Τρίτη 27 Μάη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ"
Διεργασίες για καλύτερη εξυπηρέτηση του κεφαλαίου

Σε αγαστή συνεργασία και πλήρη συνεννόηση με τους εκπροσώπους των μεγαλοεπιχειρηματιών, συνεχίζονται οι διεργασίες για την αναθεώρηση του καθεστώτος χορήγησης οικονομικών κινήτρων

Εντείνονται οι διεργασίες αναθεώρησης του ισχύοντος καθεστώτος "αναπτυξιακών κινήτρων" από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, στην κατεύθυνση της ικανοποίησης των αξιώσεων που προβάλλουν κατά καιρούς βιομήχανοι και μεγαλοεπιχειρηματίες με πρόσχημα την πραγματοποίηση επενδύσεων. Πρόκειται για το καθεστώς εκείνο που δημιούργησαν και εφάρμοσαν με τους διάφορους αναπτυξιακούς νόμους οι εκάστοτε "γαλαζοπράσινες" κυβερνήσεις, "κατορθώνοντας" ουσιαστικά να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τα υπερκέρδη των διαφόρων επιτήδειων επιχειρηματιών, οι οποίοι καρπώνονται τεράστια ποσά επιχορηγήσεων από το κράτος, χωρίς όμως να τα επενδύουν ποτέ όπως πρέπει. Στόχος των αλλαγών που ετοιμάζονται, και που δεν είναι άσχετοι με τις ανακατατάξεις που σημειώνονται στο χώρο του κεφαλαίου, είναι η ενίσχυση των "μεγάλων" και "καλών" περιπτώσεων επιχειρηματιών, αφού τα περιθώρια για συνέχιση του καθεστώτος να προσφέρονται για επενδύσεις που ποτέ δε γίνονται ποταμοί δισεκατομμυρίων, έχουν στενέψει.

Το συγκεκριμένο καθεστώς βρίσκεται υπό αναθεώρηση όπως είχε προαναγγείλει παλαιότερα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου,ενώ το όλο ζήτημα θα αποτελέσει αντικείμενο του λεγόμενου "κοινωνικού διαλόγου". Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρμόδια επιτροπή που είχε συσταθεί στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για το συγκεκριμένο θέμα έχει ήδη καταλήξει σε κάποιες προτάσεις, οι οποίες δόθηκαν στα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου να εξεταστούν και να καταλήξουν εντός του τριμήνου σε κοινό πλαίσιο, το οποίο και θα τεθεί στο τραπέζι του "κοινωνικού διαλόγου".Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι αλλαγές που προωθούνται, θα αφορούν στον περιορισμό του σκέλους των δραχμικών επιχορηγήσεων, που παίρνουν οι επιχειρηματίες μέσα από τους διάφορους σχετικούς νόμους, με πρόσχημα την πραγματοποίηση επενδύσεων, με παράλληλη ενίσχυση του σκέλους των φοροαπαλλαγών. Στα σχέδια του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των μεγαλοεπιχειρηματιών είναι, επίσης, η είσοδος των εμπορικών τραπεζών στην αξιολόγηση των επενδύσεων, θέμα που μέχρι σήμερα αποτελούσε αρμοδιότητα της πολιτείας και μόνο. Ας σημειωθεί ότι η ρύθμιση αυτή θα αφορά κύρια τις μικρές επενδύσεις, αφού για την προώθηση των... μεγάλων η κυβέρνηση έχει ήδη δημιουργήσει το περίφημο Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων (ΕΛΚΕ), ικανοποιώντας τις αξιώσεις των μεγαλοεπιχειρηματιών, οι οποίοι πρόβαλαν τη γραφειοκρατία ως έναν από τους παράγοντες - εμπόδιο για την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών. Είναι εμφανές ότι μ' αυτή την τακτική η κυβέρνηση επιδιώκει να βάλει ουσιαστικά στο περιθώριο τις μικρομεσαίες, σε όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων.

Ως επιχείρημα για τον περιορισμό του σκέλους των κρατικών επιχορηγήσεων στους επενδυτές, αρμόδιοι επί του θέματος αναφέρουν ότι πλέον δεν υφίστανται οι λόγοι για τους οποίους παλαιότερα η κυβέρνηση κατέληξε στο ισχύον"γενναιόδωρο" καθεστώς αναπτυξιακών κινήτρων. Ενα καθεστώς που αξιοποίησαν στο έπακρο χρόνια ολόκληρα οι κάθε είδους επιχειρηματίες, απολαμβάνοντας"ζεστό χρήμα" από τα κρατικά ταμεία, χωρίς ποτέ όμως να πραγματοποιούν τις επενδύσεις, με πρόσχημα τις οποίες εντάσσονταν στους εκάστοτε αναπτυξιακούς νόμους. Ενδεικτική από αυτή την άποψη είναι παλαιότερη μελέτη που είχε πραγματοποιήσει η εταιρία ICAP για λογαριασμό του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και είχε δημοσιεύσει ο "Ρ". Σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκεκριμένης μελέτης, από το σύνολο των ιδιωτικών επενδύσεων που εντάχθηκαν στους αναπτυξιακούς νόμους στην περίοδο 1990 - 1994, ολοκληρώθηκε μόλις το 20%.Η σχετική μελέτη που αναφερόταν στο βαθμό ολοκλήρωσης των επενδύσεων που υπήχθησαν στον αναπτυξιακό νόμο κατά την περίοδο 1990 - 1994, κατέληγε στο συμπέρασμα ότι "το υπάρχον σύστημα επενδύσεων, όπως αυτό υλοποιήθηκε στην Ελλάδα, παρουσιάζει αποκλίσεις από τους επιθυμητούς στόχους, όσον αφορά την κλαδική και περιφερειακή κατανομή των πόρων, αλλά και τις επενδύσεις που τελικά ολοκληρώνονται σε σχέση με όσες υπάγονται στο σύστημα επενδύσεων"! Ενδιαφέρουσα, επίσης, ήταν η διαπίστωση της παραπάνω μελέτης, σύμφωνα με την οποία από τις ιδιωτικές επενδύσεις που εγκρίθηκε η υπαγωγή τους στους νόμους για τα αναπτυξιακά κίνητρα "κατά την περίοδο 1990-1994, το ποσοστό ολοκλήρωσης ανέρχεται μόλις σε 22,76% για το σύνολο των επενδύσεων".

Πρόκειται για σαφή δείγματα της αναποτελεσματικότητας των πολιτικών που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και οι οποίες δεν κατόρθωσαν ποτέ να δημιουργήσουν τη στοιχειώδη υποδομή για τη βιομηχανική, αλλά και την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας.

Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγεί, εξάλλου, και το γεγονός ότι - σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας - οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ διέθεσαν την περίοδο 1991-96 περισσότερα από 500 δισ. δρχ. υπό μορφή επιχορηγήσεων προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις όλων των κλάδων. Συγκεκριμένα, την περίοδο αυτή ο ιδιωτικός τομέας έλαβε επίσημα μέσω των αναπτυξιακών νόμων, το ποσό των 537 δισεκατομμυρίων δραχμών, που αποτέλεσε την κυβερνητική συνδρομή στην ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων. Τα 384 δισεκατομμύρια, ή το 71,5% των επιχορηγήσεων, δόθηκαν τη διετία 1995 - 1996. Ενδιαφέρον είναι επίσης το στοιχείο που δείχνει ότι από το συνολικό ποσό των 537 δισ. δραχμών, περίπου τα 400 δισ. δραχμές τα μοιράστηκαν μεταξύ τους οι μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν και τους καλύτερους "πελάτες" των αναπτυξιακών νόμων!

Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ