Κυριακή 16 Οχτώβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ
Τα περιοδικά που απευθύνονται στη νεολαία
6ο Μέρος

Τα «αθώα» περιοδικά της δεκαετίας του '70, όπως το «Αγόρι» και η «Μανίνα», μπήκαν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας μαζί με τους βόλους και τις σβούρες. Τη θέση τους πήραν περιοδικά όπως το «Nitro», το «Max», το «Κλικ», το «Escape» κ.ά. Πρόκειται για μια σχολή περιοδικών και δημοσιογραφίας, που ξεκίνησε ο Π. Κωστόπουλος, γνωστός εκσυγχρονιστής και παλαιό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, ή, για να είμαστε περισσότερο ακριβείς, περιβόητος απολογητής του συστήματος. Τα μηνύματα και οι προσπάθειες χειραγώγησης της νεολαίας μέσα από τα λεγόμενα λάιφ - στάιλ περιοδικά είναι πολυποίκιλα. Δε θα μπούμε σε μια διαδικασία ενδελεχούς παρουσίασης και ανάλυσης όλων αυτών των τρόπων, κάτι που από μόνο του θα αποτελούσε θέμα διδακτορικής μελέτης.

Επί τροχάδην, απλώς, θα αναφέρουμε ότι η χειραγώγηση επιχειρείται με αναφορές σε μια μεγάλη γκάμα θεμάτων: Ναρκωτικά, ρατσισμός, εθνικισμός, ερωτικές σχέσεις, κινηματικές διαδικασίες, νέες τεχνολογίες, μόδα, τρόπος ζωής, πολιτικές εξελίξεις κ.ά. Θα σταθούμε, ωστόσο, σε μια από τις παρεμβάσεις τους, που έχει να κάνει με το χαρακτηρισμό της σημερινής γενιάς.

Τη δεκαετία του '90, έκανε την εμφάνισή του ο όρος της Generation X20(γενιά Χ). Ετσι χαρακτηρίστηκε η γενιά αυτής της δεκαετίας, η οποία, ενώ χαρακτηρίστηκε ως υπερπληροφορημένη και υποαπασχολούμενη, έφερε τις ιδιότητες μιας απολίτικης και αδιάφορης νεολαίας, βαθιά ατομιστικής και φιλοτομαριστικής. Επίσης, επρόκειτο για μια νεολαία που αγαπούσε τις πλαστικές τροφές, «κατάπινε» ναρκωτικές ουσίες, «έφτυνε» τις αξίες, παρακολουθούσε MTV, έπαιζε με ακόρεστο τρόπο ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ηταν μια νεολαία ενταγμένη στο «μεταμοντέρνο» τοπίο και βρισκόταν σε αρμονία με αυτό. Είναι όμως γνωστό ότι πολλά από τα αστικά ιδεολογήματα απαξιώνονται γρήγορα και αντικαθίστανται από άλλα, που υποτίθεται ότι ανταποκρίνονται στις νέες συνθήκες. Ετσι, μόλις τέσσερα χρόνια αργότερα, ανακαλύφθηκε η γενιά Ψ και σε κάποιες περιπτώσεις η γενιά ΧΨ21! Η γενιά Ψ σερφάρει αδιάκοπα στο Διαδίκτυο, κάνει μανιωδώς ζάπινγκ, οι απόψεις αυτών των νέων είναι «συμβατικές», «το χάσμα με τους γονείς μικρότερο», «δεν είναι γεννημένοι επαναστάτες», «η πολιτική τους τοποθέτηση κινείται στο κέντρο»22.

Η προσπάθεια να δοθεί μια συγκεκριμένη ταυτότητα στη νεολαία δεν είναι καινούρια. Στο παρελθόν υπήρξαν πολλές τέτοιες απόπειρες, που, ωστόσο, δέχτηκαν σοβαρά πλήγματα από την ίδια τη νεολαία. Αναφερόμαστε στο χαρακτηρισμό της γενιάς της χουντικής 7ετίας, που τη χαρακτήριζαν ως γενιά των γηπέδων κι όμως έγραψε τις δικές της χρυσές σελίδες στην ιστορία του νεολαιίστικου κινήματος ή ας θυμηθούμε τη «χαμένη» γενιά της δεκαετίας του '90, που έδωσε μιαν ισχυρή απάντηση, που μάλιστα είχε διάρκεια, στην αντιμεταρρύθμιση «Αρσένη». Αυτό που μας αφορά στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι αυτού του είδους οι αναλύσεις για τη νεολαία διοχετεύονται μέσω των περιοδικών που απευθύνονται στην ίδια τη νεολαία.

Η νεολαία, λοιπόν, παρακολουθώντας αυτά τα περιοδικά, υποτίθεται ότι βλέπει σε έναν καθρέφτη το είδωλό της. Παρά το γεγονός ότι οι διάφοροι χαρακτηρισμοί που της αποδίδονται δεν είναι εντελώς ανακριβείς και εμπεριέχουν ψήγματα αλήθειας, το πρόβλημα βρίσκεται αλλού. Η (αρνητική) εικόνα που της καταλογίζουν δεν παρουσιάζεται ως προβληματική, αλλά ως μια κατάσταση δεδομένη, ενίοτε και θετική. Επιπλέον, δεν ερμηνεύεται (αυτή η εικόνα), ή, όταν αυτό γίνεται, γίνεται επιδερμικά με μια πρόχειρη περιγραφή του status της νεολαίας. Επομένως, η νεολαία βλέπει μια «πειστική» εικόνα της στις ιλουστρασιόν σελίδες αυτών των περιοδικών, αναγνωρίζει, ή υποτίθεται ότι αναγνωρίζει τον εαυτό της και δε βρίσκει λόγο αλλαγής των συμπεριφορών της, αφού αυτές οι συμπεριφορές είναι κοινωνικά αποδεκτές. Αυτό που επιχειρείται είναι να μπει η νεολαία σε μια κατάσταση αυθυποβολής. Να πιστέψει ότι είναι έτσι, γιατί της το λένε κάποιοι ειδικοί.

Στο ίδιο μοτίβο συνεχίζουν τα περιοδικά και σήμερα. Θα αναφερθούμε σε μια πολύ χαρακτηριστική περίπτωση, που επιβεβαιώνει την άποψή μας για την επανάληψη και μάλιστα με πιο χυδαίο τρόπο στις σημερινές συνθήκες.

Σε ένα από τα πιο γνωστά περιοδικά που κυκλοφορούν σήμερα23, δημοσιεύεται μια «μελέτη» για τη στάση ζωής των νέων ανθρώπων υπό μορφή συνεντεύξεων. Αξίζει, αντί για οποιοδήποτε άλλο σχόλιο, να παραθέσουμε ορισμένα τμήματα αυτών των συνεντεύξεων:

Συνέντευξη 1η:

- Τώρα που θα τελειώσουν και οι Παραολυμπιακοί, θα βρεθείς άνεργος. Τι θα κάνεις μετά;

- Ο,τι με φωτίσει ο Θεός. Δεν έχω κάποιο σχέδιο. Αποφεύγω τα σχέδια, γιατί ποτέ δε μου έχουν «βγει». Οπότε ...ό,τι κάτσει.

- Κι αν δεν κάτσει; Δε φοβάσαι μήπως βρεθείς χωρίς χρήματα;

- Το χρήμα κινεί τον κόσμο. Εγώ μπορώ όμως να συμβιβαστώ με 1.000-1.200 ευρώ το μήνα (...).

- Με αυτά τα λεφτά θα φτιάξεις τη ζωή σου;

- Οχι. Με το τζόκερ! (...)

- Αν έβρισκες δουλιά και ύστερα από λίγο καιρό βρισκόσουν εσύ και ένας συνάδελφός σου να διεκδικείτε την ίδια ανώτερη θέση;

- Θα προσπαθούσα να τον βγάλω από τη μέση (...). Ισως να τον συκοφαντούσα. Ισως να «έγλειφα» το αφεντικό...

Συνέντευξη 2η:

- Για να ανέβεις στη δουλιά σου, τι σκοπεύεις να κάνεις;

- Θα γλείψω, τι να κάνω; Ας είμαστε ρεαλιστές, πώς αλλιώς γίνεται;

- Θα μπορούσες να διαβάλεις και ένα συνάδελφό σου, για να πάρεις προαγωγή πριν από εκείνον;

- Χαλαρά! Ετσι δεν κάνουν όλοι;

Συνέντευξη 3η:

- Στη δουλιά σου, ως πού θα μπορούσες να φτάσεις για τα χρήματα;

- Μέχρι το διάολο. Δεν αστειεύομαι. Για την αύξηση και τη θέση θα μπορούσα να πατήσω επί πτωμάτων. Είναι λίγο όπως τα reality. Θεωρώ ότι σε έναν εργασιακό χώρο δεν υπάρχουν φιλίες.

- Θα πήγαινες με το αφεντικό σου;

- Τι σε κάνει να πιστεύεις πως δεν το έχω κάνει;

Αν εξαιρέσουμε τους αφελείς κοινωνιολόγους και εν γένει μελετητές, που δε διαθέτουν τα κατάλληλα επιστημονικά εργαλεία, που δε χρησιμοποιούν τη μαρξιστική μέθοδο για μια μελέτη της συμπεριφοράς, των προτύπων και της ψυχοσύνθεσης της νεολαίας, η προσπάθεια να περάσει η εικόνα μιας κυνικής και ωμής νεολαίας στην ίδια τη νεολαία, δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί ως μια μη μεθοδευμένη ενέργεια με εμφανέστατους στόχους: την απαξίωση των συλλογικών αξιών. Αυτό το πρότυπο δεν είναι «ρεαλιστικό». Είναι «απαρχαιωμένο» και «αναποτελεσματικό». Αυτό που μπορεί να «δώσει» λύση είναι η πιο φιλοτομαριστική στάση ζωής και μάλιστα - όχι τυχαία - στον εργασιακό χώρο. «Μη διστάσεις λοιπόν να δράσεις σύμφωνα με τους όρους αυτών που παρουσιάζονται στο περιοδικό», είναι το μήνυμα. «Αυτοί δεν είναι απλώς ένα κομμάτι της νεολαίας. Είναι η ίδια η νεολαία». Αλλωστε, οι γνωρίζοντες την ενδύουν με βαρύγδουπους τίτλους προς χάρη της επιστημονικής επίφασης: γενιά Χ, γενιά Ψ και πάει λέγοντας, ενώ συνεντεύξεις από 12 μόλις νέους (εφόσον αυτές οι συνεντεύξεις δεν είναι πλασματικές) συνιστούν, υποτίθεται, μια έρευνα - σοκ, κατά το περιοδικό, για τα ιδανικά των νέων!!! Και η νεολαία αυτή φέρει αυτά τα χαρακτηριστικά, επειδή το επιτάσσουν οι μεταμοντέρνοι καιροί. Κάθε απόπειρα διαφοροποίησης θα είναι «εκτός του κλίματος»...

Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αυτού του είδους οι προσπάθειες να αποκτήσει η νεολαία ένα πρόσωπο που δεν της αντιστοιχεί, ούτε νέες είναι, ούτε πρέπει να μας ξενίζουν.

Ανοίγοντας σε αυτό το σημείο μια παρένθεση, θα αναφέρουμε για παράδειγμα ότι τη δεκαετία του '60, υπήρξε μια παρόμοια επιχείρηση με άλλη βεβαίως μορφή. Αναφερόμαστε στη λυσσαλέα προσπάθεια των αστικών ΜΜΕ να ενισχύσουν το αναρχοαυτόνομο ρεύμα στις καπιταλιστικές χώρες, ως αντίβαρο στα κομμουνιστικά κόμματα και τις κομμουνιστικές νεολαίες. Της επιχείρησης ηγούνταν «επιφανείς» θεωρητικοί, όπως ο Μαρκούζε και ο Ντανιέλ Κον Μπετίτ (ο κύριος που σήμερα είναι ένας από τους επίσημους απολογητές των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων). Οταν μάλιστα ο Μαρκούζε παρουσίασε τη δική του θεωρία για τον Μαρξ, με την ευκαιρία των 150 ετών από τη γέννησή του, σε θεωρητική συζήτηση που οργάνωσε η ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι, εκθείασε το ρόλο των φοιτητών και της διανόησης ως μια καταλυτική δύναμη της μελλοντικής κοινωνίας και ως τη μοναδική που μπορεί να προκαλέσει ρήξη στον καπιταλισμό. Εκτοτε, ξεκίνησε μια επιχείρηση διαφήμισης του εν λόγω κυρίου24. Η κύρια προσπάθεια ήταν να αποκτήσει ισχύ και αξιοπιστία η εικόνα της νεολαίας που προέβαλλε ο Μαρκούζε, στην ίδια τη νεολαία, κάτι αντίστοιχο με αυτό που λαμβάνει χώρα σήμερα με τα περιοδικά25.

20. Πρόκειται για έναν όρο που πρωτοεμφανίστηκε το 1991 από τον Καναδό συγγραφέα Douglas Coupland στο έργο του που έφερε ακριβώς αυτόν τον τίτλο: «Generation X».

21. Β. Τσιώρου: «Από τη «γενιά Χ» στη «γενιά Ψ». Εφημερίδα «Τα Νέα», 9.5.1995.

22. Δ. Μητροπούλου: «Οι ηγέτες του 2020». Εφημερίδα «Το Βήμα», 16.3.1997.

23. Περιοδικό «Free», τεύχος Οκτωβρίου, 2004.

24. Το περιστατικό αναφέρεται στο «Νεολαία και κοινωνία», συλλογικό, εκδόσεις «Νέα Βιβλία», σελ. 202.

25. Ανάλογες διαδικασίες καταγράφηκαν και στην Ελλάδα τη δεκαετία του '70 και του '80, όπου ο τότε υπουργός Πολιτισμού της ΝΔ Α. Ανδριανόπουλος δήλωνε στην εφημερίδα «Καθημερινή», την ημέρα των φοιτητικών εκλογών του 1980, ότι οι αναρχοαυτόνομοι αποτελούν μια μεγάλη ελπίδα για την «επανακάλυψη των αξιών της ελευθερίας» από την ελληνική νεολαία και τον απεγκλωβισμό από τα μαρξιστικά δεσμά (αναφέρεται στο: «Η πορεία της νεολαίας». Σπ. Χαλβατζή, σελ.192, εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»).

  • Αναδημοσιεύεται από την ΚΟΜΕΠ, τεύχος 4/2005

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ


Του
Βασίλη ΛΙΟΣΗ*
*Ο Βασίλης Λιόσης είναι συνεργάτης της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Καμία ανοχή στην προσπάθεια της κυβέρνησης για νομιμοποίηση της κάνναβης»(2016-02-13 00:00:00.0)
Πάγος(2011-07-28 00:00:00.0)
«Τέτοιες ζωές δεν ξεχνιούνται»!(2000-08-18 00:00:00.0)
Ιλουστρασιόν εξυπναδούλες...(1999-12-29 00:00:00.0)
Αρνητής του επαναστατικού ρόλου της εργατικής τάξης(1998-12-29 00:00:00.0)
Η νεολαία δεν είναι μόνη της(1996-10-10 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ