Πέμπτη 2 Μάρτη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ενα χρώμα

Χρειάστηκε να τελειώσω όλες τις βαθμίδες της Παιδείας για να μάθω μερικά πράγματα, έξω από τα βιβλία. Από τις πρώτες κιόλας τάξεις του Γυμνασίου, στην Καλλιθέα, έβλεπα πόσο το περιβάλλον αντιδρούσε στα μαθήματα τεχνικών-ζωγραφικής, ξυλογλυπτικής, κατασκευών, και ακόμα για τη γυμναστική. Οι γονείς έπαιρναν ψεύτικα χαρτιά από τους γιατρούς ότι το παιδί τους έπασχε από κάτι για να απαλλαγεί από τις ώρες εκείνων των μαθημάτων ή της σωματικής αγωγής. Οταν τέλειωσα τη Μέση Εκπαίδευση έμαθα ότι και ανάμεσα στους καθηγητές υπήρχε μια ιεραρχία, όχι μόνο του διευθυντή και του γυμνασιάρχη. Οι μαθηματικοί έβλεπαν προς τα κάτω τους φιλολόγους, αυτοί οι δύο έβλεπαν προς τα κάτω τον γυμναστή και όλοι μαζί προς τα κάτω τον καθηγητή τεχνικών.

Αλλά δεν ήταν απλώς θέμα ματιάς, ήταν θέμα συμπίεσης. Ο δικός μας τεχνικός, για παράδειγμα, δεν το άντεχε. Ελεγαν πως είχε γίνει αλκοολικός, ίσως. Αιτία ήταν όλοι: Οι «συνάδελφοι», οι γονείς, τα παιδιά, που δεν ήθελαν να σχεδιάσουν το ελληνικό βάζο που έστηνε πάνω στην έδρα.

Τα ελάχιστα που έμαθα για τη ζωγραφική, εντελώς ερασιτεχνικά και αυτοδίδακτα, τα οφείλω στα μουσεία που επισκέφθηκα και στα αντίστοιχα βιβλία. Βέβαια, δεν έμαθα να ζωγραφίζω. Τη γυμναστική, παρόλο που οι γονείς μας ποτέ δεν αντέδρασαν, την κυνηγάω ακόμα, πληρώνοντας, στα διάφορα γυμναστήρια. Αυτά, πολύ απλά.

Ομως, στεκόμουν πάντα στο κόκκινο χρώμα που διέρρεε μέσα από κάποιους πίνακες. Κάποιος Αμερικανός φίλος, καλλιτέχνης, μπροστά σ' έναν πίνακα σ' ένα μουσείο, μου είπε: «Αυτός ο ζωγράφος είναι πολύ βίαιος». «Πώς το κατάλαβες;» τον ρώτησα. «Από το κόκκινο που βάζει...» μου απάντησε.

Αρχισα να διαβάζω βιβλία που διάφοροι ψυχολόγοι ή άλλοι συνδυάζουν τα χρώματα με την αντίδραση των ανθρώπων ή άλλων έμβιων όντων. Μεσολάβησαν κάποια χρόνια και στη δεκαετία του '60, με τις διαμαρτυρίες ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ, δικτατορίες, χούντες και άλλα, όπως τα κινήματα των Αφροαμερικανών, ρώτησα κάποιον Μαύρο Πάνθηρα για το περιβραχιόνιο που φορούσε, με τα χρώματα της σημαίας τους, αφρικανικής: «Τι σημαίνει το πράσινο, το μαύρο και το κόκκινο;». «Το πράσινο, της γης της Αφρικής, το μαύρο, το χρώμα της φυλής μας, το κόκκινο η επανάστασή μας». Συγκλονίστηκα.

Πέρασαν και άλλα πολλά χρόνια, δεκαετίες, και κάθε φορά που κατεβαίναμε με την αδελφή μου, Ρουμπίνη, στον Πειραιά για κάποιο νησί, εκείνη βλέποντας τα ελληνικά πλοία, που τα ήθελε (δικά της ήταν;) κατάλευκα και ίσως με μπλε γραμμές, να είναι βαμμένα κόκκινα με το διαφημιστικό - περισσότερο από γνωστό τώρα πια - σήμα κατατεθέν της Βόνταφον, θύμωνε.

«Γιατί σ' ενοχλεί η διαφήμιση;» τη ρωτούσα. «Εκμεταλλεύονται τα πάντα», είπε. «Δηλαδή;». «Το κόκκινο χρώμα». «Επειδή είναι το χρώμα της επανάστασης;». «Οχι», είπε, «επειδή για τέτοιες μεγάλες και ακριβές διαφημίσεις γίνονται άλλες συμφωνίες». «Με ποιους;» τη ρώτησα. «Με την κυβέρνηση», μου διευκρίνισε. Η αδελφή μου κάνει τέτοια λάθη...


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ