Τρίτη 20 Σεπτέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
31ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ
Αποδομώντας το «μακαρθισμό»

Από το «να προσέχετε αν κάτω από το κρεβάτι σας κρύβεται ένας "κόκκινος"», της πρώτης «ψυχροπολεμικής» περιόδου στις ΗΠΑ, μέχρι τα πολυπλόκαμα εμπόδια που «εμφανίζονται» στην παραγωγή και διανομή ενός ακόμη και «ελαφρώς» προοδευτικού έργου, έχουν κυλήσει πολλές δεκαετίες, οι οποίες όμως επέφεραν αλλαγές μόνο στον τρόπο επιβολής της λογοκρισίας και όχι στη βάση της: το «κυνήγι μαγισσών», έστω και με την «υποψία» προοδευτικότητας.

Το «τότε» και το «σήμερα» του «μακαρθισμού» ήταν το αντικείμενο της συζήτησης που οργάνωσε το Κινηματογραφικό Τμήμα της ΚΝΕ, την Παρασκευή, στο 31ο Φεστιβάλ, με εισηγητές την ηθοποιό Ελένη Γερασιμίδου, τη συγγραφέα Ιωάννα Καρατζαφέρη και τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου Γιάννη Φραγκούλη.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην ουσία και τις μεθόδους καταστολής της εποχής που «μεσουρανούσε» ο αντικομμουνιστής γερουσιαστής Μακάρθι και στο χτύπημα κάθε πρωτοπόρας και προοδευτικής φωνής στο Χόλιγουντ, καθώς και στη σημερινή κατάσταση. Μεταξύ άλλων σημειώθηκε ότι πολλοί προοδευτικοί δημιουργοί του Χόλιγουντ αναγκάστηκαν να αλλάξουν όνομα για να μπορέσουν να βρουν ένα μεροκάματο στη «βιομηχανία του θεάματος», ενώ πολλοί ήταν και αυτοί που αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην Ευρώπη. Η πλέον γνωστή περίπτωση στην Ελλάδα είναι αυτή του σκηνοθέτη Ζυλ Ντασσέν.

Σήμερα «έχουμε μια προέκταση του μακαρθισμού», όπως σημείωσε ο Γ. Φραγκούλης, ο οποίος «σαν ιδεολογία και αντίληψη δε σταμάτησε να υπάρχει στις ΗΠΑ». Και σήμερα υπάρχουν απαγορεύσεις σε καλλιτέχνες, κυρίως μέσα από εμπόδια που «εμφανίζονται» στη διανομή, αλλά και στη δυσκολία χρηματοδότησης.

Η πλούσια συζήτηση που ακολούθησε έκλεισε με τη δέσμευση του Τμήματος Κινηματογράφου της ΚΝΕ για την οργάνωση ειδικής εκδήλωσης για το θέμα, με ευρύτερο ακροατήριο και «πάνελ».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ