 14,6%
  • Χαρτικά οικιακής χρήσης μέχρι 16,1%
  • Κρασιά και αλκοολούχα ποτά μέχρι 19,9%
  • Σοκολάτες μέχρι 16,1%
  • Κονσέρβες μέχρι 28,9%
  • Μαρμελάδες μέχρι 4,6%
  • Ζυμαρικά 2,8%


Η νέα «φουρνιά» ανατιμήσεων είναι φανερό ότι πόρρω απέχει από το 2,89%, ποσοστό στο οποίο, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία που δημοσιοποίησε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, ανέρχεται ο μέσος όρος των ανατιμήσεων χονδρικής που γνωστοποίησαν «επισήμως» οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ στο υπουργείο. Τα στοιχεία του υπουργείου έσπευσαν να επιβεβαιώσουν οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ, για τους δικούς τους λόγους.

Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι λίγες βδομάδες πριν ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΣΕΣΜΕ), Ν. Βερόπουλος, δήλωνε σε ραδιοφωνικό σταθμό ότι οι ανατιμήσεις που επιβάλλουν τα σούπερ μάρκετ δεν ξεπερνούν σε ποσοστό αυτές που τους κάνουν οι προμηθευτές τους. Το εάν, τελικά, πράγματι οι αυξήσεις στα τιμολόγια χονδρικής είναι μικρότερες σε ποσοστό και τις φουσκώνουν παραπέρα τα σούπερ μάρκετ ή εάν τα μεγάλα ποσοστά ανατιμήσεων που παρατηρούνται στη λιανική είναι ακριβώς αυτά που επέβαλαν οι βιομήχανοι είναι αδιάφορο στους εργαζόμενους, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση έρχονται αντιμέτωποι με την κερδοσκοπία που εξασφαλίζει παχυλά κέρδη σε βιομήχανους και μεγαλολιανέμπορους με τις ευλογίες της κυβέρνησης.


Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ