Κυριακή 9 Μάρτη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Επισπεύδεται το "ψαλίδισμα" των κοινωνικών δαπανών

"Πλώρη" για την υλοποίηση των αντιλαϊκών μέτρων που είχαν εξαγγελθεί με τον προϋπολογισμό του 1997, βάζει η κυβέρνηση, επιδιώκοντας να επισπεύσει τις διαδικασίες υλοποίησης των διατάξεων του φορολογικού νόμου και του νόμου με τον ψευδεπίγραφο τίτλο "περιορισμός και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κρατικών δαπανών", που ψηφίστηκαν πρόσφατα από τη Βουλή. Η επιτάχυνση των ενεργειών που απαιτούνται για την υλοποίηση των παραπάνω νόμων, δε φαίνεται καθόλου άσχετη με τις εκτιμήσεις που επικρατούν στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ότι με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι δυνατόν να επιτευχθούν, οι στόχοι που έχουν τεθεί στο φετεινό προϋπολογισμό, τόσο στο σκέλος των δαπανών, όσο και κυρίως στο σκέλος των εσόδων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αρμόδια επί του θέματος στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο κατάρτισης συμπληρωματικού προϋπολογισμού για το 1997, στα μέσα του έτους, αν διαφανεί έντονη απόκλιση από τους ετήσιους στόχους που έχουν τεθεί. Το παραπάνω ενδεχόμενο, άλλωστε, οι ίδιοι παράγοντες το άφησαν ανοιχτό, στο κλιμάκιο του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), το οποίο στις επαφές που είχε μαζί τους, χαρακτήρισε "υπεραισιόδοξο" το στόχο που έχει τεθεί κυρίως στο σκέλος των εσόδων.

Με τα παραπάνω δεδομένα, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ετοιμάστηκε έγγραφο, στο οποίο αναφέρονται αναλυτικά οι κυριότερες υπουργικές αποφάσεις, κοινές υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα, που ξεπερνούν συνολικά τα 30 και των οποίων η έκδοση προβλέπεται από τις διατάξεις του νόμου "περιορισμός και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κρατικών δαπανών". Στόχος του συγκεκριμένου εγγράφου είναι η ενημέρωση των αρμόδιων φορέων για τις ενέργειες, στις οποίες πρέπει να προχωρήσουν, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Η βιασύνη και αποδίδεται στην εκτίμηση ότι σημειώθηκε σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας ψήφισής του από τη Βουλή. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγος γίνεται για την υλοποίηση ενός νομοθετήματος,με το οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί μια άνευ προηγουμένου συμπίεση των λεγόμενων κοινωνικών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού (προβλέπεται"πάγωμα" των επιχορηγήσεων για την επόμενη διετία στα περσινά επίπεδα), ενώ παράλληλα επιχειρείται άγρια συρρίκνωση - και μέσω μορφών ιδιωτικοποίησης - της δημόσιας διοίκησης.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, αξίζει να γίνειαναφορά στις κυριότερες υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα που συμπεριλαμβάνονται στο παραπάνω έγγραφο και την έκδοση των οποίων θα επισπεύσει η κυβέρνηση, προκειμένου να θέσει σε εφαρμογή το αντιλαϊκό περιεχόμενο του συγκεκριμένου νόμου. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου:

  • Προωθούνται οι διαδικασίες, μέσω της έκδοσης σχετικών υπουργικών αποφάσεων, σύστασης της Διαρκούς Γνωμοδοτικής Επιτροπής Φορέων του Δημοσίου Τομέα, η οποία θα είναι αρμόδια να καταγράψει και να εισηγηθεί τη συγχώνευση ή και κατάργηση μιας σειράς φορέων του δημοσίου τομέα. Σημειώνεται ότι στην παραπάνω επιτροπή θα συμμετέχουν και 3 ιδιώτες εμπειρογνώμονες, για τον ορισμό των οποίων θα εκδοθούν κοινές αποφάσεις των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας. Στη συνέχεια, οι συγχωνεύεις και καταργήσεις φορέων του δημοσίου, ή μετατροπή τους σε ΑΕ, θα γίνεται μέσω της έκδοσης Προεδρικών Διαταγμάτων που θα συντάσσει η παραπάνω επιτροπή.
  • Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νόμου όλοι οι φορείς που επιχορηγούνται ή τους αποδίδονται έσοδα που υπερβαίνουν το ποσό των 100 εκατ. δραχμών από τον Κρατικό Προϋπολογισμό οφείλουν το αργότερο μέχρι 31 Μάρτη 1997 να υποβάλουν τριετές επιχειρησιακό σχέδιο για τα έτη 1997 έως και 1999 στα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με συγκεκριμένες προτάσεις. Οι προτάσεις θα πρέπει να καταλήγουν σε συγκράτηση των παραπάνω ποσών σε ονομαστικούς όρους μέχρι το μισό του προβλεπόμενου, για το έτος αυτό, δείκτη τιμών καταναλωτή, μέσω της αξιοποίησης των περιουσιακών τους στοιχείων, της συγκράτησης των δαπανών τους και της πιο αποτελεσματικής διαχείρισης των ιδίων εσόδων.Στα πλαίσια αυτά προωθούνται οι διαδικασίες έκδοσης κοινής υπουργικής απόφασης των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με την οποία καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής των ρυθμίσεων που αναφέρονται σε θέματα σχετικά με την καταβολή εκ μέρους του κρατικού προϋπολογισμού επιχορηγήσεων σε φορείς του δημοσίου ή απόδοσης εσόδων που εισπράττονται από τον κρατικό προϋπολογισμό (ποσού πάνω από 100 εκατ. δρχ. και για τις δύο περιπτώσεις) μόνο ύστερα από την υποβολή εκ μέρους των εν λόγω φορέων τριετών επιχειρησιακών σχεδίων στα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και το εποπτεύον υπουργείο. Τα επιχειρησιακά αυτά σχέδια θα αξιολογούνται από το υπουργείο Οικονομικών και το κάθε φορά αρμόδιο υπουργείο, για να διαπιστώνεται αν καταλήγουν σε συγκράτηση των διατιθέμενων από τον κρατικό προϋπολογισμό πόρων και αν απεικονίζουν τα πάσης φύσεως έσοδά τους και τα περιουσιακά τους στοιχεία, την κάλυψη δαπανών του προϋπολογισμού τους και από άλλες πηγές κλπ.
  • Εκδοση κοινής απόφασης των υπουργών Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σε κάθε περίπτωση πρόσληψης προσωπικού από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (συμπεριλαμβανομένων και των τραπεζών).
  • Προωθούνται οι διαδικασίες έκδοσης της κοινής υπουργικής απόφασης του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και του καθ' ύλην αρμόδιου υπουργού για την εφαρμογή της διάταξης, σύμφωνα με την οποία οι Δημόσιοι Οργανισμοί, Ασφαλιστικοί Φορείς (ΔΟΑΦ) και ΝΠΔΔ μπορούν να συνάπτουν για ακίνητά τους συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης. Να θυμίσουμε εδώ ότι η ίδια διάταξη επιτρέπει στους παραπάνω φορείς, με απόφαση του ΔΣ να προσλαμβάνουν κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης, συμβούλους διαχείρισης για την αξιοποίηση της περιουσίας τους. Και για το συγκεκριμένο θέμα προωθείται κοινή απόφαση των Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Υγείας Πρόνοιας, για τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων πρόσληψης συμβούλων διαχείρισης από δημόσιους οργανισμούς, ασφαλιστικούς φορείς, ΝΠΔΔ κλπ. ύστερα από απόφαση των ΔΣ τους.
  • Επίσης, με την έκδοση κοινής απόφασης των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού θα καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία εφαρμογής διατάξεων, με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα στους πιο παραπάνω υπουργούς να προβαίνουν ή να αναθέτουν σε εξωτερικούς συμβούλους την αξιολόγηση των δαπανών του προϋπολογισμού φορέων του δημοσίου τομέα, με ταυτόχρονη υποβολή προτάσεων εξορθολογισμού τους.

  • Στο έγγραφο του ΓΛΚ αναφέρεται, επίσης, η προώθηση της έκδοσης Προεδρικών Διαταγμάτων, με προτάσεις των υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με τα οποία θα καθορίζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας των δημοσίων οργανισμών, ασφαλιστικών φορέων και ΝΠΔΔ, οι κανόνες επενδυτικής συμπεριφοράς κλπ.
  • Τέλος, με την έκδοση σειράς υπουργικών αποφάσεων, καθορίζεται ο τρόπος και οι διαδικασίες τακτοποίησης αλληλόχρεων οφειλών και υποχρεώσεων μεταξύ των φορέων του δημοσίου.

Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ