Κυριακή 23 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εκπαίδευση και ιδιωτικοποίηση

Η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη

Το κύριο χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς ήταν η προσπάθεια της κυβέρνησης να υλοποιήσει τις εξαγγελίες της, τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΟΟΣΑ, τις εντολές των Βρυξελλών. Ολα δείχνουν ότι ο προσανατολισμός είναι η εμπορευματοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, με ρυθμούς ανάλογους με τις περιστάσεις και τις αντιστάσεις των εμπλεκομένων με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στη μεγάλη υπόθεση της παιδείας.

Τεράστιες ελλείψεις σε αίθουσες διδασκαλίας, γυμναστήρια, εργαστήρια φυσικής και χημείας, αίθουσες πολιτιστικών εκδηλώσεων. Συστηματική καθυστέρηση στην κάλυψη εκατοντάδων κενών πολύ μετά την έναρξη των μαθημάτων, με αποσπάσεις από το κέντρο και προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων (σήμερα μέσα στον ίδιο Σύλλογο καθηγητών μπορεί να βρεις από όλα τα "είδη" διδακτικού προσωπικού). Τα πιο πολλά σχολεία αντιμετωπίζουν τα λειτουργικά τους έξοδα με τη γενναία συνδρομή γονέων και κηδεμόνων στους οποίους αναγκάζονται συχνά να καταφεύγουν οι Διευθυντές. Λίγα σχολεία στεγάζονται σε δικό τους διδακτήριο και ακόμα πιο λίγα διαθέτουν γραμματείς και επιστάτες.

Η κρατική επιχορήγηση προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) μειώνεται συνεχώς, έτσι αυτή εξωθείται σε επιβολή πρόσθετων φόρων προκειμένου να αντιμετωπίσει τις αυξημένες σχολικές δαπάνες. Ηδη αρκετοί δήμοι προγραμμάτισαν αυξήσεις στα Δημοτικά Τέλη. Τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζει και η ύπαιθρος Θεσσαλονίκης, εκτός από το πρόβλημα της διπλοβάρδιας.

Η κατάσταση, που σιγά σιγά διαμορφώνεται, τινάζει ουσιαστικά στον αέρα το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και την αρχή των ίσων ευκαιριών. Εγκαταλείπεται η εκπαίδευση ως κοινωνική λειτουργία και στρώνεται ο δρόμος για την κυριαρχία της ιδιωτικής κερδοσκοπίας. Στη Θεσσαλονίκη ειδικά, ανθούν μεγάλες φροντιστηριακές επιχειρήσεις με τζίρο εκατοντάδων εκατομμυρίων. Δεν πάνε πίσω σε μεγάλα κέρδη, παλιά και νέα ιδιωτικά σχολεία, ξένα και ντόπια. Οι έμποροι της γνώσης αξιοποιούν την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική με αποτέλεσμα να απομυζούν τεράστια ποσά. Πρόχειροι υπολογισμοί δε θεωρούν υπερβολή ότι μυθώδη ποσά (πάνω από 400 δισ. δραχμές το χρόνο) ξοδεύει ο ελληνικός λαός για όλες τις μορφές της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ποσά δηλαδή που θα μπορούσαν να συνδράμουν αποτελεσματικά στην οικοδόμηση στην πατρίδα μας μιας παιδείας με υψηλές προδιαγραφές και απαιτήσεις. Καταλαβαίνει λοιπόν κάθε καλόπιστος άνθρωπος σε ποια τραγικά αδιέξοδα οδηγείται η μόρφωση της νέας γενιάς, αν συνεχιστεί η υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας και η μετατροπή της σε εμπορεύσιμο προϊόν.

Γεγονός είναι ότι ολόκληρη η φιλοσοφία της ΕΕ συγκλίνει σε ένα και μοναδικό στόχο, την υποβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, μεθοδικά και συστηματικά και τη μετατροπή του δημόσιου σχολείου σε αναποτελεσματικό και επομένως ανυπόληπτο θεσμό, στον οποίο θα καταλήγουν αποκλειστικά και μόνο τα παιδιά των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων. Σε ένα θεσμό που θα εξασφαλίζει στους μαθητές "γραφή και ανάγνωση" και θα προετοιμάζει φτηνό εργατικό δυναμικό για τις ανάγκες της εργοδοσίας, ανίκανο να οργανώσει την αντίστασή του απέναντι στην κερδοσκοπική μανία του κεφαλαίου.

Στον ιδεολογικό τομέα, καταβάλλεται συστηματική προσπάθεια να διαμορφωθεί στη νεολαία συνείδηση τέτοια που να είναι υποταγμένη στις ιδεολογικοπολιτικές επιδιώξεις της αστικής τάξης (ευρωπαϊκή συνείδηση, ελεύθερος ανταγωνισμός, νόμος της αγοράς, ιδιωτική πρωτοβουλία ως η μόνη κινητήρια δύναμη προόδου κ.ά.).

Ενδεικτικό της φιλοσοφίας που χαρακτηρίζει τη σημερινή εκπαιδευτική πολιτική είναι η "Λευκή Βίβλος". Είναι η χαριστική βολή σε ό,τι απέμεινε από αυτό που ονομάζουμε δημόσια δωρεάν παιδεία. Με τον αποκαλυπτικό τίτλο "φέρνοντας το σχολείο και τον επιχειρηματικό τομέα κοντύτερα", εμφανίζει ούτε λίγο ούτε πολύ τους επιχειρηματίες ως σωτήρες. Προβάλλεται η κατάρτιση (όχι η μόρφωση) ως πανάκεια για την αντιμετώπιση του προβλήματος απασχόλησης της νεολαίας και προτείνεται η θεσμοθέτηση από τις χώρες μέλη της ΕΕ της δυνατότητας να παρεμβαίνουν οι βιομήχανοι και οι επιχειρηματίες στον καθορισμό των αναλυτικών προγραμμάτων και την επιλογή των σκοπών και των στόχων της παιδείας. Απροκάλυπτα τονίζεται ότι "το σχολείο και οι επιχειρήσεις αλληλοσυμπληρώνονται ως χώροι μάθησης και γι' αυτό θα έπρεπε το ένα να συμπληρώνει το άλλο". Πλήρης δηλαδή υποταγή της γνώσης και της μόρφωσης, όχι στις πραγματικές ανάγκες του ανθρώπου, αλλά στις ανάγκες του κεφαλαίου και της αγοράς. Δεν πάει άλλωστε πίσω και η έκθεση ΟΟΣΑ που επιτάσσει ιδιωτικά ΑΕΙ, δίδακτρα, άρση της μονιμότητας, της επετηρίδας και άλλα μέτρα ιδιωτικοποίησης.

Να γίνει λοιπόν ιδιωτική η δημόσια παιδεία με το ξεπούλημά της σε μεγαλοεπιχειρηματίες και της προσαρμογής της στους απάνθρωπους νόμους της αγοράς. Να ποια μοίρα επιφυλάσσει για τα παιδιά του ελληνικού λαού το ευρωπαϊκό κεφάλαιο, σε αγαστή συνεργασία με την ξενόδουλη ελληνική αστική τάξη και ποια δεσμά χαλκεύουν οι έμποροι αυτοί των ιερών και των οσίων του λαού μας. Αδίσταχτα καθώς είναι, θέλουν να στραγγίσουν κάθε δυνατότητα ανάπτυξης της εργατικής τάξης σε τάξη για τον εαυτό της με το να στερούν από τα παιδιά της την πνευματική τους χειραφέτηση. Αυτό είναι το όνειρό τους.

Στις άμεσες προτεραιότητες του κεφαλαίου εντάσσονται τα παρακάτω:

- Η πλήρης παράδοση των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) στους ιδιώτες. Η... σοσιαλιστική κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ άλλωστε φρόντισε να παραδώσει σ' αυτούς την κατάρτιση, το "φιλέτο" δηλαδή της εκπαίδευσης.

- Η πρόταση του ΥΠΕΠΘ προς την επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος για την κατάργηση του άρθρου 16 που απαγορεύει τη λειτουργία ιδιωτικών ΑΕΙ.

- Η εισβολή των επιχειρηματιών στα σχολεία και τα ΑΕΙ ύστερα από το νόμο για το ΕΣΥΠ (Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας) που στρώνει το χαλί για "επιχειρηματικές δραστηριότητες".

- Μέσα από τον ίδιο νόμο θεσμοθετείται το "Διεθνές Απολυτήριο" που προωθεί ιδιωτικός φορέας και λογίζεται ισότιμο με το απολυτήριο του κρατικού Λυκείου.

Κορύφωση των ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί αναμφίβολα η ψευδεπίγραφη "αποκέντρωση" της παιδείας. Η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση στην αγωνία της να απαλλαγεί από τις εκπαιδευτικές δαπάνες μετέτρεψε έναν ιστορικό θεσμό, την ΤΑ, σε φορομπηχτικό μηχανισμό, αφού αυτή θα αναγκαστεί να επιβάλει νέους φόρους στους δημότες για την αντιμετώπιση των σχολικών εξόδων, πέρα από τους ήδη ισχύοντες.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε την απόφαση να καταργηθούν τα συσσίτια και η δωρεάν διανομή φοιτητικών βιβλίων, τη σταθερή υποβάθμιση των νυχτερινών σχολείων, όπου συνήθως φοιτούν παιδιά από τα λαϊκά στρώματα, τα ασήκωτα έξοδα που πληρώνει η ελληνική οικογένεια στο Μολώχ της παραπαιδείας, θα καταλάβουμε καλά σε ποια τραγικά αδιέξοδα οδηγείται η εργατική τάξη και η μεγάλη μάζα του εργαζόμενου λαού.

Μέσα από κοινό μέτωπο εκπαιδευτικοί, γονείς, φοιτητές, μαθητές πρέπει να αντισταθούμε. Να οργανώσουμε την πάλη μας για την απόκρουση της πολιτικής της μονόπλευρης λιτότητας, της μετατροπής του αγαθού της Παιδείας σε εμπόρευμα που αγοράζεται και πουλιέται στο παζάρι του αστικού συστήματος. Να πληροφορούμε για τα ψευτοοράματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τη "Λευκή Βίβλο", το περιβόητο πρόγραμμα Σύγκλισης και το ρόλο που επωμίστηκαν απέναντι στα κόμματα του μααστριχτικού τόξου οι παρατάξεις που δρουν μέσα στο σ.κ. των εκπαιδευτικών. Είναι προϋποθέσεις "εκ των ουκ άνευ", για να αλλάξουν συνειδήσεις, ύστερα από τον νεοφιλελεύθερο, αντισοσιαλιστικό καταιγισμό των τελευταίων χρόνων, και να οδηγηθούμε σε ουσιαστικές αλλαγές στο συσχετισμό δυνάμεων.

Γιώργος ΤΕΜΕΚΕΝΙΔΗΣ

Φιλόλογος, μέλος της ΔΕΕ

Η κατάσταση, που σιγά σιγά διαμορφώνεται, τινάζει ουσιαστικά στον αέρα το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και την αρχή των ίσων ευκαιριών. Εγκαταλείπεται η εκπαίδευση ως κοινωνική λειτουργία και στρώνεται ο δρόμος για την κυριαρχία της ιδιωτικής κερδοσκοπίας


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ