Σάββατο 10 Ιούνη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ - ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2006
ΕΝΤΑΣΗ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗΣ
Ρόλος που ανατίθεται στην Αυτοδιοίκηση

Η ίδρυση της «Δημοτικής Αστυνομίας» εξυπηρετεί στην απαλλαγή των Σωμάτων Ασφαλείας (ΣΑ)από δευτερεύοντα καθήκοντα και την προσήλωσή τους στο πώς θα αντιμετωπίζουν τη νέων διαστάσεων και ιδιαιτεροτήτων πρόκληση του «εσωτερικού μετώπου».
Η ίδρυση της «Δημοτικής Αστυνομίας» εξυπηρετεί στην απαλλαγή των Σωμάτων Ασφαλείας (ΣΑ)από δευτερεύοντα καθήκοντα και την προσήλωσή τους στο πώς θα αντιμετωπίζουν τη νέων διαστάσεων και ιδιαιτεροτήτων πρόκληση του «εσωτερικού μετώπου».

Α. Η ένταση του αυταρχισμού, της κρατικής και εργοδοτικής τρομοκρατίας, αποτελεί στοιχείο και μέρος της γενικότερης αντιλαϊκής πολιτικής που επιβάλλουν οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις. Η ένταση της ιμπεριαλιστικής επιθετικότητας εκδηλώνεται και στον τομέα των δημοκρατικών κατακτήσεων, των πολιτικών και συνδικαλιστικών ελευθεριών, που αφαιρούνται με προσαρμογές στο νομοθετικό πλαίσιο, στους κατασταλτικούς μηχανισμούς του κράτους και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών.

Ο αυταρχισμός, λοιπόν, δεν οφείλεται σε «παρεκτροπή», ούτε αποτελεί προσωρινό φαινόμενο.

Ιδιαιτερότητα για τη χώρα μας, σημαντικό σταθμό και δικαιολογητική βάση για την προώθηση νομοθετικών και οργανωτικών αλλαγών, αποτέλεσε η προετοιμασία και διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΑ).

Η ασφάλεια των ΟΑ χρησιμοποιήθηκε ως πρόσχημα:

- Για την επιτάχυνση της οργανωτικής και επιχειρησιακής προσαρμογής των κατασταλτικών μηχανισμών του κράτους στο λεγόμενο πόλεμο κατά της τρομοκρατίας (ΕΔ, ΣΑ, ΕΥΠ, άλλων υπηρεσιών, όπως και ιδιωτικών φορέων).

- Για το συντονισμό τους με αντίστοιχες υπηρεσίες των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων και χωρών, την εκπαίδευσή τους, κατά κύριο λόγο, στις σχολές της CΙΑ, τη διεξαγωγή των σχετικών επιχειρήσεων «σε πραγματικές συνθήκες» με την καθοδήγησή της.

- Για να γίνει ένα παραπέρα βήμα ενίσχυσης του κρατικού αυταρχισμού, εμπέδωσης και εδραίωσης της αστυνομοκρατίας.

Β. Η προσαρμογή των Σωμάτων Ασφαλείας (ΣΑ) απαιτεί την απαλλαγή τους από δευτερεύοντα καθήκοντα και την προσήλωσή τους στο κύριο: Στο πώς θα αντιμετωπίζουν τη νέων διαστάσεων και ιδιαιτεροτήτων (όπως χαρακτηρίζεται) πρόκληση του «εσωτερικού μετώπου», της καταστολής δηλαδή του ταξικού εργατικού και γενικότερα του αντιιμπεριαλιστικού κινήματος και κυρίως της προοπτικής που χαράζει, σε συνθήκες εκρηκτικότητας των λαϊκών προβλημάτων.

Για την απαλλαγή της ΕΛ.ΑΣ. από «πάρεργα» καθηκόντων δευτερεύουσας σημασίας, σημαντικός ρόλος ανατέθηκε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) σε ιδιώτες ή και σε άλλα υπουργεία. Η ίδρυση της «Δημοτικής Αστυνομίας», ο «κοινοτικός αστυνόμος», η αγροφυλακή, η προωθούμενη δικαστική αστυνομία κ.ά., αυτό κυρίως υπηρετούν.

Η παρατηρούμενη δυσκαμψία που εμφανίζεται στην προώθηση αυτής της «αποκέντρωσης», σε ορισμένες από τις προωθούμενες αλλαγές, συνδέεται με ιδιαιτερότητες και δυσκολίες οικονομικού και πολιτικού περιεχομένου, που δεν αναιρούν τη γενική κατεύθυνση.

Γ. Ας δούμε τώρα, με μερικά παραδείγματα, πώς βιώνουν τη δημοκρατία τα λαϊκά στρώματα:

  • Οι κεντρικοί δρόμοι της Αθήνας, του Πειραιά, της Αττικής και άλλων, κυρίως μεγάλων, πόλεων, το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια, έχουν γεμίσει με πολύπλοκα συστήματα παρακολούθησης (σταθερές κάμερες ήχου και εικόνας, ηλεκτρονικοί φράκτες στα λιμάνια και συρματοπλέγματα για την παρεμπόδιση της κίνησης πολιτών, κινούμενα συστήματα παρακολούθησης με ειδικό εξοπλισμό - οχήματα κάθε είδους, ελικόπτερα - άφθονο προσωπικό «κρατικής ασφαλείας» κ.ά.). Ως πρόσχημα χρησιμοποιείται η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, της τρομοκρατίας και της εγκληματικότητας. Δεν αφήνουν κανένα γεγονός, όπως ληστείες και άλλα περιστατικά, χωρίς να τα αξιοποιούν προπαγανδιστικά σ' αυτήν την κατεύθυνση.

Οι κάμερες δεν είναι αθώες, ούτε και το μόνο μέσο. Με πολλά ακόμη τεχνικά συστήματα που συγκροτούν το C4I (σύστημα διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνίας, συντονισμού και πληροφοριών), που αποτελεί, όπως καυχιόταν η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, το πιο σύγχρονο σύστημα ασφάλειας που όμοιό του δεν υπήρχε πουθενά στον κόσμο! Μάλιστα, η ΝΔ έστησε, μετά τους ΟΑ, το «Κέντρο Μελετών Ασφαλείας», προκειμένου ...να εξάγει αυτήν την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε, με πρώτο σταθμό την Κίνα...

  • Η Αττική, ιδιαίτερα Αθήνα - Πειραιάς, και άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας έχουν γίνει το θέατρο επιχειρήσεων των μυστικών υπηρεσιών, ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο. Τα στοιχεία που έρχονται τώρα στη φόρα για ορισμένες από τις δραστηριότητες ντόπιων και ξένων μυστικών υπηρεσιών, είναι ενδεικτικά και επιβεβαιωτικά των κινδύνων που είχε επισημάνει και καταγγείλει το ΚΚΕ, ιδιαίτερα ενόψει των ΟΑ.

Ηταν τόσο μεγάλη η ασφάλεια που είχε εξασφαλιστεί από αυτές τις υπηρεσίες κατά τη διάρκεια των Αγώνων, ώστε τη διαπίστωσαν, κάπως καθυστερημένα βέβαια, ακόμα και ο ίδιος ο πρωθυπουργός μαζί με άλλους κορυφαίους ...επί της ασφάλειας της χώρας υπουργούς και ανώτατα στελέχη της ΕΛΑΣ, με την παρακολούθηση των τηλεφώνων τους!!

  • Η επέκταση και επάνδρωση της Δημοτικής Αστυνομίας. Η πρόσδοση σ' αυτήν χαρακτήρα άμεσου βοηθού του κρατικού μηχανισμού καταστολής σε τοπικό επίπεδο. Το θεσμικό πλαίσιο, η εκπαίδευση, οργάνωση και διοίκησή της, είναι στενά προσδεμένα με την ΕΛ.ΑΣ., λειτουργώντας συμπληρωματικά προς αυτήν.

Ταυτόχρονα, χρησιμοποιείται για την ένταση της εισπρακτικής πολιτικής των δημάρχων σε βάρος των εργαζομένων, ως πρόσθετος μηχανισμός είσπραξης πόρων με βιομηχανία «κλήσεων» για τροχαίες παραβάσεις και με το σύνολο των εξόδων λειτουργίας της στην πλάτη των κατοίκων.

  • Η διαμόρφωση καταδοτικών μηχανισμών στη γειτονιά, όπως:

- «Οι εθελοντές αστυνομικοί». Το πείραμα των «εθελοντών» πρωτοξεκίνησε, αλλά το πήραν πίσω μετά τις αντιδράσεις, στο Δήμο Βύρωνα (παρουσία του τότε υπουργού Δημόσιας Τάξης). Δεν εγκαταλείφθηκε, όμως, το μέτρο αυτό. Προετοιμάζεται καλύτερα η προώθησή του, πιθανώς και με άλλη μορφή και «κίνητρα».

- Τα «Συμβούλια Πρόληψης Εγκληματικότητας». Με νόμο του ΠΑΣΟΚ, θεσπίστηκαν τα παραπάνω συμβούλια. Η ΝΔ τα μετονόμασε σε «Συμβούλια Πρόληψης Παραβατικότητας» (ακόμη χειρότερα). Ταυτόχρονα, με τη μη δευτερεύουσας σημασίας αλλαγή που επέφερε στον τίτλο τους, η ΝΔ θέσπισε και την ίδρυση «κεντρικού συμβουλίου πρόληψης παραβατικότητας», σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει δυσκολίες, να επιταχύνει τη συγκρότηση, λειτουργία και τον έλεγχό τους.

Στόχος της θέσπισης των «συμβουλίων» είναι να συγκαλυφθούν:

- Οι ευθύνες της κυβερνητικής πολιτικής για την άνοδο της εγκληματικότητας. Να καλλιεργηθεί η ιδέα της «συνυπευθυνότητας του πολίτη» στην αντιμετώπισή της, η «υποχρέωση» συνεργασίας του με τις αστυνομικές αρχές.

Η τυχόν παραδοχή αυτή θα αποτελεί και το δρόμο, μέσα από τον οποίο θα εξελίσσονται σε μηχανισμό χαφιεδισμού.

Με τη σύνθεση δε που προβλέπεται, γίνεται προσπάθεια να δοθεί ψευδοεπιστημονική χροιά στα συμβούλια αυτά, για να συγκαλυφθεί η φύση τους.

- Οι αιτίες του φαινομένου που σχετίζεται με τον ίδιο τον εκμεταλλευτικό χαρακτήρα του συστήματος. Να συγκαλυφθεί το ότι η ανάπτυξη της εγκληματικότητας ως κοινωνικο-οικονομικού φαινομένου σχετίζεται άμεσα με την ιδεολογική και πολιτική κυριαρχία της αστικής ιδεολογίας και πολιτικής, των προβλημάτων και αδιεξόδων που προκαλεί.

Ειδική αποστολή ως προς την προώθηση του παραπάνω στόχου, έχει ο «αστυνομικός της γειτονιάς», το ρίζωμα του οποίου εκεί δε συναντά μόνο οργανωτικές δυσκολίες του μηχανισμού των ΣΑ, αλλά και κάποια καχυποψία από τον κόσμο.

Αυτό, βέβαια, καθόλου δε σημαίνει ότι εγκαταλείφθηκε σαν μέθοδος, ή προδιαγράφηκε η αποτυχία αυτής της προσπάθειας εξωραϊσμού του χαρακτήρα και του ρόλου της ΕΛ.ΑΣ., διείσδυσής του στη γειτονιά και καθιέρωσής του ως «πρώτης κεραίας», όπως έλεγαν και οι επί ΠΑΣΟΚ οδηγίες προς τα «όργανα» αυτά.

  • Η κατάσταση με την εργοδοτική τρομοκρατία επιδεινώνεται. Στα μέσα που χρησιμοποιούνται προστέθηκε η πληθώρα εγκαταστάσεων κλειστών κυκλωμάτων με κάμερες.

Επίσης, η εκτεταμένη χρησιμοποίηση ανεξέλεγκτων στρατών των ιδιωτικών εταιριών ασφαλείας σε ρόλο τραμπούκικου μηχανισμού παρεμπόδισης της συνδικαλιστικής δράσης και τρομοκράτησης των εργαζομένων. Ιδιαίτερα σε μεγάλες επιχειρήσεις, χρησιμοποιούνται απόστρατοι αξιωματικοί των ΣΑ (κωδική ονομασία «πόλις») που κάνουν «γιουρούσια» επί «δικαίων και αδίκων», ως μέθοδο, τάχα, αντιμετώπισης της εγκληματικότητας και «παραγωγής αστυνομικού έργου».

Συχνότερα οι μετανάστες, οι νέοι, αλλά και όλοι, γίνονται θύματα της μετατροπής των πάντων σε υπόπτους, αφού η αντίληψη που καλλιεργείται στα αστυνομικά όργανα με τέτοιες επιχειρήσεις είναι ότι κάθε διερχόμενος είναι ύποπτος, άρα και προληπτικά ελεγχόμενος! Δείτε μόνο, στα στοιχεία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, το μεγάλο αριθμό όσων προσάγονται στο Τμήμα, την τεράστια διαφορά ανάμεσα στον αριθμό αυτών των, όπως αποδεικνύεται, αδικαιολόγητων προσαγωγών και στον αριθμό αυτών που συλλαμβάνονται με κάποια κατηγορία. Χωρίς, βέβαια, αυτό να σημαίνει ότι όλοι όσοι συλλαμβάνονται, τελικά, δικαιολογείται σε κάθε περίπτωση η σύλληψή τους.

  • Η πολυάριθμη, με προφανή στόχο, αστυνομική παρουσία (ένστολη και μη) κατά τις λαϊκές εκδηλώσεις, δραστηριότητες και απεργιακές κινητοποιήσεις του εργατικού κινήματος, της νεολαίας κλπ.

Επίσης, παραμένει μέσα στους στόχους ο περιορισμός των συγκεντρώσεων στο κέντρο της Αθήνας και των μεγάλων πόλεων, σε άλλους χώρους δράσης του λαϊκού κινήματος, καθώς και το χτύπημα του πανεπιστημιακού ασύλου.

Δ. Ο ρόλος των αυτοδιοικητικών αρχών. Στην προσπάθεια να περάσουν τα αντιδημοκρατικά μέτρα, η ΤΑ είχε τη δική της συμβολή. Οι δημοτικές και νομαρχιακές αρχές στο σύνολό τους, ανεξάρτητα αν ανήκουν στη ΝΔ ή στο ΠΑΣΟΚ, συντάχθηκαν με τις κυβερνήσεις στον αυταρχικό κατήφορο που συνόδευε τα γενικότερα αντεργατικά μέτρα.

«Σιώπησαν» στο σύνολό τους, όταν προωθούνταν οι τρομονόμοι, η «Σένγκεν», το ηλεκτρονικό φακέλωμα, η δικαστική και αστυνομική καταστολή των λαϊκών αγώνων, η παρακολούθηση των κάθε είδους ηλεκτρονικών επικοινωνιών κλπ. «Σιώπησαν» οι ίδιοι και οι εκπρόσωποί τους στην ΚΕΔΚΕ, στην ΕΝΑΕ, στην ΤΕΔΚΝΑ και σιγούν έως σήμερα, όταν γινόταν η εγκατάσταση του C4I που έμεινε ως «προίκα» των Ολυμπιακών Αγώνων και ...προστίθεται στα λογισμικά «νόμιμης» και «παράνομης» παρακολούθησης των τηλεφώνων.

Μαζί με τους εκλεκτούς του ΣΥΝ, χειροκρότησαν τη «Δημοτική Αστυνομία» με τη συγκεκριμένη αποστολή, εκπαίδευση, διοίκηση και σχέση της με την ΕΛ.ΑΣ. (Η ΚΕΔΚΕ, μάλιστα, ζητούσε την οπλοφορία των δημοτικών αστυνομικών).

Ανέλαβαν την υλοποίησή της στο χώρο τους, δίνοντας άλλοθι στη διαμόρφωση ενός νέου μηχανισμού καταστολής. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι αμιγώς αστυνομικού χαρακτήρα επιχειρήσεις γίνονται από κοινού με τη Δημοτική Αστυνομία, όπου υπάρχει (όπως, π.χ., στο Δήμο Αθήνας).

Ανέλαβαν, με τη σύμφωνη γνώμη ή τη «σιωπή» τους, να συγκαλύψουν το στόχο συγκροτούμενων μηχανισμών, όπως τα «Συμβούλια Πρόληψης Παραβατικότητας», στο όνομα αντιμετώπισης του εγκλήματος.

Η αποκάλυψη της στάσης των συγκεκριμένων πολιτικών δυνάμεων, και κατ' επέκταση των εκλεγμένων ή υποψηφίων δημάρχων, νομαρχών που στηρίζουν και στα ζητήματα της δημοκρατίας, αποκτά μια ξεχωριστή σημασία μπροστά στην εκλογική μάχη, για την κατανόηση του πολιτικού χαρακτήρα της, τη διαμόρφωση του κριτηρίου της λαϊκής ψήφου.


Του
Γιάννη ΝΑΚΗ*
*Ο Γιάννης Νάκης είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ