Παρασκευή 2 Οχτώβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
Μπροστά σε κρίσιμα προβλήματα

Αρχισε χτες το 28ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών

Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων, αλλά και των χιλιάδων σιδηροδρομικών, άρχισαν χτες το πρωί και λήγουν αύριο το απόγευμα οι εργασίες του 28ου Τακτικού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ).

Η χρονική στιγμή που διενεργείται το συνέδριο είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η κυβέρνηση, εφαρμόζοντας πιστά την πολιτική που εκπορεύεται από τις Βρυξέλλες, έχει εξαπολύσει ολομέτωπη επίθεση με διπλό στόχο: Τη συρρίκνωση του δικτύου του ΟΣΕ και το ξεπούλημα των κερδοφόρων δραστηριοτήτων του, καθώς και το ξεθεμελίωμα βασικών εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Γίνεται, επόμενα, ακόμα πιο επιτακτική ανάγκη η ενίσχυση των συνεπών ταξικών συνδικαλιστικών δυνάμεων, που μαζί με τους σιδηροδρομικούς θα βάλουν "φρένο" στα κυβερνητικά σχέδια και θα υπερασπιστούν αγωνιστικά το δημόσιο και κοινωνικό ρόλο του ΟΣΕ, αλλά και τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Οι εργασίες του πανσιδηροδρομικού συνεδρίου άρχισαν χτες, παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης, των πολιτικών κομμάτων, συνδικαλιστικών οργανώσεων, καθώς και ξένων συνδικαλιστικών αντιπροσωπειών σιδηροδρομικών από Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Ρωσία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Αλβανία, Γιουγκοσλαβία και ΠΓΔΜ.

Ο απερχόμενος πρόεδρος της ΠΟΣ, Ν. Κούκος,κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών, μεταξύ άλλων επισήμανε ότι απ' το συνέδριο αυτό θα πρέπει να καθοριστεί αυστηρά η στρατηγική που θ' ακολουθήσει η νέα διοίκηση της Ομοσπονδίας, δεδομένου "ότι το διεθνές πολιτικό σκηνικό αλλάζει μορφή, με βασικές προτεραιότητες τις προτιμήσεις των κυβερνήσεων, τις ιδιωτικοποιήσεις, το κλείσιμο μη κερδοφόρων δραστηριοτήτων και τις απολύσεις προσωπικού". Τόνισε ότι οι βασικοί άξονες που θέτει το συνδικαλιστικό κίνημα είναι: Καμία απόλυση προσωπικού, ούτε ένα μέτρο κλείσιμο σιδηροδρομικού δικτύου, υλοποίηση όλων των όρων και όλων των ΣΣΕ που έχουν υπογραφεί και διασφάλιση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του ΟΣΕ. Εξέφρασε την ελπίδα ότι η κυβέρνηση θα σκύψει πάνω στα προβλήματα του σιδηροδρόμου και ότι θα σεβαστεί τις προτάσεις των εργαζομένων, ενώ καταλήγοντας προειδοποίησε ότι στο ενδεχόμενο υπονόμευσης του σιδηροδρόμου, οι σιδηροδρομικοί είναι αποφασισμένοι "να αντιτάξουν τα στήθη τους".

Οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης

Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον υφυπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών, Μ. Λουκάκη,ο οποίος, χωρίς να μπει στην ουσία, μίλησε για "τις συνεχείς εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο, που επιτάσσουν την αλλαγή της φυσιογνωμίας του ΟΣΕ". Πρόσθεσε ακόμη, ότι βασικός στόχος της κυβέρνησης, με το νομοσχέδιο που ετοιμάζει, είναι να "προσαρμόσει τον ΟΣΕ στο νέο καθεστώς, ώστε να μπορέσει να επιβιώσει", ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει τη "μειονεκτική σχέση" του ΟΣΕ, έναντι των άλλων ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Για το προσωπικό, είπε ότι είναι ανάγκη να υπάρξει "ορθολογική κατανομή του", ενώ για καθησυχαστικούς λόγους έσπευσε να δηλώσει ότι "κανείς δεν πρόκειται να χάσει τη δουλιά του". Να σημειωθεί εδώ ότι το ΔΣ του ΟΣΕ έχει αποφασίσει τη μείωση του προσωπικού, περίπου κατά 3.000 χιλιάδες, τα επόμενα δύο χρόνια! Καταλήγοντας, ο Μ. Λουκάκης ανέφερε ότι για τον "εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ" απαιτείται η "συστράτευση όλου του προσωπικού" και ζήτησε από τους εργαζόμενους "συναινετικό κλίμα"!

Στο ίδιο πνεύμα μίλησε και υφυπουργός Εργασίας, Χρ. Πρωτόπαππας,αποδοκιμαζόμενος έντονα από τους εργαζόμενους, όταν ανέφερε ότι η κυβέρνηση απέδειξε με τα ΕΛ-ΤΑ και τις αστικές συγκοινωνίες ότι... δε στηρίζει την "εξυγίανση μονοδιάστατα στην επιβάρυνση των εργαζομένων"! Ο Χρ. Πρωτόπαππας έκανε και άλλες αναφορές (π.χ., "μακριά από μας η έννοια του αιφνιδιασμού και της επιβολής"), προκαλώντας τους εργαζόμενους να τον διακόψουν φωνάζοντας: "Εδώ μας καταργείτε το 8ωρο, τι λέτε τώρα"! Αλλά πού να... ιδρώσει το αυτί του άλλοτε προέδρου της ΓΣΕΕ, ο οποίος τους... συνέστησε "να μην εφευρίσκουν πράγματα που δεν υπάρχουν"!

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Χρ. Πολυζωγόπουλος,κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι "δε σέβεται το νόμο - τομή περί εκσυγχρονισμού των ΔΕΚΟ, που ψήφισε η ίδια πριν από δύο χρόνια", ζήτησε τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και "τη δημιουργική αξιοποίηση των εργαζομένων", αλλά δεν είπε τι κάνει η ΓΣΕΕ για όλ' αυτά...

Τα άλλα κόμματα

Ο εκπρόσωπος της ΝΔ, χωρίς να διαφωνεί επί της ουσίας, άσκησε κριτική για τους κυβερνητικούς χειρισμούς, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι επιχειρεί να φορτώσει στις πλάτες των εργαζομένων "τη δική της ανικανότητα και αναποτελεσματικότητα". Τόνισε ότι η ΝΔ συμφωνεί με τις αποκρατικοποιήσεις, αρκεί να γίνονται με διαφάνεια.

Ο εκπρόσωπος του ΣΥΝ είπε ότι τα σημερινά αδιέξοδα του ΟΣΕ είναι αποτέλεσμα της έλλειψης μακροχρόνιου σχεδιασμού, των ασύμφορων δανεισμών και των αναποτελεσματικών διοικήσεων, αφήνοντας την πολιτική της κυβέρνησης στο απυρόβλητο. Πρόσθεσε ότι ο ΣΥΝ δε θεωρεί ότι κάθε τι κρατικό πρέπει να παραμένει κρατικό, διευκρινίζοντας ότι οι στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, όπως ο ΟΣΕ, πρέπει να είναι κρατικές, αλλά με άλλους όρους λειτουργίας.

Παραβρέθηκε επίσης και χαιρέτισε ο εκπρόσωπος της ΠΟΛ.ΑΝ, ενώ παραβρέθηκε στην έναρξη, χωρίς να χαιρετίσει, ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ, Δ. Τσοβόλας.

Η διοίκηση του ΟΣΕ

Ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Σ. Γρατσίας,είπε ότι σήμερα γίνεται στροφή προς το σιδηρόδρομο, μέσα από το "Συμβόλαιο Διαχείρισης", το οποίο "προδιαγράφει λαμπρό μέλλον" και πρόσθεσε ότι στην παρούσα φάση είναι "εξασφαλισμένη η συμπαράσταση της κυβέρνησης".

Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Ι. Μουρμούρης,... έψεξε όσους μίλησαν για τη διατήρηση του μονοπωλίου του ΟΣΕ, λέγοντας ότι "για μας ο ΟΣΕ έχει πάψει να είναι μονοπώλιο καιρό τώρα". Εμμέσως πλην σαφώς, διέψευσε τα όσα είπαν προηγούμενα οι υφυπουργοί και ο πρόεδρος του ΟΣΕ, λέγοντας ότι το κόστος για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου είναι πολύ υψηλό και αυτή τη στιγμή τα κονδύλια που υπάρχουν δεν επαρκούν ούτε για τα έργα στον κεντρικό άξονα Πάτρας - Αθήνας - Ειδομένης. Με επιθετικό λόγο επέκρινε όσους αντιδρούν στην κατάργηση γραμμών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι καλά θα ήταν να ικανοποιηθεί το αίτημα της τοπικής κοινωνίας για τη διατήρηση της γραμμής του οδοντωτού σιδηροδρόμου Καλαβρύτων, αλλά η τοπική κοινωνία δεν έχει να προσφέρει κεφάλαια! Για να καταλήξει: Εμείς θα προχωρήσουμε στην ίδρυση των θυγατρικών και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με όποιον μπορεί να προσφέρει πραγματικά κεφάλαια!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ