Κυριακή 12 Απρίλη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μνήμες και τραγούδια

Συζήτηση με την Ερωφίλη, ερμηνεύτρια του δίσκου "Πάμε για το Γιάχο Βάχο"

Ενας "χορός στ' αστέρια", αφιερωμένος στον Γιάννη Τσαρούχη,ξετυλίγει το μελωδικό "κουβάρι", που οδηγεί σ' έναν "γλυκό φίλο", τον Γιώργο Ζαμπέτα,αλλά και σε μια ηρωική μορφή, τον Νίκο Μπελογιάννη."Στιγμές" του δίσκου "Πάμε για το Γιάχο Βάχο" με ερμηνεύτρια την Ερωφίλη,μιας πολυσυλλεκτικής δισκογραφικής παραγωγής, που φέρει την υπογραφή στη μουσική και το στίχο των Κώστα Βίρβου, Μπάμπη Μπακάλη, Κώστα Καπνίση, Μίμη Τραϊφόρου, Μιχάλη Σουγιούλ, Χρήστου Γιαννακόπουλου, Γιάννη Λελάκη, Χρήστου Νικολόπουλου, Σπύρου Ιωαννίδη, Θύμιου Στουραϊτη, Αλέξανδρου Αλεξάνδρου, Θανάση Αθανασίου, Κώστα Βουγιουκλάκη και Κώστα Ερνάνη (παραγωγή του Κώστα Χατζηδουλή). Εννέα τραγούδια, μικρές, αυτοτελείς ιστορίες, οι οποίες οδηγούν στο Γιάχο Βάχο, το φανταστικό "επίγειο παράδεισο" που έπλασε ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, και μαζί στις ευαίσθητες χορδές μας. Με ιδιαίτερα έντονο το στοιχείο της μνήμης, ο δίσκος, όπως λέει η Ερωφίλη, "είναι αφιερωμένος στον Γιάννη Τσαρούχη, για τον οποίο γράφτηκε και το πρώτο τραγούδι "Χορός στ' αστέρια". Ενα άλλο τραγούδι, το "Φίλε, γλυκέ μου φίλε" αφιερώνεται στον Γιώργο Ζαμπέτα, ενώ το "Κόκκινο λουλούδι", είναι αφιερωμένο στον Νίκο Μπελογιάννη".

Ερμηνευτική προσέγγιση

"Σίγουρα, επηρεάζεσαι, νιώθεις ένα ιδιαίτερο βάρος, όταν ξέρεις ότι τα τραγούδια αφιερώνονται σε ανθρώπους, όπως ο Νίκος Μπελογιάννης, ο Γιάννης Τσαρούχης ή ο Γιώργος Ζαμπέτας, που για χρόνια μας ταξίδευε με τις μουσικές του και θα μας ταξιδεύει για πολλά ακόμη", λέει η Ερωφίλη αναφερόμενη στην ερμηνευτική προσέγγιση του υλικού. "Το δίσκο υπογράφουν ιδιαίτερα σημαντικοί άνθρωποι και νιώθω πολύ τυχερή, που με εμπιστεύτηκαν. Ελπίζω να στάθηκα αντάξια των απαιτήσεων του κάθε τραγουδιού. Η πρόκληση ήταν μεγάλη, καθώς στο δίσκο υπάρχει μεγάλη γκάμα τραγουδιών, όπως χασάπικο, αργό ζεϊμπέκικο, καρσιλαμάς, βαλς κ.ά. Προσπάθησα να κινηθώ σε διάφορους ρυθμούς".

Ο δίσκος είναι η πρώτη προσωπική δισκογραφική δουλιά της Ερωφίλης, η οποία είχε στο παρελθόν συμμετάσχει στους δίσκους "Δώδεκα ανέκδοτα της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου" με τον Μιχάλη Δημητριάδη και "Ενας ναύτης απ' τη Σύρα" του Στέλιου Βαμβακάρη. Στο χώρο του τραγουδιού, πάντως, βρίσκεται ήδη οκτώ χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει συνεργαστεί, εκτός από τους προαναφερόμενους με τους Γιάννη Σπανό ("Με τον συνθέτη γνωρίστηκα το '91 και από τότε έχω συνεργαστεί πολλές φορές μαζί του"), Χρήστο Νικολόπουλο, Γλυκερία, Μανώλη Λιδάκη κ.ά. Γεννημένη στην Κρήτη, σπούδασε χορό στο Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου, για να την κερδίσει τελικά το τραγούδι. "Η επαφή μου, λέει, με την παραδοσιακή μουσική ήταν κυρίως μέσω του χορού. Δεν έχω, όμως, ασχοληθεί πολύ με το είδος, αν και μικρότερη άκουγα και τραγουδούσα κάποια ριζίτικα και χόρευα όλους τους παραδοσιακούς χορούς. Η παραδοσιακή μουσική, πάντως, είναι ζωντανή στην Κρήτη κι ευτυχώς που υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι προσπαθούν να σώσουν παλαιότερα πράγματα και να δώσουν κάτι παραπάνω".

Αναφερόμενη στη μουσική παραγωγή των ημερών μας, η Ερωφίλη θεωρεί θετικό το γεγονός ότι "πέρα από τα σουξέ με ημερομηνία λήξεως που μας κατακλύζουν δόθηκε η ευκαιρία σε νέους δημιουργούς όπως τους Μάλαμα, Περίδη, Θαλασσινό κ. α. να παρουσιάσουν δουλιές τους. Βέβαια, είναι καλό να υπάρχουν και δουλιές που επαναφέρουν στο προσκήνιο κάποια παλιά τραγούδια, με μια καινούρια ατμόσφαιρα όπως το τραγούδι του Μπακάλη, που πρωτοβγήκε το '60 με τον Στράτο Διονυσίου. Αυτό που πρέπει να μας απασχολεί και στο οποίο πρέπει να συμβάλουμε είναι να δημιουργούμε τραγούδια που αντέχουν στο χρόνο, αλλά και να επιλέγουμε με μεγαλύτερη σοβαρότητα το τι ακούμε. Και σε αυτό έχουν το μερίδιο της ευθύνης και οι δισκογραφικές εταιρίες και τα ραδιόφωνα, αλλά και όλοι εμείς οι ακροατές".

Η ελευθερία του καλλιτέχνη

- Τα παραπάνω συνδέονται και με την ελευθερία του καλλιτέχνη. Πώς μπορεί να λειτουργήσει πραγματικά αυτή η ελευθερία σε μια εποχή που κυριαρχεί το εφήμερο, το κέρδος και στον πολιτισμό;

- Πιστεύω ότι αυτό μπορεί να γίνει με προσωπικό αγώνα. Βεβαίως, είναι και θέμα των εταιριών, οι οποίες πρέπει να δείξουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε ανθρώπους, που έχουν ταλέντο. Μεγάλο ρόλο, πάντως, παίζει και η δική μας επιλογή ως ακροατές, που πρέπει να γίνει πιο εμφανής.

- Τι πιστεύετε ότι προσβάλλει, πολιορκεί σήμερα την ελευθερία του καλλιτέχνη;

- Αυτό κυρίως έχει σχέση με τις εταιρίες. Πρέπει να βρεις κάποιους ανθρώπους που θα σου δείξουν εμπιστοσύνη. Σε αντίθετη περίπτωση, πολλοί δημιουργοί αναγκάζονται να καταφύγουν σε άλλες λύσεις, όπως το να γίνουν πιο εμπορικοί για να τους δεχτεί μια εταιρία, να βάλουν νερό στο κρασί τους. Νομίζω ότι αυτό παίζει ρόλο, γιατί έμπνευση και ταλέντο υπάρχουν.

- Ενα τραγούδι είναι αφιερωμένο στον Νίκο Μπελογιάννη, μια ηρωική μορφή

της σύγχρονης ιστορίας μας. Θεωρείτε ότι ο ηρωισμός έχει θέση στην εποχή μας;

- Ο ηρωισμός έχει θέση στις μέρες μας, γιατί πάντα υπάρχουν στιγμές που πρέπει να παλέψεις για τις ιδέες σου, ανεξάρτητα από το χώρο που βρίσκεσαι. Σε κάθε εποχή υπάρχουν άνθρωποι που παλεύουν γι' αυτά που πιστεύουν, ανεξάρτητα από το όποιο κόστος. Ας μη ξεχνάμε ότι ο Νίκος Μπελογιάννης ήταν ένας άνθρωπος που εκτελέστηκε για τις ιδέες του, για τα πιστεύω του.

Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Στην αγκαλιά των τραγουδιών (2010-08-17 00:00:00.0)
Δισκογραφίας «διαδρομές» (2007-09-23 00:00:00.0)
Με σατιρική μουσική διάθεση (2005-11-27 00:00:00.0)
Εχει ο καιρός ...μουσικές (2004-12-05 00:00:00.0)
Δισκογραφικές «διαδρομές» (2003-12-21 00:00:00.0)
Δισκογραφικές συναντήσεις (2000-12-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ