Πέμπτη 6 Απρίλη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το πλαφόν για τα πολυκαταστήματα είναι κάλπικο

Διάτρητο, από πολλές πλευρές, είναι το πλαφόν για την ίδρυση των πολυκαταστημάτων που εξαγγέλθηκε ότι "θα" θεσμοθετηθεί, και στην ουσία δε θίγει σε τίποτα τις πολυεθνικές, που απειλούν με αφανισμό χιλιάδες μικρομεσαίες εμπορικές και βιοτεχνικές επιχειρήσεις

"Στάχτη στα μάτια" χιλιάδων επαγγελματοβιοτεχνών και εμπόρων, που πλήττονται άμεσα από την ασύδοτη επέκταση των ντόπιων και ξένων πολυεθνικών επιχειρήσεων στη χώρα μας, επιχείρησε να ρίξει χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εμπορίου, εξαγγέλλοντας μετά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής της Κυβέρνησης ρύθμιση - "κοροϊδία" για δήθεν περιορισμό στην έκταση των υπέρ μάρκετ που ιδρύονται στην επαρχία. Πρόκειται για μία ρύθμιση που αφήνει τεράστια κενά και ανοιχτά "παράθυρα" και που στην ουσία δε βάζει κανένα "φραγμό" στην ασύδοτη δράση του ντόπιου και ξένου κεφαλαίου σε βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της χώρας μας.Το γεγονός αυτό, άλλωστε, επισημαίνει και η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα των ΜΜΕ, η οποία σε χτεσινή της ανακοίνωση τονίζει ότι "οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για περιορισμό των πολυκαταστημάτων, παρά το ότι αποτελούν μια πρώτη παραδοχή της καταστροφικής δραστηριότητάς τους, δε λύνουν το ουσιαστικό πρόβλημα που δημιουργούν στο εμπόριο και τη βιοτεχνία".

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Εμπορίου, Κ. Σημίτης,στους δημοσιογράφους, προκύπτει ότι η σχετική ρύθμιση αν και στοιχειωδώς θέτει κάποια όρια στην ίδρυση και λειτουργία σούπερ μάρκετ στην επαρχία, με κριτήριο τον πληθυσμό της κάθε πόλης, ωστόσο, στο όνομα της καλύτερης εξυπηρέτησης των καταναλωτών, επιτρέπει την ίδρυση μεγαλύτερης των προβλεπόμενων ορίων έκτασης υπέρ μάρκετ, εφόσον δοθεί άδεια από το αρμόδιο Νομαρχιακό Συμβούλιο, αφήνοντας ταυτόχρονα πολλά άλλα "παράθυρα". Ειδικότερα, η ρύθμιση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Για την ίδρυση υπεραγορών λιανικού εμπορίου, όπου διατίθενται τρόφιμα και λοιπά προϊόντα απαιτείται άδεια που χορηγείται από το Νομαρχιακό Συμβούλιο της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης,μετά τη γνώμη της αντίστοιχης οικονομικής και κοινωνικής επιτροπής και του οικείου Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όταν η επιφάνεια των πωλήσεων είναι:

α) άνω των 600 τ.μ. στα νησιά Χίος, Κως, Μυτιλήνη, Σάμος, Λήμνος, Σύρος, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά και Λευκάδα.

β) άνω των 200 τ.μ. στα υπόλοιπα νησιά.

γ) άνω των 1.000 τ.μ. σε δήμους με πληθυσμό κάτω των 30.000 κατοίκων δ) άνω των 2.000 τ.μ. στα νησιά Κρήτη, Ρόδο και Κέρκυρα και σε δήμους με πληθυσμό από 30.001 - 100.000.

Σύμφωνα με όσα προβλέπει η ρύθμιση, το Νομαρχιακό Συμβούλιο είναι υποχρεωμένο να εκδώσει απόφαση το αργότερο σε ένα δίμηνο από την υποβολή της αίτησης για την ίδρυση ενός υπέρ μάρκετ μεγαλύτερου των ορίων έκτασης, διαφορετικά θεωρείται ότι η αίτηση έγινε δεκτή!

Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά "κλείνει τα μάτια" μπροστά στο πρόβλημα επιβίωσης που αντιμετωπίζουν - πέρα από την επαρχία - και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, εξαιτίας της επέκτασης των πολυκαταστημάτων, αφού δε θεσπίζεται κανένας απολύτως περιορισμός για τις δύο αυτές πόλεις.

Τα "παράθυρα" της ρύθμισης

Τα "παράθυρα" και οι αδυναμίες της παραπάνω ρύθμισης είναι εμφανή:

Πρώτο: Ούτως ή άλλως δεν απαγορεύει την ίδρυση υπέρ μάρκετ μεγαλύτερης έκτασης από τα όρια που προβλέπονται, αντίθετα την επιτρέπει "πετώντας το μπαλάκι" στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, χωρίς επιπλέον να διασφαλίζει τη διαφάνεια των διαδικασιών που θα ακολουθούνται. Η ΣΕΑ για το θέμα αυτό, τονίζει ότι "για τις περιοχές που είναι κάτω των 50.000 κατοίκων πρέπει να μη δίνονται άδειες σε μεγάλα πολυκαταστήματα, όπως το ίδιο πρέπει να ισχύει για τις πολυεθνικές στις παραμεθόριες περιοχές". Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι το όριο 2.000 τ.μ. για περιοχές 30.001 - 100.000 κατοίκων είναι υπερβολικό.

Δεύτερο: Δεν προβλέπει τίποτε - όπως επισημαίνει και η ΣΕΑ - για το ζήτημα της πολυπαρουσίας υπέρ μάρκετ με θυγατρικές, για τον αριθμό των πολυκαταστημάτων που μπορεί να δεχτεί κάθε περιοχή, ενώ δε γίνεται καμία αναφορά σε χιλιομετρικές αποστάσεις. Δηλαδή, η ίδια ή διαφορετικές επιχειρήσεις μπορούν να ιδρύσουν στην ίδια περιοχή, ή σε κοντινές πόλεις, πολλά καταστήματα στα όρια που κάθε φορά προβλέπει η ρύθμιση!

Τρίτο: Οι - έστω και υποτυπώδεις - περιορισμοί ισχύουν μόνο για καταστήματα λιανικής πώλησης, πράγμα που σημαίνει ότι οι γνωστές πολυεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται και στο χονδρεμπόριο,μπορούν να ιδρύουν όσης έκτασης καταστήματα επιθυμούν στην επαρχία.

Τέταρτο: Κανένας περιορισμός δεν ισχύει για πολυκαταστήματα που λειτουργούν πουλώντας οποιαδήποτε άλλα αγαθά (οικιακού εξοπλισμού, ηλεκτρικά είδη, είδη ρουχισμού κλπ.), πλην τροφίμων και παρεμφερών ειδών. Αυτό σημαίνει ότι μία από τις πολυεθνικές επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στα πάντα, έχει τη δυνατότητα να ιδρύσει στην ίδια πόλη ένα κατάστημα τροφίμων και παρεμφερών ειδών σούπερ μάρκετ, σύμφωνο με τα προβλεπόμενα όρια και ένα κατάστημα όσης έκτασης επιθυμεί με άλλα είδη κατανάλωσης, εκτοπίζοντας τις ντόπιες εμπορικές επιχειρήσεις (ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κλπ.).

Πέμπτο: Νομιμοποιεί όσα υπερκαταστήματα έχουν ήδη δημιουργηθεί χωρίς περιορισμούς στην επαρχία (βλέπε Λάρισα), καθώς και όσα θα σπεύσουν ναδημιουργηθούν στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι να ψηφιστεί - αν ψηφιστεί - η σχετική ρύθμιση.Ας σημειωθεί ότι ήδη δρομολογείται η ίδρυση υπερκαταστημάτων στη Σύρο, στην Κέρκυρα και τα Γιάννενα, που έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις του τοπικού εμπορικού κόσμου.

Τέλος, όπως διευκρίνισε ο υπουργός Εμπορίου, η σχετική ρύθμιση θα συμπεριληφθεί ως άρθρο στο νομοσχέδιο για το πλανόδιο εμπόριο.

Ο Γ. Παπαντωνίου

Επίσης, με δηλώσεις που έκανε μετά τη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου,εξήγησε ότι "δεν έγινε συζήτηση για επιμέρους θέματα που αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις". Στη συνέχεια παρέπεμψε στη διεξαγωγή διαλόγου... για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, την προσαρμογή των ΜΜΕ στα νέα οικονομικά δεδομένα, τα πολυκαταστήματα κλπ. Χαρακτήρισε, επίσης, δύσκολη τη σημερινή περίοδο λειτουργίας των ΜΜΕ και δεν παρέλειψε να υποσχεθεί κυβερνητική βοήθεια...

Πληροφορίες, εξάλλου, από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας αναφέρουν ότι για το θέμα των ΜΜΕ πρόκειται να συγκροτηθεί επιτροπή, η οποία θα απαρτίζεται από παράγοντες των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Βιομηχανίας και μέλη του πρωθυπουργικού γραφείου. Η επιτροπή αυτή πρόκειται να συντάξει πόρισμα μέχρι το τέλος Απρίλη, στο οποίο θα εξετάζεται η δυνατότητα ενίσχυσης των ΜΜΕ από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ενώ θα επιδιωχτεί να αξιοποιηθούν και οι προτάσεις καταπολέμησης της ανεργίας, που περιλαμβάνονται στην πρόσφατη εργασία της ελληνικής "Λευκής Βίβλου"...

Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ