Πέμπτη 28 Αυγούστου 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟ ΚΑΜΟΥΦΛΑΖ ΤΗΣ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑΣ

Για όλα, λοιπόν, φταίει η επετηρίδα. Αυτή διορίζει καθηγητές και δασκάλους. Αυτή χτίζει σχολεία. Αυτή τα εφοδιάζει με την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή. Αυτή διαμορφώνει τα προγράμματα σπουδών, ανάλογα με τις εξελίξεις της επιστήμης. Αυτή φροντίζει για να είναι τα διδακτικά βιβλία σωστά και πλήρη. Αυτή, τελικά, καθορίζει την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας στα Ελληνόπουλα, έτσι ώστε, όταν έρθει η ώρα να καταλάβουν τη θέση τους στην παραγωγή, κατά το κοινώς λεγόμενο, να είναι πρώτα και κύρια Ανθρωποι και κατά δεύτερον να είναι εφοδιασμένοι με εκείνες τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να εργαστούν, προσφέροντας αποδοτικά στην κοινωνία.

Αν κάποιος ερχόταν από το εξωτερικό αυτές τις μέρες και άκουγε ειδήσεις, ή διάβαζε εφημερίδες, θα έβγαζε το συμπέρασμα ότι η ελληνική παιδεία αντιμετωπίζει προβλήματα και για να τα λύσει η καλή κυβέρνηση καταργεί την... επετηρίδα, αλλά κάποιοι κακοί αντιδρούν στο... επαναστατικό αυτό μέτρο! Ομως, αυτό είναι το "δέντρο" και πίσω από αυτό κρύβουν ένα τεράστιο "δάσος" αντιδραστικών αλλαγών που προωθούν στην εκπαίδευση, τέτοιων που, όταν σε λίγα χρόνια φανούν στην πράξη τα αποτελέσματά τους, θα είναι αργά. (Ενα παράδειγμα σχετικό με το θέμα: Οταν στα πρώτα χρόνια της "αλλαγής" το ΠΑΣΟΚ στο "πεντάχρονο πλάνο ανάπτυξης" έλεγε ορθά - κοφτά "το δικαίωμα στη μόρφωση δε συνεπάγεται το δικαίωμα στην εργασία" και άνοιγε τις πόρτες για εισαγωγή στα πανεπιστήμια χωρίς κανένα σχεδιασμό, το ΚΚΕ είχε επισημάνει ότι το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη γενικότερη αντιλαϊκή πολιτική, θα οδηγούσε σε μαζική παραγωγή πτυχιούχων ανέργων).

Τι κρύβεται, λοιπόν, πίσω από το "δέντρο" της επετηρίδας;

Θα ήταν κοινοτοπία να πει κανείς ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πάσχει σοβαρά σε όλες τις βαθμίδες του και σε όλες τις πτυχές του. Αρα η οποιαδήποτε προσπάθεια θεραπείας είναι καλοδεχούμενη. Οι αλλαγές, όμως, που προωθεί ο Γερ. Αρσένης δε συνιστούν την παραμικρή προσπάθεια θεραπείας. Είναι χαριστική βολή σ' αυτό το πολύπαθο και εν πολλοίς αναποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα, που ξέρουμε όλοι μας και αντικατάστασή του με ένα άλλο. Αυτό που κρύβουν επιμελώς, είναι ότι οι προωθούμενες αλλαγές δεν αποτελούν καν τα συμπεράσματα κάποιων μελετών των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας και ειδικών, αλλά την υλοποίηση - στην ελληνική τους έκδοση - αποφάσεων που έχουν ληφθεί από το Διευθυντήριο των Βρυξελλών. Αναγκαία και ικανή συνθήκη, για να "πατήσουν" οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις ("Λευκή Βίβλος για την Απασχόληση") είναι οι αντίστοιχες αλλαγές στην εκπαίδευση ("Λευκή Βίβλος για την Παιδεία").

Με άλλα λόγια, πρέπει να ξεχάσουμε την εκπαίδευση που οδηγεί σε έναν τίτλο σπουδών, ικανό για την κατάληψη μιας ανάλογης θέσης στην παραγωγική διαδικασία, με όποια επαγγελματικά και άλλα δικαιώματα αυτό συνεπάγεται και να περάσουμε σε ένα συνονθύλευμα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, από όπου θα "διέρχεται" ο κάθε νέος, συλλέγοντας (με τις πιστωτικές μονάδες) σκόρπιες γνώσεις, εξειδικεύσεις και... "δεξιότητες" (η λέξη αυτή πέρασε απ' ευθείας από τη "Λευκή Βίβλο για την Παιδεία" στο επίμαχο νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή). Η όποια "συλλογή", που θα εμπλουτίζεται συνεχώς (βλέπε: διά βίου εκπαίδευση) θα αναγράφεται σε ένα ατομικό δελτίο, με το οποίο ο καθένας θα διαπραγματεύεται την πώληση της εργατικής του δύναμης. "Τα πτυχία δεν έχουν σημασία, σημασία έχει η εξειδίκευση", επιτάσσει η "Λευκή Βίβλος", που καταναλώνει ταυτόχρονα πολύ χώρο για την "ευελιξία" και την "προσαρμοστικότητα" στην αγορά εργασίας. Η ακραία έκφραση αυτής της λογικής είναι το πρόγραμμα "Μεθόδιος" που εφαρμόζεται πιλοτικά στο ΤΕΙ Κοζάνης. Η βασική ιδέα που διαπνέει τον "Μεθόδιο" είναι η αντικατάσταση του μέχρι σήμερα γνωστού τρόπου και περιεχόμενου σπουδών (δηλαδή ένα σύνολο βασικών και κατ' επιλογήν εξαμηνιαίων μαθημάτων, με συγκεκριμένο περιεχόμενο, μαζί με τα απαραίτητα εργαστήρια, ασκήσεις, εξετάσεις κτλ.), με ένα σύνολο "ασκήσεων δεξιοτήτων", όπως τις ονομάζει χαρακτηριστικά, που θα παρέχουν στον φοιτητή - σπουδαστή όσες γνώσεις του χρειάζονται για να εργαστεί μόνο σε μια πολύ συγκεκριμένη εργασία. Ενδεικτικά παραδείγματα: "Παραγγελιοδότηση ανταλλακτικών με CD" ή "Εκδοση αεροπορικού ΙΑΤΑ" κλπ.)

Πώς θα γίνει αυτό στην πράξη; Με την "ελεύθερη πρόσβαση" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην οποία θα συνυπάρχουν κατηγοριοποιημένα τα ΑΕΙ και ΤΕΙ με τη μορφή των "Προγραμμάτων Σπουδών" αλλά και των "Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής", το Ανοιχτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο, τα Νομαρχιακά Πανεπιστήμια, τα κάθε λογής ιδιωτικά ΙΕΚ και "κολέγια" και ό,τι άλλο προκύψει στο μέλλον. Και όλα αυτά, με την οικονομική "συνδρομή" των νέων και των οικογενειών τους - πρέπει να μάθουν να επενδύουν στη μόρφωσή τους, λέει απερίφραστα η "Λευκή Βίβλος". Βέβαια, μέσα σε όλο αυτό το συνονθύλευμα, θα υπάρχει και η ελίτ των σχολών, απ' όπου θα αποφοιτούν οι εκλεκτοί και ταγμένοι να διοικήσουν όλους τους υπόλοιπους.

Αυτός είναι ο στόχος και για να επιτευχθεί, πρέπει να γίνουν αλλαγές σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης. Για να εφαρμοστούν, όμως, αυτές οι αλλαγές απαραίτητη προϋπόθεση είναι και ο ασφυκτικός έλεγχος του Σώματος των εκπαιδευτικών. Αυτό το επιδιώκουν με την καθιέρωση εξετάσεων, για το πρώτο ξεκαθάρισμα (πώς, από ποιους, και κυρίως σε τι θα εξετάζεται ο υποψήφιος εκπαιδευτικός, για να κρίνεται καταλληλότερος από τους υπόλοιπους;) αλλά και τον τεράστιο και ελεγχόμενο πλήρως από την εκάστοτε κυβέρνηση μηχανισμό(Επιτροπή Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας, Σώμα Μονίμων Αξιολογητών κλπ.).

Το νομοσχέδιο που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή είναι η κορυφή του παγόβουνου. Στη βάση βρίσκεται η λαίλαπα των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων, που θα ξεδιπλωθούν στο άμεσο μέλλον με υπουργικές αποφάσεις, προεδρικά διατάγματα, αλλά και άλλα νομοσχέδια που θα ακολουθήσουν. Γεγονός είναι ότι έχει αποτελέσματα το ύπουλο τέχνασμα επικέντρωσης όλου του θορύβου στην επετηρίδα, για να περάσουν στο "ντούκου" όλα τα σοβαρότερα. Βοηθούν στην κατεύθυνση αυτή τα ΜΜΕ, αλλά και οι ηγεσίες του χώρου της εκπαίδευσης. Οι αλλαγές που συντελούνται σήμερα στην εκπαίδευση αφορούν τους πάντες. Τις εμπνεύστηκε και τις σχεδίασε η άρχουσα τάξη, για να εξυπηρετήσει τα δικά της συμφέροντα. Συμφέρον της εργατικής τάξης και γενικότερα των λαϊκών στρωμάτων είναι να τις εμποδίσει και να τις αποτρέψει. Για να γίνει αυτό, άκρως απαραίτητο είναι να ενημερωθούν όλοι για το πραγματικό τους περιεχόμενο. Να παρθούν οι απαραίτητες πρωτοβουλίες, έτσι ώστε ο αγώνας για την απόκρουση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων και η διεκδίκηση μιας φιλολαϊκής και ουσιαστικής αναβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, να γίνεται κάθε μέρα και περισσότερο, υπόθεση, όχι μόνο των φορέων που εμπλέκονται άμεσα στην εκπαίδευση, αλλά γενικότερα του μαζικού λαϊκού κινήματος. Η οικοδόμηση ενός πλατιού μετώπου, για την υπεράσπιση και αναβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης είναι η μόνη - και ταυτόχρονα η πλέον αποτελεσματική - απάντηση στην κυβερνητική αντιεκπαιδευτική επιχείρηση.

Παναγιώτης ΡΑΜΜΟΣ

Οι ...επαναστατικές αλλαγές, που προωθεί στη δημόσια εκπαίδευση ο Γερ. Αρσένης και καμουφλάρει πίσω από την περί επετηρίδας φιλολογία, δε συνιστούν την παραμικρή προσπάθεια θεραπείας του πολύπαθου και εν πολλοίς αναποτελεσματικού εκπαιδευτικού συστήματος, που ξέρουμε όλοι μας, αλλά την αντιδραστική μεταμόρφωσή του


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ