Τρίτη 29 Νοέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ελληνικός Κινηματογράφος ... «ΑΕ»!

Τέσσερις ανώνυμες εταιρίες(!) και... μια επιτροπή θα «κουμαντάρουν» τον ελληνικό κινηματογράφο βάσει του σ/ν για τον κινηματογράφο που παρουσίασε ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης (27/11) στη Θεσσαλονίκη, θεσμοθετώντας το ολοκληρωτικό πέρασμα της ελληνικής κινηματογραφίας στα χέρια - και τις τσέπες - ντόπιου και ξένου οπτικοακουστικού κεφαλαίου.

Η φράση του ότι το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να λειτουργεί «σύμφωνα με τους όρους του πολιτισμικού και όχι του εμπορικού ανταγωνισμού», αποτελεί ειρωνεία και ένδειξη κυνισμού η δήλωση ότι το νομοσχέδιο «εξασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον μέσα από σύγχρονες επιχειρησιακές δράσεις»!

Οι τέσσερις ΑΕ είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Γραφείο Τεκμηρίωσης και Εξυπηρέτησης Οπτικοακουστικών Παραγωγών και η Ελληνική Οθόνη. Και οι τέσσερις θα λειτουργούν για «συμπαραγωγές» με το ξένο κεφάλαιο, πολιτική που προανήγγειλε ο υφυπουργός στις Κάννες, την περασμένη άνοιξη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του κυβερνητικού «οράματος», για μετατροπή της Ελλάδας σε «σκηνικό» ξένων υπερπαραγωγών, αποτελεί ένας από τους «στόχους» του Γραφείου Τεκμηρίωσης: «Η εξυπηρέτηση, αδειοδότηση, πληροφόρηση και κάθε είδους ενέργεια, ενημέρωση και τεκμηρίωση για τη διευκόλυνση διεξαγωγής γυρισμάτων, μεταπαραγωγής και διανομής οπτικοακουστικών παραγωγών στην ελληνική επικράτεια».

Επιπλέον μια 11μελής Εθνική Επιτροπή Κινηματογράφου (αντί του σημερινού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου) θα «συνεργάζεται με την πολιτεία στη διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής». Δηλαδή, τα δημοκρατικά εκλεγμένα όργανα, που κόντρα στις κυβερνητικές παραβιάσεις και αυθαιρεσίες, ασκούσαν κάποιον έλεγχο, θα καταργηθούν.

Οι φορείς του κινηματογραφικού χώρου δε γνωρίζουν ποιοι συνέταξαν το σ/ν, αφού αγνοήθηκαν από την κυβέρνηση. Επιπλέον το κείμενο του σ/ν δεν παραδόθηκε, αλλά «θα» δοθεί στα ενδιαφερόμενα σωματεία, ώστε «μέσα σε ένα μήνα να τοποθετηθούν».

Στους «τρόπους» χρηματοδότησης του «νέου σχήματος» εμπεριέχεται και η «συνεργασία με τραπεζικούς οργανισμούς», πρόταση που έκανε το 2003 ο Ε. Βενιζέλος, για τα εθνικά κέντρα κινηματογράφου!

Πάντως, η πρώτη αντίδραση στο ν/σ προήλθε από την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, με δήλωση, όπου σημειώνει: «Μας εκπλήσσουν οι αόριστες εξαγγελίες και η σύγχυση που διαπερνά το νέο πλαίσιο νόμου, την ώρα που ο ελληνικός κινηματογράφος χρειάζεται γενναίες, ξεκάθαρες και επείγουσες πρωτοβουλίες». Και για το Φεστιβάλ: «Μας ανησυχεί η συνεχιζόμενη διόγκωση του θεσμού εις βάρος των σαφέστερων επιλογών και της ουσιαστικότερης επικοινωνίας».

Τα βραβεία του διεθνούς φεστιβάλ

Η ταινία της Φιν Τροχ «Η ευτυχία του άλλου» απέσπασε τον «Χρυσό Αλέξανδρο» (καλύτερη μεγάλου μήκους ταινία) και τα Βραβεία Σεναρίου (εξ ημισείας) και Καλύτερης Ηθοποιού (Ινα Γκερτς). Ο «Αργυρός Αλέξανδρος» απονεμήθηκε στο «Αίμα» του Αμάτ Εσκαλάντε.

Τα άλλα βραβεία: Σκηνοθεσίας εξ ημισείας στους: Ρόλαντ Βράνικ («Μαύρη μούρτσα») και Εμανουέλ Μπερκό («Στα παρασκήνια»). Καλύτερης ηθοποιού: Ισίλντ λε Μπεσκό («Στα παρασκήνια»). Καλύτερου ηθοποιού: Αχμάντ Ραζβί («Ανθρωπος σπρώχνει καρότσι» του Ραμίν Μπαχρανί). Καλλιτεχνικού επιτεύγματος: Τσινγκ Τινγκ - Τσανγκ (διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας «Ερωτευμένοι» του Ουάνγκ Μινγκ). Ειδική Μνεία: Στη Ναταλί Μπροντς (για την ερμηνεία της στην «Ευτυχία του άλλου»). Βραβείο Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI): «Πώς περνάν οι ώρες» της Ινές ντε Ολιβέιρα Σεζάρ και «Τσίου» του Μάκη Παπαδημητράτου. Βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» της Βουλής: «ΤΣΟΤΣΙ» του Γκάβιν Χουντ. Βραβείο Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου: «Buzz» του Σπύρου Ταραβήρα (ντοκιμαντέρ). Βραβείο Ενωσης Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου - Τηλεόρασης: «Γαλάζιο φόρεμα» του Γιάννη Διαμαντόπουλου. Βραβείο Κοινού: «Ανθρωπος σπρώχνει καρότσι» του Ραμίν Μπαχρανί, «Η χορωδία του Χαρίτωνα» του Γρηγόρη Καραντινάκη, «Πήγαινε Δυτικά» του Αχμέντ Ιμάμοβιτς.

Τα βραβεία του ΥΠΠΟ

Βραβεία για ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους: 1ο βραβείο: Γρηγόρη Καραντινάκη «Η χορωδία του Χαρίτωνα». 2ο Νίκου Γραμματικού «Αγρύπνια». 3ο Κωνσταντίνου Γιάνναρη «Ομηρος».

Ντοκιμαντέρ: 1ο Βραβείο: Σπύρου Ταραβήρα «Buzz». 2ο Θόδωρου Μαραγκού «Black Μπέε».

Μικρού μήκους: 1ο Βραβείο Χρήστου Νικολέρη «Προστασία». 2ο Θόδωρου Παπαδουλάκη «Σάμουρε». 3ο Ιρίνα Μπόικο «Ο κλέφτης».

Ισότιμα Ειδικά βραβεία ταινιών μικρού μήκους: «Ο φωτογράφος των Τρικάλων» Βασίλειου Κοσμόπουλου. «Τα σαλιγκάρια της Λουλούς» Παναγιώτη Φαφούτη. «Στο Παίδων» Αλέξανδρου Κομνάκου. «Ο τελευταίος φακίρης» Χαράλαμπου Μακρίδη. «Εντός, εκτός και επί τα αυτά» Ιωάννη Βαλασάκου. «Μην πετάξεις τίποτα» Ιορδάνη Ανανιάδη. «Δε Κατ» Βασίλη Κεχαγιά. «Πύρινος μπελάς σε μικρό παραμύθι» Νικόλαου Πετροπουλέα. «Η υπόσχεση» Αλέξανδρου Κακαβά. «Υγρή έρημος» Κωνσταντίνου Μπασογιάννη.

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Κωνσταντίνος Γιάνναρης. Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και σεναρίου: Μάκης Παπαδημητράτος («Τσίου...»).

1ου ανδρικού και γυναικείου ρόλου: Βαγγέλης Μουρίκης («Αγρύπνια»), Ράνια Οικονομίδου («Γαλάζιο φόρεμα»). 2ου ανδρικού και γυναικείου ρόλου: Νίκος Γεωργάκης («Λιούμπη»), Μαρία Ζορμπά («Γλυκιά Μνήμη»). Φωτογραφίας: Ανδρέας Σινάνος («Γαλάζιο φόρεμα»). Σκηνογραφίας: Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου («The Zero Years») - Νίκος Πολίτης («Γλυκιά μνήμη»). Μουσικής: Νίκος Παπάζογλου («Η νοσταλγός»). Ηχου: Μαρίνος Αθανασόπουλος («Η χορωδία του Χαρίτωνα»). Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος («Γαλάζιο φόρεμα»). Ενδυματολογίας: Φίλιππος Παπαγεωργίου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ερικα Ευαγγελίδου («Γαλάζιο φόρεμα»). Μακιγιάζ: Φανή Αλεξάκη («Γαλάζιο φόρεμα»).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ