Παρασκευή 5 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Εντείνονται οι πιέσεις για την καπιταλιστική ολοκλήρωση

Πρόσθετα μέτρα κατά της Ελλάδας και άλλων 12 μελών επειδή δεν πήραν τα «αναγκαία μέτρα» - προσαρμογή εθνικής νομοθεσίας με την κοινοτική - για την «εσωτερική αγορά», έλαβε το διευθυντήριο των Βρυξελλών

Το διευθυντήριο των Βρυξελλών εντείνει και συστηματοποιεί τις πιέσεις προς τις κυβερνήσεις των χωρών μελών της ΕΕ, για την προώθηση των απαιτούμενων μέτρων για την καπιταλιστική πολιτικοοικονομική ολοκλήρωση. Στα πλαίσια αυτά, εντάσσονται οι - με αυξανόμενο ρυθμό - παρεμβάσεις των διαφόρων οργάνων της ΕΕ, που απειλούν τις χώρες μέλη με κυρώσεις (πρόστιμα, παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κλπ.) για αθέτηση των υποχρεώσεών τους. Μόλις προχτές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει τη διαδικασία εναντίον 13 κρατών μελών - μεταξύ αυτών και η Ελλάδα - με την κατηγορία της «μη μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο μίας ή περισσότερων από οκτώ διαφορετικές οδηγίες για την εσωτερική αγορά».

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή θα ζητήσει από την Ελλάδα, το Βέλγιο, την Τσεχική Δημοκρατία, την Εσθονία, την Ιταλία, τη Λετονία, το Λουξεμβούργο, τις Κάτω Χώρες, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία, την Ισπανία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο να εφαρμόσουν ταχέως την αναγκαία νομοθεσία σε ένα σύνολο 25 περιπτώσεων που καλύπτουν οδηγίες, σχετικά με τη συμπληρωματική εποπτεία χρηματοπιστωτικών ομίλων, την εξυγίανση και την εκκαθάριση των πιστωτικών ιδρυμάτων, τη δραστηριότητα ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος, τους κανόνες λογιστικής, την εκκαθάριση των ασφαλιστικών υπηρεσιών, τις ασφάλειες ζωής, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τις υπηρεσίες πρόσβασης υπό όρους. Τα αιτήματα αυτά λαμβάνουν τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης και εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική απάντηση εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει το ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Από τις παραπάνω παρεμβάσεις της ΕΕ, που έχουν τη μορφή της «αιτιολογημένης γνώμης», την Ελλάδα αφορούν οι περιπτώσεις παραβάσεων σχετικά με:

  • Την συμπληρωματική εποπτεία των χρηματοπιστωτικών ομίλων, επειδή δε μετέφερε (όπως και άλλες 7 χώρες) μέχρι τον Αύγουστο του 2004 στην εθνική νομοθεσία την οδηγία 2002/87/ΕΚ σχετικά με τη συμπληρωματική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων, ασφαλιστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων επενδύσεων χρηματοπιστωτικού ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων. Η οδηγία αποτελούσε μέτρο προτεραιότητας δυνάμει του σχεδίου δράσης για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.
  • Την εξυγίανση και εκκαθάριση των πιστωτικών ιδρυμάτων, επειδή δεν ενσωμάτωσε (μαζί με άλλες 3 χώρες) στην εθνική νομοθεσία την οδηγία 2001/24/ΕΚ για την εξυγίανση και την εκκαθάριση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Η οδηγία προβλέπει ότι στην περίπτωση κήρυξης πτώχευσης ενός πιστωτικού ιδρύματος με υποκαταστήματα σε διάφορα κράτη μέλη, η διαδικασία εκκαθάρισης υπόκειται σε μια ενιαία διαδικασία πτώχευσης που κινείται στο κράτος μέλος στο οποίο το πιστωτικό ίδρυμα έχει την έδρα του (γνωστό ως κράτος καταγωγής) και διέπεται από μία και μόνη πτωχευτική νομοθεσία - εκείνη του κράτους καταγωγής.
  • Τους κανόνες λογιστικής, επειδή (μαζί με άλλες 6 χώρες) δε μετέφεραν την οδηγία 2003/51/ΕΚ στο εθνικό δίκαιο και επειδή δεν απάντησαν ή δεν έδωσαν ικανοποιητική απάντηση στην προειδοποιητική επιστολή που εστάλη το Μάρτη του 2005. Η οδηγία 2003/51/ΕΚ ευθυγράμμισε τις απαιτήσεις λογιστικής της ΕΕ με τη σύγχρονη λογιστική θεωρία και πρακτική με την καθιέρωση των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων.

Επίσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη:

  • στην Τσεχική Δημοκρατία λόγω της μη κοινοποίησης εθνικών μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 2001/17/ΕΚ για την εξυγίανση και την εκκαθάριση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων («οδηγία εκκαθάρισης»).
  • στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω της μη κοινοποίησης μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο των διατάξεων που αναφέρονται στο άρθρο 69 παράγραφος 1 της αναδιατυπωμένης οδηγίας 2002/83/ΕΚ σχετικά με την ασφάλιση ζωής όσον αφορά το έδαφος του Γιβραλτάρ.
  • στη Λετονία και τη Σλοβακία για τη μη κοινοποίηση μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 98/84/ΕΚ («οδηγία για την πρόσβαση υπό όρους»). Αυτά τα δύο κράτη μέλη έπρεπε να κοινοποιήσουν τα σχετικά μέτρα την 1η Μάη 2004, ημερομηνία προσχώρησής τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
  • στη Δημοκρατία της Εσθονίας λόγω της μη μεταφοράς της οδηγίας 2000/46/ΕΚ για την ανάληψη, την άσκηση και την προληπτική εποπτεία της δραστηριότητας ιδρύματος ηλεκτρονικού χρήματος.
  • προς τις εθνικές αρχές της Εσθονίας, λόγω της μη έγκαιρης μεταφοράς της οδηγίας 2002/39/ΕΚ όσον αφορά το περαιτέρω άνοιγμα των κοινοτικών ταχυδρομικών υπηρεσιών στον ανταγωνισμό. Ενώ αναγνωρίζεται ότι οι εσθονικές αρχές λαμβάνουν ενεργητικά μέτρα για τη θέσπιση των κατάλληλων εθνικών μέτρων για τη μεταφορά της οδηγίας, η Επιτροπή εκφράζει τη λύπη της για την καθυστέρηση όσον αφορά τη θέσπιση εθνικής νομοθεσίας, ιδίως, καθώς η μεταρρύθμιση του ταχυδρομικού τομέα είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής της Λισαβόνας.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ