Κυριακή 22 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Ανάγκη η συνέχιση και ο αναπροσανατολισμός

Οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που πάνω από ένα μήνα, με πάθος και πείσμα, δίνουν τη μάχη για την επιτυχία του αγώνα τους ενάντια στη σιδηρογροθιά της κατασυκοφάντησης και υποβιβασμού της απεργίας και των απεργών σε μίζερους, ανέντιμους και υποκινούμενους, αποδεικνύουν το δίκιο και έντιμο του αγώνα αυτού. Η ένταση του αυταρχισμού και της αδιαλλαξίας κάθε άλλο παρά σημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν πιέζεται. Πρόκειται για προσπάθεια επίδειξης πυγμής μπροστά στους αγώνες που θα συνεχιστούν ακόμη πιο μαζικοί και δυναμικοί ενάντια στις επικείμενες αντιδραστικές αλλαγές.

Εκτός, όμως, από την κυβέρνηση, οι απεργοί εκπαιδευτικοί έχουν να αντιμετωπίσουν και τους διάφορους «φίλους», που αποπροσανατολίζουν και τελικά υπονομεύουν τον αγώνα.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ «συμπαραστέκεται» στον αγώνα των εκπαιδευτικών, χωρίς να υιοθετεί τα αιτήματά τους! Περιορίζει το ζήτημα στην απουσία διαλόγου, στην αναξιοπιστία της ΝΔ και στον αριθμό των δόσεων του επιδόματος των 103 ευρώ, καλώντας την κυβέρνηση σε αντιπρόταση, ώστε να γυρίσουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία. Τόσο ο κ. Παπανδρέου όσο και η υπουργός εξαρτούν τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού από την προώθηση των αναδιαρθρώσεων. Συγκεκριμένα, η υπουργός στην τελευταία συνάντηση με τα ΔΣ των ΔΟΕ - ΟΛΜΕ δήλωσε ότι η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού θα συναρτάται με την πορεία εφαρμογής «καινοτομιών» στο σχολείο, ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ζήτησε «να υπάρξει αλληλοδέσμευση απ' τη ΔΟΕ και από την κυβέρνηση για καλύτερες παροχές αλλά και για καλύτερη ποιότητα και αξιολόγηση των δημοτικών σχολείων»!

Το ΠΑΣΟΚ, αλλά και ο ΣΥΝ, τάσσονται γενικά και αόριστα «υπέρ» της Δημόσιας Εκπαίδευσης, αποφεύγοντας να μιλήσουν συγκεκριμένα, καθώς και τα δύο αυτά κόμματα αποδέχονται την ουσία της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης για μια πιο ταξική εκπαίδευση. Ετσι, στηρίζουν ενεργά το διπλό σχολικό δίκτυο με τη διαίρεση του Λυκείου σε Γενικό - Επαγγελματικό, τη «12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση» με διαφοροποιημένα σχολεία σύμφωνα και με τη θέση της ΝΔ, την «ευέλικτη ζώνη» και την «αποκέντρωση της εκπαίδευσης», δεν υποστηρίζουν την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το ΠΑΣΟΚ, μάλιστα, είναι υπέρμαχο της διεύρυνσής της και στην ανώτατη εκπαίδευση.

Βέβαια, το έδαφος, για να αισιοδοξεί η κυβέρνηση ότι ο πυρήνας της πολιτικής της θα μείνει αλώβητος, εκτός από τα κόμματα αυτά, το έχουν στρώσει οι πλειοψηφίες των ΔΟΕ και ΟΛΜΕ (ΠΑΣΚ - ΣΥΝ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ) και μέχρι πρόσφατα και η ΔΑΚΕ. Στο εισηγητικό μέρος του πλαισίου της ΟΛΜΕ απουσιάζει ο αντιλαϊκός, αντιεκπαιδευτικός ρόλος της ΕΕ και του ΠΑΣΟΚ. Η λιτότητα, η ιδιωτικοποίηση, τα αντιασφαλιστικά μέτρα, οι ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, τα ΜΑΤ κ.ά. σα να ξεκίνησαν το 2004 απ' τη ΝΔ. Οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ τονίζουν ότι δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός ένας αγώνας που ενισχύει πότε τον ένα και πότε τον άλλο πόλο του δικομματισμού, χωρίς να συγκρούεται με την πολιτική του. Το μεγαλύτερο πρόβλημα βρίσκεται, ωστόσο, στα αιτήματα που θέτουν οι ηγεσίες σε ΔΟΕ - ΟΛΜΕ, αφού σε αυτά τελικά κρίνεται η συνέπεια των καταγγελτικών λόγων τους (κατά των χορηγών και του «σχολείου της αγοράς») με τα έργα τους. Οι δυνάμεις αυτές αποφεύγουν να αντιπαρατεθούν στο πλαίσιο του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών με το επιχείρημα ότι τα αιτήματά του είναι πολλά και «βαριά», για να τα σηκώσει ο κλάδος των εκπαιδευτικών. Το ζήτημα, όμως, δεν είναι ο αριθμός των αιτημάτων, αλλά κυρίως το περιεχόμενό τους. Η επιτυχία του αγώνα των εκπαιδευτικών κρίνεται όχι μόνον από τη μαζικότητα και την αποφασιστικότητά του, αλλά και από την ικανότητά του να εξασφαλίζει τη μέγιστη πολιτική πίεση στην κυβέρνηση, ανοίγοντας δρόμους επικοινωνίας και συμπαράταξης με τους υπόλοιπους εργαζόμενους και το λαό. Η παράμετρος αυτή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη σήμερα που απέναντι σε κάθε αγώνα ορθώνεται όχι μόνο η κυβέρνηση, αλλά σύμπαντες οι μηχανισμοί του μεγάλου κεφαλαίου, η ΕΕ, ο ΟΟΣΑ και οι υπόλοιποι εκφραστές τους, όπως το ΠΑΣΟΚ.

Πώς όμως μπορεί να εξασφαλιστεί αυτή η συμπαράταξη, όταν οι συνδικαλιστικές πλειοψηφίες σε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ (ΠΑΣΚ - ΣΥΝ -ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ):

  • Τάσσονται υπέρ της διαίρεσης των μαθητών σε «επιδεκτικούς» και «ανεπίδεκτους μαθήσεως» μέσα από τη διατήρηση του διπλού ανισότιμου σχολικού δικτύου γενικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης;
  • Διεκδικούν το 5% του ΑΕΠ και όχι 15% του κρατικού προϋπολογισμού, επιτρέποντας στην κυβέρνηση να απαντά ότι υλοποιεί ουσιαστικά το αίτημα μειώνοντας (όπως φέτος) τον κρατικό προϋπολογισμό και αυξάνοντας την «ιδιωτική» χρηματοδότηση, σήμερα από τα κοινοτικά προγράμματα (Δ΄ ΚΠΣ) και αύριο από την τσέπη των εργαζομένων;
  • Αποσιωπούν ότι τα νέα βιβλία και αναλυτικά προγράμματα του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ θα οδηγήσουν σε τρομακτική αποδιοργάνωση τη σκέψη των μαθητών, εντείνοντας τη σύγχυση και τον ιδεολογικό έλεγχο, με τη συμβολή μάλιστα των μεγαλοεκδοτών, που κερδοσκοπούν όχι μόνο από τα σχολικά βιβλία αλλά και από τα δεκάδες «βοηθήματά» τους;
  • Αποδέχονται ουσιαστικά την «ευέλικτη ζώνη» και την περίφημη «αποκέντρωση» της εκπαίδευσης, κρύβοντας ότι η ευελιξία είναι το άλλο όνομα της «αποκέντρωσης» και ότι και οι δύο όροι σημαίνουν ιδιωτικοποίηση και κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, ανάλογα με την κοινωνική σύνθεση των οικογενειών;

Οσον αφορά στην οικονομική διεκδίκηση, οι πλειοψηφίες των ΟΛΜΕ - ΔΟΕ δεν έχουν εγκαταλείψει την επιδοματική λογική. Ετσι, ακόμη και το αίτημα της πλειοψηφίας των ΔΟΕ - ΟΛΜΕ για «1.400 ευρώ καθαρά στο νεοδιόριστο», αίτημα που - κάτω από την πίεση του ΠΑΜΕ το οποίο πρωτοδιατύπωσε αντίστοιχο αίτημα - ξεφεύγει από τη διαχειριστική αντίληψη του εφικτού των αντοχών της οικονομίας και συνδέεται με τις πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων, έχει καταντήσει διακοσμητικό. Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος της ΔΟΕ όχι μόνο δεν το υπερασπίζεται, από τις επιθέσεις της κυβέρνησης και των μέσων ενημέρωσης να το απονομιμοποιήσουν πολιτικά, αλλά το υποκαθιστά με το επίδομα και άλλα οικονομικίστικα αιτήματα. Είναι φανερό ότι η υλοποίηση ενός τέτοιου αιτήματος απαιτεί συσπείρωση και δράση ευρύτερα των εργαζομένων. Οι ίδιες δυνάμεις όμως που αποφάσισαν την απεργία της ΔΟΕ δε φρόντισαν ούτε καν τον κλάδο των εκπαιδευτικών σε ΟΛΜΕ και ΔΟΕ έγκαιρα να συντονίσουν, πόσο μάλλον τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ΠΑΣΚ και ΣΥΝ καταψήφισαν μαζί με τη ΔΑΚΕ την πρόταση του ΠΑΜΕ για 24ωρη απεργία στη ΓΣΕΕ, ενώ με το ζόρι την υιοθετούν στην ΑΔΕΔΥ, όταν δεν την καταψηφίζουν.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθούμε στην πολυγλωσσία της ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ (ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ), που ενώ ταυτίζεται πλήρως στην τακτική και το διεκδικητικό πλαίσιο με την ΠΑΣΚ, στις ανακοινώσεις της καλεί σε αγώνα με διαφοροποιημένο πλαίσιο, το οποίο «ξεχνά» στις Γενικές Συνελεύσεις και τελικά επιστρέφει στο κοινό πλαίσιο με την ΠΑΣΚ.

Ενωτικό είναι το ταξικό

Ο κυβερνητικός συνδικαλισμός και τα στηρίγματά του προσπαθούν να συκοφαντήσουν το ΠΑΜΕ, ανεμίζοντας πλαστικές σημαίες ενότητας. Είναι αποπροσανατολισμός. Για μας δεν είναι ενωτικό το στρογγυλεμένο πλαίσιο που τα έχει με όλους καλά, την ΕΕ, τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και διεκδικεί ό,τι είναι συμβατό με την κυρίαρχη πολιτική. Ούτε μπορεί να βαφτίζεται ενότητα των εργαζομένων η ευκαιριακή σύμπραξη των παρατάξεων του ΣΥΝ και της ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ άλλοτε με τη ΔΑΚΕ και άλλοτε με την ΠΑΣΚ.

Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι όλες οι παρατάξεις σε ΟΛΜΕ - ΔΟΕ, με εξαίρεση την ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, έχουν βασική τους γραμμή την «ιδιαιτερότητα» του κλάδου, την αντίληψη περί περιούσιου κλάδου μακριά και χώρια από τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Οι πλειοψηφίες αυτές άφησαν, προσωρινά, την ιδιαιτερότητα και με σημαία την ισότιμη αντιμετώπιση των δημοσίων υπαλλήλων, έκαναν κυρίαρχο αίτημα τα 176 ευρώ σε αντιπαράθεση όμως με τους άλλους «υψηλόμισθους» δημοσίους υπαλλήλους που παίρνουν το σχετικό επίδομα. Λογική που συνεχίζεται και σήμερα με δηλώσεις του προέδρου της ΔΟΕ.

Ολα τα παραπάνω σαλπίζουν την ανάγκη να δυναμώσει το ΠΑΜΕ. Γιατί το ΠΑΜΕ είναι η προσπάθεια για τη μόνη και πραγματική ενότητα όλων των εργαζομένων μονίμων και συμβασιούχων, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ενότητα στη βάση των κοινών ταξικών συμφερόντων ενάντια στον κοινό τους αντίπαλο. «Τέρμα πια στις αυταπάτες, ή με το κεφάλαιο ή με τους εργάτες», όπως ακούγεται και στους δρόμους του αγώνα. Αυτή είναι η μόνη ενότητα προοπτικής και νίκης.


Σάββας ΣΑΒΒΑ
Στέλεχος του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Να αλλάξει τώρα ο συσχετισμός δύναμης. Ολοι στο δρόμο της αντεπίθεσης! (2009-05-16 00:00:00.0)
Αλλαξε το τοπίο, δώσε δύναμη στο ΠΑΜΕ! (2009-05-03 00:00:00.0)
Τώρα είναι η ώρα συσπείρωσης στο ΠΑΜΕ (2008-02-05 00:00:00.0)
Επικίνδυνη αδράνεια της πλειοψηφίας στην ΟΛΜΕ (2002-09-14 00:00:00.0)
Συντονισμένη απάντηση από τη βάση (2002-01-29 00:00:00.0)
Με όλες τις δυνάμεις για την επιτυχία της απεργίας (2000-11-24 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ