Πτώση του τζίρου των καταστημάτων, που φτάνει μέχρι και 50%, ενώ κατά μέσον όρο κυμαίνεται γύρω στο 15%, διαπιστώνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Δ. Καψάλης, μιλώντας στο "Ρ". Αιτία, η εισοδηματική "καχεξία" των καταναλωτών, ελέω λιτότητας...
"Φρούδες" αποδεικνύονται οι ελπίδες των εμπόρων για ανάκαμψη του τζίρου των καταστημάτων τους, από τη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και ένα μήνα και θα διαρκέσει μέχρι τις 28 του Φλεβάρη. Η εφαρμοζόμενη για έκτη συνεχή χρονιά σφιχτή εισοδηματική πολιτική από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πλέον, η οποία έχει εξαντλήσει κάθε περιθώριο αγοραστικής ικανότητας των καταναλωτών, είχε φέτος ως αποτέλεσμα μία πτώση του τζίρου που κυμαίνεται γύρω στο 10 - 15%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει μέχρι και 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο!
Οπως προκύπτει από σχετικές δηλώσεις που έκανε στο "Ρ" ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Δ. Καψάλης,για άλλη μια φορά φέτος η πορεία που σημείωσε ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων σε πανελλαδικό επίπεδο ήταν εμφανώς πτωτική. Κι αυτό γιατί τα μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που αναγράφονται στις βιτρίνες των καταστημάτων και τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 30% - 60%, δεν είναι σε θέση να αναιρέσουν την εισοδηματική "καχεξία", που πλήττει τους καταναλωτές. Συγκεκριμένα, η πτώση του τζίρου κυμαίνεται κατά μέσο όρο γύρω στο 10 - 15%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνει μέχρι και 50% ιδιαίτερα στην επαρχία. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά πτώσης παρατηρούνται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, γεγονός που επιβεβαιώνει τη διαπίστωση εκείνη, σύμφωνα με την οποία τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία σημαντική μετατόπιση τζίρου από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις προς τα μεγάλα πολυκαταστήματα.
Η οικονομική δυσπραγία στην οποία έχουν περιέλθει οι έμποροι και η οποία αποδεικνύεται με τη για 6η συνεχή χρονιά πτώση του τζίρου των καταστημάτων τους, οφείλεται κατά τον Δ. Καψάλη, σε τέσσερις κυρίως αιτίες:
Σε ό,τι αφορά το φαινόμενο των "εικονικών" εκπτώσεων,που συνήθως εμφανίζεται από μία μερίδα καταστηματαρχών και έχει ως αποτέλεσμα τόσο την παραπλάνηση και εξαπάτηση του καταναλωτικού κοινού, όσο και την άσκηση αθέμιτου ανταγωνισμού στη μερίδα εκείνη του "υγιούς" εμπορίου, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ ομολογεί ότι είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Παραδέχεται, βέβαια, ότι σε κάποιο μικρό ίσως ποσοστό, εξακολουθούν να παρουσιάζονται τέτοιες περιπτώσεις, επισημαίνοντας στους καταναλωτές να "αυτοπροστατεύονται" ελέγχοντας οι ίδιοι τις τιμές των προϊόντων πριν και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.
Πολύς λόγος εξάλλου γίνεται από τον εμπορικό κόσμο γιατον εκφυλισμό που έχει υποστεί ο θεσμός των εκπτώσεων τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης συχνότητας με την οποία πραγματοποιούνται προσφορές και οι "προεκπτώσεις".Για το συγκεκριμένο πρόβλημα, έχει συσταθεί προ μηνών (από το περασμένο φθινόπωρο) σχετική επιτροπή στο υπουργείο Εμπορίου, με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου και εκπροσώπων του εμπορικού κόσμου. Είναι αξιοσημείωτη η κωλυσιεργία που σημειώθηκε στις εργασίες της εν λόγω επιτροπής, με ευθύνη της ηγεσίας του υπουργείου Εμπορίου, ωστόσο, όπως αναφέρουν πληροφορίες, πρόκειται να επισπευστούν οι σχετικές διαδικασίες ώστε η θερινή περίοδος των εκπτώσεων να πραγματοποιηθεί με νέο θεσμικό πλαίσιο. Πάντως, η ηγεσία της ΕΣΕΕ, όπως ανέφερε ο Δ. Καψάλης, δε ζητά την αλλαγή του ισχύοντος νομικού πλαισίου, αλλά τον εκσυγχρονισμό του. Μ' αυτό το δεδομένο, ζητούν την αυστηροποίηση των κυρώσεων που προβλέπει η σχετική νομοθεσία καθώς και τον περιορισμό της συχνότητας με την οποία διενεργούνται προσφορές στη διάρκεια του έτους.
Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ