Κυριακή 21 Μάη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Με την αμέριστη υποστήριξη της κυβέρνησης...

Μιλούν στο «Ρ» μέλη της Επιτροπής Αγώνα κατά των επεκτάσεων της ΠΕΤΡΟΛΑ

«Το καζάνι της ΠΕΤΡΟΛΑ θα φτάσει μέχρι την κεντρική σας πλατεία!». Η εκβιαστική φράση του Λάτση, το 1973, παίρνει ξανά σάρκα και οστά. Αλλες 16 μονάδες θέλει να προσθέσει ο μεγαλοεπιχειρηματίας στη νεκρή ζώνη μεταξύ της ΠΥΡΚΑΛ και της ΠΕΤΡΟΛΑ. Μόνο εμπόδιο, οι αντιδράσεις των κατοίκων και των φορέων της περιοχής
«Το καζάνι της ΠΕΤΡΟΛΑ θα φτάσει μέχρι την κεντρική σας πλατεία!». Η εκβιαστική φράση του Λάτση, το 1973, παίρνει ξανά σάρκα και οστά. Αλλες 16 μονάδες θέλει να προσθέσει ο μεγαλοεπιχειρηματίας στη νεκρή ζώνη μεταξύ της ΠΥΡΚΑΛ και της ΠΕΤΡΟΛΑ. Μόνο εμπόδιο, οι αντιδράσεις των κατοίκων και των φορέων της περιοχής
Τρία από τα ενενήντα μέλη της Επιτροπής Αγώνα κατά της επέκτασης της «Πετρόλα», μιλούν σήμερα στο «Ρ» και το σοβαρότερο όλων όσων καταγγέλλουν είναι πως ο Λάτσης σχεδιάζει επέκταση της επιχείρησής του, χωρίς να υπάρχει νομικό πλαίσιο που να καλύπτει τέτοιου είδους επεκτάσεις. Μάλιστα, τα μέλη της Επιτροπής τονίζουν πως υπάρχει η πληροφορία ότι η ΠΕΤΡΟΛΑ πιέζει για την τροποποίηση του ΠΔ 84/84, ούτως ώστε να είναι νομιμοφανής η επέκτασή της. Μέρος της συνέντευξης των Αντώνη Χοροζάνη, Χρήστου Χρηστάκη και Νίκου Βιλλιώτη έχει ως εξής:

- Η Επιτροπή Αγώνα κατά της επέκτασης της ΠΕΤΡΟΛΑ κάτω από ποιες συνθήκες αναγκάστηκε να συσταθεί;

- Χρ. Χρηστάκης: Από το 1998 υπήρχαν πληροφορίες για επεκτατικά σχέδια της ΠΕΤΡΟΛΑ στην Ελευσίνα, που επιβεβαιώθηκαν μέσα στο 1999. Αμέσως, απευθυνθήκαμε σε ενεργούς πολίτες της τοπικής κοινωνίας για τη συγκρότηση Επιτροπής, καθότι υπήρχε και η εμπειρία του παρελθόντος. Και θεωρούμε πολύ σημαντικό ότι ανάμεσά μας είναι τέσσερις δήμαρχοι (Ελευσίνας, Μάνδρας, Μαγούλας και Ασπρόπυργου), καθώς και τα Σωματεία Εργαζομένων της ΠΥΡΚΑΛ και των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

- Θέλετε, δηλαδή, εδώ να πείτε πως ο λαός της Ελευσίνας θυμάται κι ακριβώς αυτή η μνήμη είναι που βοηθά το έργο σας και τους αγώνες;

Και τα τρία μέλη της Επιτροπής είναι καταλυτικά στη δήλωση: «Υπάρχει η πληροφορία ότι η ΠΕΤΡΟΛΑ πιέζει για την τροποποίηση του ΠΔ 84/84, ούτως ώστε να είναι νομιμοφανής η επέκτασή της». Η κυβέρνηση θα κάνει πάλι το χατίρι του κ. Λάτση;
Και τα τρία μέλη της Επιτροπής είναι καταλυτικά στη δήλωση: «Υπάρχει η πληροφορία ότι η ΠΕΤΡΟΛΑ πιέζει για την τροποποίηση του ΠΔ 84/84, ούτως ώστε να είναι νομιμοφανής η επέκτασή της». Η κυβέρνηση θα κάνει πάλι το χατίρι του κ. Λάτση;
- Χρ. Χρηστάκης: Ακριβώς έτσι. Κι είναι σημαντικό εδώ να αναφέρουμε ότι στην περίπτωση της ΠΕΤΡΟΛΑ δεν υπήρχε μια βιομηχανία, η οποία προηγήθηκε των οικισμών. Εδώ συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Είχαμε έναν παραθεριστικό οικισμό, η δαντέλα της Ελευσίνας ήταν, μια μικρή λουτρόπολη, κι αναγκαστικά και βίαια ήρθε το '72 ο Λάτσης και με τη βοήθεια της χούντας έκανε αναγκαστική απαλλοτρίωση. Αυτό έχει δημιουργήσει συλλογικά απωθημένα στο θυμικό της κοινής γνώμης εις βάρος της ΠΕΤΡΟΛΑ και εις βάρος του Λάτση. Γιατί εδώ είχαμε επιδρομή εις βάρος της πόλης.

- Τη νέα επέκταση ο Λάτσης τη δικαιολογεί, λέγοντας ότι η εταιρία δεν είναι βιώσιμη και χρειάζεται εκσυγχρονισμός της, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικά τα προϊόντα της; Τι απαντάτε σ' αυτό;

- Χρήστος Χρηστάκης: Οσον αφορά τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, το '98 παρουσίασε κέρδη 4 δισ. και το '99 κέρδη 12 δισ. Είχαμε, δηλαδή, τριπλασιασμό των κερδών της. Πώς δεν είναι βιώσιμη μια τέτοια επιχείρηση;

- Το άλλο επιχείρημά του είναι πως θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Σ' αυτό τι λέτε;

- Αντ. Χοροζάνης: Οταν ο Λάτσης έκανε τις προηγούμενες επεκτάσεις, το '87, μείωσε κατά 200 τις θέσεις εργασίας. Αρα, δεν υπάρχει τέτοιο δίλημμα. Ούτε η βιωσιμότητα της επιχείρησης, ούτε ότι η νέα επέκταση θα εξασφαλίσει νέες θέσεις εργασίας.

- Με ποιους τρόπους σκέφτεστε να ανακοινώσετε στο λαό του Θριασίου τις προθέσεις του Γ. Λάτση;

- Χρ. Χρηστάκης: Με πολλούς. Ενας απ' αυτούς είναι ότι θα διανεμηθεί η ανακοίνωση που έχουμε βγάλει σε 25.000 αντίτυπα σε όλο το Θριάσιο. Ενα δεύτερο είναι ότι θα προχωρήσουμε σε μια μεγάλη εκδήλωση την Ημέρα του Περιβάλλοντος, στις 5 Ιούνη, με συνδιοργανωτές τους δήμους. Από κει και πέρα, θα γίνουν ενδεχομένως παραστάσεις στα υπουργεία, γιατί ακόμα δεν έχει εκδοθεί η άδεια για την επέκταση. Προφανώς, βέβαια, την έχει στο τσεπάκι της όποια ώρα θέλει. Εμείς προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε αυτό το μεσοδιάστημα, μεταξύ της εξαγγελίας της επέκτασής της και της αδειοδότησής της. Ενα ακόμα βήμα είναι η συλλογή υπογραφών. Στόχος μας είναι να μαζευτούν 10 - 12 χιλιάδες υπογραφές. Ηδη, μέσα στην πρώτη βδομάδα έχουν μαζευτεί πάνω από 1.500 - 2.000.

- Πιστεύετε ότι οι αγώνες μπορούν να σταματήσουν τα σχέδια της ΠΕΤΡΟΛΑ;

- Χρ. Χρηστάκης: Μόνο αν είναι έγκαιροι, μόνο αν συμβούν τώρα. Αν υπάρξει αδειοδότηση, τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα.

- Αντ. Χοροζάνης: Πρέπει εδώ να επισημάνουμε ότι η Επιτροπή κατάφερε μέχρι τώρα να συνεδριάσουν όλα τα δημοτικά συμβούλια του Θριασίου, το Νομαρχιακό Συμβούλιο και ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος του Θριασίου. Αναγκάστηκαν να πάρουν θέση και αποφάσεις. Κι όλες οι αποφάσεις είναι κατά της επέκτασης - εκτός απ' το ΔΣ του Μεγάλου Πεύκου - και, μάλιστα, ο Σύνδεσμος έχει προσφύγει κι αυτός στο ΣτΕ για τον αποχαρακτηρισμό της δασικής έκτασης. Που σημαίνει, δηλαδή, ότι ήδη η Επιτροπή έχει παράγει έργο.

- Εάν, τελικά, η επέκταση της ΠΕΤΡΟΛΑ γίνει, τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στη ζωή των κατοίκων;

- Χρ. Χρηστάκης: Υπάρχει, ήδη, σοβαρότατο πρόβλημα ρύπανσης απ' την επέκταση που ο Λάτσης αποκάλεσε εκσυγχρονισμό το 1987. Οι ίδιοι οι εκπρόσωποι της ΠΕΤΡΟΛΑ έχουν παραδεχτεί πως ήδη η βιομηχανία ρυπαίνει την περιοχή. Κι είχαν προσπαθήσει τότε να μας πείσουν ότι αυτή η επέκταση - εκσυγχρονισμός, αυτά τα 6,5 δισ., διατίθενται για την προστασία του περιβάλλοντος και για την καλύτερη παραγωγή προϊόντων. Την είχαν σχεδόν ονομάσει περιβαλλοντική επέκταση! Αποτέλεσμα ήταν να μεσολαβήσει το δυστύχημα του '92 σε πρόσφατα συντηρημένη μονάδα, να σκοτωθούν 14 εργαζόμενοι και να μην τιμωρηθεί κανένας.

Είναι ενδεικτικό πως η μονάδα ντίζελ που έστησαν την περίοδο '87 - '91 είναι η κύρια υπεύθυνη για όλες τις δυσοσμίες που υπάρχουν σήμερα μέσα στην πόλη. Δυσοσμίες έντονες και ενοχλητικότατες. Να αναφέρουμε εδώ πως η ρύπανση στην περιοχή εσκεμμένα δε μετριέται. Ολα αυτά τα λέω για να τονίσω πως πρόβλημα για την περιοχή υπάρχει ήδη. Εάν συμβεί τώρα η επέκταση, η κατάσταση που θα δημιουργηθεί θα είναι απρόβλεπτα, αλλά και προβλέψιμα τραγική.

- Μετά το τραγικό δυστύχημα του 1992, τι έχει γίνει, όσον αφορά την ασφάλεια των κατοίκων και των εργαζομένων;

- Αντ. Χοροζάνης: Μετά το '92, ο Λάτσης αναγκάστηκε να προσαρμοστεί στις οδηγίες Σεβέζο. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, δεν έχει δεχτεί κανέναν έλεγχο από καμιά υπηρεσία της ΤΑ και του κράτους. Παράλληλα, κανένα μέτρο πρακτικό δεν έχει παρθεί στην περιοχή μας, όσον αφορά το χώρο διαφυγής των κατοίκων σε περίπτωση έκρηξης του διυλιστηρίου, όπως επίσης δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη μεγάλων χώρων συνάθροισης πολιτών μετά από ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Ενας δρόμος που υπάρχει και έχει χαρακτηριστεί σαν δρόμος διαφυγής είναι ο δρόμος που φεύγει απ' την Ελευσίνα και πάει προς τη Θήβα. Εδώ κι έξι χρόνια έχουν παρθεί αποφάσεις να γίνει διάνοιξη αυτού του δρόμου, ακόμα όμως δεν έχει γίνει τίποτα. Ούτε έχει γίνει τίποτα για τη δημιουργία μεγάλων χώρων υποδοχής των κατοίκων. Τα πάντα είναι στα χαρτιά και το κράτος φέρει τρομερές, εγκληματικές ευθύνες. Κατά τη γνώμη μου, μάλιστα, ο Λάτσης σε όλα αυτά τα σχέδια που ετοιμάζει έχει την αμέριστη υποστήριξη της κυβέρνησης.

- Θεωρείτε, δηλαδή, δεδομένο ότι ο κ. Λάτσης σε ό,τι κάνει και σε ό,τι προτίθεται να κάνει έχει την κυβερνητική συμπαράσταση...

- Χρ. Χρηστάκης: Το σημαντικότερο, ίσως, που το επιβεβαιώνει είναι ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο, που να επιτρέπει και να καλύπτει τέτοιες επεκτάσεις για την Αττική. Ετσι, μόνο με την τακτική των παρεκκλίσεων, μπορεί να δοθεί αυτή η άδεια. Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) της Ελευσίνας προβλέπει το συγκεκριμένο χώρο, όπου ο Λάτσης θέλει να επεκταθεί, ως ζώνη πρασίνου της πόλης και προστασίας απ' τη βιομηχανική όχληση. Τι ζητά, λοιπόν, σ' αυτόν το χώρο;

Παράλληλα, μην ξεχνάμε ότι ο Λάτσης, όταν αγόρασε την Τράπεζα Κρήτης, όλοι πίστευαν ότι το τίμημα θα ήταν περίπου 50 δισ. Πάει και σκάει στην κυβέρνηση 90 δισ. Αυτά τα επιπλέον σαράντα δισ. για ποιο λόγο δόθηκαν; Ο νοών νοείτω.

- Νίκος Βιλλιώτης: Η ΠΕΤΡΟΛΑ, παράλληλα, επιδίδεται, όλα αυτά τα χρόνια, σε μια παροχολογία μέσα στην τοπική κοινωνία, προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις και να δελεάσει την κοινή γνώμη έως ότου πετύχει το σκοπό της. «Δωρίζει η ΠΕΤΡΟΛΑ, πληρώνει η Ελευσίνα», λέγαμε κάποτε στις προκηρύξεις μας. Μάλιστα, κυριαρχεί σε στόματα της τοπικής κοινωνίας η άποψη πως αφού δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα ας τα πάρουμε τουλάχιστον! Πάντως, πιστεύω ότι, όταν το θέμα και το πρόβλημα γίνει γνωστό, θα βρούμε υποστηρικτές ακόμα και μέσα από το κυβερνητικό κόμμα.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Μπέρρυ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ