Τετάρτη 11 Δεκέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η ουσία του Δεκέμβρη του '44

Πενήντα δύο χρόνια πέρασαν και ο Δεκέμβρης 1944 εξακολουθεί - και θα εξακολουθεί - να είναι ένα καρφί στο μάτι της ολιγαρχίας και των κομμάτων που τη στηρίζουν. Σε κάθε επέτειο - τα τελευταία, όμως, χρόνια πιο πυκνά - μια σειρά πολιτικοί, δημοσιογράφοι και άλλοι - ανάμεσά τους και ναυάγια της ταξικής πάλης - βάλθηκαν ν' ασχολούνται πυρετωδώς με το θέμα. Τι θέλουν;

Σύμφωνα με την εφημερίδα "Η ΑΥΓΗ" (4.12.96) "... υπάρχουν πολλά σκοτεινά σημεία, ζητήματα που ζητούν εκτενέστερη διερεύνηση και ερμηνεία. Ενα ιστορικό ζήτημα, όπως τα Δεκεμβριανά, είναι ίσως δύσκολο να μελετηθεί επιστημονικά, δεδομένου ότι την αντικειμενικότητα των ιστορικών εξελίξεων θολώνουν πάθη και ιδεολογίες...".

Υποτίθεται, λοιπόν, πως στόχος των τόσων και τόσων ερευνητών, είναι η αναζήτηση της αλήθειας. Την οποία, όπως μας πληροφορεί πάλι "Η ΑΥΓΗ", "επιχειρεί να φωτίσει ο Γρηγόρης Φαράκος, επιμελητής βιβλίου" για το Δεκέμβρη (το βιβλίο περιέχει εισηγήσεις, που έγιναν σε Συμπόσιο το 1995, και παρουσιάστηκε προχτές).

Στόχος αυτού του σημειώματος δεν είναι η κριτική εκτίμηση των όσων περιέχονται στο συγκεκριμένο βιβλίο. Εκφράζεται απλώς η ανάγκη να επισημανθούν ορισμένα ζητήματα, τα οποία δείχνουν και την αιτία της εμμονής μιας σειράς μελετητών γύρω από το Δεκέμβρη 1944. Αιτία, που έχει να κάνει με ιδεολογικοπολιτικές σκοπιμότητες του σήμερα.

1. Στη διάρκεια της παρουσίασης του παραπάνω βιβλίου, όπως σημειώθηκε και προηγούμενα, ενώ υπογραμμίστηκε η ανάγκη ανίχνευσης της αλήθειας, έγινε ταυτόχρονα μια βασική διαπίστωση, η οποία καθιστά αντιφατικά και ανειλικρινή τα όσα ...βαθυστόχαστα περί αλήθειας αναφέρθηκαν. Ποια είναι αυτή η βασική διαπίστωση;

Οπως δημοσιεύτηκε στον ημερήσιο Τύπο, ένας εκ των ομιλητών, ο πρώην υπουργός Α. Πεπονής, είπε: "Αν το Δεκέμβρη οι διαπραγματεύσεις και οι συνεννοήσεις (εννοεί ανάμεσα στο ΕΑΜ - ΚΚΕ και τους Σκόμπι - Γ. Παπανδρέου) γίνονταν με πολιτικούς και όχι στρατιωτικούς όρους, θα βοηθούσε να περάσει και η Ελλάδα σε εξελίξεις ανάλογες με εκείνες άλλων ευρωπαϊκών χωρών, με νόμιμα όλα τα κόμματα, χωρίς εξαιρέσεις και αποκλεισμούς".

Με άλλα λόγια, ο Α. Πεπονής λέει τα ίδια, τα οποία γράφει και ο Γρ. Φαράκος στο βιβλίο που προαναφέρθηκε. Συγκεκριμένα: "Από την άλλη μεριά, ο κύριος, κατά τη γνώμη μου, λόγος της συμπεριφοράς και της στάσης του ΚΚΕ, είναι ο τρόπος που κατανοούσε ότι μπορεί να φθάσει στην εξουσία... δεν είχε απομακρυνθεί από τη σταλινική αντίληψη: τη βίαιη, δηλαδή, κατάληψη της πολιτικής εξουσίας. Κάποιες ενδεικτικές αναφορές στις πηγές του ΚΚΕ ή σε γνωστά γεγονότα, πείθουν" (σελίδα 85 του βιβλίου).

Δηλαδή, οι παραπάνω και άλλοι, ενώ ισχυρίζονται ότι ψάχνουν το ζήτημα, ταυτόχρονα, καταλήγουν (έχουν καταλήξει εδώ και χρόνια) στην ουσία. Επομένως, τα όσα περί ανίχνευσης ισχυρίζονται, δεν είναι παρά περικοκλάδες. Και το θέμα δε βρίσκεται βέβαια στο γεγονός ότι έχουν καταλήξει στην ουσία, αλλά στο ότι η ουσία τους δεν είναι τίποτα άλλο από την αποθέωση που κάνουν στην αστική κοινοβουλευτική δημοκρατία. Αυτή η αποθέωση περνάει μέσα από την καταδίκη του Δεκέμβρη. Καταδίκη, που εκφράζεται με τη λαθολογία (παλιά μέθοδος της αντιΚΚΕ στάσης) και με την ανοιχτή αντίθεση προς τη λαϊκή πάλη, που τείνει προς την ανατροπή της πολιτικής εξουσίας της άρχουσας τάξης.

2. Αυτή η πολιτική σκοπιά αθωώνει τον εγγλέζικο ιμπεριαλισμό, τα αστικά κόμματα και τα ένοπλα τμήματά τους, δηλαδή ολόκληρο το μαύρο μέτωπο που χτύπησε το ΕΑΜικό κίνημα. Τους αθωώνει, έστω και αν παριστάνει ότι κρατάει ...ουδέτερη στάση. Η ουδετερότητα σε τέτοιες περιπτώσεις είναι υποκρισία. Είναι τοποθέτηση με το μέρος του φονιά, αφού ισχυρίζεται πως "ναι μεν ευθύνονται οι Εγγλέζοι, αλλά και το ΕΑΜ έκανε λάθος που πήρε τα όπλα"...

3. Η τέτοια πολιτική στάση προφασίζεται πως δεν καταλαβαίνει ότι ο Δεκέμβρης ήταν αναπόφευκτος. Ηταν αναπόφευκτος, επειδή η κυριαρχία ιμπεριαλιστών και ντόπιας άρχουσας τάξης είχε ως προϋπόθεση την αλλαγή του συσχετισμού των δυνάμεων υπέρ τους και σε βάρος του ΕΑΜ. Πώς αλλιώς θα το πετύχαιναν αυτό, τη στιγμή που γύρω από το ΕΑΜ είχε συσπειρωθεί η συντριπτική πλειοψηφία του λαού; Πώς αλλιώς, αν δεν ακολουθούσαν την πολιτική που ακολούθησαν;

Αλλά, έτσι έχοντας τα πράγματα, στο ΕΑΜ έμεναν οι εξής δρόμοι: Η να υποταχθεί, στη βάση του "σφάξε με αγά μ' ν' αγιάσω", ή να πάρει τα όπλα. Εκανε - και σωστά - το δεύτερο.

Το θέμα είναι ότι το έκανε δίχως την απαιτούμενη προετοιμασία, δίχως σχέδιο και έχοντας πίσω του τα λάθη του Λιβάνου, της Καζέρτας κλπ. Αλλού, λοιπόν, βρίσκονται τα λάθη και όχι εκεί που θέλουν να τα βλέπουν ο Φαράκος, ο Κύρκος και άλλοι αποστάτες, παλιοί και νεότεροι.

4. Ο Δεκέμβρης είναι μια από τις πιο ένδοξες ώρες του λαϊκού κινήματος και εξαιρετικά επίκαιρος. Στις μέρες μας, έχουν ιδιαίτερη σημασία τα μηνύματά του: Λαϊκή ενότητα, αντίσταση και αντεπίθεση κατά του ιμπεριαλισμού και της αντιλαϊκής πολιτικής, όχι στο ραγιαδισμό και στη μοιρολατρία.

Αυτά τα μηνύματα είναι φυσικό να τα ξορκίζουν ως παλαιολιθικά, όσοι βλέπουν την ..."ανανέωση" μέσα στην ΕΕ και στο καθεστώς της καπιταλιστικής πορείας. Και είναι φυσικό, επίσης, να θεωρούν "πως την αντικειμενικότητα των ιστορικών εξελίξεων θολώνουν πάθη και ιδεολογίες"! Λες και η αλήθεια μπορεί να εντοπιστεί, δίχως να υπάρχει συγκεκριμένη ιδεολογική αφετηρία και σκοπιά...

Μ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ