Κυριακή 22 Φλεβάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θάνατος της ομορφιάς

Ο Τόμας Μαν, ο Γκούσταβ Μάλερ, ο Βισκόντι και η Βενετία συνυπάρχουν στην υπέροχη ταινία του Λουκίνο Βισκόντι "Θάνατος στη Βενετία".Ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης προερχόταν από αριστοκρατική οικογένεια. Γεννήθηκε στο Μιλάνο το 1906 και πέθανε το 1976, αφήνοντας πίσω ένα σημαντικό κινηματογραφικό έργο με ταινίες που σημάδεψαν το χώρο της Εβδομης Τέχνης, όπως "Η γη τρέμει", "Ο Ρόκο και τ' αδέλφια του", "Γατόπαρδος", "Λυκόφως των θεών" και "Η γοητεία της αμαρτίας". Τελευταία του ταινία ήταν ο "Αθώος" που γυρίστηκε το 1976. Το 1936 θα έχει την πρώτη ουσιαστικά επαφή με τον κινηματογράφο, όταν θα γίνει βοηθός του Ζαν Ρενουάρ. Καθοριστικό ρόλο στην καλλιτεχνική του πορεία έπαιξε η συνεργασία του με το περιοδικό "Κινηματογράφος", που στόχο είχε τη στροφή του ιταλικού σινεμά προς το ρεαλισμό. Το 1942 με το "Οσεσιόνε" δίνει το πρώτο αριστούργημα του νεορεαλισμού, πριν ακόμη εμφανιστεί το κινηματογραφικό αυτό ρεύμα. Ο Ιταλός σκηνοθέτης δεν έμεινε μακριά και από τα όσα συνέβαιναν την περίοδο του φασισμού στην πατρίδα του και είχε αντιφασιστική δράση. Αργότερα θ' αφιερωθεί στη θεατρική σκηνοθεσία, αλλά και στην όπερα, σκηνοθετώντας σημαντικές και μεγάλες παραστάσεις στη Σκάλα του Μιλάνου. Αλλωστε εμφανείς είναι οι επιρροές του από το θέατρο και την όπερα, αφού η θεατρικότητα, το μελόδραμα, η όπερα, αλλά και η ζωγραφική σύνθεση χαρακτηρίζουν τα περισσότερα έργα του. Σχεδόν μοναδικά αποτυπώνει στις ταινίες του το θέμα της παρακμής, ενώ οι ήρωές του είναι έκπτωτοι αριστοκράτες, μεγαλοαστοί σε αποσύνθεση και καλλιτέχνες στο τέλος της καριέρας τους, που μπορεί να ζουν σ' έναν κόσμο ομορφιάς, όμως μέσα τους κρύβουν έναν άρρωστο εαυτό.

Ο "Θάνατος στη Βενετία" δεν μπορούσε να ξεφύγει από τον κόσμο που περιγράφει ο Βισκόντι στα έργα του. Η ταινία είναι εμπνευσμένη από μια νουβέλα του Τόμας Μαν, ενώ κυρίαρχη του κινηματογραφικού "παιχνιδιού" είναι η μουσική του Μάλερ. Μια ταινία μέσα από την οποία ο ήρωας αναζητά την απόλυτη και την ιδεώδη ομορφιά. Ενας μεσήλικας μαέστρος, ο Ασενμπαχ, φτάνει στη Βενετία για να ξεκουραστεί. Κάποιες ξαφνικές λιποθυμίες που παθαίνει την ώρα που διευθύνει την ορχήστρα στο Μόναχο είναι το έναυσμα για ν' αποσυρθεί σ' έναν όμορφο τόπο, όπως η Βενετία, ρεμβασμού και αυτοσυγκέντρωσης. Η άφιξή του σημαδεύεται από παράξενα περιστατικά. Στο ξενοδοχείο που μένει, την προσοχή του θα τραβήξει μια πολωνέζικη οικογένεια και ιδιαίτερα ο 14χρονος γιος, ο Τάτζιο, ένας αληθινός Αδωνις. Η ομορφιά του νεαρού θα ασκήσει μια θανάσιμη γοητεία στο πρόσωπο του Ασενμπαχ. Εξοχη είναι η ερμηνεία του Ντερκ Μπόργκαρτ στο ρόλο του μεσήλικα μαέστρου. Μαζί του παίζουν οι Σιλβάνα Μαγκάνο, Μπγιορν Αντρεσεν και ο Μαρκ Μπερνς (Τετάρτη ΕΤ-1 24.00).

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Senso(2014-04-10 00:00:00.0)
Ο Κόκκινος Κόμης(2012-08-18 00:00:00.0)
Βραδιά για Βισκόντι(2006-08-08 00:00:00.0)
«Σένσο» του Βισκόντι(2000-03-19 00:00:00.0)
Θάνατος στη Βενετία(1999-11-20 00:00:00.0)
100 χρόνια κινηματογράφου(1996-04-02 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ